Katten binnen of buiten ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Katten binnen of buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 20:44

Ik zat even te denken, en besloot om toch maar jullie mening te vragen. :j
Mensen hebben het er vaak over dat katten buitendieren zijn, nood hebben aan buitenlucht, jagen dat soort dingen.
Zelf ben ik het deels eens, deels niet, hangt volgens mij van kat tot kat af, leeftijd en ras spelen volgens mij toch een rol.
Oudere katten zitten er minder mee in, terwijl kleine kittens meer beweging nodig hebben door hun speelsheid.
Tenminste, dat is mijn mening.
Mijn kat heb ik gister van mijn vader naar mijn moeder (appartement) verhuisd.
Hij heeft daar buiten geleefd altijd, mocht niet binnen, af en toe eens een uurtje.
Hier aangekomen een ruime kattenbak & krabpaal voor hem gekocht, en hij heeft het hier prima naar z'n zin.
Heb hem in heel z'n leven nog nooit zo veel weten spinnen en kroelen.
Speeltjes gekocht, doet hij niets mee, hij houdt meer van luieren en eten :D
Frisse lucht is er, raam in de slaapkamer staat altijd open met een vliegenraam ertussen :)

Laat maar horen! :)

Henkje

Re: Katten binnen of buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:23

Ik werk al jaren bij de dierenambulance als vrijwilliger. De meeste dieren die we ophalen zijn (negatieve) katten. Aangereden vaak, dit zal op zo'n 600 dieren per jaar uitkomen, waarschijnlijk meer. (In de zomer zijn het vaak gedumpte katten en kittens). Verdere gevaren voor buiten zijn gif, honden, jagers en andere mensen die katten als ongedierte zien.
Dit alles kun je eenvoudigweg voorkomen door katten of binnen t houden of je tuin af te zetten (cq een dichte ren). Ik vind ook niet dat anderen last moeten hebben van je huisdier, het is je eigen verantwoordelijkheid.
Als katten binnen genoeg te doen hebben, missen ze het buitenleven echt niet.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:27

Binnen graag ;) Althans op eigen terrein.

Ik ben een vogelliefhebber, en heb vele (meer dan een dozijn) kippen verloren dankzij katten van een ander.

Ik zeg altijd maar: Katten geen bezwaar, zolang als ze anderen maar niet tot last zijn.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:29

mijn kat is ook een binnenkat sinds zijn geboorte, dus hij kent ook niks anders.
hij mag wel op het balkon maar lijkt zich wel te vermaken binnen!
ook vind hij het geweldig met zijn grote vriend, onze hond.

zou het ook niks vinden als mijn kleine ventje naar buiten zou gaan, vind het maar eng.
heb vroeger al eens een kat verloren door een auto ongeluk.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:30

Onze kat kregen we uit het asiel toen ze 6 maanden was (ze was aan komen lopen, eigenaren kwamen niet opdagen) en we hebben haar altijd binnengehouden. Ze lijkt het niet erg te vinden en ze vermaakt zich altijd prima. We willen niet dat ze naar buiten gaat omdat wij ook al eens een kat hebben verloren door een aanrijding en bovendien hoeven andere mensen geen last te hebben van ons huisdier.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:32

Inderdaad zijn de risico's voor een buitenkat best groot.... ik heb er zelf tweemaal een kat doodgereden met de auto. (Ene op slag dood, andere na enkele minuten in de berm) Bah, rotgevoel.....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:33

Mijn twee katten blijven binnen, mijn dieren, hoeven anderen geen last van te hebben. Bovendien wil ik het niet op mijn geweten hebben dat mijn ukkies onder een auto rennen. Mijn ene kat kent geen angst en vind alles leuk en interessant, ben heel bang dat zij zo onder een auto zou lopen omdat ze het gevaar niet ziet. De andere is juist doodsbang en zou in blinde paniek de compleet verkeerde kant oprennen om ergens doodsbenauwd in een hoekje te kruipen oid.
De eerste wil wel heel graag naar buiten, dus daar hebben we nu een kleine kattenren voor gemaakt. Ooit, later, krijgt ze een echte kattenren, als we niet meer in een appartement wonen :P
Als we ze los op het balkon hebben is dat even leuk, tot ze weer verder gaat met alle mogelijke manieren bedenken en uitproberen om te ontsnappen, niet leuk :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:33

Bij een proefdier faciliteit is het verplicht een buiten ren aan te leggen voor katten. Dat zegt imo toch wel iets over de behoefte van katten aan buitenlucht en ruimte. Vind het dan ook zielig als een kat de hele tijd binnen zit. Vind in eigen tuin ook de beste oplossing.

Vind het argument dat ze bijv. overlast veroorzaken bij mensen die vijvers of volaires hebben altijd een beetje onzin. Immers moet je die toch ook beschermen tegen reigers, haviken, vossen, marters etc. Komen in nl misschien wat minder voor dan de gedomesticeerde kat maar houden nog veel meer van een sappig vogeltje.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:34

Hier zijn al vaker discussies over geweest.

Maar mijn katten blijven binnen en later als ik een tuin heb ga ik die zo afzetten dat ze daar niet uit kunnen of een ren maken.
Er zijn tegenwoordig teveel gevaren waaraan ik mijn katten niet wil blootstellen.
Verder wil ik niet dat andere mensen last hebben van mijn katten, denk aan sproeien, poepen, slopen enz.

Mijn katten vermaken zich prima ze hebben meer speelgoed dan de meeste kinderen in de buurt en hebben genoeg plekjes om te krabben en slapen.
Ik heb niet het idee dat ze iets missen.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:35

liedje89 schreef:
Bij een proefdier faciliteit is het verplicht een buiten ren aan te leggen voor katten. Dat zegt imo toch wel iets over de behoefte van katten aan buitenlucht en ruimte. Vind het dan ook zielig als een kat de hele tijd binnen zit. Vind in eigen tuin ook de beste oplossing.

Vind het argument dat ze bijv. overlast veroorzaken bij mensen die vijvers of volaires hebben altijd een beetje onzin. Immers moet je die toch ook beschermen tegen reigers, haviken, vossen, marters etc. Komen in nl misschien wat minder voor dan de gedomesticeerde kat maar houden nog veel meer van een sappig vogeltje.

Maar die reigers en dergelijke, daar kan je niets aan doen als 'eigenaar' want die hebben ze niet. Kijk, als je een kat hebt die al jaren buiten gewend is zou ik hem ook niet naar binnen doen. Maar als een kat het al gewend is, dan vind ik het helemaal niet erg.

Ojajoh

ik heb een origine buitenkat :Y)
oma heeft toen van haar een buitenkat gemaakt
nu is ze al een aantal jaar bij mij en is in de zomer nog steeds gek op buiten en ik woon in een grote 4 kamerflat, ze mag hier op het balkon en op de gallerij lopen en bij echt lekker weer mag ze mee met de lift naar benee en laat ik haar achter de flat los en smiddags haal ik haar dan weer op en dat gaat perfect
nou is de buurt hier wel ideaal voor ze....ze kan iig niet bij iemand in de tuin of wat ook want hier zijn flats en grote parkeerplaatsen met veel bosjes, risico's op doodrijden neem ik gewoon, ze heeft iig dan een fijn leven gehad

nu winter komt ze er helemaal niet uit , heeft een eigen kamer met mega krabpaal waarvan 1 plank boven de verwarming en ze vind dit uitermate prima! :j

tja binnen en buiten dus :D

Lauratje_88

Mijn katten zijn altijd buiten katten geweest groten deels omdat het vaak 'geredde' straatkatten zijn en dus gwn niet binnen te houden zijn. Ik heb wel altijd het geluk gehad nooit aan een drukke straat te wonen maar dan wel het ongeluk dat de buur al eens vergif lag. Overdag mochten ze binnen en buiten zoveel ze wilde 's nachts buiten (we hadden wel een tuinhuis dat altijd open stond) en als ze oud of ziek of te jong (tot ongeveer een jaar) waren mochten ze ook 's nachts binnen blijven.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:37

Ik heb dan raskatten en hou ze dus ook binnen, wij hebben wel een balkon maar die is helemaal afgezet met netten. De ene wil bijna niet buiten alleen als de zon lekker schijnt en de andere vind het wel lekker buiten maar is ook niet echt een buiten kat. Mijn moeder heeft een kat dat is ook echt een buitenkat die vind het heerlijk buiten maar blijft wel in de buurt. Maar als jou kat het heerlijk vind binnen zou ik het gewoon zo houden hoor!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:37

Ik heb ook een binnenkat (een flatkat...).
Het balkon is afgezet en in de zomer ligt hij daar heel vaak. Als kitten heeft hij buiten gelopen maar ik het helemaal niet het idee dat hij dit mist...
Afbeelding
Ik moet er niet aan denken dat hij plat gereden wordt... :n
Verder hebben we nog een tam gemaakte zwerfkat en die is altijd buiten. Zo'n beestje kun je ook niet binnen houden, maar ik houd mn hart vast als hij eens even weg is. *klopt af op ongeverfd hout* Gelukkig loopt hij sinds zijn castratie niet meer zo ver weg..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:39

zonnebloem18 schreef:
Hier zijn al vaker discussies over geweest.

Inderdaad en die verlopen helaas niet altijd even soepeltjes. Maar 1 kat van mij komt een uurtje per dag (inmiddels) buiten en de andere niet.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:39

Mijn kat heeft een aantal maanden op de boerderij gewoon voor ze bij mij kwam, door de kattenziekte is haar hoornvlies beschadigd en heeft ze mogelijk beperkt zicht, dit in combinatie met mijn woonsituatie, bij een parkeerterrein van een druk winkelcentrum heeft de DA doen besluiten mij te adviseren haar binnen te houden en madam vind dit best :D

Binnen heeft ze een waar paleis met ligkussens, mandjes een mega krabpaal en speelgoed in overvloed :P
In de zomermaand is ze graag en veel buiten, helaas is mijn huidige balkon kleiner dat hetgeen in hiervoor had dus heeft zij ook minder ren en speel mogelijkheden, ik heb het balkon dusdanig beveiligd dat ze er niet vanaf of tussendoor kan vallen, want dan komt ze direct op de straat terecht.

Als ik later een tuin heb mag ze daar in lekker bewegen, spelen e.d. want het zit toch in haar echter ik wil niet hebben dat andere mensen hinder hebben door mijn kat

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:40

Onze kat is deels een echt buitenkat. Iedere dag moet hij toch even een blokje om. In de wintermaanden is dat een paar keer per dag maar een paar minuten. In de zomermaanden ligt hij urenlang in het zonnetje op het grasveld.
Wij wonen aan een rustig weggetje, maar daar wordt wel hard gereden. En dat is een risico. Maar dat weegt niet op tegen de uren dat onze kat heerlijk ligt te dutten in het zonnetje.
Mocht hij aangereden worden, tsja dan heeft hij in ieder geval de mooie jaren buiten gehad. Wij wonen overigens in het buitengebied. En zijn erg tolerant. Zo hebben de naaste buren kippen, ganzen, hanen, enz. Dus één kat in de tuin is hier echt niet een probleem.
Laatst bijgewerkt door Coby op 24-11-09 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:40

Ben ik niet met je eens liedje89, dat het veroorzaken van overlast onzin is. Ik heb zelf bijvoorbeeld een omheinde tuin, met kippenren (dicht). Maar in de buurt zitten zo (extreem) veel katten, dat mijn kipjes niet zonder continue toezicht los in mijn eigen tuin konden lopen. Tuin is te smal voor reigers en heb ook een net over de vijver. Toch is deze regelmatig kapot....

Ja, heb ook eens midden in de nacht naar het hok moeten rennen omdat er een marter in de ren is geweest. Maarja, 1:15 is niet vergelijkbaar (1 kip dood door marter : 15 kippen dood door katten). Ik ben niet van plan om een net over mijn gehele tuin te spannen omdat iemand anders een kat heeft die buiten mag lopen.

Heb er grotendeels hierdoor inmiddels even geen lol meer in; geen kippen momenteel.
Inderdaad; een enkele kat is meestal niet zo'n probleem. Het zijn er alleen zo enorm veel in nl.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:41

Ik zit aan een drukke weg, en toen we hier net woonde de kittens [3] voor het eerst naar buiten gedaan, ze waren toen ongeveer 11 maanden. NOOOOOIT meer gaat er hier een kat naar buiten [behalve vast of in de ren], er zijn er twee aangereden [dood] 3 weken voor ze hun eerste jaar konden mee maken. Nu hebben we er weer twee bij, 1 heeft dus even buiten gelopen, en de andere twee nooit echt. Ze hebben een huge huis met enorm veel leuke palen, en in de zomer gaan ze elke dag naar de ren. Ze hebben niks te missen en wij hebben geen katten te missen... hier dus binnen, absoluut!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:43

Ik heb twee binnenkatten. Woon zelf in een appartement en ik heb niet het idee dat ze er behoefte aan hebben. Ze zijn ook nooit buiten geweest, dus weten in feite niet wat ze missen. De oudste (1 jaar) is wel heel benieuwd wat er bij de voordeur gebeurt, maar na 1 keer een poging met een tuigje naar buiten te gaan, was het na een meter al klaar. Sindsdien vraagt hij er niet meer om.

Mocht ik later een huis kopen met tuin, mogen ze wel buiten, maar dan wel in mijn afgezette tuin net als zonnebloem18. :j
Heb er geen behoefte aan mijn kat van de weg af te schrapen. :n De jongste van mij is bovendien zo onstuimig dat hij tijdens het racen achter een speeltje hij zo tegen de muur, stoel, tafel, etc oploopt. :Y)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:43

liedje89 schreef:

Ben ik het wel mee eens... Vind het altijd een vreemd gegeven hier op bokt. Een paard moet zoveel mogelijk buiten kunnen, liefst 24 of 24, want ze hebben beweging/frisse lucht/natuurlijke omgeving nodig. Bij katten blijkt dit bij de meeste bokkers totaal omgekeerd te zijn, vreemd natuurlijk want een kat is van nature uit een echte jager en ontdekker.

Onze katten zitten deels binnen, deels buiten, simpelweg omdat ze daar ook zelf achter vragen. Ze zitten standaard snachts buiten, slapen in het hooi dus liggen daar prima. Voor de rest is de keuze aan hun: als ze binnen willen mogen ze binnen, als ze niet willen dan blijven ze gewoon de hele dag buiten. Het verschil in seizoenen is bij hen heel merkbaar, in de winter liggen ze hele dagen binnen, in de zomer komen ze amper binnen.

Wij hebben nu wel het geluk van redelijk rustig te wonen (in een straat die vol gelegd is met verkeersdrempels en bochten, omdat er vroeger gigantisch hard gereden werd. Nu kan je er -met moeite- max 40 rijden). Ze zijn wel alledrie geholpen, maar verder zitten ze waar ze willen zitten. Af en toe zit er zo wel eens een vreemde in onze tuin, maar daar zie ik nu niet echt het probleem van in...

Maargoed, uit het feit dat onze katten de keuze hebben tussen binnen of buiten, en toch héél erg vaak voor buiten kiezen, ga ik er vanuit dat ze hier dan ook erg veel plezier aan hebben.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:49

Ik ga volledig mee met het antwoord van tantjeuh.
Onze kat is meerdere keren verhuisd en moest zijn dagen toendertijd slijten aan een lijntje. Hoe log hij gewoonlijk ook is, hoe lenig is hij dan. Al die keren heeft hij dat tuigje toch echt afgekregen en is lekker op pad gegaan. Altijd maar voor korte tijd maar blijkbaar toch lang genoeg om even lekker te buurten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:49

Irma_Maandag schreef:
Ben ik niet met je eens liedje89, dat het veroorzaken van overlast onzin is. Ik heb zelf bijvoorbeeld een omheinde tuin, met kippenren (dicht). Maar in de buurt zitten zo (extreem) veel katten, dat mijn kipjes niet zonder continue toezicht los in mijn eigen tuin konden lopen. Tuin is te smal voor reigers en heb ook een net over de vijver. Toch is deze regelmatig kapot....

Ja, heb ook eens midden in de nacht naar het hok moeten rennen omdat er een marter in de ren is geweest. Maarja, 1:15 is niet vergelijkbaar (1 kip dood door marter : 15 kippen dood door katten). Ik ben niet van plan om een net over mijn gehele tuin te spannen omdat iemand anders een kat heeft die buiten mag lopen.

Heb er grotendeels hierdoor inmiddels even geen lol meer in; geen kippen momenteel.
Inderdaad; een enkele kat is meestal niet zo'n probleem. Het zijn er alleen zo enorm veel in nl.

Er zijn anders ook zat havikken in nl. Doodsoorzaak nummer twee bij vrije uitloop kippen. Er zijn trouwens een heleboel mensen die het verschil tussen een marter aanval/drol/spoor niet eens kunnen ontdekken. Dus geloof best dat het vaker een marter is dan mensen denken.

Imo moet je je dieren gewoon beschermen of dat nou tegen de de asociale buurman is die gif strooit/ zijn kat buiten smijt of tegen de natuur. Ik hoor nou nooit iemand klagen over het feit dat hij sloten op al zijn ramen en deuren moet hebben om zijn meubels te behouden. Maar wel als je een netje moet kopen voor over de vijver dat is toch krom. Vooral omdat je het in het eerste geval vaak tegen kwaadwillende doet en in het tweede geval voor mensen die niet doorhebben dat hun gedrag jou last bezorgt of een natuurkracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:50

Hier zijn echt al tientallen topics over geweest.
Lekker buiten laten, een kat wordt echt niet gelukkig van een ruime kattenbak, mooie krappaal
of frisse lucht met een vliegenraam.
Beestje heeft altijd lekker buiten kunnen ravotten, spelen en stoeien, zou er niet aan moeten denken om een kat zoiets moois af te namen....

En verders zou ik als ik jou was eens op zoek gaan er zijn echt al genoeg topics over geweest.

[BB] Kat wel of niet buiten laten...

[BB] kat buiten laten

[BB] Kat naar buiten

zomaar een kleine greep.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:51

Ik vang zwervers op (de echte zwervers, schuw voor mensen etc) en weet je wat nu echt frappant is.....ze zijn met geen stok buiten te krijgen ! Ik kan de buitendeur (die leidt tot een omheinde tuin van 1000m2 cat-proof) heel de dag open zetten. De katten die al een paar jaar bij mij zijn zullen eventjes naar buiten gaan (als mijn schaduw :D ) maar als ik de deur dicht doe dan is het grote paniek.

je zou toch denken dat al die katten die heel hun leven zg "vrijheid" gekend hebben niet opgesloten willen worden ? think again !

Een kat kan prima binnen, wel liefst met omheinde tuin, want ik ben op een zomerdag ook graag buiten in de zon, maar dat katten naar buiten MOETEN is hele grote bullshit.

Als iemand zijn hond elke morgen naar buiten schopt om maar zelf even een "blokje om" te gaan zou iedereen er schande van spreken. Maar katten los laten lopen is algemeen geaccepteerd. Misschien 15 jaar geleden.... maar verkeer, kattenhaters, en designertuinen....het kan gewoon niet meer. Net zoals je kinderen ook niet zonder toezicht op straat kan laten spelen. Ben ik ook niet gecharmeerd van, gekrijs van kinderen vind ik net zo erg, alsniet erger dan kattengekrijs.

Bovendien, je hebt ook nog zoiets als Felv en Fiv waar je katten mee besmet kunnen raken. Vang zelf Fiv (aidskatten) op, dus ik neem sowieso mijn verantwoordelijkheid en zorg dat de katten niet van mijn terrein af kunnen.