mijn konijn heeft myxomatose..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimonoo

mijn konijn heeft myxomatose..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:13

Gister ochtend ging mijn moeder de konijnen voeren en toen zag ze ineens dat mijn konijn, adje er niet goed uitzag, zijn oogleden zijn opgezwollen en zijn snuitje ook, hij ademt heel raar en was super rustig. Toen zijn we dus 's middags meteen na de dierenarts geweest (wat een rekening opleverde waarmee ik 4 nieuwe adje's had kunnen kopen :P)

Hij heeft spuit gekregen, antibiotica en een zalf voor zijn ogen. Ook had de dierenarts zijn temp. opgemeten en die was 39.7 dus dat is best hoog. Nu is het afwachten, het kan zijn dat hij er een longontsteking bij krijgt en dan is het waarschijnlijk afgelopen. Dus nu maar hopen dat de antibiotica goed aanslaat.

Hij eet en drinkt niet echt veel, eten bijna alleen maar groente en drinken geef ik met een spuitje. Als hij stopt met eten moeten we hem dwang voeding gaan geven (baby voeding met een spuitje).

Zijn er hier meer mensen met een konijn die dit heeft gehad? En wat deden jullie nog meer om hem zo snel mogelijk beter te krijgen? We hebben nog een ander konijn en ze zijn altijd samen, maar nu moet het zieke konijn dus binnen zitten, en ze mogen niet bij elkaar. Nu maar hopen dat de andere niet ook al was besmet.
Laatst bijgewerkt door Kimonoo op 24-11-09 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Re: mijn konijn heeft myxomatose..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:15

Hou ze maar goed in de gaten. Je kunt nog een fles met warm water vullen en daar een handoek omheen draaien voor de warmte. Eet hij nog?

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:18

chocobroodje schreef:
Hou ze maar goed in de gaten. Je kunt nog een fles met warm water vullen en daar een handoek omheen draaien voor de warmte. Eet hij nog?

Oja dat is wel een goed idee, er liggen al een paar handoeken in de kooi omdat het goed warm moest zijn in zijn hok, en hij staat in de garage waar het niet super warm is.

Maar eten doet die niet echt veel, hij eet wel iets maar niet zoals normaal. Gisteren heeft die heel veel sla op dat is het enige wat hij echt goed eet. En de dierenarts zei ook al ja als hij dat goed eet moet je dat ook maar geven want alles wat die nu binnen krijgt is mooi meegenomen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:31

oej dat is niet zo best...
De diagnose voor konijnen met myx is erg slecht.
Heel verstandig inderdaad om je konijn apart te zetten!
Ik hoop dat je je konijn erdoorheen kan slaan!

Had je je konijnen wel hiervoor ingeënt?

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:34

Ja ik hoop het ook, hij is pas 3 jaar.. Echt raar dat een beest zo ziek kan worden door een mugje of vlieg ofzo.

Maar mijn konijnen worden elk jaar of halfjaar dat weet ik niet precies ingeënt. De laatste keer was in mei, maar die enting slaat niet altijd goed aan zeiden ze daar.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:38

wat ontzettend balen dat het net bij jou niet is aangeslagen en ze ook nog ziek worden...
Het komt inderdaad van muggen (stekende insecten iig)

Enige wat je kunt doen is dus vechten. En dat doe je al.
Probeer hem goed sterk te houden dmv voer. Als ze slecht eten gaat het alleen maar slechter en slechter.

Sterkte ermee!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:42

sterkte!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:44

Geef hem alles wat hij lekker vindt. Mijne is gek op volkoren beschuit. Een kruik kan ook, maar als ze die lek bijten..... Fles is beter :j Hopelijk komt het goed!

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:45

Dan heb je iniedergeval kans dat je andere konijnen niet besmet raken!
Sterkte

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:46

Dankje zijn hok licht ook al helemaal vol met alle groentes die hij lekker vind. Ik hoop echt dat die beter word. Voor mezelf vind ik het niet zo erg want ik heb niet zoveel met die konijnen ze zitten buiten in een hok met een stuk grond eraan dus lopen heel de dag samen buiten. Mijn andere konijn heeft zich al 2 dagen onder het hok verstopt omdat ze haar vriendje mist. En als hij dood gaat denk ik niet dat een ander konijn gaat lukken want we hebben al 2 andere gehad maar daar ging het echt niet mee samen. En een konijn alleen houden vind ik ook maar niks

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:47

Geef het andere konijn zolang een knuffel, dat wil wel eens helpen. Voelt ie zich niet zo eenzaam.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:48

Konijnen worden normaal 2x per jaar geent
1x tegen myxomathose meest geschikte tijd hiervoor is in april of mei
en 1x tegen vhd

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:49

SecretLIN schreef:
Konijnen worden normaal 2x per jaar geent
1x tegen myxomathose meest geschikte tijd hiervoor is in april of mei
en 1x tegen vhd

Oke dan worden die van mij ook twee keer per jaar ingeint want de dierenarts heeft nog gekeken of hij al zijn entingen had gehad en dat was zo. Maar ik wist niet precies hoe vaak het was want mijn moeder gaat dan altijd naar de dierenarts met de konijnen dus dat hou ik niet echt bij.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:50

oke ;) als kruik kun je ook een Snuggle safe kopen bij de dierenwinkel is een speciale kruik voor konijnen en knaagdieren deze blijft heel lang warm en kunnen ze niet stukbijten

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:56

SecretLIN schreef:
oke ;) als kruik kun je ook een Snuggle safe kopen bij de dierenwinkel is een speciale kruik voor konijnen en knaagdieren deze blijft heel lang warm en kunnen ze niet stukbijten

Oke, er ligt nou een fles met heet water in dus kijk wel even hoe dat gaat, en anders zal ik daar even voor kijken! Bedankt voor de tip.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:00

Helaas werkt de entstof tegen myx feitelijk maar drie weken!! En biedt pas volledige bescherming een week nadat die is toegediend. Het is wel te hopen dat juist door de entingen je konijn toch al wat antistoffen heeft opgebouwd tegen myx.
Ik ent overigens mijn eigen konijnen ook allemaal tegen myx en vhd, ik wil toch geen risico's nemen ook al werkt de entstof niet lang....

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:04

Diane65 schreef:
Helaas werkt de entstof tegen myx feitelijk maar drie weken!! En biedt pas volledige bescherming een week nadat die is toegediend. Het is wel te hopen dat juist door de entingen je konijn toch al wat antistoffen heeft opgebouwd tegen myx.
Ik ent overigens mijn eigen konijnen ook allemaal tegen myx en vhd, ik wil toch geen risico's nemen ook al werkt de entstof niet lang....

Ja ik hoop het ook, snap op dit moment niet echt waarom ik dan 2 keer per jaar geld uit moet geven om mijn konijnen te laten enten, dat is 15 euro per keer en dan nou nog een rekening van 56 euro voor die antibiotica enz.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:10

Weet iemand trouwens of deze ziekte alleen bij konijnen voorkomt of kan het ook besmettelijk zijn voor honden? Kon er op internet namelijk niks over vinden.

En ik geef nou ongeveer 4 keer per dag een spuitje met water, maar hoeveel water drinkt een konijn ongeveer?
Laatst bijgewerkt door Kimonoo op 24-11-09 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:12

Wij zijn ons konijntje hieraan verloren.
Beterschap voor jouw konijn.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:25

komt volgens mij alleen voor bij konijnen.
Je hebt wel andere vormen (zoals paramyxomatose bij duiven)

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:46

Ik zie net dat hij nu ook diaree heeft, en vanochtend nog niet.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:49

Mijne heeft het ook en is ook geent. Zijn neusje zit helemaal onder de korsten, hij eet en drinkt goed en zijn oogjes zijn ook nog mooi, kan het verder (nog) nergens terug vinden. Ik heb van de dierenarts antibioticumzalf gehad, geen antibiotica omdat niet alle konijnen daar tegen kunnen, is mij verteld, maar of dat waar is, weet ik niet.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:51

Heb je Orisel voor baby's in huis? Met diarree kun je dat het best oplossen in wat water en dat geven. Hoe groot zijn de spuitjes? Normaal gesproken drinken konijnen (afhankelijk van de grootte) gerust 200 ml per dag!
Eet hij ook nog of ook niet meer? Als hij nog wel eet, dan nu geen biks of gemengd voer geven, maar alleen hooi.
Ik hoop en duim voor je dat hij het gaat halen.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:54

Spuitje is heel klein 4 mL. Hij eet wel maar bijna alleen groente.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:55

je kunt altijd de DA weer bellen he! mocht je het niet vertrouwen.
Ook midden in de nacht :P
Daar hebben ze immers nachtdienst voor ;)