bekende winkel verkoopt illegale vissen! (kwallen dna)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

bekende winkel verkoopt illegale vissen! (kwallen dna)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 18:11

hallo,

vandaag heb ik 2 nieuwe vissen gekocht, bij een behoorlijk bekende viszaak.

deze zaak verkocht glasbarbelen, maar dan met gekleurde strepen.
dit is illegaal en eigenlijk zijn ze dus strafbaar!

ik heb er nu 2 in mijn aquarium zitten, aangezien ik hier nooit van gehoord had.
toen ik ging opzoeken naar het echte ''ras'' werd mij verteld dat dit niet mag.

ben best geschrokken, ik wist dat kwa soorten deze winkel best onduidelijk is..
maar dat het zo erg is!

Afbeelding
normaal

Afbeelding
met kwallen dna..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:25

Deze visjes worden naar mijn weten ingespoten met verf (of iets anders) waardoor ze deze kleuren vertonen, dit is zeer dieronvriendelijk, en vele van deze visjes vinden de dood door dit verkleuren aangezien het goedje waarmee ze gekleurd worden zeer slecht is voor de gezondheid van de vis. Sommige dieren zullen langer blijven leven dan anderen. Áls een visje dit kleuren overleefd, krijgt het na een tijd zijn oorsprokelijke (witte) kleur weer terug. Tot zo ver gaan mijn herinerringen over deze visjes, heb vroeger ook een aquarium gehad en heb hier weleens wat over gelezen (weet niet of mijn info 100% correct is)
Zeer dieronvriendelijk met grote kans op overlijden van de visjes, zelf zou ik de dieren terugbrengen voordat je ze vandaag of morgen dood terugvindt in je aquarium. Bah, dat dit nog voor komt, ik had ook het idee dat dit kleuren verboden is en onder diermishandeling valt.

Liezel1

Re: bekende winkel verkoopt illegale vissen! (kwallen dna)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:28

Is dat echt zo?
Ik vind ze wel prachtig!!! Maar ik ben een totale vissenleek...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:29

ik vind ze ook schitterend maar als dat op deze manier gebeurd.. :n

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:33

ik ook maar het is wel erg zielig :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:37

Ik zou ze ook terugbrengen als ik jou was.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 18:38

Genetisch gemodificeerde vissen
De Europese Commissie brengt ons op de hoogte van de illegale invoer in de Europese Unie van genetisch gemodificeerde fluorescerende vissen
Momenteel mag geen enkele genetisch gemodificeerde vis worden verhandeld in België (noch in de Europese Unie). Alle invoer in België van genetisch gemodificeerde vissen met het oog op het in de handel brengen is dus verboden net zoals elke verkoop er van.

De wettelijke basis is het koninklijk besluit van 21 februari 2005 tot reglementering van de doelbewuste introductie in het leefmilieu evenals van het in de handel brengen van genetisch gemodificeerde organismen of van producten die er bevatten, dat de omzetting is van de Europese richtlijn 2001/18/EGEr werd immers geen enkele evaluatie uitgevoerd naar de mogelijke risico’s van die vissen voor het leefmilieu (risico op ontsnapping, risico’s voor de biodiversiteit,…) en voor de gezondheid van mens en dier (risico’s voor allergieën,..)

Bij deze illegale import lijkt het te gaan om genetisch gemodificeerde vissen van de volgende soorten (fluorescerende vissen met uiteenlopende kleuren):

§ Oryzias latipes
§ Brachydanio sp (« Zebra gold longfish »)
§ Danio rerio TK1, TK2 ou TK3

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:45

zou ze niet terugbrengen maar de politie of db inschakelen. als je ze terugbrengt alarmeer je ze alleen maar en zullen ze ze mss tijdelijk weer weghalen! zou zeker wel actie ondernemen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 19:07

terug brengen doe ik zoiezo niet..
vraag me af wat er dan met ze gebeurt.. mis belanden ze dan bij kleine kinderen in een kommetje of wat dan ook..
ze zitten nu in een prachtig aquarium en terugbrengen is niet 1 van mijn plannen.

maar ze krijgen nog wel van ons te horen!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:39

Wat tips voor geval je besluit om ze toch te houden:

- Houd er rekening mee dat deze visjes verzwakt kunnen zijn, en mogelijk voortijdig dood gaan.
- Waterwaardes en temperatuur zijn in elk aquarium wel van belang, maar zeker in het geval van verzwakte en/of zieke visjes kunnen schommelingen in de waterchemie de boel slechter maken, zorg dat je de juiste temperatuur en water waardes hebt voor deze vissoort.
- Er zijn diergeneesmiddelen voor aquaria te krijgen die je ook preventief kunt toedienen, zodat schimmels en infecties minder kans krijgen om toe te slaan. Dit hoeft niet duur te wezen (potje van Esha-2000 kost 6 euro denk ik? je doet er lang mee)
- Bewaar je kassabonnetje nog even, de gezondheid van deze visjes is een stuk minder dan 'gewone' nieuwe visjes dus de kans op overlijden zeker de
eerste week(weken) is hoger, sommige winkels geven geld terug of laten je een nieuw visje uit kiezen.
- Als je nieuwe visjes ziek zijn/worden, kunnen ze je gezonde visjes ook aansteken.
- Misschien wil je nog foto's maken van hoe ze nu zijn, zodat je later kan terugkijken.
Uiteraard kan ik niet zien hoeveel kennis je in je hebt, als je aquariumhouder bent dus misschien weet je dit allemaal al lang :+

Top dat je ze een kans wilt geven!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:19

Ik zou hiervan zeker melding maken bij de DB...

Weet je trouwens dat de glasbaars een brakwater vis is?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 17:25

we hebben contact gehad met de winkel en de vissen zijn volgens hun legaal..

ik ga dus nog even internet af struimen, en proberen te vinden of ze nou echt legaal zijn.
weet niet wie hier de waarheid spreekt..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:26

De DB of een andere overkoepelende instantie zal hier toch wel uitsluitsel over kunnen geven?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:46

Dit is echt illegaal ;) En je kan hier gerust de DB voor bellen.
Ook zou ik deze vissen terug brengen naar de winkel. Sowieso worden ze niet oud als ze in zoetwater leven... En je houdt hiermee de handel van deze dieren in stand... Erg l*llig en hard, maar hopelijk een wijze les voor de volgende keer...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeivis

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:54

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord, ik vind ze er wel leuk uitzien... Maar niet diervriendelijk... Het zal voor de kwallen ook niet diervriendelijk eraan toegaan denk ik....

Wat betreft terug brengen of niet, nu zeg ik ook terug brengen omdat je nu die handel steunt. Maar voor de vissen is het zeker niet bevoordelijk om ze iedere keer te transporteren. Natuurlijk weet je ook niet wat er met die visjes gaat gebeuren. Dus wat dat betreft zou ik zel wel weer houden.

Ik hoop dat deze handel snel gestopt kan worden.

edit, typfout.
Laatst bijgewerkt door Mitxa op 14-11-09 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:56

heel vervelend.......... maar wel te mooi om terug te brengen ;-)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:02

Woow, gave vissen! Die zou ik ook wel willen :o .... Als ze gezond en legaal waren. [ en als het dier vriendelijk was]

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:21

Joyckuh schreef:
Ook zou ik deze vissen terug brengen naar de winkel. Sowieso worden ze niet oud als ze in zoetwater leven... En je houdt hiermee de handel van deze dieren in stand... Erg l*llig en hard, maar hopelijk een wijze les voor de volgende keer...

De vissen die TS gekocht heeft zijn geen gloeivissen/zebra danio, maar dit type visje:
http://users.telenet.be/het_zoetwateraq ... sbaars.htm
Als je (blijkbaar volgens de link die je poste) niet weet om van voor vis het gaat, hoe kun je dan beweren of dit bijkleuren illegaal is in Nederland of niet? kun je aantonen of deze vissoort die TS heeft illegaal is of niet? zelf heb ik hier nog geen artikelen over kunnen vinden (moet eerlijk toegeven dat ik ook niet lang heb gezocht.. :+ )

@ TS: Op deze site kwam ik een tip tegen over brak water, misschien heb je er wat aan?
http://www.aqua-base.nl/aquabase.php?soort=Glasbaars

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:25

Telpeva schreef:
Joyckuh schreef:

De vissen die TS gekocht heeft zijn geen gloeivissen/zebra danio, maar dit type visje:
http://users.telenet.be/het_zoetwateraq ... sbaars.htm
Als je (blijkbaar volgens de link die je poste) niet weet om van voor vis het gaat, hoe kun je dan beweren of dit bijkleuren illegaal is in Nederland of niet? kun je aantonen of deze vissoort die TS heeft illegaal is of niet? zelf heb ik hier nog geen artikelen over kunnen vinden (moet eerlijk toegeven dat ik ook niet lang heb gezocht.. :+ )

@ TS: Op deze site kwam ik een tip tegen over brak water, misschien heb je er wat aan?
http://www.aqua-base.nl/aquabase.php?soort=Glasbaars

Zucht, het gaat er niet om of het een papegaaicichlide, een zebradanio, een guppy, een glasbaars of zelfs een haai is, het gaat er om dat de praktijken illegaal zijn.... Het maakt ook niet uit met wat voor middel ze ingespoten zijn of zelfs getatoeëerd zijn, het is allemaal illegaal....

Edit: Als je zelfs ook nog maar de moeite had genomen om mijn post voor die post te lezen, had je ook kunnen weten dat ik wel degelijk weet om wat voor vis het gaat :roll:

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:00

@Joyckuh

Klopt, had ik wel gelezen, ik vond het al vreemd dat je een link naar een andere vissoort had gepost, maar nu begrijp ik je insteek beter (het verkleuren van de visjes dus). Van de wikipedia begrijp ik alleen niet of deze verkleurde visjes nu wel of niet toegestaan zijn in NL, import is dus verboden maar wat als de visjes in NL verkleurd zijn? en is dit dezelfde manier van verkleuren zoals bij de zogenoemde Glofish? zie dit niet als een persoonlijke aanval ajb want zo bedoel ik het niet, ik probeer te verwoorden dat ik dus niet kan zien óf deze visjes die TS gekocht heeft wel illegaal zijn.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 15:16

nou de rose is overleden, lag plots onder in het aquarium.

maandag gaan we naar de winkel toe, aangezien de man aan de telefoon ons zei dat er met de gezondheid van deze vissen niks mis was.
uiteraard wisten wij al dat dat niet zo was, maar we willen toch even kijken wat hij er van gaat zeggen.

ik ben gaan informeren over de vissen, en wacht op reactie terug. (niet van de winke, maar hogerop)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:24

Wat sneu van je visje, zijn dood was immers niet nodig... Nu maar hopen dat de andere het wel haalt :(:)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:27

aiiii, dus toch...
Ben benieuwd naar het antwoord en ik ben nóg veel benieuwder naar de reactie van de winkel, die zullen het wel op de omstandigheden gooien gok ik zo...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:53

Telpeva: er zit een heel groot verschil tussen het creëren van deze vissen. De glofish word genetisch gemodifiseerd en is alleen daarom al verboden. Deze vissen lijden er niet onder, word beweerd, zijn na te kweken en geven deze kleuren kennelijk ook door.

De glasbaars word met verf subcutaan geinjecteerd. Hier gaan veel vissen aan dood. Echter zegt men dat deze stoffen verder niet schadelijk zijn voor de vis en na verloop van tijd verdwijnt deze kleur ook weer. Dat deze vissen zich niet prettig voelen is op bovenstaande foto wel aan de vinnen te zien. Daarbij is het doorzichtig zijn van deze vis natuurlijk ook een overlevingsstrategie....

De getatoeëerde vis word zoals het al zegt, getatoeërd. Maar andere zeggen weer dat dit met een laser gebeurd... Dit gebeurd trouwens meestal bij toch al mismaakte vissen, zoals de hybride papegaaicichlide.... Lijkt me ook niet prettig voor een vis, en zeg nou zelf, wordt het er nou echt zoveel mooier op?
http://www.koi2000.com/images/tattoo.jpg

TS: Ik kan er alleen maar op zeggen dat ik uit jouw berichten aflees dat deze vis compleet verkeerd gehouden wordt. Ten eerste is het een BRAKwater vis, wat er op neer komt dat deze vis zout nodig heeft in zijn water en anders vroegtijdig komt te overlijden. Aangezien 99% van de aquariumhouders geen brakwateraquarium heeft, ga ik er vanuit dat jij dat ook niet hebt.
Ten tweede is de glasbaars een zeer tere en schuwe SCHOLENvis, wat er op neer komt dat deze vis het liefst met 20 in een bak zit, die zeer flink beplant is en het liefst een donkere bodem met weinig licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:57

TS: Heel nobel van je om het toch hogerop te gaan zoeken. Ik heb dit ook eens geprobeerd. Ik weet niet eens meer om welke vis het ging maar ook deze was met kwallengen geinjecteerd. Ik ben toen helemaal nergens gekomen. Zelfs de DB vond dat ik mij aanstelde...