Onverwachte geboorte! Mega Mindy!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bosefoso

Onverwachte geboorte! Mega Mindy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:44

Ik weet niet of het hier goed staat... Maar hierbij toch mijn verslag van de nacht!

Vanacht werden we wakker en hoorde we in de wei een luid geblehr, het leek net een rituele slachting. Omdat vandaag allebei onze geiten opgehaald worden, en meer mensen ons adres weten, waren we er zeker van. In het donker aangekleed en naar beneden. Beneden aangekomen hoorde we water lopen, ik raakte in paniek en riep; 'zie je, ze zijn de handen al aan het wassen!!!'. Mogley wakker gemaakt, onze megawaker, deur opengegooid en mogley op pad gestuurd. Mogley deed niks, en het gekrijs hield aan. Marco de wei in, en die zag een geit liggen, heel zwaar aan het hijgen. Wij dachten dus echt dat er iets fout was gegaan en ze dood aan het gaan was. Ik riep nog voor de grap; is ze niet aan het bevallen???
Marco dacht echt dat het fout ging, dus wij er met zn 2en op af. Goed aan het kijken, en ineens zagen we het een en ander erachteruit hangen! Onze kleine meid werd mama!!!!!
Wat gepers, wij ondertussen van alles aan het regelen zodat de andere beesten er niet bijkonden. Pootje eruit.. Kopje eruit.. En daar bleef het bij, een half uur lang. Marco wou gaan helpen (ik blij dat ik al veel koeien op de wereld geholpen heb, dus wist wat ik moest doen). Hij was het tweede pootje aan het zoeken, maar daar bleef het kleintje achter hangen, zat nog in de mama. Marco wat lopen frotten, en hij kon het tweede pootje eruit krijgen. Toen was mevrouw snel geboren! De leek het moeilijk te hebben met ademen, en moeders deed niks.. Lag met de rug naar die kleine toe. Dus wij hoofdje schoongemaakt, neusje en mond open gemaakt. Nageboorte was er inmiddels ook, en moeder deed nog steeds niks. Ze keek niet eens naar de kleine.
Dierenarts gebeld, we waren echt bang dat ze het af zou gaan stoten. We moesten het jong voor moeders neerleggen, en ineens zag moeders het jong. Snuffelen, en toen ging ze haar overeind helpen. Wat een mooie ervaring! Ik heb behoorlijk wat traantjes gelaten haha! Ik ben 'oma'!!!!!! En dat zonder dat we wisten dat ze dragend was!

Moeders in inmiddels echt moeders! Vanmorgen toen we gingen kijken zagen we echter een vreemd gedaante tegen het jong aanliggen... Jawel.. Babe (ons varken) voelt zich ook baby... Moeders denkt ook dat het haar jong is, ze zorgt voor allebei. Babe drinkt gelukkig niet bij haar, maar ze helpt hem ook overeind, en likt hem ook schoon.... Ik ben apetrots!!!!! Op mijn kleine lieve geit, op m'n ventje dat hij het zo stoer heeft gedaan!

Afbeelding

Een foto van toen moeders en kind..

Omdat het al vrij laat in het jaar is voor zo'n klein ding, moeten we moeder en kind voorlopig in de stal laten. Daar is het nog een beetje warm... Ik hoop echt dat ze het red!
Laatst bijgewerkt door bosefoso op 11-11-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re: Onverwachte geboorte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:45

Wat bijzonder zeg!

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwist! :D Leuk!

bosefoso

Re: Onverwachte geboorte! Mega Mindy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:47

Dankjewel! :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:49

Wauw dat lijkt me super gaaf!

Geniet maar mooi van elkaar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:51

gefeliciteerd!! :D

Neem aan dat deze gein nu voorlopig niet weggaat?
omdat je zegt dat ze opgehaald zouden worden? voor slachting? op begrijp ik het verkeerd.

Hou maar lekker binnen hoor!! Die kleintjes vatten héél rap kou!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:54

Ze kunnen redelijk goed tegen kou maar helemaal NIET tegen tocht!

O ja: gefeliciteerd 'oma' :D

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:54

Nee, omdat we onze rijbak op korte termijn toch eens echt moeten gaan maken, moesten er wat dieren weg. Wij de geiten op marktplaats gezet, en er reageerde een jongen vanuit Belgie die de dieren graag wou hebben. Bewust een vrij hoog bedrag voor gevraagd, zodat ze zeker niet voor de slacht gebruikt zouden worden ;)

Moeder en kind gaan voorlopig niet weg.... Denk dat ze helemaal niet meer gaan haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:55

Gelukkig valt kou wel mee, normaal worden ze in februari/maart geboren en zijn de dagen en nachten ook nog heel koud.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:55

Tegen tocht niet? Oh ben ik blij dat je dat schrjift! We gaan vanavond de stal helemaal goed dichtmaken, eerst was het gewoon een hok waarin de geiten konden eten. Meer niet! Maar eens ff goed dicht gaan maken dus!

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:01

Meer tips die ik kan gebruiken voor zo'n klein ding?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:03

bosefoso schreef:
Tegen tocht niet? Oh ben ik blij dat je dat schrjift! We gaan vanavond de stal helemaal goed dichtmaken, eerst was het gewoon een hok waarin de geiten konden eten. Meer niet! Maar eens ff goed dicht gaan maken dus!

Zeker dwergeiten worden idd of in november of in februari/maart geboren. Ze hebben een dik vachtje wat zich snel aanpast :j Droog en uit de wind dan komt het zeker goed, zou wel een dikke laag stro erbij doen. Van harte gefeliciteerd met je "kleinkind" _O-

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:07

We hebben de stal direct gevuld met heel veel zaagsel (we hebbend e paarden op zaagsel staan). Zal vanavond snel wat stro gaan halen, en dat in de stal doen!!!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:11

Maar opzich je hokje ziet er verder goed uit hoor! Iig waterdicht, en lijkt me ook aardig winddicht. Zelfs mijn melkgeiten liepen het hele jaar buiten. Ook met schuilstal en stro, en flink veel hooi. Wat voor een voer geef je?

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:16

We geven per toeval de laatste maanden fokkorrel van Havens. Bij onze leverancier hebben ze geen ander voer, en hierop doen ze het eigenlijk prima.. Onze andere geit zou namelijk zwanger zijn.

Ik ga vanavond naar mijn hooiman om stro en flink wat hoio extra te halen!!!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:19

Nou dan komt het wel goed hoor! Dwerggeitjes kunnen best veel hebben in vergelijking met een melkgeit. Gewoon je verstand blijven volgen dan is het meestal goed :j
We krijgen toch wel updates he ;)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:20

Uiteraard! Ik zal vanavond een foto maken van Mega Mindy (naam verzonnen door mijn geweldige collega's!)!!!

Ze wou vanmorgen al een beetje spelen, ze stond wild te kwispelen met haar staartje toen we aankwamen. Ben benieuwd hoe deze dame verder opgroeid!

We houden haar een tijdje binnen, laten het varken er maar bij... Kunnen ze lekker met elkaar spelen en kan moeders echt moeders zjin...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:26

Je moet ook geen fokkorrels geven..........worden ze drachtig van :D :+

Gefeliciteerd!! (en stiekem wil ik toch ook een foto met Biggie Babe erbij zien....;-))

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:27

Hahaha! Nou... Ze heeftbij ons geen bok gezien! Ze is zo'n 3 maanden geleden naar ons gekomen, en is waarschijnlijk net van te voren gedekt...

Ik maak vanavond een foto met Babe!

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:38

Voor de kenners; is het normaal dat de navelstreng van zo'n 5 a 10 cm er nog aan hangt? Bij Mega Mindy?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:39

Is de nageboorte er wel afgekomen? Zo niet, dan zou ik toch even de DA bellen om te vragen. Bij geiten weet ik het niet, maar bij paarden moet de nageboorte er binnen 2 uur af zijn.
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 11-11-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:40

Ja dat is er al af. Maar er hangt dus nog een klein strengetje aan. Gaat dit er vanzelf af?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:41

Het lijkt me dat dit mee zou moeten komen met de nageboorte, zodat alles weer schoon is binnenin. Is het wel de navelstreng? Het kan ook nog wat "prut" zijn van de bevalling.
Anders even kijken en informeren bij je DA. Als het wel een navelstreng is moet ze misschien gespoelt worden (alleen wederom........ik weet niet of dat bij geiten ook zo is. Ik praat nu vanuit paard)
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 11-11-09 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:42

Ja, bij moeders is alles al weg he. Bij de kleine hangt er nog een klein strengetje aan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:43

VVDD > BB

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:44

O, sorry, ik dacht bij mams. Bij kleintje kan er nog wat aan hangen, dit droogt op en knapt dan af. (al is 10 cm el lang)