Een tweede kat erbij kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Een tweede kat erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 11:45

Hallo!

Vorig jaar december hebben wij een leuke kat uit het asiel gehaald. Ik ben samen met mijn vriend wezen kijken en we hadden na vrijwel alles te hebben gezien in een keer de keus gemaakt. Onze kat zal nu circa 3 jaar zijn en is heel vriendelijk en op zijn tijd wel knuffelig. Op schoot komt hij niet zo vaak maar is wel dol op aandacht. Zo komt hij lekker bij je op bed liggen en volgt je overal. Erg leuk dus! Nu zitten we te denken om misschien komende maand (op de een of andere manier weer december haha) een vriendje voor hem te kopen, ook uit hetzelfde asiel. Maar nu vragen wij ons af? Is dat verstandig? Hij heeft nu natuurlijk het hele huis voor zich alleen, en zijn speelgoed en zijn (mega) krabpaal. Dat moet hij straks delen (uiteraard komen er nieuwe speeltjes etc).

Is dit verstandig? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Finstar1991

Re: Een tweede kat erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:51

Jahoor, Meeste katten vinden het fijner met een vriendje erbij :) Sommige katten kunnen juist weer niet met een andere er bij.
Daar moet je mee uitkijken, maar meestal gaat het goed :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:53

Heeft het asiel niet aangegeven hoe jullie eerste kat was met andere katten erbij?
Het blijft gokken en uitproberen. Maak de afspraak bij het asiel dat jullie de tweede kat terug mogen brengen als het niet met jullie eerste kat klikt...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 11:54

De kat zou in principe alleen komen dus daar hebben we het niet over gehad eigelijk. Hij zat daar wel met meerdere katten in een hok en zat er wel tussenin.

Maar hoe laat je ze 'wennen'? En hun 'eigen' kattenbak kiezen? ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:03

Ik heb altijd meerdere katten gehad en heel vaak zijn er, doordat er een doodging, weer nieuwe bijgekomen. Dat heeft nog nooit een probleem opgeleverd. Ik zet de nieuwkomer er gewoon tussen, we hebben een vrij groot huis, en laat ze dan hun gang gaan. Soms wordt er een beetje geblazen, maar echt vechten is nog nooit gebeurt.

Evt. kun je Feliway kopen, dat is een stekker met verdamper die nestgeur afgeeft, daar worden ze rustig van en daardoor accepteren ze een nieuwe situatie beter. Er zijn tegenwoordig ook "anti stress halsbanden" met dezelfde stof ( feromonen).
Ook wat de bakken betreft gaat het eigenlijk altijd goed, je kan er evt. een 2e bak bij zetten, maar als je ze goed schoonhoudt moet 1 bak genoeg zijn voor 2 katten. Ik heb nu 5katten met 2 kattenbakken in huis en 1 in de ren.
Al deze katten zijn om de beurt binnen gekomen en er zitten 2 echte koppeltjes bij, de oudste van bijna 18 is een "einzelganger" , die wil alleen maar bij mensen zitten sinds haar broer 3 jaar geleden is overleden.

Voorde kat is een maatje meestal veel leuker, al kan het soms even duren voordat het echt vriendjes worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:05

Paulusjuh schreef:
Maar hoe laat je ze 'wennen'? En hun 'eigen' kattenbak kiezen? ;)

Wat je een enorme voorsprong geeft aan het 'wennen', is dat je beide katten vantevoren vertrouwd maakt met de geur van de ander.
Wat je kunt doen, is - wanneer je een kat uit het asiel uitgekozen hebt - om een doekje met de geur van je huidige kat bij de asielkat in het hok te leggen. En vragen of de mensen van het asiel gedurende 1 à 2 weken een doekje bij de asielkat willen leggen, die jij vervolgens meeneemt naar huis en bij jouw kat neerlegt (en hem er aan laat ruiken, je aait hem ermee, etc.).
Wanneer ze dan bij elkaar komen, kennen ze elkaars geur en dat geeft ze beide een vertrouwd gevoel ("hé die ken ik").

De kattenbak kiezen ze zelf wel. ;) Zorg wel dat je er minstens 1 kattebak extra bij zet.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:12

als hij in het asiel ook tussen de andere katten gezeten heeft dan moet het bijna geen problemen geven. zou wel zorgen dat je een kat heeft die beetje van de zelfde leeftijd is, zorg dat je nog ene kattebak hebt staan, en dat ze apparte bakjes hebben voor de brokken. en zorg vooral dat ze de ruimte hebben om bij elkaar vandaan te gaan. meetsla is het een week wennen en wat blazen, maar dan moet het snel over zijn, en als het nou echt niet gaat dan heb je vlgens mij nog altijd 2 weken ( ? ) om hem weer terug te brengen naar het asiel.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:08

blue_kim schreef:
en als het nou echt niet gaat dan heb je vlgens mij nog altijd 2 weken ( ? ) om hem weer terug te brengen naar het asiel.

Bij ons heb je geloof ik zelfs 6 maanden de tijd

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 22:42

Volgens mij bij dierenasiel Rijnmond inderdaad 2 weken, die je kan verlengen met 4.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:43

Tja ik heb ze er gewoon bij gezet, had 2 katers (ex) en ik heb er een poezekitten bij genomen. Gaat prima, geen problemen gehad eigenlijk.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:45

zal wel leuker voor m zijn juist, issie niet meer de hele dag alleen :) denk dat t wel goed zal gaan hoor!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 22:47

Een kitten lijkt ons idd ook wel leuk, maar qua werk van ons beiden kunnen wij die niet de 'opvoeding' geven die die nodig heeft. Ook loopt onze huidige kat in het weekend lekker buiten, met een kitten kan dat ook nog niet... denk ik ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:48

Uitproberen :j
Wel een extra kattenbak erbij nemen :)

Helaas is het bij ons slecht gegaan... Wij hadden een kat en hebben er een jonge kat bij genomen. Ging prima hoor tussen die 2, maar de jonge kat had last van de dreiging van de oude kat. (ze is al een wat zenuwachtiger geval) Dus sproeide ze alles onder, 10 jaar lang.
Wij konden het niet over onze hart verkrijgen om haar weg te doen, omdat ze gewoon niet met andere katten samen kon.
Onze oude kat is nu overleden en het gaat nu super met die andere kat! Voor het eerst in 10 jaar gaat ze zelfs op de kattenbak en het sproeien is over! :)
Niet elke kat waardeert een vriendje.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:51

Paulusjuh schreef:
Een kitten lijkt ons idd ook wel leuk, maar qua werk van ons beiden kunnen wij die niet de 'opvoeding' geven die die nodig heeft. Ook loopt onze huidige kat in het weekend lekker buiten, met een kitten kan dat ook nog niet... denk ik ?

wat voor opvoeding?
Ik heb die van mij gewoon een keer op de kattenbak gezet, daarna hoefde ik er eigenlijk niks meer aan te doen, die andere katten voeden ze ook wel op.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 22:52

Opvoeding in de trant van, niet aan de bank krabben, niet in de gordijnen, etc etc.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:55

rockwitch schreef:
Paulusjuh schreef:

wat voor opvoeding?
Ik heb die van mij gewoon een keer op de kattenbak gezet, daarna hoefde ik er eigenlijk niks meer aan te doen, die andere katten voeden ze ook wel op.

Dat ze bijvoorbeeld niet in de gordijnen mogen klimmen, hun nagels mogen scherpen aan de bank en niet over de tafel mogen lopen??
Dat zullen de andere katten de nieuwe niet leren ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:44

en zeker met een kitten moet je dat goed in de gaten houden
over dat naar buiten gaan, het is verstandig om een kitten zo lang mogelijk binnen te houden, liefst tot een maand of 6. doordat ze buiten met alles willen spelen is de kans groot dat ze de weg kwijtraken. als je een tuin hebt die je goed kan afsluiten kan het wel eerder natuurlijk. wat ik gedaan heb is ze met een maand of 4 aan een tuigje mee naar buiten genomen ;) wij hebben helemaal geen tuin dus dan maar af en toe een uurtje buiten wandelen (moet een erg grappig gezicht geweest zijn :P )

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:08

Ook als je een oudere kat erbij haalt moet deze minstens 3 weken binnen gehouden worden, anders heb je kans dat hij zijn nieuwe huisje niet meer terug vindt en dat wil je niet hebben. Een 2de kat erbij is echt aan te raden. Wij merken gewoon aan de katten dat ze er heel veel aan hebben, de mens kan ze niet altijd aandacht geven en de 2 katten trekken erg met elkaar op (samen spelen, samen slapen, samen eten). Wij hebben een kat van 3 en vanaf de zomervakantie hebben we een poesje van toen 10 maanden uit het asiel gehaald (was al zindelijk) gewoon bij elkaar gezet, de eerste a 2de week wou Noor (de oudste) niks van Muis (de nieuwe) weten, maar opeens was het goed en ging ze Muis helemaal bemoederen, muis wordt ondergelebberd tot vervelens toe en Muis loopt Noor overal achterna. Samen slapen, Noor ligt in haar mandje Muis gaat er gewoon boven op liggen :+ Lekker warm :+ Samen spelen (Muis wil wat meer dan Noor) en samen eten wordt steeds erger. Noor begint meteen te eten maar als het bakje van Muis verder dan 30 cm van Noor afstaat eet ze niet en wacht ze tot Noor wat opschuift zodat ze daar mee kan eten :+ Dus nu maar de bakjes tegen elkaar gezet en nu eet ze wel normaal.. gekke kat :+ Ik zou het dus zeker doen, leuk voor de katten. Een kitten is leuk maar je zegt zelf dat je geen tijd hebt voor de opvoeding, je kan ook voor een iets oudere kat gaan vanaf 1 jaar ofzo. Deze zijn nog lekker speels maar meestal wel al zindelijk en goed opgevoed (kun je navragen in het asiel per kat :D).

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:42

Daantje1981 schreef:

wat voor opvoeding?

Dat ze bijvoorbeeld niet in de gordijnen mogen klimmen, hun nagels mogen scherpen aan de bank en niet over de tafel mogen lopen??
Dat zullen de andere katten de nieuwe niet leren ;)[/quote]

Oh zo, haha nee maar dat heeft de mijne eigenlijk nog nooit gedaan, geen van al de katten die we hebben doen dat.
Of we ze nou als kitten of als volwassen kat hebben gekregen/gekocht, nooit zulke dingen gehad eigenlijk.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:45

Even stipje hier ;)
Ik heb Sky over genomen als een nogal angstige kat; ze werd bij haar vorig baasje geterroriseerd door drie andere katten, en zat daarom alleen tot ik haar ophaalde. Wel kreeg ik foto's mee waarop ze helemaal blij met een vriendje in 1 mand lag.

Sky is inmiddels aardig bij getrokken, en ik ben ernstig aan het twijfelen over wel of niet een andere kat er bij...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 23:48

Ik ook nog steeds haha, maar heb in december altijd wel weer de kriebels. Collega heeft nog een klein nestje van 2 kittens, lijkt me erg leuk. Maar 1: dan zit je nog met de opvoeding en 2: er zitten nog zoveel katten in het asiel die ook een nieuw huisje zoeken. Onze huidige kat is ong. 3 jaar.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:09

Katten zijn solitair wilt dus zeggen dat ze liever alleen zijn, onze menselijk natuur is sociaal maar katten zijn dat niet, en er zijn natuurlijk de uitzonderingen maar dat is bij alles zo wat katten aangaat.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 08:10

Lauratje_88 schreef:
Katten zijn solitair wilt dus zeggen dat ze liever alleen zijn, onze menselijk natuur is sociaal maar katten zijn dat niet, en er zijn natuurlijk de uitzonderingen maar dat is bij alles zo wat katten aangaat.

Dat klopt dat ze solitair zijn maar in de praktijk hebben wij daar nog niets van gemerkt. Tuurlijk zullen ze niet de eerste dag al als vriendjes in een mand liggen maar na een paar weken hebben ze elkaar geaccepteerd. Mijn ouders hebben altijd katten gehad uit het asiel (volwassen) altijd een vriendje bij gehaald uit het asiel en dat ging altijd goed. Als ik zie hoe leuk ze het vinden met z'n 2e (of 3e) vind ik dat toch een aanrader. Natuurlijk zijn er altijd katten die iets meer op hun eigen zijn maar dat zoeken ze zich zelf maar uit. En katten lossen dat onderling wel goed op. Btw wij hebben eigenlijk maar 1 kattenbak voor 2 katten, ook geen erbij gezet. En dit doen ze prima, wel goed schoon houden natuurlijk.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:24

Er is steeds meer discussie over wel of niet solitair zijn... Bij de zwerfkatten zag ik dat ze elkaar ook wel opzochten, maar niet constant samen zijn zoals een kudde paarden wel doet. Mischien dat dat ook het verwarrende is.... En als ik die foto van Sky met haar vriendje samen zie, vind ik het toch wel jammer dat ze alleen is. Hoewel ze deze tijd alleen echt wel nodig had.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:54

een kat wil ook wel eens een momentje voor zichzelf. zie ik hier ook, heb broer en zus uit het asiel gehaald, en die zijn echt super close, maar er zijn ook momenten dat ze elkaar niet kunnen luchten en dan lopen ze met een gorte boog om elkaar heen, en half uur later zijn ze weer samen aan het spelen.

solitair of niet, zolang je genoeg ruimte hebt dat ze elkaar ook met rust kunnen laten gaan het prima samen en dnek ik dat ze het alleen maar leuker vinden als er nog een kat is voor als ze de behoefte hebben om te spelen of te knuffellen.