Kattenvoeding probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Kattenvoeding probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 17:50

Hoi allemaal,

Wij hebben hier 2 katten zitten, poesjes om precies tezijn.
De jongste is van mij zelf en die krijgt al van jongs af aan Carnibest, maar de oudste ( die van mijn vriend ) heeft eerder altijd brokjes gegeten.
Sinds kort krijgt ook zij carnibest ( sinds ongeveer 2 weken nu ), ik meng het nog met blikvoeding, omdat mevrouw anders haar neus er voor optrekt ( ze is er heilig van overtuigd dat ik haar wil vergiftigen ).
Ben al flink aan het afbouwen, en nu zit er echt nog maar heel weinig bij, maar een klein blokje.
Heb nu al een aantal keer het bakje voor d'r neus gezet met alleen carnibest, maar nee....dan moet ze het niet. Het gaat nu dus alleen om de geur, carnibest ruikt niet lekker genoeg ( ze zit ook echt te snuffelen en vervolgens draait ze zich om en loopt arrogant weg ).

Hebben jullie tips ? Ben niet van plan namelijk om steeds blikvoeding er doorheen te mixen.
Of weten jullie nog andere goede merken ( die misschien lekkerder ruiken ? ) en dan heb ik het niet over smuldier, moet wel van goede kwaliteit zijn en echt alles inzitten.

Groetjes Angie
Laatst bijgewerkt door sunshine op 27-11-09 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Kattenvoeding probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:52

Drupje visolie erop misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:52

Gewoon weer lekker haar oude eten geven. Een kat móet namelijk eten, kan je nog zo gezond voer voorzetten als ze het niet lusten kan riskeer je een leververvetting, daar zit je echt niet op te wachten.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:21

Katten kunnen verschrikkelijk moeilijk zijn. Ik heb hier ook zo'n exemplaar. Ben inmiddels ruim een jaar bezig met vers voeren, en afgelopen week pakte ze uit zichzelf een kippennekje! Inmiddels heeft ze ook eendennek, en eendenvleugel op. Dus geduld is een schone zaak :j
Over carnibest hoor/lees ik trouwens vaker dat dat niet gegeten wordt. Haaksbarf schijnt smakelijker te zijn, alleen ook dat moet de mijne niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:22

Laika waarom laat je je kat niet gewoon genieten van zijn eten?
Waarom moeten ze iets tegen hun zin eten?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:24

Een goede brok met daarnaast wat blikvoer is prima voor katten. De meeste katten vinden dat ook het prettigste.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:30

Heb je al geprobeert het even in de magnetron op te warmen? Dan
komen alle geurstoffen vrij en vaak eten ze het dan wel. Een beetje
heet water wil ook nog weleens helpen.

Leververvetting komt vooral voor bij te dikke katten die ineens niet
meer eten. Natuurlijk moeten katten eten maar als de kat gewoon
normaal gewicht heeft is leververvetting niet het eerste waar je aan
denkt.

Overigens eten mijn katten het ook niet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:40

Het is wel zo dat een kat niet langer dan 24 uur zonder voeding kan. Dat heeft te maken met de werking van de darmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:45

Nou idd Chocobroodje, ook een kat met een gezond gewicht moet echt goed blijven eten.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:47

chocobroodje schreef:
Het is wel zo dat een kat niet langer dan 24 uur zonder voeding kan. Dat heeft te maken met de werking van de darmen.

link
link

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:22

Chiqa schreef:
Laika waarom laat je je kat niet gewoon genieten van zijn eten?
Waarom moeten ze iets tegen hun zin eten?

Oh! Maar ze hoeft helemaal niet tegen haar zin te eten! Er staat de hele dag een bak brokjes die ze heerlijk vindt en 'savonds krijgt ze heel slecht..... een beetje kittekat uit zo'n maaltijd zakje. Hier smult ze van en dan weet ik zeker dat ze thuis komt slapen ;)
Maar ik heb het wel steeds met regelmaat aangeboden. Alleen verdwijnt het dan in de hond :D
Ik had het aanbieden inmiddels al opgegeven en afgelopen week haalde ze zelf het kippennekje van het aanrecht wat daar te ontdooien lag voor de hond :j
En ze zit er heerlijk van te smullen, al spinnend _O- dáár geniet ik dus van!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 22:47

Mensen voor alle duidelijkheid : De kat eet wel !! alleen eet het niet zonder dat ene inimini beetje blikvoeding.
Geloof me, ik zal nooit een kat uithongeren. Mijn doel is om dat beetje blikvoeding ook voortaan weg te laten en alleen carnibest dus.

Brokjes zijn geen optie, dat wil ik niet.
Iedereen moet voor zich weten of hij of zij de kat brokjes geeft of vers, maar ik kies vers.

Bedankt voor de reacties trouwens.
Ik ga eerst de tip van heet water eens proberen :j

Nogmaals, ze eet gewoon en met dat kleine beetje blikvoeding eet ze haar bakje leeg en daarna zit ze nog na te genieten. ( ik meng de carnibest met wat blikvoeding dus, dit is om haar over te zetten )
Het is gewoon de geur denk ik.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:53

Ik kies ook voor vers, alleen mijn kat niet :D De ene kat eet alleen kuikens, en de andere dan dus sinds enkele dagen nekjes en vleugels. Maar omdat dit dus te eenzijdig is laat ik de brokjes erbij staan. Ook krijgt de kuikenetende kat kattemelk voor extra calcium.
Wel fijn dat het in ieder geval met dat beetje blik wel gegeten wordt! :j

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 22:57

Ja dat is het gekke, ik doe er echt maar heel weinig bij ( maar je ruikt het wel ) en dan eet ze wel gewoon.
Zonder problemen trouwens, want ze heeft haar bakje eerder leeg dan de andere kat :D

Hihi leuke beesten zijn het he die katten ? Wel fijn dat die van jou kuikens en nekjes lusten :j dat zie ik die van mij nog niet zo snel eten.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:18

Wat goed dat je vers geeft!
Andere merken die vaak wel beter worden gegeten zijn Haaksbarf (de konijn versie volgens mij het beste), Bibi, Bandit.
Je zou ook een beetje kokend (afgekoeld) water eroverheen kunnen gooien, of 10 sec in de magnetron. Als het warm is komen er meer geuren vrij.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:45

Henkje schreef:
Wat goed dat je vers geeft!
Andere merken die vaak wel beter worden gegeten zijn Haaksbarf (de konijn versie volgens mij het beste), Bibi, Bandit.
Je zou ook een beetje kokend (afgekoeld) water eroverheen kunnen gooien, of 10 sec in de magnetron. Als het warm is komen er meer geuren vrij.

Ik zie het probleem niet zo. als ze het wel eet door een heel klein beetje blik erdoor te doen dan is het toch ok?? Ik blikvoer is (in mijn ogen) water met een smaakje dus daar zal je hem vast niet mee vergiftigen. ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:05

Tieme schreef:
Ik zie het probleem niet zo. als ze het wel eet door een heel klein beetje blik erdoor te doen dan is het toch ok?? Ik blikvoer is (in mijn ogen) water met een smaakje dus daar zal je hem vast niet mee vergiftigen. ;)

Kies dan wel een soort waar geen granen, suikers en andere zooi in zit.
Ik kan me wel voorstellen dat ze het lastig vindt. Je hebt altijd een open blik natvoer staan, wat waarschijnlijk niet op gaat. En het stinkt ;)
Tonijn in blik (op waterbasis) zou je ook nog als mengmiddel kunnen proberen, of rundertartaar (geen half-om-half) of kattenmelk.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:21

Als de soort blikvoeding niet uitmaakt voor poeslief, kun je bepaalde merken als bv Applaws of andere merken zoals bv Almo. Ziet er goed uit maar zit minder 'rommel' in als in doorsnee blikvoer. Sommige merken zien er bijna echt vers uit en vooral de duurdere komen vaak in kleine blikjes wat dan weer scheelt met het bewaren.
Heb ze zo ongeveer allemaal gehad, inclusief vers vlees omdat mijn madammeke niets lustte maar toch iets moest eten. Mevrouw zit nu aan de premium brokjes, omdat ze die als enige wel lekker vindt. Verwend nest. :roll: :D

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 22:11

Tieme: Het gaat er mij om dat ik steeds een boel weg moet gooien, en oke..die blikjes kosten niet veel, maar dan nog, ik vind dit heel zonde.
Sowieso stinkt het ook inderdaad, ook al zit het in een afgesloten plastic zakje.

Henkje: Bedank voor de tips ! :j
Ik ga morgenochtend haar carnibest even in de magnetron zetten, ben benieuwd wat ze gaat doen.

Pluizebolpum: Haha !!! Katten weten wel wat ze willen :D
Ook jij bedankt voor de tips !!!

Morgen dus eerst de magnetron tip proberen, hopelijk werkt dat.
Nogmaals, bedankt voor de reacties en tips.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 14:13

*\o/* *\o/* Ze heeft 't gegeten ZONDER blikje !! Heb het 10sec. in de magnetron gedaan, en toen kwam er inderdaad een sterkere geur vanaf :j

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:46

Super! Ik ga dat vanavond ook weer eens bij Dior proberen, die is nu toch zo gek als een deur :D
Lag vanmiddag heel dichie bij dichie bij haar zusje :? normaal communiceren die 2 alleen maar met blazen en uithalen naar elkaar......

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:22

Super!
katten.... monsters zijn het!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:01

Jammer dat je het in de magnetron zet, is niet de bedoeling van dit vers voer. Je kunt dan beter wat warm water erover doen om de geur sterker te maken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:40

Dior weigert het toch echt te eten hoor, niet uit de magnetron, niet met warm water :n ach, verder is ze wel heel erg lief :D

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 22:34

Helaas wil ze het weer niet hebben.
Gisterenavond moest ze er niks van weten, en zelfs vanmorgen niet met blikje.
Heb d'r toen maar even wat brokjes gegeven aangezien ik pas om 4 uur in de middag thuis zou zijn.

Vanavond heeft ze ook weer brokjes gegeten, morgen krijgt ze weer carnibest.
Pfff moeilijk geval is het zeg :n