Het houden van (exotische) dieren, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Het houden van (exotische) dieren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 16:04

Daar er in het andere topic over een kaaiman niet over door mocht worden gegaan, en ik eigenlijk wel zeer benieuwd ben naar de grens van het (particulier) houden van dieren, ben ik benieuwd naar jullie mening!

Mogen exotische dieren, zoals slangen, reptielen, vogelspinnen etc particulier gehouden worden?

Florale

Re: Het houden van (exotische) dieren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:07

Mits ze niet uit de natuur worden gehaald en afhankelijk van wat voor soort dier.
Ik snap dat een olifant,tijger o.id. geen huisdieren zijn.
Maar wij hebben een baardagaam,heeft het prima naar ziijn zin.
prima toch,sommige slangen kan je ook goed houden gifslangen en schorpioen vind ik dan weer niet geschikt.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 16:12

Waarom zijn deze dieren dan weer niet geschikt? Vele dieren zijn in beperkte mate giftig. De meeste schorpioensoorten zijn ook niet zo heel giftig.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:17

Erg moeilijk punt!
Uiteraard ligt het eraan hoe de beestjes gehouden worden, maar dat geldt natuurlijk voor ieder 'huis' dier!
Vind zeker dat 'gevaarlijke' dieren (zoals giftig bijvoorbeeld) niet als huisdier gehouden moeten worden i.v.m. veiligheid van de buurt bij ontsnappen.
Maar ik denk niet, mits dus goed onderhouden/verzorgd, dat het voor de diertjes zelf een probleem is.
Waar nu dan echt de grens moet liggen wat wel en wat niet?!?
Zo zijn er bijvoorbeeld ook mensen die een wasbeer of aapje als huisdier hebben.... Ik ben daar absoluut geen voorstander van.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 16:20

ik ken iemand die wasberen als huisdieren houdt, deze zitten in een ruim buitenverblijf met een binnenhok er bij natuurlijk. Ik meen dat op 1 van deze dieren na, ze niet aaibaar zijn. Is het dan nog een verkeerde manier van houden?

En wanneer is een dier gevaarlijk? Een stier die ontsnapt kan ook veel schade aanrichten. Een giftige slang ook, maar niet alle slangen zijn in hoge mate giftig.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:22

Moeilijke discussie dit en nu ik me er persoonlijk in meng, kan ik niet meer ingrijpen als moderator mocht dat nodig zijn. Ik hoop dus dat dat niet nodig is...

Wij hebben een vogelasiel in de Betuwe. Het is maar klein, maar elk jaar zien we naast de stanaard gedumpte konijntjes en dergelijk ook veel exoten.

Een wasbeer, verschillende slangen, leguanen, allerlei soorten schildpadden en dergelijke komen allemaal langs onze opvang. Vaak zijn deze dieren in slechte conditie. Zijn ze ontsnapt of gedumpt?
In beide antwoorden is er sprake van menselijk falen. Dat kan zijn omdat huisvesting en voeding niet in orde was, of dat het dier moeilijker te verzorgen bleek dan eerst gedacht werd en daarom dus maar voor zichzelf moet zorgen in het bos ofzo.

Door alles wat ik daar langs zie komen, ben ik er sterk op tegen dat mensen dergelijke dieren zo makkelijk aan kunnen schaffen.
Als iemand er heel bewust voor kiest, zich goed inleest, goede huisvesting regelt voor het dier komt enzo, kan ik er nog wel mee leven. Maar van die onbezonnen aankopen op reptielenbeurzen enzo zouden gewoon niet mogelijk moeten zijn.

Mensen die deze dieren echt willen houden komen er toch wel aan, maar de impulsaankopers zou het heel veel moeilijker gemaakt mogen worden.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:25

Daar ben ik het helemaal mee ens Nickeltje,giftige dieren vind ik (persoonlijk gezien)niet geschikt,als ze heel of juist minder giftig zijn.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:27

Ik steun al jaren stichting AAP en vind dus dat als je exoten in huis zou willen houden daar een examen voor gedaan moet worden of zo.
Allen al om dat zo iets veel mensen zal tegen houden een ondoordachte aan koop te doen.
Er zijn gerust zeer veel mensen die de dieren een goed tehuis kunnen bieden maar ook zeer velen die dat niet kunnen en dan belanden ze weer in een opvang.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:29

Ik vraag me altijd af wat mensen er mee moeten. Zo'n dier geeft vaak geen enkele vorm van affectie of hechtenis aan de baas. Begrijp wel dat je het mooi kan vinden maar wat heb je eraan? Ik heb altijd zoiets: Koop dan een jaarkaart bij het reptielencentrum of dierentuin dan kan je ze bekijken :). Maar dat zijn mijn hersenspinsels.. als je toch een "exotisch" dier of dan wel reptiel neemt zorg er dan voor dat je goed en een levenlang voor zo'n dier kan zorgen (net zoals met gewone huisdieren).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:30

Lastig, aan de ene kant zou ik zelf niet juichen als mijn buurman een zooi giftige of enge dieren in huis haalt (sja, ik houd niet van bepaalde diersoorten zoals slangen en spinnen := ) , maar aan de andere kant:
als een goede leefomgeving is gecreeerd en mensen hebben er ook verstand van, prima :j
De leefomgeving moet wel veilig zijn, dus daar mogen van mij best eisen voor komen dat als je giftige dieren koopt en houd, je ook aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (tuurlijk moeilijk te controleren, maar goed is zie het meer als toekomst idee. Eventueel eerst een examen oid doen om er zeker van te zijn dat de kennis er is.).
In mijn ogen kun je nu wel erg makkelijk om aan exotische dieren te komen, dat mag van mij als eerste wel veranderen...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:31

Een wasbeer in een buitenverblijf is alweer heel iets anders! Daar kunnen ze tenminste wat van hun (veel aanwezige..) energie kwijt!
Ik bedoelde dus echt het houden van deze dieren IN huis.

Een stier staat over het algemeen niet in een woonwijk :P , maar ik ben absoluut eens dat ook een hond heel gevaarlijk kan zijn.

Ik heb vooral problemen met mensen die dieren houden op een totaal verkeerde manier. Mensen die een bepaald dier nemen omdat het zo 'stoer' is, ze er ZO lief uitzien op t.v. o.i.d.!
Het o zo schattige chimpanseetje, kan echt heel gevaarlijk zijn!
Met een wasbeer in huis, gaat heel je hebben en houden eraan...........
Ik vind dat men zich goed in moet lezen in wat de gewoontes/leefomtandigheden e.d. van een soort/ras zijn en daar enigszins rekening mee proberen te houden!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 16:33

Nickeltje: Dat ben ik zeer zeker met je eens. Net zoals de laatste rage, widder konijntjes. Heel marktplaats staat er nu vol mee, inclusief kooi voor 35 euro, beestje is 13 weken oud. Ze kunnen hem dus pas een week of 5 a 6 hebben. En er dan nog bij zetten dat het een leuk sint cadeau is :x

Wat dat betreft ben ik van mening dat het in Duitsland toch net iets beter geregeld hier, daar gelden wel standaard eisen voor het verblijf van een dier. In Nederland maakt het niet, als het dier maar gezond is. Erg jammer.

Dat een dier ontsnapt kan gebeuren. Ik wist bijvoorbeeld van mijn eigen hagedissen ook dat deze wel eens ontsnapte. Een van deze dieren was zo snel dat zodra ik het terrarium ook maar een stukje open was, deze al weg was. Nu was deze niet giftig en niet groot en alles behalve gevaarlijk, maar ik zorgde er toch altijd voor dat de kamerdeur waar het terrarium stond, altijd gesloten was. Zo kon deze nooit verder komen dat deze kamer. Daarom ben ik ook van mening dat je er altijd rekening mee moet houden dat een dier kan ontsnappen en je dus een 2de plan moet hebben. Voor mijn konijnen is de tuin volledig afgezet, mochten ze ontsnappen uit het hok, dan kunnen ze de tuin alsnog niet uit.

Over een dier dumpen.... Hier heb ik niks goeds op te zetten.
Dit kan ook een bedreiging vormen voor de Nederlandse flora en fauna. Ik meen dat mede hierom de roodwangschildpad ook verboden is om te houden als huisdier?
Evenals dat vanaf volgend jaar een bepaalde eekhoorn niet meer gehouden mag worden, aangezien wanneer deze ontsnappen, ze het gaan overleven en onze fauna in gevaar brengen.

Is dat dan een maatstaaf voor het houden van dieren? Exotische dieren niet houden omdat deze een gevaar voor de Nederlandse flora en fauna kunnen zijn?

Vordur: een examen is ook een goed idee. Echter kan iedereen zijn huiswerk maken en dus vervolgens een exotische dier aanschaffen. Wat meer controle zou denk ik beter op zijn plaats zijn, zoals een jaarlijkse keuring van de toestand van het dier inclusief verblijf?

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:34

Mijn zoontje was destijds 5 en wou heel graag een hagedis.
Wij hadden totaal geen ervaring met reptielen dus wij wouden daar eerst niet aan.Toch bleef hij er over door gaan, dus toch eens gaan zoeken op internet en in de bieb,geinformeerd bij bekenden met reptielen.
Na een maand of leeswerk en goed overleg zijn wij er toch voor gegaan.
Eerst gezorgd voor huisvesting zodat dat allemaal in orde was en daarna op zoek gegaan naar een baardagaam(juist omdat deze ook 1 van de makkelijkere soorten is)Hij komt bij een particulier vandaan opgehaald toen het beestje een week of 14 oud was.
Speciale verlichting,alle vitamines en mineralen alles heeft hij gehad.Hij is ondertussen bijna 3 jaar en 50 cm lang(inclusiefs staart) dus volgens mij hebben we het wel goed gedaan.
Hij staat beneden zodat wij het overzicht hebben wat betreft voeren en dat vriendjes die meekomen niet zomaar de bak open kunnen doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:36

Wanneer mijn hamster vroeger thuis ontsnapte, zat m'n moeder al op de keukentafel :P :D

BELACHELIJKE reden, 'voor flora en fauna'.............................

De 'regels' zijn hier in Nederland zo en zo waardeloos wanneer het dieren betreft!!!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:37

Wij hebben sinds ruim anderhalf jaar een groene leguaan.
Hij heeft een ruim terraruim en als hij groter wordt dan krijgt hij een nog groter hok.
Hij komt er elke dag meerdere keren uit en mag dus gewoon loslopen.
Aankomend zomer krijgt hij er ook een groot buitenverblijf bij zodat hij ook lekker een aantal uur naar buiten kan mits de temp hoog genoeg is, voorheen ging hij aan een tuigje naar buiten maar dat is niet zo'n succses.

Het is niet mijn favo dier om te hebben maar mijn vriend wilde er graag 1 hebben en heeft zich er eerst heel goed in verdiept voordat hij er 1 heeft aangeschaft.
Opzich zijn het wel grappige beesten,althans spike wel, hij komt graag bij je zitten, geeft kusjes etc.

Dit is zijn verblijf nu ( hij is nu zo'n 80 a 90 cm incl staart)
Afbeelding

Edit:

Dit is spike ruim 3 kwart jaar geleden,helaas geen recente foto kunnen vinden.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Steph86 op 04-12-09 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 16:42

Kentaro schreef:
Wanneer mijn hamster vroeger thuis ontsnapte, zat m'n moeder al op de keukentafel :P :D

BELACHELIJKE reden, 'voor flora en fauna'.............................

De 'regels' zijn hier in Nederland zo en zo waardeloos wanneer het dieren betreft!!!

Je kunt zeggen wat je wilt, maar zo belachelijk is dat eigenlijk niet ;)

Onze eigen eekhoorn is bijna geheel verdwenen uit Nederland door de exheemse soort. Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling? Onze eigen natuur is immers ook unique en belangrijk. Overigens meen ik wel dat die exheemse soort wel gehouden mag worden, mits gecastreerd. Maar invoeren mag niet meer.

Steph86: Dat is een flink verblijf!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:44

Joyckuh schreef:
Steph86: Dat is een flink verblijf!

En hetgaat nog groter worden.
Ze kunnen wel 2meter worden, al worden ze in gevangenschap meestal rond de 1.50.
Hij moet natuurlijk wel fatsoenlijk de ruimte hebben om zich te kunnen bewegen etc.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:49

steph86: Wat een leuk beest! Ook fijn dat hij genoeg ruimte heeft. Ik zou misschien een schildpad krijgen maar hebben we toch niet gedaan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:50

Tja, hoewel ik het wel fascinerende dieren vind, vind ik het ook niet echt geschikte huisdieren.

Mijn broer daarentegen is helemaal gek van reptielen en heeft ondertussen al een aardige beestenboel in huis.

Hij is begonnen met een leguaan en een hagedis, beiden zijn er nog steeds. Voor de leguaan heeft hij eigenhandig een hok gebouwd (ter grootte van een serieuze dubbele kleerkast).

hok:
Afbeelding

en mevrouw de leguaan:
Afbeelding

Ondertussen heeft hij er nog een kameleon, een paar gekko's en gifkikkers bij. Hij heeft ook een slang, maar die staat bij een vriend omdat mijn moeder het absoluut niet toestaat dat er slangen in huis komen, ik stel dan weer mijn veto tegen spinnen (maar die interesseren hem niet zo).

Hij is helemaal begaan met z'n dieren en het is echt z'n passie, hij weet er ondertussen ook veel over. Ik snap nog altijd niet wat er 'plezierig' aan is om ze als huisdier te houden hoewel ze wel mooi zijn, alleen de gekko's zijn wel leuk om te voeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:51

Wow! Dat is echt een enorm hok! (dure hobby :P)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:09

Ondanks dat ik echt gek ben op reptielen en exotische dieren, vind ik het geen huisdieren.
Ik denk niet dat wij in onze huizen of tuinen zo'n ideaal leefklimaat kunnen creeren wat die dieren nodig hebben. Tuurlijk het komt er in een aantal gevallen bij in de buurt, maar helaas worden deze dieren te vaak als impuls aankoop aangeschaft en eindigen ze dan ziek, dood, gedumpt. Noem maar op, en daar heb ik een hekel aan. Ik vind het ook wel jammer om te zien dat je dan zo'n baardagaam of andere hagedis heel de dag op zo'n steen in een terrarium ziet zitten omdat hij verder niks heeft.
Je moet zo goed mogelijk het wild na kunnen bootsen vind ik, eer je over de aanschaf van zo'n dier gaan nadenken.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 10:35

Maar waarom zou alleen een reptiel niet op de juiste manier gehouden kunnen worden en een ander dier wel?

Een ander voorbeeld vind ik dan weer de papegaai. Deze worden massaal gehouden, alleen, op een flatje. In het beste geval met soortgenoten en komen ze af en toe buiten. Veel van deze dieren krijgen gezondsheidsproblemen, die ze in de natuur niet zouden krijgen, zoals versleten lever en nieren op jonge leeftijd. Dit wordt dan weer nooit genoemd, het gaat altijd over reptielen. Ik denk dat het makkelijker is om voor een reptiel de juiste situatie na te bootsen dan voor een vogel. Die leggen in het wild dagelijks enorme vliegafstanden af, eten daar dingen die we hier niet eens in de winkels hebben. Een baardagamaan kan je nog enigszins geven wat deze in de natuur heeft, namelijk warmte, UV verlichting, schuilplekken, de zelfde zandbodem, soortgenoten. In het wild doen baardagamen ook niet heel veel meer. Ze hebben geen enorm territorium en bewegen ook in het wild niet veel.

Nu heb ik het natuurlijk alleen over minder voorkomende dieren, maar ook het konijn, in het wild huppen deze dieren nogal wat af. Hier zitten ze in een klein hokje en mogen ze er zo nu en dan uit. In het gunstigste geval hebben ze een flatje...
Of het paard, hoeveel paarden staan er minimaal 20 uur per dag op stal in Nederland? En nu niet aankomen met dat een paard gedomesticeerd dier is, dat is het allicht, maar ook een paard hoort 24 uur per dag rond te kunnen redden. Zet een paard dat heel wat uren op stal staat in een bak of wei, en deze strekt zijn benen.
Horen deze dieren dan wel gehouden te worden ondanks dat we hun leefomgeving niet goed na kunnen bootsen?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:44

Het houden van zo'n dieren..
Mwah over t algemeen ben ik tegen..

Zo'n dier hoort niet in huis.. Maar als ik zo'n grote kooien zo in dit topic zie.. dan denk ik wel:Nou die mensen doen er alles aan om het dier een fantsoenlijke leefruimte te geven..
Kan ik er niet veel problemen in zien..

Zolang je Dieren zijn vrij:
1. van dorst, honger en onjuiste voeding;
2. van fysiek en fysiologisch ongerief;
3. van pijn, verwondingen en ziektes
4. van angst en chronische stress;
5. om hun natuurlijk (soorteigen) gedrag te vertonen.

Dan is het best, dus een papegaai alleen in een kooitje, vind ik niet ok.. een cavia in een mini hok, vind ik ook niet oke.. een paard 24/7 op stal, ook not done :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:44

Moeilijke discussie, want welke dieren kun je eigenlijk wél goed houden? Paarden horen ook eigenlijk de hele dag buiten, en dan niet op een weitje van 50X50 meter, maar vrij. Honden horen eigenlijk ook in roedels, en niet alleen. Toch vinden we het allemaal normaal dat dat gebeurt, en bij reptielen slaan we op hol. Niet helemaal eerlijk eigenlijk.

De grens leggen bij giftig of niet vind ik ook raar, een bijtgrage hond kan ook ontsnappen en wordt door een voorbijganger waarschijnlijk minder snel opgemerkt als gevaarlijk dan een ontsnapte slang. Een paard kan ook iemand omverbeuken/bijten en serieus verwonden.

Ik denk dat sommige exotische dieren wel als huisdier gehouden kunnen worden, en het dan net zo goed hebben als een paard of hond. Mits gehouden door iemand die er echt wat van weet.