Nieuwe kat bij andere kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Nieuwe kat bij andere kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:31

Dit onderwerp is ongetwijfeld al heel vaak aan de orde geweest, maar ik kon het met de zoekfunctie niet terug vinden, dus bij deze ;)

Ik heb een poes van 5 jaar, en nu is mijn vriend zo lief mij een kat erbij te geven voor mijn verjaardag.
Maarrr, wat raden jullie dan aan? Een oudere kat/poes, juist een jongere, een poes of een kat etc.?

me_myself_i

Re: Nieuwe kat bij andere kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:35

Kater of poes dat maakt meestal niet uit omdat jij een poes hebt. Ik zou zelf in het asiel gaan kijken en een kat uitzoeken die ongeveer van dezelfde leeftijd is. Ik weet niet hoe jou kat is, maar als deze niet zo heel speels is en meer op haar eigen rust gesteld is zou ik geen al te jonge kat erbij doen (lees kitten, zo rond een jaar kan wel) , want de jonge kat zal dan de hele tijd willen spelen en dat is ook niet leuk als de andere niet wil. Wij hebben een poes van 3 en hebben vanaf de zomervakantie een poes van 1 jaar uit het asiel gehaald, dit gaat heel goed al was het in het begin wennen natuurlijk :D Nu liggen ze samen op een kussen verstrengeld en de oudste kat bemoedert het jongere katje heel erg (schoonlikken etc) De oudere kat is ook speelser geworden maar af en toe mept ze van zich af als de ander te druk wordt. Andersom natuurlijk ook als de jonge kat dat gemoeder zat is :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:36

Ik wil sowieso een asielkat ja, want er zijn al genoeg hobbynestjes en die wil ik niet stimuleren :)

Mijn kat is behoorlijk druk en speels nog en eerdere ontmoetingen met katten waren niet zo gezellig :+

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:39

Dan zou ik toch voor een jongere kat gaan :D en het heeft tijd nodig om te wennen hoor, die kat van ons moest de eerste week niks van dat rare jonge mormel hebben. Overdag vluchtte ze naar buiten en snachts moest ze met dat jonge ding in de huiskamer (want ze moesten toch wennen aan elkaar volgens de baasjes) Na 2 weken mocht de jongste in de buurt komen en zelfs haar aanraken en een dag later lagen ze op hetzelfde kussen alsof ze nooit iets anders gedaan hebben :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:53

Hmmm ok :)
Ik las ergens dat je echt een paar weken uit moet trekken om ze aan elkaar te wennen, door ze in aparte kamers op te sluiten en dan doeken met elkaars geuren uit te wisselen en dergelijke. Is dat dan echt nodig?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:03

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:14

Het ligt heel erg aan het karakter van je kat.
Mijn 5 jaar oude poes is:
Bang voor katers
Bang voor katen die groter zijn
Bang voor katten die dominant zijn

Dus toen was het vrij makelijk een moederloos poesje.
Dus toen heben we onze bambi gevonden een heel klein poesje van 10 weken oud die met 2 weken in het bos in een doos gevonden was.

We heben haar in het reismandje in de huiskamer gezet en Merguez onze andere poes kwam gelijk kijken.
Dus heben we haar eruit gehaald en het ging gelijk goed en we heben ook nooit problemen gehad.
Bambi ziet merguez duidelijk als mama en merguez is helemaal niet bang voor haar.

We haden eerder andere katten bij merguez gehad toen ik nog thuis woonde en mijn zus weer thuis kwam wonen dat waaren eerst 2 grote katers en 2 kleine poesjes dit was rampzalig ze zat in mijn slaapkamer in de kast en durfde er niet meer uit en ook toen de 2 katers weg waaren was het nog een ramp.

Maar nu met Bambi samen gaat het super ze zijn lief voor elkaar en we zitten er nu zelfs aan te denken om er van de zomer 2 bij te nemen.
Ook is merguez nu veel minder bang als er bezoek is vroeger rende ze weg als er iemand kwam en ging ze onder het bed liggen en zelfs als die geene al een uur weg was durfde ze niet eronderuit te komen.
Ook was/is ze bang voor mijn moeder ondanks dat ik haar 3,5 jaar heb gehad terwijl ik nog bij mijn ouders woonde.
Ze leert nu een beetje mijn vriend te vertrouwen.
Ze is nog wel duidelijk aan mij gehecht maar zinds bambi er is is ze veel vrijer geworden.
En bambi heeft op haar beurt weer een nieuwe mama die haar wast en haar beschermd.

Dus het kan heel goed gaan.
Maar ik ken ook dat het heel fout gaat zoals tussen merguez en de katten van mijn zus.

Een paar weken apart enz vindt ik onzin een bench voor de zekerheid inrichten zodat de nieuwe kat snachts eventueel in een bench kan is altijd wel verstandig

Inmidels hebben we bambi nu 5 maanden en ze zijn echt geweldig met elkaar!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 21:52

Dankje Cissy :)
Deze sites vertellen alleen weer wat anders dan ik op andere sites gelezen heb (namelijk nieuwe kat in kleine kamer en geleidelijk aan geur van nieuwe kat door huis verspreiden dmv dekentjes enzo)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:55

Hmm, ik heb er eentje van 4 en eentje van 3 en ik heb er een kitten van 8 weken bij. Kitten is nu 6 maandjes. Het heeft misschien hoogstens 2 weken gekost en het gaat prima.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 21:56

Heb jij ze direct bij elkaar gezet of niet Bellatrix?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:57

Ja, ze zullen toch een keer aan elkaar moeten wennen. En ik woon niet groot genoeg om ze apart te houden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:58

Wat wij hier hebben gedaan met katten introduceren is ze eerst in de bench doen, en dan naast elkaar voeren.
Mocht dit allemaal goed gaan dan gaat de bench pas open.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:58

Weer er gewoon niet te flauw mee. Onze kat was destijd wel een kitten katertje maar tegen over een dominante poes. Hebben ze gewoon tegen over elkaar gezet, laat ze maar grommen en doen, ze komen er zelf wel uit.. Na nog geen dag waren ze al aan elkaar gewend!
Voorzichtig door een doek gluren, kom aan...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 21:59

Siskeh: allebei de katten of een van de twee?
Had wel gelezen dat je de eerste ontmoeting met iets positief moet laten associëren, bvb voeren :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:00

Ik heb Sky gewoon op de grond gezet.
Ze roken aan elkaar, idd wat grommen en slaan en wegrennen maar het is allemaal goed gekomen...heb geen bench...vond ik in mijn geval niet nodig...

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:03

Inderdaad, het zijn geen breekbare porseilenen beeldjes natuurlijk. Ik zou er wel bij blijven zodat je ze altijd nog uit elkaar kan jagen mocht er echt de pleuris uit breken

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:03

@TS: de "nieuwe" kat in de bench.
Dit hebben wel ook maar 2 keer gedaan hoor(niet meer katten geintroduceerd, die hebben zichzelf geintroduceerd..)

1e kat was een boerderijkat uit het asiel, die kon dus niet binnen, maar meteen loslaten zou betekenen dat hij hier niet zou blijven(en dat het knokken zou worden met onze andere katten)
Door de bench is hij de omgeving van de bench gewent, en weet dat hij daar voer krijgt.

2e was een kitten, samen met een andere kitten uit een ander nest.
Was eerst nogal knokken dus voor de nacht hadden we er 1 in de wasmand gedaan(wel eentje met van die gaatjes natuurlijk ;) ) en de volgende ochten lagen ze tegen elkaar aan te slapen :(:)

We hebben trouwens wel iets meer katten(8 stuks in totaal), vandaar dat je er niet zomaar eentje bij kan zetten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 22:04

Ja ik blijf er sowieso bij en laat ze de eerste nacht niet samen tot ze overdag goed met elkaar omgaan :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 22:28

Weet je waar ik ook een beetje bang voor ben: dat zij helemaal geen vriendje erbij wil, dat ik degene ben die dat wil zegmaar. In principe gaat het prima met haar zo, aandacht genoeg enzo, maar ik wil zo graag een katje erbij :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:30

precies, dat laatste van je vorige post heb ik ook gedaan, ik heb nu 4 keer een kitten geintroduceerd en allemaal heb ik ze losgelaten in de kamer bij de andere katten en savonds apart meegenomen in mn slaapkamer (uiteraard met kattenbakje en voer etc)
Bijkomend voordeel, ze vinden het vaak gezellig om dan de 1e nacht in je nek te slapen dan zijn ze niet zo ´alleen´ en je band met het kitten wordt dan gelijk bevestigd ;). Als het overdag goed ging en ze redelijk gewend waren dan liet ik ze gewoon lopen, wel nog de kattenbak een poosje op mn slaapkamer gehouden zodat het kitten niet onverhoopt de weg kwijt zou zijn.

Ik heb nu ook tijdelijk twee logé´s en die zijn volwassen, die heb ik wel eerst apart gehouden maar met een gazen tussendeur zodat ze wel konden snuffelen maar niet elkaar slopen. Na twee dagen de katten apart te hebben gehouden zodat ze zelf het huis konden verkennen zonder mijn katten, heb ik ze losgelaten als ik er bij was en dan nog snachts apart, dat heeft twee weken geduurd en sindsdien lopen ze lekker los tussen de rest.
Ze zoeken het vaak wel zelf uit en als je de nagels van te voren knipt kunnen ze elkaar ook wat minder pijn doen mocht het tot meppen komen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:07

Het hangt vooral van je katten af.
Ik heb regelmatig opvangkatten die tijdelijk bij mij zitten. Sommige kunnen meteen in de groep, maar laatst had ik een kat die een half jaar apart moest zitten omdat het gewoon niet ging met mijn katten.
Gewoon even aankijken en op tijd ingrijpen mocht het mis gaan.

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:29

Hoi Heino,

Ik heb zelf een kater (gecastreerd) genaamd Simba (2 jaar) en nu sinds zondag een siamees poesje (Noa) kitten erbij.

Wat dan erg belangrijk is : dat je eerst de nieuwe kitten (kat) naar je huis laat ruiken.
Dus sluit de andere kat even op. Zo kan de nieuwe kitten of kat even naar het huis kan gaan ruiken en omgeving verkennen.
En dat ze haar eigen plekje heeft zoals een mandje die de andere kat nog niet heeft gebruikt (nieuw mandje). Laat haar dan ook dit mandje zien, inclusief een nieuwe kattenbak.
Dit omdat het dan nog geen dominante geur kan hebben van de andere kat.

Na 1 a 2 uur wissel je de katten van kamer zodat ze elkaars geur kunnen ruiken.

Wat heb ik zelf na deze stappen gedaan ze laten kennis maken, terwijl ik probeerde met beide katten te spelen met een stokje met een muisje eraan.
Zodat het een leuke ervaring is als ze elkaar zien. En belonen met wat lekkers tussen door en geef dan wel eerst de oudere kat eerst wat en dan de jongere kat.
Het is erg belangrijk dat je de eerste dagen de kennismaking stuurt als ware.
Ik heb ze een 30 min bij elkaar gelaten, de oudere kat wou graag even ruiken, Noa (kitten) vond dit in begin erg eng dus leid der af met wat lekkers.
Zo kon Simba even ruiken.
Hierna weer gescheiden en Noa even laten bij komen en dit enkele keren op een dag herhalen.
S avonds heb ik ze nog wel gescheiden, maar overdag al bij elkaar met tussen pozes.

Simba vind noa al erg leuk en wilt constant spelen dit omdat ik hen op een speelse en leuke manier heb kennis laten maken.
Ze spelen al erg leuk samen, al gaat voor Noa soms iets te hard. Dus houd dit wel in de gaten en blijf begeleiden ook dta beide katten het op de bak blijven doen.
Dit i.v.m met eventueel sproeien van dominantie terrein.
Mocht dit gebeuren gelijk corrigeren. Enkele tips hiervoor; beide deksel van de bak afhalen staat uitnodigend.
Plekken waar ze plassen nooit met chloor schoonmaken vinden ze erg lekker en constant belonen al ze het goed doen.

Verder is belangrijk de oudere kat soms de tijd te geven soms duurt dit enkele dagen soms een maand.
Maar blijf ze beide belonen op hun goeie gedrag en probeer ze uit te nodigen om met elkaar te spelen.

Je kunt zelf het beste kijken hoe het karakter van je eigen kat is en probeer de bij de kijken of daar wel een kitten bij past en zoja wat voor karakter.
Hoop dat je er wat aan hebt en succes met je keuze.

Amanda

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:35

Ik zou voor de iets oudere gaan,wij hebben vorig jaar een kitten er bij genomen en die liep alleen maar achter de oudere kat aan om te zieken.Nou heeft die kat ook een soort van ADHD maar die oudere kat is heel lang niet binnen geweest.Nog steeds gaat ze er wel eens achter aan, en die oudere kat durft niks terug te doen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:51

Maar met dat aan elkaar's geur laten wennen he, plasten jullie katten dan het huis niet onder?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 06:29

Dat heeft die kleine van mij wel een paar weken gedaan..welk altijd op dezelfde soort plekken...dat is nu zo goed als over..