Kittens met pleegmoeder wassen?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ShadowPizza

Kittens met pleegmoeder wassen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 16:51

Hallo.

Onze kittens zijn nou enige tijd oud, En kunnen al * wankelend * lopen en hebben de oogjes vel open.
Hellaas door een ziekte is de moeder overleden, Maar gelukkig heeft een vriendinnetje van mama lief de verantwoordeijk op zich genomen en zorgt nu als een heerlijkerd voor de kittens! :)
Het gaat hier om 2 kittens, die ontzettend vies zijn.
De nep-moeder geeft ze geen melk, dat doen wij zelf een aantal keer per dag.
Maar normaal zou de moeder ze ook schoon maken, helaas doet de nep-moeder dit ook niet :)
Nu zul je denken, Tjonge wat doet die moeder dan wel?! _O-
Nou ze geeft ze heel veel liefde, blijft continu bij ze en verwarmt ze.. :+:

Nu ze vies zijn... Wat vinden jullie.. Wassen? Het is echt helemaal aangekoekte modder...
Geen idee hoe ze dr aan komen !! :')
En zoja. Shampoo of wat dan ook?

Liefs, Jenal :)

zonnebloem18

Re: Kittens met pleegmoeder wassen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:11

Sowieso niet wassen.
En hoe komt een kitten in hemelsnaam helemaal onder de modder??
Ja zou met een warm nat washandje voorzichtig kunnen schoonwrijven maar verder echt niet.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:13

Nee! niet wassen, dan gaat de lucht eraf waardoor de moeder juist ze aanneemt zegt maar.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 17:14

zonnebloem18 schreef:
Sowieso niet wassen.
En hoe komt een kitten in hemelsnaam helemaal onder de modder??
Ja zou met een warm nat washandje voorzichtig kunnen schoonwrijven maar verder echt niet.

Ik denk dat ik er achter ben gekomen......
Onze hond is nogal lomp en vrolijk...
En vond de kittens ook heel leuk, en de hond heeft ze mee genomen naar een holletje...

Ik heb net eerst de dierenarts gebeld, Even inschakelen en dan mag die even beslissen of er niets gebroken/beschadigt is.
Beter het zekere voor het onzekere :)
Ik ben daar achter gekomen aangezien onze hond helemaal onder de modder zat! :n Arme arme kittens...
Dit laat ik niét nog een keer overkomen..
De DA was er binnen een paar minuten zei die. Gelukkig! Hij was toch in de buurt..

Ik voel me zelf écht enorm schuldig nu! :n

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 17:14

_Noraly schreef:
Nee! niet wassen, dan gaat de lucht eraf waardoor de moeder juist ze aanneemt zegt maar.

Zoals ik al zei is er geen moeder meer helaas..
Maar oké.. Niet wassen dus!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:18

Gewoon even afwachten tot de da er is en dan aan hem vragen wat het beste is. Heb je niet een dekentje van de pleegmoeder waar je ze mee kan (droog)wrijven, zodat ze haar geur krijgen.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:19

nee ik bedoelde ook de pleegmams ;)

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 17:19

irmalouise schreef:
Gewoon even afwachten tot de da er is en dan aan hem vragen wat het beste is. Heb je niet een dekentje van de pleegmoeder waar je ze mee kan (droog)wrijven, zodat ze haar geur krijgen.

Ja die heb ik wel..
Ik heb de kittens + pleegmama nu op schoot liggen, En ze liggen lekker te snurken.. Maar ik wil me toch even 100% gerust stellen of juist niet door de DA .

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 17:30

Pfoeh.. Gerustgesteld!!
De kittens hebben niets geen schade opgelopen.
Wel vond de dierenarts het verontrusten dat 1 kitten bijna het DUBBELE (!!!!) Als de ander woog.
Ik weet niet zo goed wat een normaal gewicht is voor zo'n kitten van deze leeftijd... Ze zijn echt nog vrij jong. hele kleine pluizenbolletjes zijn het. :)
Dus, die andere met dat dubbele gewicht was gezond. Die dunne ( hij was vrij dun. Maar nogal moeilijk te zien ook zij de DA vanwege zijn pluizenbolletjes vacht ) die heeft nu een wormenkuur gekregen op aanrading van de dierenarts.

Dus daar gaan we mee beginnen.
Ook zei de dierenarts dat ik met die modder inderdaad wel schoon kon maken aangezien het een pleeg moeder was en toch wel kwam wanneer het haar uitkwam en de kittens al zelfstandig konden drinken uit een bakje.
Wat dus niet zo erg is.
Ik kon ze dus gewoon wassen met warm/lauw water... Niet té warm zei die.. :)
Omdat ze toch zo helemaal onder de aangekoekte modder zaten..
Maar zo snel en min mogenlijk water dat probeerd door te dringen tot de vet laag.. :)

Bedankt!

Liefs, Jenal.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:06

Wil je het gewicht goed in de gaten houden, moet je ze elke dag gaan wegen. Wij vangen hier thuis kittens op en sinds dit jaar moeten we ze elke dag wegen totdat ze een week of 8 zijn (dan willen ze niet meer stil zitten in de weegschaal :D ). Hoe oud zijn ze? Je zegt dat ze net kunnen lopen, de oogjes zijn open, maar ze drinken wel zelf uit een bakje. Mijn ervaring is dat ze pas met 6 weken zelf kunnen eten.
Het gewicht is ongeveer als volgt:
1 wk oud: tussen 100 en 200 gram
2 wk oud: tussen 200 en 300 gram
3 wk oud: tussen 300 en 400 gram
4 wk oud: 400/500 gr

En ga zo maar door. Dit zijn richtlijnen, uitschieters naar onder en boven heb je altijd. Ze wegen hier rond een kilo als ze zo'n 8 weken oud zijn.
en wassen gewoon met een washandje, niet te nat en goed afdrogen zodat ze geen kou vatten. Daarna eventueel lekker op een warme kruik leggen.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:05

BabsiejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:17

Geef je ze wel elke 3 uur melk ?

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:26

Babsiej schreef:
Geef je ze wel elke 3 uur melk ?

Om de 4 uur... weet niet of dat genoeg is?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:27

Met 3 weken (gok ik dat ze zijn) is om de 4 uur op zich prima maar als ze een achterstand hebben zou ik ze overdag om de 3 uur doen.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:29

zonnebloem18 schreef:
Met 3 weken (gok ik dat ze zijn) is om de 4 uur op zich prima maar als ze een achterstand hebben zou ik ze overdag om de 3 uur doen.

Oké...
Dan probeer ik dat..
Maar ik vind het zo raar, Want ik weet voor de volle 100% dat ze géén 3 weken zijn.
Ze zijnn echt al wel ouder.. Ik denk al 5 weken ofzo..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:42

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:10

zonnebloem18 schreef:
Met 5 weken zouden ze echt niet meer mogen wankelen met lopen.
en zouden ze zeker 500-600 gram moeten zijn.
Kittens met 5 weken:
http://www.youtube.com/watch?v=U7dBiIrTXsE

Nee deze zijn inderdaad iets ouder.
Ze spelen nog niet echt..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:42

Melden de kittens zich niet als ze honger hebben? Om de 4 uur is wel lang, helemaal als ze een achterstand hebben. Je merkt op een gegeven moment snel genoeg of ze genoeg hebben aan melk om de 4 uur, of dat om de 3 uur beter is. Als ik zo de foto's zie, zou ik denken dat ze zo'n 4 weken oud zijn. Drinken ze echt al zelf van een schoteltje of voer je ze met een spuitje/pipetje/flesje? Al met al ben je er best druk mee. probeer een foto te plaatsen van de kittens. Ben wel nieuwsgierig naar de kleintjes.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 09:39

sheela schreef:
Melden de kittens zich niet als ze honger hebben? Om de 4 uur is wel lang, helemaal als ze een achterstand hebben. Je merkt op een gegeven moment snel genoeg of ze genoeg hebben aan melk om de 4 uur, of dat om de 3 uur beter is. Als ik zo de foto's zie, zou ik denken dat ze zo'n 4 weken oud zijn. Drinken ze echt al zelf van een schoteltje of voer je ze met een spuitje/pipetje/flesje? Al met al ben je er best druk mee. probeer een foto te plaatsen van de kittens. Ben wel nieuwsgierig naar de kleintjes.

Mijn camera is momenteel naar de "maak" :')
Maar daarna kan ik wel foto's plaatsen.
ze drinken al wel zelf uit een klein schoteltje.
Ik denk inderdaad 4 weken ofzo..
Ze geven wél aan als ze honger hebben. maar dat is meestal als ik ze voer. Dus dan zitten ze te piepen van "schiet op! "
Daarna gaan ze lekker slapen bij nep-moeder :)

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:47

Mag ik vragen wat je ze dan te drinken geeft? Lactol? Je zegt dat ze zelf al uit een klen schoteltje drinken, maar je zou kunnen proberen of ze dit uit een spuitje willen drinken, zo kan je ook bijhouden hoeveel er naar binnen gaat. Misschien drinkt de "dikke" alles op en krijgt de magere gewoon te weinig. Wij hebben ook kittens gehad waarna de moeder na 3 dagen overleed aan nierinsuficientie. We hebben ze om de 3 uur gevoed, ook snachts! Ik wens je in elk geval veel succes.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 09:49

Romantico schreef:
Mag ik vragen wat je ze dan te drinken geeft? Lactol? Je zegt dat ze zelf al uit een klen schoteltje drinken, maar je zou kunnen proberen of ze dit uit een spuitje willen drinken, zo kan je ook bijhouden hoeveel er naar binnen gaat. Misschien drinkt de "dikke" alles op en krijgt de magere gewoon te weinig. Wij hebben ook kittens gehad waarna de moeder na 3 dagen overleed aan nierinsuficientie. We hebben ze om de 3 uur gevoed, ook snachts! Ik wens je in elk geval veel succes.

Nou ik ben nu thuis, en ga even voor je kijken.
Wel speciaal kitten melk... :)
Maar ik geef ze om de beurt eten en dan evenveel :)

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:51

Ooh haha oke, ik dacht dat je misschien gewoon een schoteltje neer zette. Even verkeerd begrepen. Als ze 4/5 weken zijn zou je ook brinta kunnen maken. Dit doet mijn moeder ook weleens om ze ook een beetje aan vast voedsel te wennen. En misschien komen ze er wat van aan.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 09:53

Het heet Trovet Kitten melk poeder :)

http://www.trovet.nl/detail.php?id=38

Dat is tot de 4 weken zie ik net, Dus binnenkort moet ik over gaan naar ander voedsel.. Weet alleen nog niet wat.

Romantico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:03

Misschien zou je ook al kunnen beginnen met brokjes, wij hebben vaak de kittenbrokjes van royal canin. Zijn erg klein en daar groeien ze veel van. Gewoon neer zetten en kijken of ze daar zin in hebben. Ook zou je brinta kunnen proberen als ze nog niet toe zijn aan brokjes.

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:08

Ik kreeg ook de tip van de DA om de brokjes in heet water te laten weken en dan tot ze zacht zijn, en dan geven? :)