Te hoge nierwaarden, jonge hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Te hoge nierwaarden, jonge hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:06

Sinds ongv. 2 weken begon het me langzaam op te vallen dat onze hond (rottweilerteef, 1,5 jaar oud, gesteriliseerd) veel begon te drinken. In de afgelopen week kwam daar bij dat ze in huis begon te plassen. Grote plassen, bijna doorzichtig. Ze kon het simpelweg niet ophouden omdat ze zoveel drinkt. Gisteravond plaste ze zelfs terwijl iemand haar aan het aaien was. Ik vond haar ook wat dunner worden.

Vandaag dus meteen naar de dierenarts geweest. Urine en bloed getest en jahoor, het creatine (hoop dat ik het goed zeg) is verhoogd. Daarbij is ze ook bijna 6 kg afgevallen sinds de vorige weging (wel al maanden terug) Ze weegt nu 29 kg.
Volgens de DA zou een goede waarde rond de 90 zijn, en die van onze hond is 140. Het was niet superhoog zei hij, maar niet goed.

Nu hebben we speciaal niervoer meegekregen en volgende week moeten we weer bloed en urine laten checken. Daarna bepalen we of ze naar de internist moet voor verder onderzoek.

Is hier iemand die ervaring heeft met nierproblemen bij jonge honden?
Mijn dierenarts durfde niks te voorspellen over levensverwachting of hoe dit zou gaan lopen. Maar hij zei wel dat dit een slecht begin is voor een hond.

Ik hoor graag wat ervaringen van anderen, positief of negatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:11

Nog een keer laten meten, en dan als ze nuchter is.
Mijn trainer heeft een herder en die waardes waren ook te hoog. Dikke paniek want ze waren stapel op dat dier.
Nierdieet (Brokken) gedaan, medicijnen wilden ze nog niet tot ze de tip kregen die ik je net gaf, waardes waren weer normaal.

Verder weet ik dat nierziektes erfelijk kunnen zijn, komt het in de stamboom voor van je hond?

Nuage

Re: Te hoge nierwaarden, jonge hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:13

Volgende week meten we idd de waardes nuchter. Maar ik had nu ook mijn hond nog geen eten gegeven en zag dat ze nauwelijks brokjes op had vandaag. Maar wie weet.

Stamboomloze hond uit een slecht nest. Daarom verbaasde dit me niks. Haar broertje is al ingeslapen, wel wegens HD maar toch.. het is gewoon geen goed nest geweest.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:14

Maar Chiqa had die hond ook symptomen dan? Want de mijne heeft ook symptomen..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:14

ik heb geen flauw idee of het er iets mee zou kunnen te maken hebben, maar dacht van: beter even zeggen voor alle geval :(:)
toen wij onze eerste mops net hadden poetste ik het huis af en toe voor een snelle beurt met van die swiffer wet doekjes
dierenarts vertelde me toen dat dit zeer gevaarlijk kan zijn voor honden, aangezien hier een product inzit dat als honden het oplikken (of van hun poten likken) slecht voor hen is (tot zelfs sterven toe)
weet nu alleen niet meer of dat met de lever of de nieren te maken had :o

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:15

Klinkt als iets voor de lever Frenia. Maar ik ben niet zo'n schoonmaker hoor :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:19

nou ja,ik heb natuurlijk net een nierpatientje achter de rug..

als je wil heb ik nog pillen die bij kimmie nog best goed werk hebben gedaan,ik heb er nog veel over,wil ze wel naar je opsturen?

en verder kan dat speciale dieet ws nog best wat voor jou hond betekenen....

het is wel apart hoor,want met al dat gedokter met kimmie,weet ik wel dat ze alles onderzocht hebben van nierafwijkingen bij rottweilers,en er zijn geen nierafwijkingen bekend bij rottweilers...kan natuurlijk wel voorkomen maar is geen bekende erfelijke ziekte...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:30

Weet je hoe die pillen heten kimmie261? Als Tarah die ook moet nemen dan zou het wel superlief van je zijn als je die wilt opsturen. Het is al zo duur allemaal..
Jeetje lees net nog die nierwaarden van Kimmie.. ongelooflijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:31

Haar hond begon meer te drinken, dus ze maakte zich wat zorgen. Of zijn plas licht was heb ik dr niet over gehoord, wel dat ze dus vond dat hij meer ging drinken.

Ik hoop voor je dat het niets is en een simpele blaasontsteking, zo jong en dan al ziek.....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:32

Het is zeker geen blaasontsteking. Dat is al nagekeken en past ook niet bij de symptomen. Ze plast echt hele grote plassen, ook in huis. Ze heeft vorig jaar blaasontsteking gehad en toen waren het steeds kleine beetjes plas.

Dus dat er iets met haar nieren niet goed is en dat dat de klachten veroorzaakt.. is zeker. Alleen wat de consequenties zijn, dat is nog niet duidelijk. Het gezicht van DA stond niet al te vrolijk iig..

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:36

Mijne is ook stmboomloos meid en die is sterker dan Bella mijn oude hond met wel stamboom.
Dus ik denk dat het daar niet aan ligt.
Maar gewoon pecht is met dit nestje

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:46

Nuage schreef:
Weet je hoe die pillen heten kimmie261? Als Tarah die ook moet nemen dan zou het wel superlief van je zijn als je die wilt opsturen. Het is al zo duur allemaal..
Jeetje lees net nog die nierwaarden van Kimmie.. ongelooflijk.

ja ongelooflijk he... ;(

en ik stuur je even een pb....

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:47

hoi Esme
Wat een rot nieuws voor jou en je meisje :(:) .
Ik hoop dat het dieet helpt en ik hou mijn oren open en als ik iets hoor dan laat ik het je weten.
Sterkte en een knuf voor Tara :j .

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:50

Ik moest inderdaad ook meteen aan Kimmie denken...
Wel erg typisch dit. Als ze al een blaasontsteking heeft gehad, zou ik dat zeker meewegen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:53

blaasontsteking is heel makkelijk herkenbaar voor artsen,nierproblemen ook.....

dus als een da blaasontsteking uitsluit maar wel afwijkende nierwaardes meet,dan is de diagnose vrij makkelijk gesteld...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:00

kimmie261 schreef:
het is wel apart hoor,want met al dat gedokter met kimmie,weet ik wel dat ze alles onderzocht hebben van nierafwijkingen bij rottweilers,en er zijn geen nierafwijkingen bekend bij rottweilers...kan natuurlijk wel voorkomen maar is geen bekende erfelijke ziekte...

Het komt betrekkelijk vaak voor juist, stamboomloze Rottweilers en nierproblemen en het is wel degelijk een erfelijk probleem.

Vergeet niet dat alleen de gezondheidsproblemen van rashonden met stamboom in kaart gebracht wordt en je dus nooit een overzicht ziet of hoort van de stamboomloze dieren aangezien die nergens offficieel geregistreerd staan. Tel daarbij op dat er met stamboomloze honden nooit in kaart gebracht kan worden in welke lijnen veel nierproblemen voorkomen en je begrijpt een hoop.

TS ik hoop dat het iets onschuldigs is. Sterkte. :(:)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:01

Onze hond heeft het ook, het is nu zo erg dat 80% van haar nieren het niet meer doet.
Ze is nu 7 en had eigenlijk in coma moeten liggen.
Morgen is haar laatste behandeldag bij de DA, werkt het niet, hebben we nog 1 laatste optie .. ;(
Ze is een sharpei ..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:27

ThePast03???

er wordt echt niet gevraagd of je hond waarmee je komt een stamboom heeft hoor ja/nee,al mijn honden zijn als rottweiler ingeschreven die als rottweiler eruit zien,en dan weet de DA echt niet welke wel en welke geen stamboom heeft...

is ook werkelijk nog nooit naar gevraagd door een DA,of bij inschrijving van de hond aan de balie....

dus...mss heeft de kliniek waar kimmie is geweest het helemaal fout,en ook de mensen die die arts belde om het probleem voor te leggen,geen van hen was bekend met nier problemen als genetische afwijking bij rottweilers,ook in de boeken die hij had en internet kon deze dokter niets vinden zei hij...

en of dit nierprobleem alleen maar komt omdat de hond geen stamboom heeft...ik vraag het me af,alsof een stamboomhond nooit ziek wordt,en alleen stamboomloze altijd genetische afwijkingen hebben... :n

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:30

Veel sterkte met de patiënt. Ik hoop dat het mee gaat vallen.

frenia schreef:
ik heb geen flauw idee of het er iets mee zou kunnen te maken hebben, maar dacht van: beter even zeggen voor alle geval :(:)
toen wij onze eerste mops net hadden poetste ik het huis af en toe voor een snelle beurt met van die swiffer wet doekjes
dierenarts vertelde me toen dat dit zeer gevaarlijk kan zijn voor honden, aangezien hier een product inzit dat als honden het oplikken (of van hun poten likken) slecht voor hen is (tot zelfs sterven toe)
weet nu alleen niet meer of dat met de lever of de nieren te maken had :o

Dat verhaal van die Swifferdoekjes is een hardnekkige Hoax die al tijden op internet rondzwerft, maar waar niks van waar blijkt te zijn. Die da heeft zich dan ook mooi laten bedotten. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:46

kimmie261 schreef:
en of dit nierprobleem alleen maar komt omdat de hond geen stamboom heeft...ik vraag het me af,alsof een stamboomhond nooit ziek wordt,en alleen stamboomloze altijd genetische afwijkingen hebben... :n

Je snapt niet wat ik bedoel. De afwijkingen van rashonden (dus ook nierproblemen) worden door de meeste rasverenigingen in kaart gebracht en niet door dierenartsen.

Niemand zegt hier dat een stamboomhond nooit ziek wordt of dat een stamboomloze hond altijd genetische afwijkingen hebben.
Het risico op genetische afwijkingen bij een stamboomloze hond is wel een stuk groter omdat er niets bekend is over de lijnen en er niets in kaart gebracht wordt vwb erfelijke gebreken. Dragers van erfelijke gebreken worden zo nooit ontdekt en zelfs lijders worden soms niet of te laat ontdekt. En dan heb ik het nog niet over het feit dat er rustig inteelt wordt gepleegd bij de stamboomloze honden (zoon x moeder heb ik al meerdere malen meegemaakt), wat niet weet wat niet deert en soms weten de fokkers zelf niet eens dat het familie is.

En ik kom de laatste jaren verdacht veel stamboomloze Rottweilers tegen met nierproblemen waarvan veel helaas niet oud zijn geworden. Van de stamboomloze honden wordt niet bijgehouden hoeveel van een bepaald "ras" lijden aan een bepaalde afwijking/ziekte. Dierenartsen doen dat al helemaal niet, die praten hooguit over de ervaringen in eigen praktijk. ;)

En mijn posten gaan niet specifiek over jouw Kimmie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:49

en toch haalde die dierenarts in die kliniek dikke pillen van boeken tevoorschijn waar hij heeft gezocht welk nierprobleem kimmie kon hebben,raadpleegde internet over nierproblemen bij rottweilers en belde met een professor uit munchen met de vraag of rottweiler puppies anders uitziende niertjes konden hebben en of er problemen met nieren bekend waren bij het ras rottweiler,die professor antwoorde ontkennend..

er is mij niet gevraagd naar of kimmie een stamboom had ja/nee...

en de meeste boeken en literatuur die dierenarsen gebruiken zijn echt praktijkvoorbeelden..

ik weet nog wel dat onze eerste lab kreeg accute pancreatitis,en die da pakte ook zo'n boek erbij en zei,dit is wat er bekend is,een klein beetje info over honden die dood waren waarbij ze sectie haden verricht..puur praktijkmeldingen die in dat boek stonden.

hij is er toen voor gegaan en heeft onze hond gered,en daar lezingen over gehouden en over geschreven hoe een hond te redden met accute pancreatitis...

nu zal zijn verhaal gaan over een labrador,maar er is ons nooit gevraagd of het dier stamboom,dus 100% lab was ,of dat het een "broodfok" hondje was :n

beest was gewoon beschreven als labrador...(overigens had deze wél een stamboom....)

maw ,dierenartsen bellen geen rasvereningen die gaan gewoon uit van een rasuitziende hond,en zoeken daarbij de medische gegevens die ze kunnen vinden,die in hun literatuur en internet te vinden is over dat ras.

en ik kom vele stamboomloze rottweilers tegen,heb er zelf geen ervaring mee dat ik veel nierproblemen hoor...maar goed,is misschien net welke hond je tegen komt :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:00

Er zit nogal een verschil in wat Kimmie had en "gewoon" nierfalen. Nogmaals ik heb het niet specifiek over Kimmie.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:04

mijn hond heeft ook regelmatig nierproblemen.
ze drinkt dan idd veel en is incontinent ( kan het niet goed ophouden)
Bij mijn hond ligt het echter aan haar chronische ziekte leishmania. ze heeft het met tijden wanneer de ziekte opspeeld.

Ik hoop voor jou dat er snel een oorzaak word gevonden en dat het goed te genezen is.
Heel veel sterkte en beterschap!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:23

ThePast03 schreef:
Er zit nogal een verschil in wat Kimmie had en "gewoon" nierfalen. Nogmaals ik heb het niet specifiek over Kimmie.

daar heb je gelijk in :j

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:31

Ik heb het met een zusje van Lizzy gehad.
Nou is het bij haar opkomen zetten door gif. (hun andere zusje hebben we daarom in moeten laten slapen).
Juul had ook hele hoge waardes, ze heeft een nacht aan een infuus gezeten en mocht daarna met aangepast voer naar huis.
Na twee maanden waren haar waardes weer normaal en zijn we langzaam aan weer terug gegaan naar normaal voer.
Juul is inmiddels overleden, we denken dat ze door dat gif uiteindelijk een tumor in haar hersenen heeft gekregen, maar dit was wel een jaar later, en had niets met haar nieren verder te maken.