Bijten uit enthousiasme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzzy_3

Bijten uit enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 13:46

Ik ga nu sinds april met mijn vriend zijn border collie naar de agility training. Ondertussen begint dit heel goed te gaan (op de band).
Het probleem is nu dat hij zo knettergek wordt dat hij tussen het lopen in (dus als mijn rondjes gedaan is en de volgende moet lopen) dat hij zo achterstevoren voor mij begint te springen, hapt naar mijn voeten en benen. Hoe springt hij langs alle kanten tegen u en hapt in uw arm, buik, gezicht, ...

Dit is dus niet slecht bedoelt want hij doet dit alleen op deze momenten, andere momenten is hij de liefste hond ter wereld.

Hoe kan ik dit afleren?
Hij kent het woordje gedaan (dus stoppen waar hij mee bezig is), maar op zulke momenten gaat dat het ene oor in en het andere uit.
Ik heb hem eens proberen een sjot onder zijn buik in te geven, maar hij is me meestal te snel af. 1 keer heb ik hem tegen zijn muil geraakt, perongeluk, hij was net niet snel genoeg weg. Dit resulteerde in een seconde verwarring en toen ging hij verder met happen ...
Negeren helpt ook niet. Hij blijft als een dolle springen en daarbij happen, rondlopen, ...

Meestal als ik een goed roep wordt hij wel iets kalmer. Of als ik hem vang ..
Maar dat is ook geen doen. Ik wil gewoon dat hij dat op verloop van tijd niet meer doet... Want hij moest maar eens perongeluk verkeert happen ..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:49

Even weg zetten? Of even van het veld weg lopen. Misschien iets in zijn bek geven bv een flostouw.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:49

Mijn duitse herder deedt dit erg bij de africhting. Naast je lopen en dan in arm of rug bijten. Heb hiervoor mijn hand en het commando foei gebruikt want dat gaat van kwaad tot erger als je niet oppast, ook als is het goed bedoelt. Gewoon platte hand en klets. Klinkt hard maar is het duideijkst en het eerlijkst tegenover je hond.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:55

Wilawander schreef:
Mijn duitse herder deedt dit erg bij de africhting. Naast je lopen en dan in arm of rug bijten. Heb hiervoor mijn hand en het commando foei gebruikt want dat gaat van kwaad tot erger als je niet oppast, ook als is het goed bedoelt. Gewoon platte hand en klets. Klinkt hard maar is het duideijkst en het eerlijkst tegenover je hond.

Als je dat bij ons op de club doet kan je meteen gaan. Tegenwoordig moet alles positief. :D

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 13:56

kohtje schreef:
Even weg zetten? Of even van het veld weg lopen. Misschien iets in zijn bek geven bv een flostouw.

Ik heb een periode zo een lang touw met een balletje eraan gebruikt als beloning na het rondje, maar hij wou nooit het balletje nemen en hapte naar het touw, en vaak dus ook perongeluk naar mijn handen.

Ik heb ook een tijd na de laatste sprong een balletje weggegooid, dan kon hij daar achteraan, en deed hij niet zo bij mij. Maar het probleem daarbij is dat hij dan te lang wegblijft. Hij maakt er dan een spelletje van om te komen en rap terug weg te lopen, zodat ik hem nog moet vangen. Want laten lopen stoort voor de rest.
En dat terwijl hij perfect kan aporteren 8)7 ...

Evn weg zetten is ook moeilijk, want dna moet ik hem eerst kunnen vangen... Dit gaat pas als hij rustig is.

Even van het veld weglopen zou gaan. Maar we moeten altijd de sprongen veranderen van hoogte voor degene na ons. Dus dan kan ik daar niet mee helpen, vind ik ook zo stom...

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 13:57

Wilawander schreef:

Dit wil ik gerust proberen, en heb ik ook al gedaan.
In het begin jankte en deed hij altijd zot als iemand anders aan het lopen was. Dit is behoorlijk storend vind ik. 1 keer mijn voet onder zijn buik in en het was gedaan ...
Dat ging omdat ik hem aan de leiband had.
Maar in dit geval is hij los, en is hij altijd sneller dan mij, dus raken is nogal moeilijk :D .

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 13:58

kohtje schreef:
Wilawander schreef:

Als je dat bij ons op de club doet kan je meteen gaan. Tegenwoordig moet alles positief. :D

Dat mag bij ons wel als het niet de spuigaten uitloopt en het niet zinloos is.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:07

Hoe is hij in zijn basisgehoorzaamheid? Vermits je zegt dat hij wegloopt of zich niet laat vangen??
Eerst daarop gaan trainen zou ik zeggen... Belangrijk dat je'm gewoon kan aanlijnen na zijn rondje natuurlijk. Verder, wat bij de onze zou werken, is afleiden. Zet'm aan het werk, op een manier waarop hij rust kan vinden in het werk dat je'm aanbiedt. Basisgehoorzaamheid dus, volgoefeningen, blijfoefeningen, houdingen (zit/af/staan),... Hij moet rust in zijn hoofd krijgen, het bijten is puur een gevolg van zenuwen/stress. Dus bezig houden, zorgen dat hij moet blijven denken met zijn hoofd en zorgen dat zijn aandacht in die oefeningen op jou ligt en niet op de andere honden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:09

kohtje schreef:
Wilawander schreef:

Bij ons ook maar zulk gedrag krijg je er op die manier sneller en duidelijker voor de hond eruit. Je zou ook tijdelijk een zweepje mee kunnen nemen (nee niet om verot te slaan) :D
Zulke honden zijn zo enthousiast dat ze een iets harderer hand prima accepteren.

kohtje

Re: Bijten uit enthousiasme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:13

Ik bedoel het niet negatief hoor. Ik wordt soms wel een beetje moedeloos van dat we niet mogen corigeren.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:21

Ik snap het positief corrigeren, maar als jou hond bijterig daardoor wordt wat is daar dan zo positief aan? Als het niet op het trainingsveld mag dan zou ik het gewoon in je eigen tijd corrigeren. Geef er idd een woord aan, als het indruk heeft gemaakt werkt het woord alleen ook wel.

Lol ik zie het al voor mij alfa hond wil een roedel lid corrigeren voor verkeerd gedrag, hij likt ff lief het hoofd. :P

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 14:24

tantjeuh schreef:
Hoe is hij in zijn basisgehoorzaamheid? Vermits je zegt dat hij wegloopt of zich niet laat vangen??
Eerst daarop gaan trainen zou ik zeggen... Belangrijk dat je'm gewoon kan aanlijnen na zijn rondje natuurlijk. Verder, wat bij de onze zou werken, is afleiden. Zet'm aan het werk, op een manier waarop hij rust kan vinden in het werk dat je'm aanbiedt. Basisgehoorzaamheid dus, volgoefeningen, blijfoefeningen, houdingen (zit/af/staan),... Hij moet rust in zijn hoofd krijgen, het bijten is puur een gevolg van zenuwen/stress. Dus bezig houden, zorgen dat hij moet blijven denken met zijn hoofd en zorgen dat zijn aandacht in die oefeningen op jou ligt en niet op de andere honden.

Zijn basisgehoorzaamheid is eigenlijk heel goed.
Ik ga niet zeggen dat hij een superster hierin is, maar de basis zit er in.
Hij komt als je roept, zelfs als hij een halve kilometer verderop achter een haas aan rent.
Het aporteren doet hij na een 2tal keer heel goed De eerste keer wil hij meer spelen, na de volgende keer weet hij opnieuw van 'ahja, als ik het terugbreng, gooien ze nog een keer'.

Dat ga ik woensdag dan eens proberen, eens aan voet roepen, volgend, zit voor, ... Zijn dingen die hij wel goed kan. En dan kan ik hem zo meenemen om de sprongen van hoogte te veranderen. Is hij nog bezig, en toch rustig.
Goed plan ...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:25

Wilawander schreef:

hier ben ik het mee eens... Een van mijn honden word tijdens het pelen ook heel entausiast en gaat ook in mijn armen benen en schoenen bijten. die krijgt dan ook een klats voor haar kop. Ze begind het nu wel af te leren.

Klinkt heel bod, maar op iets anders reageerd ze niet... Foei werkt ook echt niet... gaat ze je schaapachtig aan staan kijken :+

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 14:25

BlueStar schreef:
Ik snap het positief corrigeren, maar als jou hond bijterig daardoor wordt wat is daar dan zo positief aan? Als het niet op het trainingsveld mag dan zou ik het gewoon in je eigen tijd corrigeren. Geef er idd een woord aan, als het indruk heeft gemaakt werkt het woord alleen ook wel.

Lol ik zie het al voor mij alfa hond wil een roedel lid corrigeren voor verkeerd gedrag, hij likt ff lief het hoofd. :P

Ja inderdaad, dat positief corrigeren is goed bij sommige soorten honden. Maar een (serieuse) tik moet toch kunnen vind ik ook.
Het probleem is dat ik thuis niet kan oefenen. Hier doet hij dit nooit...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:48

ik zou er sowieso een korthoudlijntje aan doen, dan kun je hem wat makkelijker pakken.

Mijn hondje is ook gek op behendigheid. Hij kon niet los, dus liep altijd aan de lijn. En tijdens het lopen pakte hij altijd de lijn vast. Erg grappig. Maar na het lopen kon hij ook altijd erg debiel doen. Ik knupte hem dan vast en negeerde hem...

Heb je hem wel eens bij de neus gepakt? Hand om de neus, en beetje aanknijpen?

Dit leerde wij op cursus als juiste correctie, aangezien honden dit bij elkaar ook doen. En bij de meeste honden werkt dit prima.

Als mijn hond een geschifte aanval heeft(voornamelijk 's ochtends op bed, als vrouwtje net wakker is.) en niet te stoppen is, dan pak ik hem bij de vacht op de rug en leg hem op zijn rug. Net zolang tot hij rustig is. Werkt erg goed, echter zie ik je dit nog niet doen bij een border collie.

Ik zou hem inderdaad bezig gaan houden tijdens het wachten.
Leer hem nieuwe kunstjes o.i.d.

Dit is een ontzettend leuk boek:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/hersengy ... index.html

Staan leuke dingen in die je zou kunnen oefenen tijdens het wachten!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:01

kohtje schreef:
Ik bedoel het niet negatief hoor. Ik wordt soms wel een beetje moedeloos van dat we niet mogen corigeren.

Snapte ik wel. Ben zelf iemand die niet van een harde aanpak houdt maar als het nodig is komt die er wel. Ik train op een zeer positieve manier met bal en lekkers (africhting, appel,speuren en pakwerk) maar er zit wel een prikband en een teletac op die als het nodig is gebruikt worden. Heb twee honden die zeer enthousiast zijn en erg graag willen werken. En juist die combi van positief trainen maar wel zeer consequent en daar hoort af en toe een harde hand ook bij (ligt wel aan wat voor een soort hond/karakter) werpt vruchten af en is duidelijk en eerlijk voor de hond.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:06

Het probleem dat je hier hebt met 'corrigeren' is dat de hond die gedrag niet toont uit agressie of iets dergelijks, maar puur uit stress en zenuwen. Extra probleem dat je dan nog hebt bij veel borders is dat deze zo gevoelig zijn op het minste van beloning/correctie, dat een correctie op iets dat hij uit door stress, wel eens NOG meer stress kan opleveren. Dan is het helemaal naar de vaantjes.

Ik zie dit bij onze border héél duidelijk. Dan wel niet in agility, maar in gehoorzaamheid. Als mijn vader hem echt corrigeerd (in de zin van straffen) dan zie je hondlief gewoon doordraaien. Weet niet wat hij moet doen, waardoor hij nog meer stress krijgt (en hij gewoon elke oefening die hij kent uitprobeert om te zien ofdat wel de juiste is die zijn baas bedoeld, waardoor hij dus op een halve minuut 20keer van plaats en houding is veranderd... poging om toch maar iets goed te doen). Ook als hij gewoon echt vervelend aandacht aan het vragen is, en je maakt eens wat luid van je toren (met luide stem, voor hem een straf), dan begint hij zo te stressen dat hij binnen de twee minuten op je schoot zit (en dat is dan net wat je niet wilde).

Ik wil dus maar zeggen: let op met straffen bij borders. Als je een typische border hebt (hoog in zijn driften, wat bij die van jou duidelijk zo blijkt te zijn. Gevoelige typetjes), dan is straffen echt niet ideaal. Zeker niet omdat het hier over pure stress gaat. Door te straffen krijg je het bijten er mss uit, maar de stress niet. Je moet dus gaan werken om die stress eruit te krijgen...

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:08

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met mijn Basset Hound! Voor de rest was het het liefste beest ter wereld, maar op zo'n moment verwenste ik hem echt naar de hel! :+ En inderdaad, ik heb alle lieve trucjes geprobeerd om het hem af te leren: Blijven staan en negeren, gewoon stug doorlopen, afleiden, andere opdrachten geven... Niets hielp! Uiteindelijk ben ik aan de slag gegaan met een iets onvriendelijkere tip van iemand die hetzelfde had meegemaakt met haar hond. Nu krijg ik vast heel bokt over me heen, maar na het 3 keer toegepast te hebben heeft mijn hond het nooit meer weer geprobeerd :D

Ik nam zijn leiband gewoon heel kort, en trok hem 2 keer in een rondje om me heen. Niet vriendelijk nee, maar in mijn armen, voeten en benen bijten vond ik ook niet zo lief van hem :D

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:25

Ik ga proberen van hem af te leiden met andere opdrachten, rustige wel te verstaan.

Die teksten zijn wel moeilijk te lezen als er overal 'Piet' staat in plaats van niets zonder s.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:53

Wat doet hij als je stil gaat staan ? Dus zodra hij begint met happen, gewoon ineens stil gaan staan en wanneer hij dan weer rustig is weer verder gaan.
Kans is groot dat de hond dan weer opnieuw begint met bijten, maar dan ga je gewoon weer opnieuw stil staan ( en dit blijven herhalen, net zolang tot hij 't doorheeft wat je wil )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:05

Anti-blafband omdoen, en dan de handbediening gebruiken? Maw, hem via de blafband corrigeren als hij bijt? Kan je altijd op tijd doen, omdat je draadloos een schok kunt toedienen (vergelijkbaar met schrikdraad) ook als hij losloopt.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:12

Wat wij doen als onze Border even teveel spanning/opwinding heeft, is haar laten liggen tot de rust er weer in zit. En dan bedoel ik het commando 'af'/'down' of wat je ook maar gebruikt. Als hij daar niet ten allen tijde naar luisterd, mist er dus wel een stukje basis. Gelukkig ook goed te trainen.
Zelf op z'n rug leggen wat hier gesuggereerd word, kan trouwens behoorlijk gevaarlijk zijn.

Wat Tantjeuh ook al zegt, je hond luisterd niet omdat hij agressief oid is, maar omdat hij niet anders KAN. Hij kan de hoeveelheid spanning/opwinding niet meer aan (wat toch echt de "schuld" van de handler is) en moet daarom 'afhappen' om zijn stress weg te krijgen. De spanning is gewoon teveel. Dat kun je wel gaan afstraffen met klappen en andere hardhandige correcties, maar daarmee los je natuurlijk niks op. En vooral niet bij Borders, dat werkt alleen averechts.

Dit los je dus alleen op door de stress weg te nemen, en uit te zoeken waar de stress precies door veroorzaakt word. Zelf veel energie uitstralen of stress uitstralen (immers; presteren onder druk) kan al een oorzaak zijn.
Zelf meer rust uitstralen kan dus al helpen. Als je hond het vooral ná een oefening doet, zorg dan dat hij meteen daarna goed onder appèl staat. Dit geeft rust. Daarmee bedoel ik dus 'naast', 'af' of meteen aan de lijn.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat je trainer hiervan zegt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:00

Ik ben ook erg benieuwd wat ervaren Border Collie mensen hiervan zeggen. Ik heb jarenlang tussen de top van NL rondgewandeld met agility, maar daar werd dus helemaal geen geweld toegepast bij dit soort geintjes. (reden zie wimmus)

Het is een bordercollie en geen basset. := Behalve dat het beide honden zijn, kun je ze niet met elkaar vergelijken.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 10:14

sunshine schreef:
Wat doet hij als je stil gaat staan ? Dus zodra hij begint met happen, gewoon ineens stil gaan staan en wanneer hij dan weer rustig is weer verder gaan.
Kans is groot dat de hond dan weer opnieuw begint met bijten, maar dan ga je gewoon weer opnieuw stil staan ( en dit blijven herhalen, net zolang tot hij 't doorheeft wat je wil )

Als ik ga stilstaan, moet ik zien dat ik mijn evenwicht hou. Hij springt als een dolle langs alle kanten tegen u op, gaat ergens anders eens een rondje lopen, ...
Maar als ik moet stilstaan tot hij rustig wordt sta ik daar na een paar uur nog...

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 10:15

Ibbel schreef:
Anti-blafband omdoen, en dan de handbediening gebruiken? Maw, hem via de blafband corrigeren als hij bijt? Kan je altijd op tijd doen, omdat je draadloos een schok kunt toedienen (vergelijkbaar met schrikdraad) ook als hij losloopt.

Dat heb ik ook eens voorgesteld bij mijn vriend, maar die ziet dat niet zitten.