Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een kalf kunnen op laten groeien om daarna te slachten?

Ja, dan weet ik in ieder geval wat voor vlees ik eet
72 (25%)
Ja, geen probleem mee
40 (14%)
Nee
162 (57%)
Anders nl
9 (3%)

Totaal aantal stemmen: 283

Mariska_28

Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 22:32

Wij hebben als grapje een paar jaar terug een Blaarkop stierkalfje gekocht. Dit grapje is nu een beer van een Os, ruim 1.60 hoog en denk ruim 1000 kg zwaar.
Iedereen in mijn omgeving verklaart me voor gek. Nu heeft ie een mooie leeftijd om geslacht te kunnen worden, anders kost ie me alleen maar een heleboel voer en geld etc etc.

Nou moet ik er niet aan denken om een gezond 5 jarig dier dood te laten maken, ondanks dat ik er nooit wat mee zal kunnen en hij me veel geld kost. En ik snap eigenlijk niet dat andere mensen daar wel zo makkelijk over denken.

Dus ik vroeg me af of jullie het zouden kunnen? Een kalf kopen, op laten groeien en dan laten slachten?

mayOOo

Re: Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:35

Nee ik zou hem dan niet laten slachten.
Hij is al zolang bij je nu dat je gehecht aan hem bent, neem ik toch aan?
en je hebt hem gekocht als een grap en niet voor de slacht zo denk ik dan, ik zou hem lekker laten lopen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:37

Met zo'n beest kun je een goede band opbouwen, zou het zelf absoluut niet over mijn hart kunnen verkrijgen! :n

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:39

Of je nou een paard hebt waar je zo goed als niks mee ken doen of een stier kost allbei geld :P
Denk dat ik ook een band mee zou hebben

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:40

Ik weet dat er mensen zijn die dit doen! Kan me ergens (heel ver weg) er wel in vinden... Maar dit is totaal niet mijn idee van met dieren omgaan.

Maar je schrijft, voor de grap aangeschaft, niet erg handig of wel???

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:42

Opzich snap ik het ergens ook wel, je weet inderdaad wel waar je vlees vandaan komt maar als ik het op m'n bord zag liggen en ik zou weten dat dit vroeger zo'n schattig kalfje was.. _O-

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:44

tja... Ik zou mijn eigen dieren niet op kunnen eten. Van de andere kant, biologieser en blijer kun je je vlees niet hebben. Je os heeft wel een goed leven gehad.

isverwijderd

Kan me voorstellen dat je er een band mee hebt, maar het beest heeft een beter en langer leven gehad dan bijna al het vlees wat wij dagelijks eten. Ik zou er geen problemen mee hebben.

Staat hij trouwens alleen? Kan me niet voorstellen dat hij dan zo gelukkig is...

pluklief

Ergens begrijp ik het wel, dan weet je ook hoe het leven van het beest is geweest en heb je daar zelf de hand in.

Maar ik weet bijna zeker dat ik aan zo'n beestje gehecht zou raken zelf als stond hij alleen maar een beetje te staan, ik zou het denk ik niet kunnen.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:48

Nee ik zou het niet doen.
En het lijkt me ook dat je een band met hem hebt?
Ik hoop dat je nog een lange tijd van hem mag genieten.
(hoe oud worden deze dieren eigenlijk? :+ )

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 22:48

Jenny21 schreef:
Ik weet dat er mensen zijn die dit doen! Kan me ergens (heel ver weg) er wel in vinden... Maar dit is totaal niet mijn idee van met dieren omgaan.

Maar je schrijft, voor de grap aangeschaft, niet erg handig of wel???

Nou, het was niet de bedoeling dat ie zo groot werd :D Mams is een stuk kleiner.
Maar hij is geweldig hoor (in alle opzichten) :D

@Henkjan: Hij loopt bij mijn paarden in de wei (met grote schuilstal waarin ik voer)

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:50

eigelijk ben ik best benieuwd hoe hij eruit ziet? :+
ik had hem zeker gehouden zoals jij zegt dat die geweldig is enz!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:53

ja sorry, wij hebben ons eigen koe in de vriezer.
heb er erg aan moeten wennen hoor :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:53

Nou ja, je weet dan in ieder geval wel dat je biefstuk en je hachee een goed leven heeft gehad...
Maar of ik het ook daadwerkelijk zou kunnen???

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:54

Ik eet geen vless omdat ik tegen de bio-industrie ben. Als ik zelf koeien zou kunnen houden op mijn manier, zou ik er geen problemen mee hebben om ze ook te (laten) slachten en op te eten. Dus vind ik ook dat jij je stier best mag laten slachten voor het vlees, zolang hij maar een fijn leven gehad heeft.

Voordat je een dier koopt, moet je je realiseren wat je er mee wilt gaan doen, en hoe lang dat gaat duren. En het maakt niet uit of dat een papegaai, een goudvis, een paard of een koe is. Deze vraag vind ik dus een vraag die je jezelf had moeten stellen VOOR de aanschaf van het dier.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:57

ik zou een hele rare boerin zijn want bij mij ging dus geen dier naar de slacht of de pan in!
Ohhneee echt niet,eerst verzorgen en mee omgaan en dan de kop af?jakkie.
Ik vind ook dat er onnodig veel dieren geslacht worden!!!
Een mens kan toch niet meer dan eten,waarom alles in overvloed?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 23:00

Hier 2 foto`s van Billy:
Afbeelding

En van de zomer, toen ie veeel te vet was:
Afbeelding

@PattyOosten: Deze vraag heb ik me nooit afgevraagd. Voor mij zou het hetzelfde zijn als dat ik mijn 5 jarige merrie zou laten slachten voor het vlees.... Nee, gaat er echt niet in bij mij dat je een dier kunt 'liefhebben', voeren, mee knuffelen etc. en dan na 2 -3 jaar te zeggen 'nou ga je dood omdat ik je op wil eten'. Ik zou geen hap door mijn keel kunnen krijgen..

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:01

wat een geweldig dier, ik zou zeggen lekker houden! :D

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:03

Ahh das toch een schatje, ik zou hem ook houden :D En dan levend natuurlijk :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:06

bedenkend dat wij vroeger dikbil/vleeskoeien hadden, dus voor de slacht. En je die allemaal van klein kalfje tot grote koe zit uitgroeien. Ja geen probleem mee. En kop eraf dat is alleen als je ze hallal ofzo laat slachten. Het normale slachten gaat gewoon met een pin door de kop.

En ja, uiteindelijk moest ook mijn 'lievelingskoe' eraan geloven dus ook die lag een paar dagen later als een biefstukje op m'n bordje.

Trouwens, een koe is wel wat anders dat een stier of een os :+

edit: we hebben trouwens ook schapen en toen we daar nog lammetjes van kregen lieten we de rammen ook slachten. Idem dito voor de kippen.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 14-11-09 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:07

Tja, ik heb er ook wel eens over nagedacht om later zo iets te doen. Je weet precies wat je eet en ook hoe het dier geleefd heeft. Echter zou mijn intentie vanaf het begin af aan zijn dat zo'n dier uiteindelijk voor de slacht bestemd is. Dan sta je er toch anders tegenover dan zoals jij nu. Iets wat begon als grapje, maar uitgroeide tot een dier waar je een band mee opgebouwd hebt. Nee, ik geloof niet dat ik het in dit geval zo makkelijk zou kunnen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:07

Wij deden het vroeger wel altijd en aangezien ik ermee opgegroeid ben ga je je niet zo snel hechten aan zo'n koe, althans dat heb ik nooit gedaan omdat wij zijn opgegroeid dat ze na een paar jaar naar de slacht toe gaan.
nu zit er veelste veel rompslomp aan zoals ik hoorde van mijn vader, dus tegenwoordig doen we dit niet meer.

Onderstaand link is wel interresant http://www.rug.nl/frw/faculteit/staf/st ... lieren.doc

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:08

Ik alleen als ik er geen band mee had, in jou geval zou ik het niet kunnen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:10

Mariska_28 schreef:
@PattyOosten: Deze vraag heb ik me nooit afgevraagd. Voor mij zou het hetzelfde zijn als dat ik mijn 5 jarige merrie zou laten slachten voor het vlees.... Nee, gaat er echt niet in bij mij dat je een dier kunt 'liefhebben', voeren, mee knuffelen etc. en dan na 2 -3 jaar te zeggen 'nou ga je dood omdat ik je op wil eten'. Ik zou geen hap door mijn keel kunnen krijgen..

Je vraagt het nu toch? Waarom heb je dat beest gekocht? Omdat ie schattig is/was? Om met hem te knuffelen tot ie dood in de wei ligt? Of om op te eten? Van mij mag je hoor? Maar VOOR je een beest koopt, moet je bepalen of je er zijn leven lang voor kan en wil zorgen. Als jij hem koopt voor de schattig en de lief, moet je hem lekker houden. Koop je hem voor de biefstuk, moet je hem laten slachten.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:10

Het ligt er heel erg aan waarom je het kalfje hebt aangeschaft. Koop je hem als leuk weidemaatje => nee, dan ben je er gek mee om het karakter.
Koop je hem als maatje maar ook als slachtstier => Dan weet je van tevoren dat je hem alleen een leuk leven wil bieden en daarna...

Ik zou het best kunnen, een stier kopen voor het vlees. Maar wij hebben hier niet zo veel land, en ook niet zo'n grote vriezer :Y) haha