Onze oude oma-poes erg ziek!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Onze oude oma-poes erg ziek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 11:59

Sinds maandag ligt onze oude oma-poes Kitty (13 jaar, bijna 14) bij de DA. Vorige week werden mijn opvang-kittens een dagje ziek, overgeven, dagje misselijk en de volgende dag aten ze weer. Oke. Donderdags ging Kitty ook aan het spugen. Oke zal wel een virusje zijn. Maar vrijdag was ze nog misselijk, zaterdags wilde ze nog niet eten. Dus ben ik haar maar gaan dwangvoeren. Zondags ook nog en toen maandag maar eens langs de DA. Ik dacht ze krijgt een spuitje tegen het misselijk zijn en kan weer mee. Nee, dus niet. Kitty was zoveel afgevallen (weegt nog maar 2,5 kg van de 4 die ze ooit woog). Nu was Kitty nooit een dikke poes, maar dit was wel heel ernstig. Dus ze bleef bij de DA, aan het infuus gelijk en ze hebben bloed afgenomen, want de DA verwachtte dat de nieren het hadden opgegeven. Tussen de middag belde de DA met de uitslagen. Ik had me er al bij neergelegd dat dit waarschijnlijk het einde betekende van oude poes. Maar nee, verrassend genoeg waren de nierwaardes niet zo heel slecht, naar omstandigheden best goed zelfs. Tja en dan. Dit was niet waar we opgerekend hadden. Daarna zijn ze gaan testen op allerlei andere dingen zoals Fip (of FIV) en FelV. Ook dit was het niet. Na een lang gesprek met de Da hebben we besloten tot het aanvragen van een pancreas-test. Als daar nu ook niets uitkwam, was het einde verhaal, want dan had ze ergens een tumor (of meer dan 1). Dinsdagavond kreeg ik om 7 uur nog een telefoontje van de DA: het is inderdaad een alvleesklierontsteking! Toch wel goed nieuws, want nu weten ze waar ze haar voor moeten behandelen. Vandaag krijgt ze een maagsonde, omdat ze nog steeds niet wil eten en ook de Da moet haar dwangvoeren. Dus onder narcose krijgt ze een maagsonde, zodat ze nu weer voldoende voedsel binnen krijgt. Want dat is erg belangrijk, dat ze dus goed eet. Ze krijgt extra pijnstillers en iets tegen de misselijkheid. Verder is ze behoorlijk snotterig en heeft ze ook snotoogjes. Heel zielig allemaal. Gistermiddag even langs geweest, want ik wilde wel even weten hoe het met mijn poezenkind was. Ze lag daar met een pootje vol met verband zodat ze het infuus er niet uitpeutert. Ik heb haar heel lang zitten aaien en ik geloof dat ze dat wel lekker vond, want ze lag luidkeels te spinnen. Vanmiddag gaan we nog een keertje kijken. Ik weet nog niet wanneer ze naar huis mag en of ze nu wel opknapt. De Da zei wel: we weten nu hoe we haar moeten behandelen, maar het lichaam moet zelf ook willen. Dus het is nog steeds erg spannend.

Eponastable

Re: Onze oude oma-poes erg ziek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:02

Hopelijk komt je poes er goed door!
Onze oma is nu al een jaar of 15 en die loopt nog zo fit rond dus we kunnen best nog genieten van onze katten!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:04

Oei veel sterkte!
13 is opzich niet zo heel oud nog voor een kat (die van ons is ook zo oud en nog kerngezond :D ) dus als ze er weer bovenop komt kan ze vast nog wel een hele poos mee!! :(:)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:15

Vaak op bezoek gaan en veel aaien helpt heel veel voor de wilskracht van je poes.Vooral zoveel mogenlijk doen!
Sterkte!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:25

Arme poezel!

Hoe waren haar bloedsuikerwaardes? Bij alvleesklierproblemen is de aanmaak van insuline ook vaak verstoord.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:34

Hopelijk komt ze er door :) ze kan echt nog een poosje mee! Onze poes is 2 jaar geleden met kerst ingeslapen, ze was 19jaar.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:37

Heel veel beterschap met je poesje!
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je 4 dagen wacht met een dierenarts als je poes al 2 dagen ziek en misselijk is en niet wil eten :n

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:24

Laika; om de doodsimpele reden dat mijn opvangkittens ook een dagje ziek waren. Die gingen ook spugen en de dag erop weer voorzichtig eten. Dus ik verwachtte bij mijn kat hetzelfde; een virusje of buikgriepje en na 2 dagen eet ze weer. Ik heb 1 van de kittens ook moeten dwangvoeren en die ging daarna weer zelf eten. Dat onze poes iets heel anders had, wat er wel op leek is gewoon pure toeval. En het eten wat ik er zondagavond instopte bleef er een hele tijd in. Pas op maandagmorgen ging poes weer spugen.

SofieHavan; ik hoop dat mijn lieve poezenkind ook de 19 nog mag halen.

Fransje: ik heb geen idee van die bloedsuikerwaardes. Het zal me wel verteld zijn, maar ik weet het niet meer. Ze hebben geloof ik wel weer vandaag haar bloed onderzocht. Het kalium-gehalte was een beetje te laag, dus dat krijgt ze nu in het infuus erbij.

Jodi: ik probeer toch wel elke dag even langs te gaan. Op de terugweg van stal naar huis fiets ik om, om even bij de Da langs te gaan, poes knuffelen en aaien.

Marloez: ik hop dat poes er weer boven opkomt en dat we nog een paar jaar van haar kunnen genieten.

Eponastable: tot op vorige week was poes ook nog fit en gezond en liep ze nog redelijk vrolijk door het huis, de schoteltjes van de kittens leegsnoepen en de speelgoedmuizen vangen.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:37

Vanmiddag na stal toch maar weer even langs de DA gefietst en op ziekenbezoek bij mijn poezenkind. Ach ze ziet er nu helemaal zielig uit. Ze hebben de maagsonde aangelegd zodat ze haar nu wat makkelijker kunnen voeren. De sonde zit aan de zijkant van haar nekje en ze heeft een hele rol verband (blauw met pootafdrukken) om haar nekje en de sonde steekt er op haar ruggetje onder het verband uit. Ze was nog eenbeetje dullig van de narcose van die ingreep. Die was overigens goed verlopen, want ze waren een beetje bang voor de narcose. Ze kon daar een hartstilstand krijgen. Maar dat is goed gegaan. Ze kwijlt nu niet meer omdat het eten via de sonde de slokdarm en maag ingaat. De oogjes waren niet meer vies. Haar kontje was vies van de diarree, dus na de operatie was ze nog onder narcose en toen hebben ze haar schoongemaakt. Mijn Da is helemaal gek van Kitty, overdag gaat ze regelmatig langs, even kijken en knuffelen. Dat stelt poes best op prijs. Vanmorgen wilde de DA de oogjes en neus even schoonpoetsen, maar poes heeft nog genoeg leven in zich, door aardig tegen te stribbelen. Even uithalen met de nagels... Verder wordt er prima voor haar gezorgd. Hopelijk mag ze na het weekend weer naar huis. Als ze meer voeding en vocht door de sonde kunnen doen en het infuus kunnen afbouwen, mag ze mee naar huis. Volgens de DA kan ik zelf ook een spuit leeg drukken in die sonde. Maar ze moet wel gaan opknappen. Morgen gaan we wel weer even kijken en knuffelen en aaien.
Dit is trouwens mijn eerste huisdier wat zo ontzettend ziek is, dat het bij de DA in opname ligt. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. De behandeld Da had vanavond dienst en zij ging nog wel een paar keer bij Kitty kijken en wat eten door de sonde drukken. Kortom, ze wordt daar uitstekend behandeld, een 5 * hotel is er niets bij, volgens mij! ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:20

Heel veel sterkte ! en +:)+ dat je dit doet voor je kat ! dat zouden velen niet meer doen en maar de makkelijkste weg kiezen. Ik duim voor je!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:40

Mist: dank je wel! Nu we weten wat het is en dat ze daar voor behandeld kan worden, doen we dat ook. Het was ooit mijn verjaardagskadootje bijna 14 jaar geleden, en zolang de Da nog goede hoop heeft, hebben wij dat ook. De Da zei wel dat we haar kunnen behandelen, maar dat ze zelf ook beter moet willen worden. Als ze zelf niet meer wil en het bijltje erbij neer gooit, houdt het voor ons ook op en laat ik haar inslapen.
Maar zover zijn we nog niet. We wachten af en duimen dat ze weer opknapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:43

Ach jeetje toch wat ingrijpend, en dat voor zo'n oudere poes. Gaat je toch aan het hart.
Ik neem mn petje voor je af hoor, je zorgt wel heel erg goed voor haar daar mogen nog velen wat van leren.
Ik heb een jaar geleden mijn 13 jarige ook een week in een kliniek gehad, was toen acute buikgriep.

Hoe komt een kat eigenlijk aan zo'n alvleesklierontsteking?

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 23:50

Chiqa: tja je moet toch wat. Het is wel mijn oude oma-poes en het gaat mij zeker aan mijn hart als ik haar daar bij de Da zie liggen. Als de nierwaardes bij het bloedonderzoek direct heel slecht waren geweest (als haar nieren het begeven hadden) , was het heel simpel geweest; dan was er geen behandeling nodig en was ze ingeslapen. Maar nu rolt dit eruit en het is te behandelen. Dus dat doen we dan ook maar. Ach het arme beest heeft al een stuk of 6,7 van haar 9 levens verspeeld, dus het kan nog even. Een paar jaar geleden had ze steeds last van die tandvleesontstekingen en uiteindelijk heeft de DA al haar kiesjes getrokken. Toen was ze al nierpatiënt, maar daarna zijn de nieren het toch weer beter gaan doen en had ze geen slechte bloedwaardes meer. (Volgens mij had een kat van jou dat ook (die rotte kiezen en ontstekingen) en jij hebt mij toen het adres gegeven van De Dierendokter. Ik heb hun toen advies gevraagd en kreeg toen verschillende poeders en druppels voor poes. Dat heeft toch wel een tijdje geholpen, maar uiteindelijk moesten toen toch de kiezen eruit. Daarna is ze wel heel erg opgeknapt).

Als ik morgen weer op ziekenbezoek ben zal ik eens aan de DA vragen hoe ze aan zo'n alvleesklierontsteking komt. Weet het ook niet.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:09

Ook vanuit hier complimenten dat je dit doet, super hoor :j

En een dikke knuf voor Kitty :(:)

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:52

Vandaag kreeg ik een telefoontje van de Da dat Kitty toch wel erg sloom was. Dus vanavond maar weer op ziekenbezoek. Daar een lang gesprek gehad met de Da en uiteindelijk heb ik besloten dat Kitty ingeslapen mocht worden. Dat hebben we dus ook gelijk gedaan. Ze is op mijn schoot ingeslapen. Het ging echt heel snel en zeer rustig en pijnloos. Het bleek nl. dat ze nu ook de sondevoeding uitbraakte. Ze kregen er niet meer dan 4 ml voeding per keer in. Ze werd heel sloom en onderging alle behandelingen zeer gelaten. Gisteren stribbelde ze elke keer nog tegen. De pit was eruit. Dus de dierenartsen vonden het wel genoeg geweest. Ook zij hadden geen idee of poes nog wel op zou knappen. We wilden haar niet langer kwellen en we wilden het ook niet langer aankijken. Dus maar besloten wat het beste is voor poes: een spuitje. Waarschijnlijk was het niet alleen die alvleesklierontsteking, maar ook een maagprobleem omdat ook de sondevoeding er weer uitkwam. Het blijft gissen. Al met al hebben we onze uiterste best gedaan, maar het heeft niet geholpen. Ik ben de DA heel dankbaar voor alle aandacht en goede zorgen. Ze hebben met 3 dierenartsen overlegd en ook hun vonden het genoeg geweest. Nou, dan is het voor mij wel duidelijk.
Nog even een fotootje van oude-oma poes Kitty.

Afbeelding
Zoals ze was.
Afbeelding
Als oma-poes, omringd met kittens.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:58

Ah wat jammer ! ze had zich geen beter baaje kunnen wensen !

Was ze trouwens doof als witte kat ? Heb op dit moment ook een witte dove kat in de opvang namelijk.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:59

Ze was niet doof. Ze was nl een balinees (wel ras, maar geen stamboom) en dan komen er gewoon witte katten voor die niet doof zijn.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:04

Hé wat verdrietig! Jammer dat de behandeling niet wou aanslaan. Heel veel sterkte!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:05

Waarschijnlijk de beste beslissing.
Sterkte :(:)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:23

Sterkte :(:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:32

Sterkte! Soms is het beste beslissing om afscheid te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:57

O meid toch...ik had toch wel gehoopd dat het goed af zou lopen, wat een moedig besluit van je....
Je kan jezelf niet verwijten dat je haar heb laten lijden je heb zo je best gedaan.
Ik kan me idd nog goed herinneren dat ik jou toe wees op de dierendokter.nl, ondanks dat het niet helemaal weg is gegaan denk ik dat deze veelzijdige medicatie die ook op de algehele weerstand werkt, haar toch goed heeft gedaan als ik dit zo lees;

sheela schreef:
Toen was ze al nierpatiënt, maar daarna zijn de nieren het toch weer beter gaan doen en had ze geen slechte bloedwaardes meer.

Wie weet wat dit dan toch nog heeft gedaan. Mijn kat is nog steeds FORL vrij en rommeld met zwakke nieren, maar is ook nog erg gezond voor zijn leeftijd, ik weet zeker dat dit anders had kunnen lopen.

Sterkte en je heb het goed gedaan :)

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 23:48

Chiqa: dank je wel voor je lieve berichtje. Doet me toch weer goed.
Voor mij was het ook zeer verrassend dat haar nieren toch weergoed waren gaan werken. Het trekken van de kiesjes en de medicatie van De Dierendokter.nl hebben beide toch goed geholpen. Wat toch ook wel fijn is om te weten is dat ze tot vorige week nog erg vrolijk was en heel trots op zich zelf was als ze 's nachts weer een speelgoedmuis had gevangen. Ik moest elke avond alle kittenspeeltjes opruimen en dan vooral de muisjes, want dan ging Kitty midden in de nacht muisjes lopen vangen en dan vervolgens heel hard gaan vertellen dat ze een muis had gevangen! Zij liep door de huiskamer te bleren en wij in de slaapkamer erboven werden daar dus wakker van! Wat ook fijn was, was dat de Da alle tijd voor mij en Kitty had om rustig afscheid te kunnen nemen. Kitty lag op mijn schoot en ik vertelde de DA dingen van Kitty en toen ik zover was, heeft zij het spuitje in het infuus leeggespoten. Voor het spuitje leeg was, was Kitty al weg. het ging echt heel snel, binnen een minuut. Daarna had de Da ook nog alle tijd voor mij voor het afscheid en ook de Da vertelde over Kitty, hoe hun in de praktijk Kitty kende en hoe ze was en hoe ze deed. Dat je niet even kon temperaturen of even iets in spuiten, want dat bliefde madam niet. Altijd even tegenstribbelen, altijd even vinnig. Dat soort dingen, die aandacht heeft mij ook wel goed gedaan. Het hoefde niet even haastig, vlug, vlug, vlug. we kregen alle tijd. Dit soort dingen is nooit leuk, maar het hoort er wel bij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:55

sterkte met het verlies, maar je hebt er goed voor gezorgd, en dat moet je toch wel troosten he.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 23:50

Ragdollcat: ja inderdaad, dat troost wel, te weten dat we hebben gedaan wat we konden.