Stalkattendilemma........

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxJacqyxx

Stalkattendilemma........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:33

Hallo allemaal.

Een tijdje geleden stond ik met mijn paard op een manege waar 2 katten rondliepen. Iedere pensionklant zorgde voor de katten. Er stonden eetbakjes, mandjes en we gingen ieder jaar netjes naar de DA voor de controle en voor de entingen. Iedereen doneerde een X bedrag, en de kosten werden daarmee betaald.

5 jaar geleden heeft iemand anders de manege overgenomen. Hierdoor zijn heel veel pensionklanten weggegaan van de oude garde. Ik ben toen nog 2 jaar met mijn paard daar blijven staan, en heb toen ook de verzorging van de katten op mij genomen. Mijn paard staat er inmiddels ook al 3 jaar niet meer, maar ik zorg iedere dag nog voor de katten en ga jaarlijks nog altijd met ze naar de DA.

Helaas wordt het leven van de katten (naar mijn idee) behoorlijk onmogelijk gemaakt. Ze leven alleen nog maar op zolder, of op de zadelkastjes omdat sommige "vriendelijk" pensionklanten hun honden erop af sturen. Er mogen nergens meer voerbakjes staan, want dat zou de ratten aantrekken. De voerzakjes mogen niet meer in de prullebak gegooid worden, want dan liggen ze over de hele manege verspreidt. (De loslopende honden trekken alle voerzakjes uit de prullebakken) dus ik neem alle voerzakjes mee naar huis om ze daar weg te gooien.

Ik heb de vriendelijke, knuffelige en vrolijke katten zien veranderen in schuwe, bangen katten die constant om hun heen kijken. Als ze een hond horen blaffen, of als ze een stem horen van wie ze weleens een schop hebben gekregen kruipen ze bang weg........ :(

Als er weer eens muizen gezien worden in de zadelkamer doen de katten hun werk niet goed, en krijgen volgens sommige ze te veel te eten...... :Y)

Ik hoorde van iemand van stal dat er eentje van de week ontzettend zal te "huilen" in zijn mandje.

Dit gaat me dus ontzettend aan mijn hart. De katten zijn niet jong meer 12 & 14 jaar, en dus ook niet meer altijd even snel. Ik ben bang dat ze binnenkort eens gegrepen worden door een hond.............. ;(

Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden.......

geerke

Re: Stalkattendilemma........

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:36

wat triest....wat ik zou doen?
Ze meenemen.
Ze hebben duidelijk geen leven daar.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:38

Tjeetje, dat is moeilijk, aan de ene kant zou je ze mee naar huis kunnen nemen, maar of de katten daar nog aan kunnen wennen is de vraag als ze al die jaren op de manege hebben geleefd. Binnenshuis is zo anders dan het vrije leventje op de manege, maar soms lukt het wel hoor, ze zijn al iets ouder en wat meer rust is dan best lekker.
Aan de andere kant zou je ook een aan het asiel of de dierenambulance kunnen vragen wat een goede oplossing is. Ik denk wel dat ze van de manege weg moeten, dit is geen leven voor ze. Misschien hebben zij een soort opvang voor katten die niet binnenshuis kunnen of willen leven.
Wat onwijs goed van jou dat je op ze let, jij hebt echt hart voor dieren zeg!!! Dikke pluim voor je!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:39

Kunnen ze niet terecht op de stal waar je paard nu is?

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:39

geerke schreef:
wat triest....wat ik zou doen?
Ze meenemen.
Ze hebben duidelijk geen leven daar.

Tsja, heb ik (stiekem) ook al aan zitten denken..... Ik woon alleen ongeveer 200 meter bij die stal vandaan. Zouden ze niet terug lopen, ondanks dat hun leven daar onmogelijk wordt gemaakt?

En denk je niet dat ze de vrijheid zullen missen? Ik denk niet dat ze thuis kunnen wennen of wel? Misschien moet ik maar de schuur ombouwen om een plekje voor hun te creeren? :? :? :?

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:41

Storm76 schreef:
Tjeetje, dat is moeilijk, aan de ene kant zou je ze mee naar huis kunnen nemen, maar of de katten daar nog aan kunnen wennen is de vraag als ze al die jaren op de manege hebben geleefd. Binnenshuis is zo anders dan het vrije leventje op de manege, maar soms lukt het wel hoor, ze zijn al iets ouder en wat meer rust is dan best lekker.
Aan de andere kant zou je ook een aan het asiel of de dierenambulance kunnen vragen wat een goede oplossing is. Ik denk wel dat ze van de manege weg moeten, dit is geen leven voor ze.
Wat onwijs goed van jou dat je op ze let, jij hebt echt hart voor dieren zeg!!! Dikke pluim voor je!

Dank je wel :o Na al die jaren ben ik gewoon om die beestjes gaan geven. :+: Denk je niet dat de asiels en de dierenamulances al teveel dit "soort" katten hebben?

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:42

ach arme diertjes, meenemen en kijken of ze ergens wel welkom zijn, misschien op je nieuwe stal(staat al in vorige post)? Op een boerderij in de buurt? Misschien als je het verhaal erbij verteld en je aangeeft op dezelfde wijze voor ze te wilen zorgen (als je dat nog wilt natuurlijk) is men eerder bereid iets te doen. Misschien via de dierenambulance navraag doen of er via hun of een stichting zwerfkatten iets te regelen valt... veel sterkte ermee

edit lees net je bericht, je hoeft niet om plaatsing bij hun te vragen maar misschien weten hun een oplossing
Laatst bijgewerkt door SuperSonny op 06-12-09 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:42

Ze kennen je al lang en als je ze een poosje ergens in jouw schuur kan opsluiten is de kans groot dat ze blijven.
(en anders ga je ze gewoon weer ophalen)

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:42

jodi schreef:
Kunnen ze niet terecht op de stal waar je paard nu is?

Mijn paard is inmiddels met pensioen, en staat op een boerderij waar ze (helaas) niet terecht kunnen.......

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:43

Tja, tuurlijk hebben ze er teveel, ieder ongewenst katje is er weer eentje teveel. Maar dat betekend niet dat er geen plekje voor ze is.
Heb je er wel eens over nagedacht om ze gewoon eens mee naar huis te nemen en kijken wat er gebeurd, hoe ze reageren op het lekker luie leventje op de bank?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:43

ik denk dat ze het wel prettig zullen vinden in een omgeving waar ze niet opgejaagt worden door honden.
Niet vergeten dat ze al redelijk op leeftijd zijn,dan worden katten ook wat rustiger.
Misschien kun je ze eerst een paar dagen opsluiten in die schuur?
Ze kennen jou...ik weet bijna zeker dat ze niet meer terug gaan hoor!
Arme beesten...het is dat ik zover weg woon...

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:45

Ik zou ze daar weghalen.
Inderdaad meenemen naar huis..
Sneu zeg dat die katten zo veranderd zijn...zo bang geworden..
Super dat je zo voor ze zorgt!
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 06-12-09 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:45

Als het kan meenemen idd. Maar katten houden niet van verhuizingen, dus het is de vraag of ze dat overleven... en of ze daar gelukkiger van worden

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:46

ik denk idd dat thuis best een oplossing kan zijn hoor, eerst idd binnen houden en dan langszaam aan proberen om ze buiten te laten, er worden best veel katten hergeplaatst en dat lukt ook, je moet wel geduld hebben maar als ik lees wat je allemaal voor ze over hebt... petje af meid

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:46

Agossie, na het lezen van deze zin 'Ik hoorde van iemand van stal dat er eentje van de week ontzettend zal te "huilen" in zijn mandje.' heb ik onze poezel nog maar even een extra knuffel gegeven. Ik zie het al helemaal voor me, arm ding!

Als ze bij jou een beter leven hebben dan zullen ze bij jou blijven en niet meer teruglopen, zeker als ze weten dat ze van en bij jou eten krijgen. Onze poezels zijn ook verhuist met ons zo'n 500 meter verderop en ze hebben nog nooit geprobeerd om terug te lopen (ook al waren wij daar ook bang voor, mede omdat 1 kan al 15 jaar op ons oude adresje woonde)

Wat ik zou doen? Een liefdevol plekje zoeken :j

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:49

Hoi hoi, door omstandigheden (mijn vader overleden) is zijn kat van 17 bij mijn zusje terecht gekomen. Ik dacht echt dat hij heel erg van slag zou zijn omdat hij nog nooit in een pension ofzo was geweest en zijn hele leven in mijn vader's huis had gewoond. Daarbij woont mijn zusje ook nog es dichtbij mijn vader.

Maar wat bleek. De kat was blij met de aandacht en het huis en na 6 weken binnen is hij niet één keer terug gelopen. Super tevreden. Ik heb voor "jouw" katten de hoop dat ze het meteen snappen en blijven daar waar ze rust, eten en liefde krijgen.

Ik snap de pensionklanten niet overigens....dat soort dingen (honden etc) doe je toch niet???

Ik wens je succes, ik vind het fantastisch wat je doet!!

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:50

Storm76 schreef:
Heb je er wel eens over nagedacht om ze gewoon eens mee naar huis te nemen en kijken wat er gebeurd, hoe ze reageren op het lekker luie leventje op de bank?

Iedere dag! Ik heb thuis alleen ook al een kat rondlopen die geen andere katten zijn gewend.

Een kat (zie avatar) heeft een pin in zijn rug omdat hij ooit eens is aangereden door een auto. De dierenambulance kon toen niet achterhalen van wie hij was, maar omdat hij zo ontzettend lief was hebben ze hem geopereerd en heeft hij een paar weken met een paar pinnen rond moeten lopen (met zo'n stellage) Toen ze wisten dat hij van de manege was, en hij een paar weken in een schone omgeving moest verblijven, heeft een pensionklant besloten om hem naar huis toe te nemen. Hij was daar niet te houden heeft heeft de hele kamer afgebroken. Ze moest toen opnieuw behangen e.d. en heeft toen besloten dat hij op de manege moest revalideren. (Dit was nog in de "goede" tijd). Hij heeft zich dus helemaal hersteld, maar om hem meteen naar binnen te halen.............

Heb trouwens ook geen kattenluikje (wel zo gemaakt natuurlijk), en ze moeten natuurlijk ook nog zinderlijk gemaakt worden. Is het niet beter om ze eerst te laten wennen in de schuur, en dat ze t.z.t. binnen kunnen komen? Dan kunnen ze ook meteen met mijn andere kat kennis maken. :o

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:52

Elpharo schreef:
Ik snap de pensionklanten niet overigens....dat soort dingen (honden etc) doe je toch niet???

Nee, ik kan er ook niet bij dat ze hun honden uberhaupt op andere dieren afsturen. Natuurlijk zijn niet alle mensen kattenliefhebbers, maar om ze er nou op af te sturen........ :n :n :n

Ik hoorde laatst dat er ook weer een duif is gegrepen omdat de honden erop afgestuurd worden.

Het is in en in triest........

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:56

Dat is misschien moeilijker, maar hij komt nu wel met een vriendje in huis en jij hebt ook nog een katje thuis, hij zal dus niet alleen zijn en dat was hij wel toen hij die pinnen in zijn rug had, daarbij is hij nu ook ouder.
Mocht het nu echt niet lukken, dan kun je altijd nog verder kijken...

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:02

Ach wat sneu, ik zou ze ook proberen een tijdje in de schuur te laten wennen aan hun nieuwe thuis. Als ze eenmaal weten dat er op de manege niets meer te halen voor ze is, dan lijkt me dat ze wel bij jou blijven.

Vriendin van me is ook verhuisd naar een wijk verderop. De kat is nog wel eens bij hun oude huis geweest, maar had al snel door dat het andere huis zijn nieuwe thuis was.

En idd mocht dit niet lukken dan kun je altijd nog iets anders proberen.

Succes ermee!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:06

Ik zou ze inderdaad ook gewoon mee nemen, probeer desnoods even ze 2 weken in de schuur te houden, ze zullen vanzelf merken dat ze daar veel meer rust hebben en hoogst waarschijnlijk gewoon terugkeren naar hun fijnere rustplekje.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:47

xxJacqyxx schreef:
Elpharo schreef:

Nee, ik kan er ook niet bij dat ze hun honden uberhaupt op andere dieren afsturen. Natuurlijk zijn niet alle mensen kattenliefhebbers, maar om ze er nou op af te sturen........ :n :n :n

Ik hoorde laatst dat er ook weer een duif is gegrepen omdat de honden erop afgestuurd worden.

Het is in en in triest........

Wat een waardeloze mentaliteit! :(
Haal je katten maar snel op.In jouw schuur zijn ze vast heel gelukkig :+:

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 01:22

Ik heb laatst mijn 15 jaar oude stalpoes ook mee naar huis genomen.
Thuis had ik op dat moment een kitten lopen(gevonden in mijn kippenweitje).
De stalpoes heeft in het begin wel geblaast naar de kleine, maar geniet nu met volle teugen van haar leventje binnenshuis.
Toen ik mijn tuin nog niet poesdicht had heeft ze ook wel eens buiten gelopen maar kwam netjes weer terug(mijn stal is 500 meter verderop).
Ik denk dat jouw stalpoezen best kunnen wennen in huis,gewoon een paar weken binnen houden,dan blijven ze wel.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 01:27

Hier ook veel katten opgevangen die 'buiten' gewend waren en die zijn echt super blij hier binnen, veel relaxter geworden en talen er niet naar om weg te gaan. Zo ken ik meer mensen die katten van een manege mee naar huis hebben genomen en die hebben het allemaal erg gewaardeerd. Zeker als de katten waar ze nu zitten opgejaagd worden door honden, lekker meenemen, ze zijn vast blij om rust te hebben :(:)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 01:33

Ik zou het ook proberen ze thuis op te vangen!!
Dit is voor de katten een beter en rustige leven dan dat ze nu hebben!!