Kat aangereden: poot staat op het spel..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Kat aangereden: poot staat op het spel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:44

Eventjes van me afschrijven, heftige dingen hier..
Een paar dagen geleden is onze kater (voor alle duidelijkheid: onze papflessenkater, de meest geweldige kat ooit!) twee dagen weggeweest van huis. Normaal komt dit nooit voor, de katten gaan standaard snachts buiten en zitten smorgens weer aan de raam om binnen te mogen. We wonen aan één van de rustigste straten die ik ken (je KAN hier max 30/u rijden, waardoor iedereen die hier niet woont, de straat zoveel mogelijk mijdt), dus normaal is het hier niet echt gevaarlijk om de katten buiten te laten...

Maar toch, na twee dagen vermits te zijn, lag meneer opeens onder onze auto, helemaal nat en vuil. Hem er onderuit gehaald, en meteen duidelijk dat het mis zat... grote gapende wonde aan zijn achterpoot. Meteen mee naar de dierenarts: één achterpoot was ontwricht waarbij het bot door zijn vel geschoten was (is nu ingegipst), de andere achterpoot (met giga wonde) heeft hem bijna zijn leven gekost... Wonde was net 2mm naast zijn slagader gegaan. Maar alles (vlees, pezen, spieren) was wel losgekomen van het bot. Wonde is mooi genaaid, maar of de doorbloeding van die poot ooit nog gaat goedkomen is niet duidelijk. Dierenarts wilde eerste zelfs meteen amputeren.. nu is er een slaagkans van 50% (met kans op infecties, bloedingen, rotting,..).

Ik heb nu zoveel medelijden met't beestje... hij moet zijn aangereden op een baan waar harder gereden werd dan 30, dus minstens 2km verder. De wond stonk al toen hij eindelijk thuis was, dus hij moet dat heel stuk op twee zwaar gewonde achterpoten afgelegd hebben..
Nu ligt hij in de bench van de hond, waar hij zes weken moet inblijven. Hij kan zich amper bewegen, vermits zijn twee achterpoten niet echt meewillen, laat staan dat hij op de kattenbak kan geraken (maw: hij pist zichzelf gewoon onder). Eten en drinken moeten we hem ook echt geven, vermits hij amper beweegt..

's avonds nemen we'm wel bij op de schoot, zodat hij toch wat menselijk contact blijft houden....

Iemand van jullie ervaring met het soort 'afscheur'wonden (maw: waarbij alles is afgescheurd van het bot)? Ervaringen met ingegipste poezen die niet zelf naar de kattenbak geraken (hoe lang duurt dit?)?

Duimen jullie mee voor zijn pootje?

chocobroodje

Re: Kat aangereden: poot staat op het spel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:51

Hoelang het duurt voor hij de kattebak weer op kan is moeilijk te zeggen. Met 1 poot gaat dat vrij snel, maar met 2 wordt wel heel lastig voor hem. Arm ding wat zal die een pijn hebben. Misschien een idee om een laag bakje neer te zetten? Hoeft hij niet over die rand heen te kruipen. Hopelijk geneest hij toch goed, zal voor hem duimen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:53

OMG, wat een verhaal! Verschrikkelijk lijkt me dat. Wel super dat je je kat op laat knappen ipv um meteen een spuitje te geven. Top!

Ik duim mee :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:57

Ts ik ben toevallig met de oven bezig, we hebben voor de oven zo'n lage bakplaat zou het een idee zijn om in zoeits wat kattebakzand te doen?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:09

chocobroodje schreef:
Ts ik ben toevallig met de oven bezig, we hebben voor de oven zo'n lage bakplaat zou het een idee zijn om in zoeits wat kattebakzand te doen?

Dat is inderdaad geen slecht plan! Had ik zelf nog niet aan gedacht.. We hebben er eerst een gewone kattenbak bijstaan, maar die is er na een halve dag al uitgegaan, daar geraakt ie de eerste periode nooit in.

@Sisco: het zou zelfs nog niet in ons opkomen zijn om hem een spuitje te geven! Het is echt de meest geweldige kat je je kan voorstellen.. Vanaf zijn twee weken met de papfles grootgebracht, waardoor hij super aanhankelijk is. Buiten volgt hij je overal (ben je de stal aan het kuisen? Dan zit hij ook in de stal. Ben je onkruid aan het uittrekken? Dan zit hij naast je. Ben je ramen aan het kuisen? Dan zit hij op de vensterbank. Nee, hoewel het wel eens een deftig prijskaartje aan vast kan hangen (+1000€), spuitje wordt niet overwogen, tenzij hij écht veel pijn zou hebben (wat nu niet echt is, als hij nu wat aandacht krijgt is hij een even grote brombeer als anders!)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:25

Ja zag hem toevallig staan en dacht he dat zou kunnen werken :)

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:27

welke poot willen ze amputeren dan? die met die wond of die gebroken is?
Ik neem aan die gebroken? Als hij eerst flink op de antibiotica staat en je gaat dan amputeren dan gaat het meestal wel goed.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:28

Volgens mij juist de poot met de wond, daar was alles van losgekomen toch?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:11

Idd heel laag kattenbakje nemen, laag schaaltje, groot plastieken deksel, noem maar op, met een randje van een paar cm. daar raakt hij normaal wel op. Kan hij nog zelf plassen en ontlasting maken of laat hij alles gewoon lopen, denk dat dit ook wel belangrijk is voor de prognose. Als ik het goed begrijp had hij een openbeenbreuk aan de ene kant en een grote wond aan de andere kant? Duimen voor je kat iig dat het in orde komt.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 10:41

Het is inderdaad voor de ingegipste poot dat we vrezen (zie nu net dat dit nogal onduidelijk was). We moeten ook heel goed in't oog houden dat het niet begint te stinken (rotten...), want dan is het naar de vaantjes.
@Zitake, hij kan zelf nog ontlasting maken ed, maar hij raakt op deze moment echt nergens, waardoor alles dus wel ter plekke is. Onlasting heeft redelijk lang geduurd, omdat hij zich er ook niet 'naar kan zetten', zoals een kat dat normaal doet, én omdat hij waarschijnlijk behoorlijk wat pijn heeft in zijn achterhand. Dierenarts gebeld, klysma gehaalt, en als hij slecht zou beginnen eten zouden we 'de natuur een handje moeten helpen'. Maar hij heeft vanmorgend dan toch zijn best gedaan, en hij eet nog heel vlotjes!

Toch een positieve noot. Hij wordt wel met de dag alerter, kijkt heel veel rond zich, reageerd heel goed als je hem roept, begint te brommelen bij de minste aanraking en hij wast zichzelf weer (wat hij de eerste dagen helemaal niet deed)! Heb dus wel het gevoel dat hij zich algemeen wat beter in zijn vel voelt..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:38

Ik duim voor je hoor. Heftig verhaal.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:56

Ik zou er alleen geen gips omdoen. Uiteindelijk begint dat toch te broeien..........
Gewoon droog en dan flink op de ab en dan amputeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:20

Hoihoi, allereerst wat moet je geschrokken zijn toen je je poes zo vond :(:) Wij hebben gister ook een poes van ons langs de weggevonden alleen was het voor haar te laat |(

Ik heb ervaring met een soort gelijke breuk bij een poes. Jaren terug hadden we een poes die ws ook 2 dgn met een open botbreuk rond had gelopen voor hij thuis was. Direct mee naar da gegaan, geopereerd pin in het pootje en pootje in het gips met een gat erin voor de wond die aan het ontsteken was. Tuurlijk ook op de ab gezet maar helaas was de ontsteking zo heftig dat toen het gips eraf mocht duidelijk werd dat amputatie het enige was dat overbleef. Het was dat of afscheid nemen. Poes was nog jong dus we hebben gekozen voor amputatie. Poes knapte daarna heel snel op en heeft nog jaren geleefd en is uiteindelijk aan een hartkwaal overleden.

Jaren later ging onze Thijs gelijk met mij mee naar buiten toen ik nog even bij de paarden ging controleren een kwartiertje later wilde ik weer naar binnen gaan en kwam hij aan gehinkt met een achterpootje dat over de grond sleepte.Naar da gegaan, diagnose onderpoot verbrijzeld: amputeren.
Thijs loopt nu al 7 jr op 3 poten en doet niet onder voor de rest van onze poezen met 4 pootjes. Hij zit overal op en in ( bomen klimmen is wat lastiger maar lukt hem wel) en hij schroomt nog steeds niet op de anderen wanneer hij het nodig vindt op hun plek te zetten.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal en wens je veel sterkte met je poes. Oeps, daar zou je zo maar iets anders bij kunnen denken :+

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:23

tantjeuh schreef:
Het is inderdaad voor de ingegipste poot dat we vrezen (zie nu net dat dit nogal onduidelijk was). We moeten ook heel goed in't oog houden dat het niet begint te stinken (rotten...), want dan is het naar de vaantjes.
@Zitake, hij kan zelf nog ontlasting maken ed, maar hij raakt op deze moment echt nergens, waardoor alles dus wel ter plekke is. Onlasting heeft redelijk lang geduurd, omdat hij zich er ook niet 'naar kan zetten', zoals een kat dat normaal doet, én omdat hij waarschijnlijk behoorlijk wat pijn heeft in zijn achterhand. Dierenarts gebeld, klysma gehaalt, en als hij slecht zou beginnen eten zouden we 'de natuur een handje moeten helpen'. Maar hij heeft vanmorgend dan toch zijn best gedaan, en hij eet nog heel vlotjes!

Toch een positieve noot. Hij wordt wel met de dag alerter, kijkt heel veel rond zich, reageerd heel goed als je hem roept, begint te brommelen bij de minste aanraking en hij wast zichzelf weer (wat hij de eerste dagen helemaal niet deed)! Heb dus wel het gevoel dat hij zich algemeen wat beter in zijn vel voelt..

Nou klinkt nog best redelijk, hij gaat vooruit! Hopelijk zet het zich in een stijgende lijn voort, en houdt ie toch 4 pootjes. Ik blijf duimen!

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:25

He hoi, dat zal schikken geweest zijn zeg!
Wij hebben het zelfde gehad met onze kater. Kwam thuis met een afgestroopte achterpoot...
Ieuuuwww, waarschijnlijk in een boomtak blijven hangen.

De poot is meteen geamputeerd en zoals de dierenarts al zei, wij moesten er langer aan wennen dat ie nog maar 3 poten had dan de kat zelf...
Vooral een achterpoot kunnen ze prima missen (ja liever niet natuurlijk).
Dus, mocht het nou alsnog mis gaan en de poot moet er af, niet te veel zorgen over maken want ze redden zich prima.

Heel veel beterschap voor de kat en geef hem nog maar een dikke knuffel!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 16:58

Mar77 schreef:
Ik zou er alleen geen gips omdoen. Uiteindelijk begint dat toch te broeien..........
Gewoon droog en dan flink op de ab en dan amputeren

Met de gips is in een poging om de poot te kunnen behouden, dus zodat er niet moet geamputeerd worden.. 50/50 kans.. We moeten (zeker de eerste drie weken) elke week terug naar de dierenarts, die dan de gips er volledig afhaalt, alles beoordeeld en dan er een nieuwe gips aandoet. Vanaf de moment dat het misloopt, is de keuze voor amputatie snel gemaakt, maar zolang behouden een optie is, nemen we die ook.
Hij staat nu ook flink op ab, twee keer twee pilletjes per dag, plus een dosis pijnstilling.

Verder, voor alle duidelijkheid, zijn ingegipste pootje was niet effectief gebroken. Wel volledig ontwricht en uit de kom, waardoor het bovenste van zijn been door zijn vel stak. Been zelf is niet gebroken...

Bedankt voor alle duimen :Y), ik geef ze door !

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:03

In 2003 of 2004 heeft mijn kater [naam verwijderd] ook zoiets meegemaakt.
Heeeel lang verhaal geworden, beestje heeft 3 maanden in een kliniek gezeten om te genezen. Uiteindelijk is het pootje nog gered door een metalen pen erin te zetten. Het gewricht heeft zichzelf toen weer vast kunnen woekeren (bij [naam verwijderd] lag het onderpootje eraf, het hing nog vast op een zenuwtje ofzo).
Twee jaar later is de metalen pen er weer uitgehaald. [naam verwijderd] is technisch 'kreupel', maar zwabbert weer net zo vrolijk als altijd de wereld rond.

(wil je het hele verhaal over [naam verwijderd], gebruik dan de zoekfunctie, ik heb toen het hele relaas hier opgeschreven)

Heel veel beterschap voor je kat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:21

TS hoe is het met de patient?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:28

Anoniem schreef:
TS hoe is het met de patient?

Goed, naar horen zeggen :+. Ik zit op kamers en ben dus enkel in de weekends thuis, vrijdag ga ik voor de volle 6 weken naar huis! Vrijdag kan ik een deftige update geven!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:29

Wens je veel beterschap met de kat. Mocht nou toch zijn achterpootje geamputeerdmoeten worden, is dat toch waarschijnlijk beter voor de kat. En ze wennen best snel aan de nieuwe situatie. ik duim voor je (en voor de kat) dat het achterpootje weer goed aangroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:42

Citaat:
Goed, naar horen zeggen
Dat klinkt iig positief, ben benieuwd naar je up date vrijdag.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:43

Ach gut, arm ding. :(:)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:06

Eventjes een update!
Hij is dus deze maandag terug naar de dierenarts geweest (voor controle). De wonde van zijn ene poot stelde het heel goed, maar we moeten nu oppassen dat hij deze niet teveel gaat ontlasten (dus blijft liggen), want dan verzwakken zijn spieren in zijn ene poot te veel. We hebben dus de opdracht gekregen om hem af en toe eens op de grond te zetten, zodat hij wat kan rondlopen op die ene poot.
Hij had wel lichte koorts maandag, wat kan wijzen op een infectie... afwachten daarmee dus. Woensdag moeten we terug naar de DA, de gips gaat er dan een keer af om te kijken hoe het daarmee staat.

Maargoed, hij moet dus af en toe eens wat rondlopen. ZIELIG. Ongelofelijk. De eerste halve minuut dat hij rechtstaat strekt hij zijn ingegipste pootje echt alle kanten uit (vaak héél ver achter zich, of gewoon in de lucht), waardoor hij soms zijn evenwicht verliest en volledig omvalt. Als hij een keer weg is, loopt hij redelijk vlotjes..

Geloof dat hij wel wat depressief is :+ . Hij had al twee dagen nietmeer willen eten, en elke keer als de deur naar buiten open ging wilde hij naar buiten. Het is altijd een héél speelse kat, die meer buiten dan binnen zit.... Geloof dat ie het een beetje mist. Heb er net een half uur mee gespeeld (met een balletje aan een touwtje), waar hij wel heel erg enthousiast mee was. Na dat half uur stond meneer opeens recht, richting zijn eten, heeft ineens alles opgegeten :Y).

Aan het pootje met de wonde heeft hij wel nog heel wat pijn denk ik. Als hij rondloopt niet, maar als je eraan komt als hij ligt miaauwt hij echt (wat hij eigenlijk nooit doet, heb hem hiervoor nooit weten miauwen, altijd gedacht dat hij dat niet kon) en doet hij aanstalte om te bijten. Woensdag dus zeker eens navragen of dit normaal is....

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 00:08

Jammer maar helaas, vandaag controle bij de dierenarts, en zijn ingegipste poot zag er niet goed uit.... Het zal amputatie worden. Maargoed, normaal kan een kat goed leven op drie poten, dus we blijven positief! Zal er in het begin wel wat vreemd uitzien denk ik :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:12

He get dat is jammer maar zoals meerdere keren hier in het topic gezegd met 3 poten zijn ze (bijna) net zo mobiel als met 4 pootjes.
Het meest vreemde maar ook wel sneue gezicht vind ik nog steeds als onze Thijs jeuk achter z'n oortje heeft en hij probeert te krabben met dat wat eens een pootje was. Je ziet dan het stompie driftig op en neer bewegen maar de jeuk gaat er niet mee weg :(:) Thijs vindt dan ook niets zo lekker als eens lekker flink achter de oren gekrabd te worden door een mens.

Sterkte met de operatie en de dagen erna :(:)