Woensdag puppy kijken, waar op letten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

Woensdag puppy kijken, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:42

Aanstaande woensdag mogen we (eindelijk) naar een nestje Berner Sennen-puppys komen kijken. We zijn eerste keuze, dus we mogen uit 7 puppys kiezen! Natuurlijk hebben we op internet en in boeken goed zitten kijken waar we op moeten letten tijdens zo'n bezoek.
Maar hebben jullie nog tips? Hoe vinden we tussen 7 schattige puppys 'ons' hondje???

Nikka

Re: Woensdag puppy kijken, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:44

Wat wil je voor hondje? Een teef/reu? Brutaal, onderdanig?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:45

diegene die naar jullie toekomt en lekker enthousiast is! hebben jullie al bedacht of een teefje of reutje wordt?

bernersenners hebben wel heel vaak last van HD. ik denk dat je daar even erg goed op moet letten! (geteste ouders ed)

veel plezier!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:49

Degene die naar je toe komt is wel vaak het dominantste uit het nest, dus daar moet je wel mee om kunnen gaan.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:53

Ohhh.....leuk, berner-sennen puppies!

Omdat ze waarschijnlijk allemaal leuk zijn maakt dat het kiezen extra moeilijk. Maak van te voren een lijstje met de dingen die je zoekt in je pup en de dingen die je juist niet zoekt.
Buiten dat is het belangrijk om naar de algehele gezondheid in het nest te kijken. Snotneuzen, traanogen, vieze kontjes en of de hondjes lekker druk zijn of juist heel duf of super hyper duiden op problemen.

Veel suc6 met uitzoeken en plaats je wel foto's als je jullie pup hebben gevonden?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:58

Leuk zeg! :D
Als ik jou was, zou ik niet het pupje kiezen die meteen op me af komen stormen,maar ook niet het pupje die rustig afwacht wat er gaat gebeuren. Juist eentje die er een beetje tussenin zit, die zijn niet te dominant, maar ook niet te onderdanig, dat kan namelijk ook een heel groot probleem zijn! ;)

Verder natuurlijk of de ouders er goed uitzien, of als de vader er niet is, alleen de moeder ;) , of de puppen in huiselijke sfeer opgroeien, of ze allemaal mooi schoon zijn, of ze niet te bang zijn etc. etc. En vraag naar de papieren van de ouders! (Ivm HD is dat wel zo handig)

Heel veel plezier met je toekomstige pup! :D

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:00

Een goede fokker zal door naar jullie te luisteren en veel te vragen begrijpen welk hondje het beste bij jullie past. Ik weet niet hoe oud de puppies zijn? Met een week of vier is het karakter al behoorlijk duidelijk.
Toch is het vaak een kwestie van liefde op het eerste gezicht en is echt dat ene pupje tussen die zeven anderen zo veel leuker ;).
Let er in ieder geval op dat beide ouders op de meest voorkomende erfelijke afwijkingen getest zijn mét een goed resultaat. Een stamboom geeft geen enkele garantie op gezondheid, immers stamboom + stamboom = stamboom.
Vraag of je de stambomen in mag zien van zowel vader als moeder en de uitslagen van de gezondheidstesten (officiële HD-uitslagen lijken mij bij dit ras van groot belang!)

p.s. hoe ging je wedstrijd?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:06

een beetje fokker bepaalt welke pup het beste bij jullie past, die kent ze het beste en weet dmv vragen wat jullie zoeken in een hond.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:27

Als je naar een nestje gaat, heb je vast wel een klik met een van de pups.
En van te voren bekijken of je een reu of een teef wilt.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:46

Vjestagirl schreef:
Degene die naar je toe komt is wel vaak het dominantste uit het nest, dus daar moet je wel mee om kunnen gaan.

Of degene die toevallig het eerste wakker was, ik vind dat niet een goede methode om een hondje uit te kiezen. :n
De fokkers kent de pups goed, die maakt ze dagelijks mee. Die moet in kunnen schatten wat voor typ het beste bij jullie gaat passen. :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:58

Zijn beide ouders 'stamboek' honden en de fokker aangesloten bij de rasvereniging?

Vraag dan ook naar de HD,OCD en ED onderzoeken en het eventuele oog onderzoek, dit scheelt je later wellicht een hele hoop problemen.

Ik ben normaal gesproken niet zo van de 'papieren en stambomen' , maar vind het bij dit soort rassen toch wel heel belangrijk dat er op de 'juiste' manier mee gefokt wordt op een kwalitatieve manier.

Verder zou ik je wensen met de fokker bespreken!

Veel plezier woensdag

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:02

eva1969 schreef:
Een goede fokker zal door naar jullie te luisteren en veel te vragen begrijpen welk hondje het beste bij jullie past. Ik weet niet hoe oud de puppies zijn? Met een week of vier is het karakter al behoorlijk duidelijk.
Toch is het vaak een kwestie van liefde op het eerste gezicht en is echt dat ene pupje tussen die zeven anderen zo veel leuker ;).
Let er in ieder geval op dat beide ouders op de meest voorkomende erfelijke afwijkingen getest zijn mét een goed resultaat. Een stamboom geeft geen enkele garantie op gezondheid, immers stamboom + stamboom = stamboom.
Vraag of je de stambomen in mag zien van zowel vader als moeder en de uitslagen van de gezondheidstesten (officiële HD-uitslagen lijken mij bij dit ras van groot belang!)

Hier sluit ik me bij aan. Dit ras is nogal gevoelig voor allerlei ziektes en afwijkingen. check de papieren goed en verder gewoon je gezonde verstand gebruiken.

veel plezier!

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:22

Leuk, een bernerpup
Bij welke fokker ga je 1 uitzoeken? Ben alleen nieuwsgierig hoor ;)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:07

oh wat leuk een nest van die kleintjes :)

zoekt de fokker geen een voor jullie uit?
heb namelijk wel eens gehoord dat dat gebeurd met karaktertesten ed :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:10

suuzepuus schreef:
diegene die naar jullie toekomt en lekker enthousiast is! hebben jullie al bedacht of een teefje of reutje wordt?

bernersenners hebben wel heel vaak last van HD. ik denk dat je daar even erg goed op moet letten! (geteste ouders ed)

veel plezier!!

de pup die op je afkomt uit een nest is vaak de dominanste.
Je kunt aan dat soort gedragingen heeeeel veel opmaken over karakters.

En zoals ik hier al eerder las, ene goede fokker laat geen pups uitzoeken door kopers, maar die doet gedragstesten met ze om de juiste hond bij het juiste gezin te krijgen....

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:12

Mijn jongste komt bij een goede fokker vandaan, maar heb haar toch echt zelf uitgezocht, het wordt toch mijn hond...
En natuurlijk weet de fokker wel wat voor karakter erin zit, maar de keuze was helemaal aan mij

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:17

Als je nog nooit een hond heb gehad en dan ineens een dominante donder in huis haalt, vraag je je toch wel 3x af waarom de fokker je je niet beter geadviseerd heeft niet?

Verdermoet je de papieren van de ouders bestuderen, vragen welke kwaliteit heupen ze hebben. Ze moeten MINIMAAL B zijn, of a x C, anders niet doen, grote kans dat je pup HD krijgt op jonge leeftijd. Een goede fokker legt je dit uit, als de ouders axc zijn dan zijn de pups vaak b.

Nog een tip: nadatje je pup opgehaald hebt (met koopcontracten stamboom enz) rij er meteen mee nar de dierenarts om foto's te maken van zijn heupen, mochten die niet goed zijn kun je meteen terug naar de fokker om daar afspraken te maken (lees: pup terug, andere pup uitzoeken. )
Laatst bijgewerkt door Urko op 16-11-09 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:21

Daar kan de fokker je ook wel in adviseren, maar het gebeurd niet veel dat de fokker de pup bij de eigenaar uit zoekt (bij de berners)
Ik vraag me wel af waar de pup vandaan gaat komen, en ik hoop dat alles goed doordacht is
Wat jij (Urko) al zegt over HD, ook ED etc

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:04

de fokker van onze hond liet ons ook zelf een pup kiezen, nou.. niets geen spijt van gehad, t is de liefste hond die je hebben kan haha.. en verder was het papierwerk in orde, HD Ed en ogen getest.. dus als een fokker je geen pup toewijst maar je zelf mag kiezen dan zegt dat niet meteen dat een fokker slecht is! :n

Kijk inderdaad naar de gezondheid van de pups, oren, ogen, neus, kont, vacht en tandjes allemaal even bij langs lopen. Hebben de pups hun entingen gehad? zijn ze ontvormd?
verder zou ik zeker weten de pup via de rasvereniging aanschaffen, zon vereniging is er niet voor niets!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:10

Ik zou geen BeneSenner aanschaffen als het geen erkende fokker is. Ga idd eens via de vereniging van het ras zij weten de goede fokkers. Let op HD en ED! Bijvoorbeeld of de ouders vrij zijn en in welke catogorie ze zitten.

Let op:
- Heldere oogjes,
- Mooi vochtigneusje geen snotneus
- Droge oogjes geen vocht strepen of troebele ogen!
- Schoon kontje geen diaree etc.
- Oren schoon zijn.
- Het hondje fit oogt en lekker in zijn vel zit
- actief is.
- Tanden er goed uitzien
- Zijn tandvlees mooi roze is.
- Of hij niet een enorm bol buikje heeft
- hij zijn inentingen heeft gehad
- ontwormt is
ETC!

Ga ook andere nestjes bekijken ga er niet van uit dat het eerste nesje direct het beste nesje is. Praat met de mensen over bijvoorbeeld de bevalling. Kijk of de moederhond er goed gezond uitziet als je de kans hebt bekijk dan ook de vaderhond. Koop NOOIT een pup terwijl je de ouders niet ziet. Vraag eens hoeveel nestjes de hond heeft gehad en hoevaak zo kun je al een beetje zien of het een broodfokker is.
(slechte broodfokker :p want je hebt ook goede broodfokkers)

HET juiste hondje is makkelijk te vinden, je voelt DIRECT een klik.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:13

SUCCES!!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:41

Wat blokje zegt. :j
Vrij weinig meer aan toe te voegen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:15

blokje schreef:
Ga ook andere nestjes bekijken ga er niet van uit dat het eerste nesje direct het beste nesje is. Praat met de mensen over bijvoorbeeld de bevalling. Kijk of de moederhond er goed gezond uitziet als je de kans hebt bekijk dan ook de vaderhond. Koop NOOIT een pup terwijl je de ouders niet ziet. Vraag eens hoeveel nestjes de hond heeft gehad en hoevaak zo kun je al een beetje zien of het een broodfokker is.
(slechte broodfokker :p want je hebt ook goede broodfokkers)

HET juiste hondje is makkelijk te vinden, je voelt DIRECT een klik.

En of moeder hond hem niet gelijk 'smeerd' zodra het hek van de kennel of de evt. deur naar de ruimte open gaat. Onze beagle was waarschijnlijk gewoon bij 'een' moeder gestopt. Toen de bench open ging was ze gelijk weg en wilde ze naar buiten. Mensen hadden een prachtig huis en een goede bij keuken waar de hondjes zaten, MAAR nog wel 2 beagles in de schuur...............die wij nooit gezien hebben. Achteraf uit meerdere referenties van mensen die hier een pup vandaan hebben bleek dit een 'broodfokker' eerste klas.

Daarnaast een BS pup in een lagere prijsklasse...........................zegt vaak wel genoeg!

De tip over de DA en foto's vind ik zeer goed!

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:32

Ik sluit mij aan bij Blokje.. Verder kijk op Internet, staat ook nog veel informatie over..

linda_arnold schreef:
Daarnaast een BS pup in een lagere prijsklasse...........................zegt vaak wel genoeg!

Ik ben het hier niet helemaal met je eens. Wij hebben 1 hond gehad een GoldenRetrieve en daar hebben wij destijd niet veel voor betaald. Beesje werd 14 jaar bij ons. Daarbij ben ik al 13 jaar een trotse bezitter van een Berner Senner hond, en die hebben we gratis gekregen van mensen..

Ik ken mensen die hebben honderden euro's uitgeven aan een hond "omdat ze goed in papieren zat, en hogere prijs betaalde", beestje mankeert van alles.. Dus ik vind dat prijs niet alles zegt over een hond..
"

In ieder geval veel succes morgen! Puppy's zijn echt onweerstaanbaar..

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:11

_Pat_ We hebben hier hier wel over levende wezens. Natuurlijk wordt een duurdere hond niet gewoon ouder dan een goedkopere hond. Je moet altijd geluk hebben
Maar met een duurde hond heb je wel de garantie dat iig de fokkers er alles aan gedaan hebben om een zo gezond mogelijke pup te fokken, waarvan dus de ouders goedgekeurd zijn op ogen, ellebogen, heupen etc.

Ik hoop dat we nog wat van TS horen, ben erg benieuwd waar ze haar pup gaat uitzoeken en natuurlijk naar foto's ;)