wilde poes met gebroken pootje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

wilde poes met gebroken pootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:43

Bij ons op stal loopt een familie wilde katten rond.
Het zijn wilde katten maar wij voeren ze wel elke dag brokjes.
Nu zag ik toen ik vanavond de paarden ging binnen halen en alles ging voeren dat één van de poesjes een gebroken of ontwricht pootje heeft. Zo op het zicht lijkt het alsof er 1 of 2 teentjes gebroken of ontwricht zijn want de helft van haar pootje staat onderaan vreemd gekromd en de teentjes zijn daar ook korter.
Ik kan wel in de poes haar buurt komen om te kijken (tot op 1 m ongeveer, want ze is wel gewend dat ik haar voer.) maar ik kan haar niet aanraken, oppakken of aaien.
Toen ze mij zag ging ze wel klagelijk miauwen en stak haar pootje als het ware uit om te laten zien. Het pootje was ook gezwollen
Maar wat moet ik hier nu mee?
Het is een wilde poes, dus niet van mij. En zelfs als ik dat zou willen kan ik haar niet zomaar oppakken en meenemen naar een DA.
Als ik de dierenbescherming inschakel vrees ik dat het wel eens einde verhaal kan worden voor de poes. En dat lijkt mij het ook niet waard?

Wat zou een DA doen met zo'n pootje? Zou dit vanzelf genoeg kunnen genezen en is dat pootje dan nog functioneel?
De poes loopt overgings nog wel rond, op 3 pootjes dan. (En af en toe steunt ze op de andere zijde van het 4 de pootje.) En eten doet ze ook gewoon.
Het gaat trouwens om een voorpootje.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:45

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:46

Als je haar wil vangen, dan komen ze met een vangkooi idd.
Maar ik weet idd niet wat er dan gaat gebeuren:
-is het wel operabel
-laat ze het wel toe
-is de revalidatie voor haar niet te stressvol (want hokrust etc.)
-misschien kun je eens overleggen met je DA, eventueel foto's laten zien?

Het is hard, maar stel dat ze er echt onder lijdt...dan kan je haar misschien beter uit haar lijden laten verlossen...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:48

Ow, ik ben Belg en hier in de omgeving hebben wij geen instantie als de dierenambulance.
De enige optie die ik ken is de DB en die gaan er volgens mij geen kosten aan doen en meteen afmaken?
Zij hebben vorig jaar wel de poezen komen steriliseren en 1 keer een poes komen halen die haar onderkaak kwijt was door een ongeval. Die poes hebben ze ook afgemaakt.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 26-11-09 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Re: wilde poes met gebroken pootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:50

Ja een ontbrekende kaak is ook niet niks :(:)
Maar wellicht is haar pootje slechts uit de kom of gekneusd, ik neem niet aan dat ze haar dan meteen afmaken toch?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:51

MamaMiesje schreef:
Het is hard, maar stel dat ze er echt onder lijdt...dan kan je haar misschien beter uit haar lijden laten verlossen...

Dat is het net.
Als ze echt zou liggen creperen zou ik inderdaad de DB bellen om haar te komen halen.
Maar dat doet ze dus niet. Ze heeft er duidelijk pijn aan. Maar ze loopt wel gewoon rond en stond vandaag zelfs als eerste bij de bakjes eten toen ik de zak brokjes nam.
Maar t'is echt wel gebroken, vrees ik. Het ziet er te vreemd uit om niet gebroken te zijn.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:53

Ik vind dat je dan toch maar beter de DB kan bellen.
Je kan de poes niet zo laten lopen.
Volgens mij doet de DB er wel alles aan om het diertje nog een leven te geven.
Een gebroken of ontwricht pootje is nog te 'repareren'.
Een kat die een onderkaak kwijt is zal nooit meer goed kunnen eten en zal dus sowieso dood gaan.
Die twee zaken kan je niet vergelijken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:56

Zouden ze haar wel laten opereren als dat nodig is, denk je?
(Ik heb daar eigenlijk héle zware twijfels over. Die sterilisatatiecampagnes worden ook gefinancierd door derden. Ik vrees er dus voor.)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:57

amputeren lijkt me misschien wel de beste oplossing?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:59

Een poes kan prima met 1 poot minder leven. Ik zou de dierenambulance bellen en horen wat je er mee moet.
of als er meer katten liefhebbers op stal zijn wat geld in zamelen en hem zelf naar de dierenarts brengen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:00

Ik vraag mij vooral af in hoever zoiets uit zichzelf geneest?

Ik zie die DB-optie eigenlijk allerminst zitten.
Ik kan me niet inbeelden dat ze zich zomaar laat verzorgen of aanraken. Dan wordt ze ziek van stress.
En laten lopen met een operatiewonde ofzo, kan ook natuurlijk niet. Dat beest leeft hier praktisch op de mesthoop. (=lekker warm :+ )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:01

dier gaat er niet dood van........... die komt er wel, met of zonder gebroken pootje, en zou die er toch aan dood gaan dan is het pech.........

wat wil je doen met een wilde kat, denk je echt dat je het dier gelukkig maakt door het ding in een hokkie te stoppen, naar de da te rijden.......... en onderzocht te worden, om maar van de nabehandeling niet te spreken........ hoe ga je dat doen? want uit zichzelf naar je toekomen zal die niet een tweede keer doen......

Moet je een wilde kat opsluiten in een hokkie een paar weken lang??????

nee hoor laat maar lekker lopen.......... geneest vanzelf...... al dan niet met een krom pootje

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:04

Germatje schreef:
Een poes kan prima met 1 poot minder leven. Ik zou de dierenambulance bellen en horen wat je er mee moet.
of als er meer katten liefhebbers op stal zijn wat geld in zamelen en hem zelf naar de dierenarts brengen.

Een wilde poes ook? Het beest moet wel nog kunnen jagen hé, anders komt ze om van de honger. (Ok, wij voeren haar nu. Maar ze heeft geen zekere toekomst natuurlijk.)

T'is een privéstalling.
Alleen ik met nog 2 mensen. (meestal een voordeel, in zo'n geval een nadeel. :7 )
Wat zou dat gaan kosten, met een kat naar de DA?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:06

ik zou het gewoon niet doen.......... echt!

lichamelijke pijn van een breuk gaat over.......... en eigenlijk vrij snel......... psychische pijn van het vangen, vervoeren, behandelen en nabehandelen......... gaat dat dier niet verwerken in zn leven

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:08

KiWiKo schreef:
ik zou het gewoon niet doen.......... echt!

Zit ik eigenlijk ook te denken. :o
Maar das alleen maar mijn gevoel. Ik ken niks van poezen. Dus ik vraag mij af wat kan en wat niet kan voor zo'n poes.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:24

Ik zou ook niets doen. Wij hebben hier thuis hetzelfde gehad met een wilde boerderij kat.
Voor haar was het veel stressvoller om haar te vangen en hokrust te geven. Als we haar hadden willen opereren had het bijna 2000 euro gekost, terwijl katten hard zijn. En erg veel kunnen hebben.
Alles bijelkaar opgeteld hebben we haar laten lopen. Ze heeft zichzelf rust gegeven. Heeft een dikke maand alleen maar op de hooizolder gezeten. Het is uit zichzelf genezen. Ze kan er alles weer mee niets te zien.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:37

Ik geloof ook dat ik er niets mee zou doen. Zolang ze gewoon goed eet gewoon laten gaan. Ik ga wel mee met Kiwiko dat de stress van het vangen etc wss vele malen erger is dan de pijn die ze nu heeft. :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:39

precies ze redden zichzelf wel :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:40

grote kans dat het gewoon geneest,misschien zijn er twee kootjes gebroken...ik zou er niets aan doen...omdat dit een wilde poes is.

Waarschijnlijk loopt ze over twee weken beter.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:42

ja hoor ze redt zich wel,al groeit t pootje krom dan zal ze zich prima kunnen redden.
Misschien zal je dr een poosje wat extra moeten voeren want ze zal nu zelf niets kunnen vangen

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:48

ik zou haar ook gewoon laten lopen, die redt zich wel, met wat hulp van jouw om de komende tijd gevoerd te worden.

die stress van het vangen ect. wordt te heftig voor haar.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:22

Gossie...
lastig probleem.
Ik zou het namelijk Tergend zielig vinden om zo'n beest met een zielig pootje te zien....maar ja, ik ben waarschijnlijk een softe dierenliefhebber ;)

Ik ben er wel van overtuigd dat katten erg sterk zijn en zich niet zo snel uit het veld laten slaan. Ik heb meerdere katten met 3 poten gezien, nou, die lopen fris en fruitig door... toen ik dit jaar in Griekenland was, hebben we heel veel zwerfkatten gezien in de stad. ook een aantal met een scheef pootje, misschien ook wel gebroken geweest of wat ook. die katten worden zeker niet geholpen door mensen denk ik.

Het gaat om een wilde kat en het beest vangen is al een karwei op zich, ben ik bang. Ik zou er niet zo bang voor zijn dat de kat afgemaakt wordt, je had het over een kat waarbij er iets met de kaak was. die kat zal moeilijk kunnen eten denk ik en kan zo niet overleven. dat ze die hebben afgemaakt is waarschijnlijk heel humaan. maar een kat met een gebroken poot of gekneusd, wordt meestal wel geholpen. Toevallig heeft de kat van mijn schoonzus een (dure) operatie aan zijn poot gehad, is helemaal goed gekomen. die mocht alleen niet meer naar buiten.

Als deze wilde kat rust zou moeten houden, doe je het beest wel iets vreselijks aan...
Ik begrijp uit je verhaal dat de kat wel gewoon eet? ik vermoed dat ie het dan zo wel red...
Ik geloof dat ik niets zou doen. Als ik in jouw situatie zat, ging ik geloof ik wel een dierenarts bellen, om te vragen of die in kan schatten wat er zou moeten gebeuren en wat de consequenties zijn, dus hoelang zo'n kat rust moet houden, hoeveel stress dat voor een kat oplevert enzo. en ziet zo'n dierenarts dat zitten om zo'n kat te behandelen??? misschien wordt je dan iets wijzer.
je kan misschien ook vragen of de kat er mee om zou kunnen gaan als je niets zou doen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:29

Pff moeilijk, we hebben hier ook 2 wilde katten, eentje is behoorlijk tam, de ander écht wild(komt niet dichter bij dan ca. 5 meter bij voorkeur)

Maar als wij in deze sitiuatie zouden zitten denk ik dat we in overleg met de DA wel voor amputatie zouden gaan.
Volgens mij duurt het herstel van amputatie niet zo heel erg lang, en ik ben zelf bang dat een gebroken pootje toch teveel nadelen met zich meebrengt.
Maar ik zou ook met de DA overleggen hoe dat zou gaan wat verdoven betreft, of hij de kat al kan verdoven als hij net vervangen is bijvoorbeeld.

De kosten zouden wij hier niet zo'n probleem vinden, en eigenlijk ga ik er vanuit dat we van onze DA ook wel "korting" krijgen.
Mocht het wel erg duur worden dan zouden we het gaan overleggen met de Dierenbescherming.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:45

qua sommige reacties moet ik me wel inhouden. Maar in het kort, ik vang wilde en zieke zwervers op, dit betreft zelfs nog een kitten ? (kitten= kat< 1jaar)

sorry, maar natuurlijk moet er naar dat pootje gekeken worden ! en als Ts dat wil regelen, dan wil ik haar/hem wel in huis nemen en alle verdere medische kosten betalen(eventuele operatie of amputatie mocht dat nodig zijn). Hoop alleen dat Ts in de buurt van A'werpen woont :D anders hebben we een logistiek probleem.

Die stress overleven ze wel, heb hier o.a. 2 aidskatten zitten (ex echte wilde katten) die gevangen zijn met vangkooi met resp. een keelwond van oor-tot-oor vanwege een konijnen strop en 1 met hagel in zijn kop. Bij beide katten duurde het geen 3 wkn voordat ze op bed sliepen, en geen 2 mnd voordat ik ze kon aaien. Voor vreemden zijn ze nog wel schuw, maar dat kan jaren duren.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:49

Mist schreef:
qua sommige reacties moet ik me wel inhouden. Maar in het kort, ik vang wilde en zieke zwervers op, dit betreft zelfs nog een kitten ? (kitten= kat< 1jaar)

sorry, maar natuurlijk moet er naar dat pootje gekeken worden ! en als Ts dat wil regelen, dan wil ik haar/hem wel in huis nemen en alle verdere medische kosten betalen(eventuele operatie of amputatie mocht dat nodig zijn). Hoop alleen dat Ts in de buurt van A'werpen woont :D anders hebben we een logistiek probleem.

Die stress overleven ze wel, heb hier o.a. 2 aidskatten zitten (ex echte wilde katten) die gevangen zijn met vangkooi met resp. een keelwond van oor-tot-oor vanwege een konijnen strop en 1 met hagel in zijn kop. Bij beide katten duurde het geen 3 wkn voordat ze op bed sliepen, en geen 2 mnd voordat ik ze kon aaien. Voor vreemden zijn ze nog wel schuw, maar dat kan jaren duren.

go mist go!!! *\o/* *\o/*