Cavia zwanger?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bumbaluutje

Cavia zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 14:23

Ik heb een super lieve cavia via Marktplaats.
Gratis, en in de buurt. Heb haar gehaald als vriendje voor mijn konijn. (Ja, mensen raden dit af, maar het was mijn enige oplossing dus geen gezeur blabla - doe dat maar via pb.)
De man van wie ik haar heb had via de dierenwinkel 2 cavia's genomen, 2 vrouwtjes werd hem verteld. Maar het bleken dus 1 mannetje & vrouwtje te zijn. Weet niet hoe lang ze bij elkaar gezeten hebben, maar genoeg tijd om gedekt te worden lijkt me.
Ik wist dat ze zwanger zou kunnen zijn, mij lijkt het super leuk ooit een nestje te zien groot worden, heb genoeg kooien over, en de tijd, en de mogelijkheid om een jonkie of twee eventueel zelf er bij te houden.
Ben alleen geen voorstander van 'oeps' nestjes want die zitten al heel veel in opvangen, en er zijn al genoeg caviaatjes die een warm huisje willen, maar als het al eenmaal zo is waarom dan niet..
Wilde aan jullie vragen of jullie misschien via deze foto's zouden kunnen zien of er misschien wat in dr buikie zit,
en hoeveel kost een echo?
Heb helaas geen weegschaal maar ga deze week er eentje halen, want met een konijn & cavia is het handig ze soms te wegen![/size]

Afbeelding
Vanaf de bovenkant van de cavia.
Afbeelding
Zijkant van de cavia.
http://i50.tinypic.com/2lo63cj.jpg
Dit is een van haar tepels,
nu zie je dat ze best langwerpig zijn, is dit een teken dat ze misschien dragend is of dat ze wel ooit al nest gehad heeft? Jammer dat de foto onduidelijk is maar het rose is de tepel.

Heb de vorige eigenaar nu nog gevraagd hoe oud ze eigenlijk is en hoe lang ze bij het mannetje gezeten heeft. Hoop dat ze nog niet 1 jaar is, ivm. bekken.

[b] Heb reactie van vorige eigenaar binnen. Ze heeft 2 weken bij het mannetje gezeten. Misschien zelfs langer in de winkel weet ik dus niet, leeftijd is onbekend maar ze heeft witte tandjes.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 30-11-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

Brainless

Re: Cavia zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:25

Het ziet eruit alsof er wel jongen inzitten.
Ze kunnen wel 3x zo breed worden hahaha.
Jongen komen vanzelf, wel in gaten houden of er problemen zijn tijdens de bevalling, maar meestal gaat het vanzelf goed!.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:25

Hoe oud is ze nu?

Ik heb niet echt verstand van cavia's maar vind haar wel erg dik :o

Heeft ook dikke tepels? Net of ze vol zijn?

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:29

Hoe voelt haar buik aan? De 2 laatste foto's zijn niet echt duidelijk. Als een cavia zwanger is dan krijgt ze echt een 'perenlijfje'. De voorkant is dus smal en de achterkant breed. Het zou goed kunnen dat er wat in zit! :j.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:29

Hoi,

ik zou er niet van staan te kijken als ze drachtig is. Vooral op de bovenste foto vind ik haar buikomvang erg flink. Ik zou de dierenarts eens bellen om te vragen wat je moet doen en of ze d.m.v. een foto of te voelen kunnen voelen of ze drachtig is en hoe lang.

Ik zou wel goed in de gaten houden of het goed gaat samen met het konijn, vooral als ze straks wilt gaan nestelen. Misschien is het voor nu handiger dat je haar apart in een kooi zet.

Succes ermee!!!!

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 14:30

Gelukkig heb ik nog een groot aquarium apart dat vrij staat niet het beste om haar er in te houden lijkt me maar ik ga haar zeker mocht ze dragend zijn apart zetten, wil geen risico nemen dat het konijn de jonkies plet ofzo.

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:30

Zo te zien is ze zwanger,en al een poosje ook.
Als je zo,n bultje voelt tussen je vingers (niet knijpen,gewoon voorzichtig) dan kan het zijn dat je het voelt bewegen,dan weet je het zeker ;)
Vergeet haar niet extra vitamine C te geven,en veel foto's maken he? :D

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 15:21

Hoelang zou ze dan dragend kunnen zijn?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:31

Ik zou zeggen dat ze nog niet op springen staat, maar dat het niet mega lang meer duurt.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:35

Dat ziet er inderdaad uit alsof t toch snel moet gaan gebeuren :D Een echo is igg niet nodig om te zien dat daar jonkies in zitten :P
Ik heb vd zomer ook jonkies gehad bij mijn caaf. Dier had ik gekocht bij de Intratuin en bleek achteraf zwanger te zijn.
Ik schat dat t van ieder moment - 1,5 week geboren zal moeten worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:57

Ik denk dat het heel moeilijk is om te zeggen hoe lang ze zwanger is, je weet namelijk niet hoeveel jongen er in zitten.

Heb wel eens een cavia met 7 babies gezien, die was even breed als dat ze lang was anderhalve week voor haar bevalling. Die werd ook heel snel heel dik.

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 16:25

Afbeelding
Nog wat fotootjes van vandaag. Zo ver 100 procent zeker heeft ze bij de vorige eigenaar 2 weken met een mannetje gezeten & daar voor is niks duidelijk. Ik kan haar buikje op zij leggen?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:29

bumbaluutje schreef:
Gelukkig heb ik nog een groot aquarium apart dat vrij staat niet het beste om haar er in te houden lijkt me maar ik ga haar zeker mocht ze dragend zijn apart zetten, wil geen risico nemen dat het konijn de jonkies plet ofzo.

Plet? ik denk eerder aanvalt :o
Ik had een konijn die mijn grote goudhamster heeft opgegeten, diertje was ontsnapt uit zijn kooi en in konijns hok gevallen ;(
Ik denk dat ze zwanger is !! zou haar gelijk apart zetten :j

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:30

sowieso geen cavia's bij konijnen zetten.
Zijn totaal verschillende dieren.

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 16:31

Nessa @ Duidelijk lezen. Ik vraag daar geen mening over, maar over of ze drachtig zal zijn of niet. Toch in gaan graag PB.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:45

Zien gaat erg moeilijk, vaak alleen op het eind. Ze kan ook gewoon dik zijn. Je moet de cavia op je schoot zetten met haar hoofdje van je af, en dan met 2 handen onder de buik voelen, als je iets voelt bewegen, dan is ze zwanger. En als je niks voelt is ze óf niet zwanger óf pas net, dus ik zou nog een tijdje blijven voelen, dan weet je het zeker :)

annelieke7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:49

Weet je hoe oud ze is? na 1 jaar zijn de bekken namelijk vergroeid en kunnen (soms) de jonkies er niet uit...
Dus zeker in de gaten houden!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:48

jaja volgens mij ga je 'oma' worden hahahaha
ik heb vroeger veel nestjes gehad, zo leuk ... ze lopen gelijk rond als ze geboren zijn.
De dracht is daarom ook langer, ben wel benieuwd ... laat het ons weten hé!

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 19:00

Tuurlijk houd ik jullie op hoogte ook qua foto's hoop dat ze echt beebies zal krijgen, mocht iemand al intresse hebben in een coronet caafje (volgens caviafora) kan je het alvast zeggen..
Ben iniedergeval van plan mocht er een dametje tussen zitten die te houden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:33

Misschien moet je haar maar gaan wegen.
Dan kun je in de gaten houden of ze aankomt of niet.

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:10

ik denk dat er 5 of 6 in zitten

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:19

Ik zou ze iig wel alvast uitelkaar halen. Je weet niet wanneer het kan komen he.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:19

Mijn cavia's zien er ook zo uit, maar hebben werkelijk nog nooit een mannetje in de kooi gehad. Dus ik weet niet of je cavia zwanger is.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:42

Je caaf lijkt op de foto in je beginpost dikker dan de foto die je net geplaatst hebt. Op de laatste foto vindt ik haar er niet zwanger uitzien :n. Ik denk dat je haar iedere dag eens moet gaan wegen om te kijken of ze steeds wat aankomt en wat in de buik heeft zitten.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:08

Er is twijfel of ze zwanger is,ik zou haar direkt apart zetten voor de zekerheid voor een aantal weken als er jongen worden geboren is de kans erg groot dat het konijn ze opeet.
Het komt vaak voor dat een konijn haar eigen jongen opeet dus waarom van een caaf niet,zekerheid voor alles.