Onze dank gaat uit naar de vossen & dassen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HelgaV

Onze dank gaat uit naar de vossen & dassen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:01

Bij ons op de boerderij mogen de koeien in de zomer dag en nacht naar buiten.
Inmiddels hebben de melkkoeien het wel bekeken en die blijven weer op stal. Volgend voorjaar gaan ze weer naar buiten.
Wij hebben echter nog wel droge koeien en pinken buiten lopen.
Voor de bokkers onder ons die deze begrippen niet kennen: een droge koe is een koe die even niet gemolken wordt omdat ze drachtig is. Zodra ze een kalfje heeft gebracht, wordt ze weer gemolken. Pinken zijn eigenlijk grote kalveren. Deze zijn voor de eerste keer drachtig. Zodra ze een kalfje hebben gebracht worden ze koe genoemd.
De droge koeien en pinken lopen dus nog dag en nacht buiten. Deze gaan pas op stal wanneer het weer heel slecht wordt of wanneer de winter voor de deur staat.
Iedere dag wordt er even bij de droge koeien en pinken gekeken hoe het er voor staat. Moet er bijna 1 kalven e.d.

De nederlandse bevolking ziet graag dat koeien buiten lopen. Ook de dierenbescherming is hier blij mee. Echter wordt de natuur in Nederland erg beschermd. Ook de vossen en de dassen.
Voor ons heeft dit afgelopen nacht erg vervelende gevolgen gehad:

Let op: foto's kunnen als schokkend worden ervaren!!!

http://www.myalbum.com/GroteFoto-TLU4P6BT.jpg

http://www.myalbum.com/GroteFoto-CHDC8CZ6.jpg

http://www.myalbum.com/GroteFoto-3DR6HYEE.jpg

http://www.myalbum.com/GroteFoto-QHKAQPPL.jpg

Het beschermen van de natuur heeft grote gevolgen wanneer je als zwak kalfje geboren wordt...

Het kalfje is van binnen helemaal leeg. Zelfs de tong is opgegeten..

CarinaR

Re: Onze dank gaat uit naar de vossen & dassen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:03

Potver zeg dat is me wat... die is echt helemaal kapot gegeten...Ze moeten echt wat aan dat (on)gedierte doen.

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:03

Heh, Bah! :( Wat verschrikkelijk zeg.. Het kalf was dus niet al dood..? Kunnen de kalfjes niet ook op stal met hun moeders? Of is hier geen plek voor?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:06

Waarschijnlijk is hij / zij gewoon levend geboren.
Normaal gesproken wordt een koe of pink naar huis gehaald wanneer deze moet kalven. Ze kalven dan binnen.
Maar zo af en toe gebeurd het dat een koe niet laat zien dat ze wil gaan kalven. Op deze manier kan het wel eens over het hoofd worden gezien. In principe gaat dat altijd goed. Dit is gewoonweg hele domme pech geweest..

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:09

Was het te vroeggeboren ?
meestal haal je ze toch op stal net voor ze gaan kalven,dat is hier zo gebruikelijk

Je hebt toch een soort rooster wanneer ze zijn geinsemineerd,zodat je kunt uitrekenen wanneer het tijd is

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:11

Het is 5 dagen te vroeg geboren.
Hier blijven ze zo lang mogelijk buiten. Wel wordt er dagelijks gecontroleerd of er een koe wil kalven. Zoals eerder genoemd heeft deze koe helaas niet laten zien dat ze wilde kalven.

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:11

HelgaV schreef:
Waarschijnlijk is hij / zij gewoon levend geboren.
Normaal gesproken wordt een koe of pink naar huis gehaald wanneer deze moet kalven. Ze kalven dan binnen.
Maar zo af en toe gebeurd het dat een koe niet laat zien dat ze wil gaan kalven. Op deze manier kan het wel eens over het hoofd worden gezien. In principe gaat dat altijd goed. Dit is gewoonweg hele domme pech geweest..

precies!

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:13

he balen zeg. Tja het risico zit in een klein hoekje. Vooral als een koe eerder kalft en het niet aangeeft..

Hopen dat er nie meer het slachtoffer worden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:14

Vervelend zeg! Altijd naar om je dier zo aan te treffen.
Maar goed, inderdaad domme pech helaas...

Wij vonden onze kippen ook wel eens in meerdere stukken terug op het land. Naja, het is de natuur. De roofdieren zijn nu eenmaal ook nodig voor het evenwicht. Helaas pakken ze ook wel eens een dier die een eigenaar heeft.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:17

wat heftig voor jullie om dit te ervaren, ik vind het ook schokkende foto's. Hoe weet je dat het vossen of dassen waren ?
Wij wonen aan de rand van het dorp en bij ons zijn ook meerdere keren alle kippen gedood of verdwenen door roofdieren. Ook heb ik wel eens roofvogels gezien die een muis of een duif te pakken hadden. Ik ben er meer aan gewend, helemaal wennen doet het nooit, vind het nog steeds vreselijk om een halve duif ergens te zien liggen of veren van je eigen kip maar het is de natuur, net als met jullie zwakke kalfje. Sterkte ermee.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:20

Ik hoop voor het kalfje dat indien het wel levend is geboren het eerst door de roofdieren om het leven is gebracht...

Maargoed, het is natuurlijk wel de natuur, voor jullie is het erg maar voor de roofdieren is het de natuur. Heel veel vossen of dassen kom ik hier niet tegen maar de dieren die er niet zijn hebben ook voedsel nodig. Ik kan me wel voorstellen dat het voor jullie een heel naar gezicht was.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:22

Ik heb niet eerder meegemaakt dat een kalfje zo wordt aangevreten door roofdieren. Best schokkend. Je denkt aan kippen of konijnen, maar een kalfje is toch heel iets anders. Hebben jullie een vaste jager? Wij hebben dat wel, als we een vos oid zien dat we bellen en dan gaan ze posten.

Wat ik wel opvallend vind, is de rol van de moederkoe hierin. Als het geleefd had, zou dat toch een instinct oproepen bij zo'n koe? Hoorns omlaag en beuken? Ik kan me nog herinneren dat ik ben aangevallen door een koe toen ik een kalfje wilde aaien!
Laatst bijgewerkt door Caesar op 19-11-09 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:22

Ik zie het probleem niet zo, buiten het feit dat het voor jullie natuurlijk erg vervelend is! Is het toch de natuur wat stel je anders voor alle vossen en dassen afschieten?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:24

sporter schreef:
Ik zie het probleem niet zo, buiten het feit dat het voor jullie natuurlijk erg vervelend is! Is het toch de natuur wat stel je anders voor alle vossen en dassen afschieten?

Niet allemaal, maar wel meer. Teveel vossen en dassen zorgt ervoor dat de honger op een andere manier gestild moet worden... waardoor dit dus de gevolgen zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:26

het wordt hier goed bijgehouden door jagers, anders zou ik er ook de balen van krijgen, hier in de buurt is meestal 2 of 3 keer per jaar iets met vossen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:28

zo die had flink honger zeg!

tja dat is de natuur he?
ben je zwak dan word je gegeten door een ander dier.
balen voor jullie,maar zo gaat het nu eenmaal.
domme pech inderdaad dat deze geboorte gemist is.en misschien was het kalfje wel erg zwak geboren?

balen voor jullie, :(:)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:30

Nouja als je kijkt naar de balans dan zijn er natuurlijk heel veel koeien en heel weinig vijanden van de koe, omdat ze worden gehouden door bedrijven enzo.

Volgens mij komt het ook niet vaak voor dat een vos een kalf grijpt dus misschien was het kalf wel erg zwak of helemaal niet levend? Het is waarschijnlijk dat mammakoe een gezond kalf zou beschermen.

Vossen worden niet heel oud en je moet er wel vanuit gaan dat het een van de grotere roofdieren is die nog vrij voorkomt. Dus 2 of 3 incidenten per jaar is imo helemaal niet zoveel. Natuurlijk wel rot voor de mensen die het overkomt, daar niet van.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:40

het ziet er vreselijk uit , maar ik vermoed dat dit kalf al niet meer leefde toen het werd opgegeten, als het wél leefde had de moeder het echt wel beschermd hoor, nu heeft ze het denk ik gewoon laten liggen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:44

Doen dassen dit ook? Eten die niet meer wormpjes enzo? Vossen geloof ik nog wel... Maar een das die een kalf op eet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:47

Citaat:
het ziet er vreselijk uit , maar ik vermoed dat dit kalf al niet meer leefde toen het werd opgegeten, als het wél leefde had de moeder het echt wel beschermd hoor, nu heeft ze het denk ik gewoon laten liggen

Citaat:
Doen dassen dit ook? Eten die niet meer wormpjes enzo?
Deze gedachte schoot ook bij mij door het hoofd. Daarnaast als het kalfje idd dood was zou ik kraaien, kauwen, eksters, roeken, meeuwen en meer van dat gespuis ook niet uitvlakken want die lusten ook wel een stukkie dood en desnoods levend vlees. Tenzij je echt een vos of das of sporen hiervan bij het kadaver gezien hebt natuurlijk dan kan je het met meer zekerheid zeggen.

Edit:
Dassen eten voornamelijk regenwormen en insectenlarven en plantaardig voedsel als vruchten, hazelnoten, knollen, bosbessen, frambozen, kersen, pruimen, granen, klaver en gras. Tot hun dieet behoren naast wormen en plantaardig voedsel ook insecten (zoals kevers en hun larven, rupsen en de larven van langpootmuggen), slakken, amfibieën (kikkers) en kleine zoogdieren (konijnen, muizen, woelmuizen, mollen), op de grond broedende vogels en hun eieren, aas en zelfs egels, wespen en bijennesten. De dieren zijn meer carnivoor in de lente en meer herbivoor in de herfst.

Omdat boeren mest in de grond moeten infiltreren, zijn de regenwormen in landbouwgebieden in aantal toegenomen. Bij zeer droog weer ploegt de das het gras om om bij zijn favoriete maaltje te komen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:20

Citaat:
Iedere dag wordt er even bij de droge koeien en pinken gekeken hoe het er voor staat. Moet er bijna 1 kalven

Misschien 'even' wat meer tijd uitrekken om naar de beesten te kijken.Dat is wat simpel om meteen vossen en dassen de schuld te geven.
Normaal gesproken laat een moeder dit niet gebeuren dus misschien was die ook niet echt in topconditie.
Het overkomt me gelukkig erg zelden een geit over het hoofd te zien maar het komt wel voor.Dan lamt ze in het bos en dat wordt zoeken......:altijd met levende lammeren teruggevonden!(en we hebben hier echt geen gebrek aan vossen ed)

Dit soort schade kan trouwens ook door loslopende honden aangericht worden.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:22

Dit meen je niet, wat ontzettend sneu.. :(:) Het kan inderdaad door verschillende dieren komen, maar je wenst niet één dier zoiets toe natuurlijk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:32

Ik vind het heel naar om te zien, en vind het ook erg vervelend voor jullie.
Maar persoonlijk denk ik dat het kalfje doodgeboren is of vlak na de bevalling is overleden...
En als ik kijk naar het normale gedrag van de koeien(bij ons) zou de vos bij een levend kalf ook niet de mogelijkheid hebben om hem te pakken...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:34

Ik denk inderdaad dat een vos of das niet eens de meest logische verdachte is. Kraaien, eksters, los lopende honden, (zwerf) katten, die kunnen dit kalfje allemaal zo aangevreten hebben. En komen allemaal meer voor in NL.

Ik denk trouwens ook niet dat mama koe haar kalf door aaseters op laat eten als het nog leeft. Koeien zijn best beschermend over hun kalveren(Hoewel ze in een melkvee bedrijf natuurlijk vaak vroeg weg gehaald worden bij mama, misschien dat dat nog verschil maakt immers is koe de koe dan waarschijnlijk niet door haar eigen moeder beschermd en was het bij vorige kalveren ook vrij gauw weg.).

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:38

Heel sneu voor het kalfje en voor de eigenaren.... Sterkte!

Maar eigenlijk betwijfel ik het sterk dat het kalfje is gegrepen door een das of vos. Het zijn niet echte jagers in die zin dat ze op kalveren jagen. Precies wat andere bokkers al zeiden dus. Je kan het nooit 100% zeker zijn, maar ik denk eerder dat loslopende honden of kraaien dit hebben aangericht nadat de kalf al dood was.