Wat voeren jullie je konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Wat voeren jullie je konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:12

Hallo,
Ik vroeg mij af. Wat voeren jullie je konijn en waarom heb je hier voor gekozen?

Op het moment voer ik Selective rabbit (van supreme) Dit omdat ze bij deze brok niet kunnen kiezen en je er zeker van bent dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen.

Ben benieuwd.
Groetjes Ash

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:33

Naast onbeperkt hooi en royaal groenvoer krijgen mijn konijnen hope farms supertrio. Omdat het naast die selective een van de weinige soorten biks is die aan de richtlijnen voor de samenstelling voldoet (om nog maar niet te beginnen over de troep van gemengd voer) maar wel wat goedkoper is.

Duppie_

Re: Wat voeren jullie je konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:34

korrel gemengd met beaphar,hooi,wortels en kruiden ;)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:44

Manou: Kan jij mij vertellen wat deze richtlijnen zijn?

Mijne krijgen indd ook hooi, wortels en overig groenvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:48

Heb nu geen konijn meer, maar ik voerde altijd Hope Farms omdat ze dan niet de lekkere dingetjes uit het eten kunnen vissen en daardoor te weinig van iets binnenkrijgen, en uiteraard hooi/stro en elke dag een groente of fruit en een stukje hard brood. Verder had ik altijd een fles water hangen en er hing altijd een liksteen en een knaagsteen in het hok maar die werden niet aangeraakt. Zat tussen m'n eigen oren dat ik vond dat 'ie dat moest hebben denk ik.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:10

hier voer ik hetzelfde als manou, al krijgt 1 stelletje alleen SS.
voor het snackie krijgen ze als ze los in de tuin rennen af en toe een handje mix gestrooid.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:12

Die van mij krijgt ook science selective, ook omdat mijn vorige konijn een slecht gebit had gekregen van het andere voer, ivm selectief eten. En natuurlijk idd onbeperkt hooi.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:01

Dit is zoals het op konijnen.nl staat
Citaat:
Voor gewone huis/tuinkonijnen zou voer niet meer dan 12-14% eiwitten mogen bevatten. Het vetgehalte moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 3%, en het vezelgehalte hoog. Hoe meer vezels het voer bevat, hoe beter. Calciumgehalte in voer moet onder de 1% blijven, om o.a. blaasproblemen te voorkomen.
LET OP!Verschillende fabrikanten doen Robenidine of Meticlorpindol door het voer, dit zijn middelen om coccidiose tegen te gaan. Tenzij je een fokkerij hebt met honderden konijnen is zulk voer sterk af te raden!

Maar als je op andere sites met goede informatie over konijnen kijkt zal je zien dat ze allemaal een hoog vezelgehalte, laag calciumgehalte en beperkt eiwit en vet aanraden wat betreft de biks.
En vooral ook niet te veel voeren, 25 gram biks per kilo volwassen lichaamsgewicht is genoeg. Biks is echt alleen een aanvulling op de rest van het voer, hooi en groenvoer.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:06

Hier ook selective. Verder groenvoer (wortel, andijvie, witlof, selderij, schijfje appel, etc) en elke dag een flinke pluk kuidenhooi.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:49

Hooi! Heb nu ook Hartog compact gras, vinden ze ook lekker! Verder krijgen ze bij mij 's ochtends Beaphar Care +, dat vinden ze echt heerlijk! Je ziet ook dat ze veel beter in de vacht komen nu (voerde eerst Hope Farms) heerlijk donzig en los en geen losse haren overal!! 'S avonds krijgen ze een beetje science selective :P En natuurlijk groenvoer regelmatig!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:54

Gewoon korrels en onbeperkt hooi.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:55

Ohja, en af en toe eens een wortel/klokkenhuis/stukje brood etc..

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:49

Hooi en grassen. Nu er niet zo veel te plukken is, krijgen ze ook wel andijvie en witlof en boerenkool enzo. Ze krijgen geen brok.
Af en toe een wortel nu het wat kouder en natter wordt.
Soms pikken ze een graantje mee van de kippen

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:57

Die van mij krijgen een klein beetje van die korrels/bix, verder onbeperkt hooi en bijna elke dag iets van groenvoer.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:05

Korrels, zo'n 100 gram per dag per konijn... Onbeperkt hooi, met regelmaat wat groenten of fruit.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:07

Ik voer mijn konijnen (heb er 11) Kasper Fauna Food Sportkorrel, 's morgens wat groenvoer erbij en wat gemengd voer erdoor en 's avonds sportkorrel met wat Daily Plus erdoor. Dat laatste heb ik gemerkt, zorgt ervoor dat de darmen goed aan het werk blijven en de konijnen minder last hebben van gas. En verder uiteraard onbeperkt goede kwaliteit hooi.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:10

Onbeperkt biks, hooi en stro. Af en toe een oud broodje en verder eten ze veel wat ze in de tuin vinden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:12

mijn konijnen krijgen hooi (gewoon wat onze paarden ook krijgen), gewone konijnenkorrels en ze krijgen van die brokjes die zeg maar uit twee gewone korrels bestaat maar dan aanelkaar en iets dikker (snappie :Y) ), zit iid in een groene zak :P
en daarnaast krijgen ze wortels, broccoli, appels, bananen bloemkool, gras

in de zomer staan ze in een grote ren met daarin een nachthok. In dat hok is een grasstukje (met andere plantjes die ze ook mogen) en een zandstukje :) maar in de winter staan ze achter het huis anders is het te koud voor ze ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:13

Hier ook selective brokjes. En verder beiden een klein stukje wortel per dag, onbeperkt hooi en af en toe een knabbeltje.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:16

Hier krijgen ze 2 keer een beetje biks (totaal 25 gram per kg)..
Elke dag hooi en lekker veel groenvoer..

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:59

heb ooit van dat selective gehad..

heb nu gewone korrels zonder gemengde troep etc. :)
hier krijgen ze een beetje van + veel hooi, soms wat wortel, stukje appel, brood e.d.

maar ik heb er ook nog eens 8 dus een hele klus :j wel erg leuk :D :D !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 02:48

Korrels, hooi, brood (Gedroogd) groente afval.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 03:00

Mijn nijnen krijgen korrels van de molen in de buurt. Daarnaast krijgen ze goede kwaliteit hooi (wat niet geschikt is voor paarden) afgewisseld met grof hooi (wat wel voor paarden geschikt is). 1 vaste dag in de week krijgen ze alleen hooi en geen brokken :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 03:24

Mijne krijgt ook de selective, s'ochtends klein handje en s'avonds. Verder onbeperkt knaagdierhooi met kruiden erin (paardenhooi is niet geschikt te grof), en stukjes volkoren beschuit als snoepje. Hier doet hij het super op :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 03:52

Oja de korrels die ik geef wisselen enorm, net wat er in de aanbieding is, wel van een goede kwaliteit dus niet het allergoedkoopste van de supermarkt bijvoorbeeld. Dat lijkt me niet gezond alhoewel mijn oude konijnen er rustig 16 op zijn geworden....Toen was er niets anders.