Hoeveel inentingen moet mijn hond hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Hoeveel inentingen moet mijn hond hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:38

Hai
Ik heb een 4 jarige amerikaanse bulldog
ze heeft wel al haar puppie prikjes enzo gehad.
Maar ik ben dit jaar eigelijk niet en vorig jaar ook niet op geroepen voor andere entingen...
Is het niet zo dat ze er elk jaar een paar moeten hebben?

ManonWL

Re: Hoeveel inentingen moet mijn hond hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:39

ja ze moeten een jaarlijkste prik
weet verder niet wat voor prik het is maar mij honden zijn tot nu toe elk jaar gegaan en we kregen vanzelf een oproep

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:45

Ja ik heb die oproep dus al heel lang niet meer gehad kga binnekort toch is bellen :)
Bedankt voor je antwoord

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:50

Volgens mij moeten ze ieder jaar de cocktailprik dat is tegen
meerdere ziektes en als je naar het buitenland gaat moeten
ze nog andere prikken krijgen. Correct me if I'm wrong. ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:59

Ja dat dacht ik dus ook
maar ik vroeg het me af want een tijdje terug was ze ineens ook heel ziek koorts enzo en trillen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:14

Dan zou ik denk ik maar snel informeren bij de dierenarts,
voordat ze een of andere ziekte te pakken heeft.
Succes! :)

(Ik heb er verder geen verstand van, maar dat lijkt mij
dan het beste. :o )

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:18

shilady schreef:
Ja dat dacht ik dus ook
maar ik vroeg het me af want een tijdje terug was ze ineens ook heel ziek koorts enzo en trillen.

Ok ok, wat vervelend.. Snel naar de dokter, ik geloof dat je (om zeker te zijn van de werking van de prikken) nu 2x moet omdat je het dus niet hebt bijgehouden..

Ik zou snel een afspraak maken, prikken kunnen veel voorkomen!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 21:22

Ze is nu allang niet meer ziek hoor maar het was een hele tijd geleden dat ze koorts had enzo en zich niet lekker voelde
Maarja kga dan toch gauw even informeren wie weet heeft het er dan toch mee te maken dat ze wat prikjes heb gemist :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:36

Sem_ schreef:

Okee dan, komt de corection: :D
Ze GEVEN de hond elk jaar een prik. De enige prik die jaarlijks moet is Ziekte van Weil.
De coctail prik is door de meeste dierenartsen jaarlijks gegeven, maar dat is niet om te voorkomen dat je hond ziek wordt, maar om de kas te vullen ;)
Een hond die de puppyprikken heeft gekregen, en de herhaling hiervan op 1 jarige leeftijd is doorgaans zijn leven lang beschermd. Wetenschappelijk is zelfs aangetoond dat de enting 7 jaar werkt. Misschien wel langer, maar daar is het onderzoek gestopt iig.
Tegenwoordig is de coctail als ook de rabiës enting ook voor 3 jaar te krijgen. Dat is een soort van samenspraak tussen de dierenartsen en de farmaceutische industrie. Een beetje gulden middenweg dus om toch geld in het laatje de krijgen.
Hier nog veel meer over de zin en onzin van entingen:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... ineren.htm

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:03

Laika schreef:
Sem_ schreef:

Okee dan, komt de corection: :D
Ze GEVEN de hond elk jaar een prik. De enige prik die jaarlijks moet is Ziekte van Weil.
De coctail prik is door de meeste dierenartsen jaarlijks gegeven, maar dat is niet om te voorkomen dat je hond ziek wordt, maar om de kas te vullen ;)
Een hond die de puppyprikken heeft gekregen, en de herhaling hiervan op 1 jarige leeftijd is doorgaans zijn leven lang beschermd. Wetenschappelijk is zelfs aangetoond dat de enting 7 jaar werkt. Misschien wel langer, maar daar is het onderzoek gestopt iig.
Tegenwoordig is de coctail als ook de rabiës enting ook voor 3 jaar te krijgen. Dat is een soort van samenspraak tussen de dierenartsen en de farmaceutische industrie. Een beetje gulden middenweg dus om toch geld in het laatje de krijgen.
Hier nog veel meer over de zin en onzin van entingen:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... ineren.htm

Niet geheel juist helaas ff googlen en je hebt de juiste wijze van vaccineren kompleet met in acht nemen van de nieuwe zinswijze.
De bescherming tegen de ziekte van Weil moet jaarlijks, bescherming duurt maximaal een jaar.
Voor afdoende bescherming zijn twee basisentingen nodig op 9 en 12 weken leeftijd.

Kennelhoest vaccinatie mbv. een neusspray werkt binnen enkele dagen en geeft zeer goede bescherming gedurende een jaar.
Hierin zitten Bordetella bacteriën en Parainfluenzavirus.
Een alternatief voor deze enting is Parainfluenza als injectie toevoegen aan de jaarlijkse vaccinatie en aan de basisvaccinaties.
Dit geeft echter geen bescherming tegen Bordetella, de hoofdrolspeler bij kennelhoest.
Het jaarlijks standaard vaccineren van de kennelhoest neusspray wordt door Intervet aangeraden.
Gezien het grote aantal hond-hond contacten en de regelmatig voorkomende uitbraken van kennelhoest bij niet pension honden is daar zeker wat voor te zeggen.

Het nieuwe vaccinatieschema ziet er alsvolgt uit:

Leeftijd
Vaccineren tegen
Vaccinnaam

6 weken
Parvo, Hondenziekte
Puppy DP

9 weken
Parvo, Weil, Kennelhoest
Lepto, Parvo-C, KC

12 weken
Parvo, Weil, Hondenziekte, Leverziekte
DHP, Lepto

1 jaar
Parvo,Weil, Hondenziekte, Leverziekte, Kennelhoest
DHP, Lepto, KC

2 jaar
Weil, Kennelhoest
Lepto, KC

3 jaar
Weil, Kennelhoest
Lepto, KC

4 jaar
DHP, Lepto, KC

5 jaar
Weil, Kennelhoest
Lepto, KC

6jaar
Weil, Kennelhoest
Lepto, KC

7jaar
DHP, Lepto, KC

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:05

Onze hond word jaarlijks ge ent.. toen ze een keer mee ging op vakantie kreeg ze er meerdere!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:14

@Gaby12, precies, aangeraden door de dierenarts en de farmaceutische industrie :$
Kennelhoest is daar een goed voorbeeld van. Het is een voorschrift als je hond in pension gaat, maar buiten dat dus volkomen onnodig.
Ik wil TS alleen adviseren, niet alleen af te gaan op wat de dierenarts zegt. Doe zelf via internet eens wat onderzoek. Er staat genoeg over geschreven, voor en tegenstanders van enten.
Ook is niet elke enting in elke streek even noodzakelijk. Informeer jezelf in plaats van je laten informeren door iemand die daar voornamelijk financieel wijzer van wordt ;)
Ook de nieuwe zinswijze is gebaseerd op het inkomen van de dierenarts en de verkopen van de vaccins.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:42

Dat het enten tegen kennelhoest niet nodig is ben ik het zeker niet eens!!ja als je hond niet in kontakt komt met andere ja maar als ik mijn honden uit laat kom ik er toch nog al wat tegen en het zal niet de eerste keer zijn dat er in mijn buurt kennelhoest heerst,dus daar tegen enten ja!!
Die van mij krijgen elk jaar hun cocktail nodig of niet maar ik ga ervan uit dat je beter kan voorkomen dan genezen.
Dit lijkt wel op de de discussie over enten wel of niet tegen mexicaanse griep ;)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:56

Weer wat geleerd. :Y)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:57

ik krijg NOOIT een oproep :S

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:58

Mijne krijgt elk jaar zijn enting voor Weil. 1x per 3 jaar zijn cocktail, omdat ze in deze praktijk helaas niet kunnen titteren.
Rabiës doe ik niet aan, mijn hond komt niet in het buitenland. Kennelhoest heeft hij de vorige keer wel gehad, met de cocktail mee, maar komend jaar alleen Weil.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:59

Ligt misschien aan de dierenarts,ik krijg ieder jaar keurig een oproep.
Maar ik vind je blijft als eigenaar verantwoordelijk of je nu wel of niet ent en waar tegen ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:08

Onze hond word wel gewoon volgens het schema van de dierenarts geent. Ook voor rabies en kennelhoest. Eigenlijk vooral omdat ze mee gaat op vakantie naar het buitenland.(We gaan naar zweden en noorwegen als je het dan niet op orde hebt en je komt oom agent tegen word je hond direct zonder pardon ingeslapen dus dat risico nemen we liever niet) Ze kan echt niet in een kennel. De kennelhoest hebben we eigenlijk altijd gedaan omdat we nog behendigheid met haar deden op de hondenschool en dan heb je toch ook vrij veel contact met andere honden.

Wij krijgen inderdaad ook gewoon ieder jaar een oproep voor zowel een jaarlijkse controle van algemene gezondheid en de entingen volgens schema. Ik geloof nog steeds niet dat dierenartsen voor het geld allerlei hele ongezonden dingen met dieren doen. Daar worden ze echt geen dierenarts voor, dan zou er nooit een dierenarts zijn die inslapen aanraden imo, lekker aan blijven klooien verdienen ze ook veel mee.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:08

Dierenartsen die maar wat aanklooien zijn er helaas genoeg.
Er is genoeg onderzoek naar gedaan dat jaarlijks enten niet nodig is, vandaar dat ik TS daar even op wijs. Indien TS er voor kiest blindelings op het advies van de DA af te gaan moet ze dat natuurlijk zelf weten ;)
Hier nog een misschien voor sommigen een intressante link:
http://users.telenet.be/schnauzercaress ... e_veel.htm

Overigens heeft dit niets met het enten voor de griep te maken, die wordt ook alleen gegeven aan mensen uit risicogroepen. Om dat te vergelijken zou je dus alleen de honden met mindere weerstand moeten enten.

Mijn hondjes zijn al 7 jaar niet meer geënt, en zijn kerngezond :j

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:49

Mijn honden zijn net weer ingeent

je moet je hond 1x per jaar laten enten hiervoor krijg je ook geen oproep dit kun je toch gemakkelijk zelf bijhouden?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:59

SecretLIN schreef:
Mijn honden zijn net weer ingeent

je moet je hond 1x per jaar laten enten hiervoor krijg je ook geen oproep dit kun je toch gemakkelijk zelf bijhouden?

heb jij het hele topic wel gelezen? volgens mij geen woord.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 19:52

Ik weet eigelijk niet zo goed wat ik ervan moet denken
want ja vaak komen die ziektes waar voor ze geent worden niet , Maar aan de andere kant is het wel safe en geeft het een goed gevoel... Tja mijn direnarts heeft ze centen al dik binnne die hoeft het niet te hebben van ent oproepjes maarja kga het toch even navragen welke nou echt het belangrijkste zijn om te krijgen

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:06

TS je moet uiteraard doen waar je je goed bij voelt. Als jij je bij wel enten goed voelt, dan gewoon wel enten.
Ik voel me beter bij niet enten en ik ent dus niet.
Mijn insteek was ook alleen om je stof tot nadenken te geven, neem zelf de beslissing waar jij je goed bij voelt :j

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:29

Ieder jaar enten is alleen maar geld weggeven aan de dierenarts.
Je hoeft honden niet in jaarlijks in te enten. Parvo is sowieso 3 jaar geldig (staat ook op de verpakking). Zelfs als je naar het buitenland gaat.
Lepto is maar 4 maanden 'geldig' maar alleen in de zomermaanden gevaarlijk. Bovendien is dat het zelfde als de ziekte van Weil.

Waarom zou je een gezonde hond met voldoende antistoffen inspuiten? Je zou een titer kunnen laten afnemen bij de DA om te kijken of er nog genoeg antistoffen in het lichaam zijn, als dat niet zo is, zou ik pas enten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:36

Tot nu toe heb ik het altijd het belangrijkste gevonden dat ze ze hun puppy prikjes kregen . Die antistoffen test klinkt best interresant . Heb je dit ook laten doen?