informatie fretten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje00

informatie fretten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:16

hallo,,

ik wil me graag verdiepen in de dieren fretten en misschien zelf ook graag 1 maar dan wil ik graag wat informatie over de fret.
ook wil ik er misschien een werkstuk over maken.

mvg fiona

Nikki__

Re: informatie fretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:30

Pb Tessyke even, die heeft een opvang en die zal je ook aanraden geen 1 fret te nemen maar minimaal 2.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:31

oké ik zou haar even pb sture

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:32

wil je nou informatie voor je werkstuk of omdat je er zelf 1 wilt? Je weet dat hw-topics verboden zijn he?

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:34

ik wil er zelf graag 1, heb nog geen school opdracht gekregen voor werkstuk ofzo.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:43

Ik heb even die ene een pb gestuurt. nog meer mensen met tips of dingen die je moet weten?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:49

Sowieso niet maar één fret nemen. A: je mist een boel, en b: een fret alleen is echt niet zo tevreden als hij denkt.
Denk eraan dat een fret veel aandacht nodig heeft, en ook ingeent moet worden. Het liefst natuurlijk ook nog gechipt. Begin je aan een eerste fret? Neem dan geen pup, maar twee oudere uit de opvang, dan kan je daar wat ervaring mee doen. Menigeen heeft bij mij aangeklopt dat hij een pup had met een bijtprobleem of iets anders, dat kwam voornamelijk door te weinig ervaring.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:53

http://www.fret.nl Dat is de site van stichting de fret. Ga daar eens info vragen en lezen. Ik heb ook jaren zelf fretten gehad en ook heel veel aan hen gehad.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 08:35

dus als ik het goed begrijp kan ik beter 2 volwassenen kopen omdat ik die dan niet hoef op te voeden. en ze veel aandacht nodig hebben dus veel buiten de kooi moeten komen. klopt dat?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:37

fionaf09 schreef:
dus als ik het goed begrijp kan ik beter 2 volwassenen kopen omdat ik die dan niet hoef op te voeden. en ze veel aandacht nodig hebben dus veel buiten de kooi moeten komen. klopt dat?

Nee, je kunt beter 2 jonge fretten kopen.
Oudere fretten kunnen bijters zijn wat erg moeilijk af te leren is. Als je jonge fretten neemt, kun je dat ze zelf afleren en helemaal naar je hand zetten.

Heb je hier al een account aangemaakt? http://www.frettenforum.nl/

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:40

Oudere fretten uit de opvang zijn vaak opgevoed. Die weten heel goed wat beginnersfretten zijn, en wat niet. Áls je voor fretten gaat zou ik gaan voor volwassen beginnersfretten.
Het is niet zo dat je ze niet hoeft op te voeden, fretten moeten altíjd opgevoed worden. Je moet ze veel aandacht geven, en iedere dag minstens 2 tot 3 uur buiten de kooi.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:01

wat is nou het beste. hahaha en mimsschien een goede site of gewoon mp?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:41

Marktplaats zou ik niet doen als beginnersfretten. Ga gewoon naar een opvang, daar kunnen ze je alles vertellen. Daar kunnen ze ook beoordelen of fretten voor beginners zijn of niet, en dat zou ik gewoon doen.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:44

Oké heb nu definitief toestemming! weet iemand goede opvang in nederland noord ag ook nog wel utrecht ofzo of in de buurt van beverwijk

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:45

is het trouwens niet beter als ik eerst 1 neem en dan die opvoed en dan nog 1 en dan die op voed?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:48

Er staat toch duidelijk dat een fret niet alleen kan zijn? Weetje echt wel waar je aan begint..? Ik betwijfel het namelijk..

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:54

ja hoor ik weet wel waar ik aan begin. maar ik wil het ook allemaal niet overhaasten ik ga nu eerst allemaal informatie verzamelen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:56

Nee, zeker niet met eentje beginnen. Gewoon direct 2. En ga gewoon naar een opvang, nogmaals, als je daar beginnersfretten halen, hoef je niet meer zoveel aan opvoeding te doen. Daarbij, daar zitten de fretten vaak al in koppels, dus hoef je dat ook niet meer te doen ;)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 18:00

Oké dus gewoon volwassen dat heb ik liever eigenlijk ook, want anders loop het mischien miss. dan doe ik 2 want dan kunnen ze ook samen spelen. weet jij misschien een goede opvang pluttensput?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:02

Ik zou even contact opnemen met Tessyke, die heeft zelf een opvang. Daarbij kan die misschien contacten leggen.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 18:05

ik heb al contact met haar gehad. ik zou haar nog even pb sturen

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:55

Ga naar de site van Stichting de Fret zou ik zeggen. Daar hebben ze vaak opvang/adoptiefretten die heel erg lief kunnen zijn, maar ook met een lichamelijk gebrek. Die fretten verdienen gewoon een goed tehuis.

http://www.fret.nl/

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:59

mathes schreef:
fionaf09 schreef:

Nee, je kunt beter 2 jonge fretten kopen.
Oudere fretten kunnen bijters zijn wat erg moeilijk af te leren is. Als je jonge fretten neemt, kun je dat ze zelf afleren en helemaal naar je hand zetten.

Heb je hier al een account aangemaakt? http://www.frettenforum.nl/

Mensen die voor het eerst een fret nemen kunnen veel beter geen pupjes kopen, deze belanden vaak weer in de opvang omdat mensen het bijten niet goed afleren.

Mijn advies:
Lees je goed in www.frettenforum.nl bijvoorbeeld en ga naar een opvang, de frettenstichting in Breda is erg goed.
Dan kun je de fretten leren kennen en de opvang kent het karakter van de fret al en zal je naar huis sturen met de juiste fret (of fretten). Dat fretten niet alleen kunnen zitten is trouwens ontzettend achterhaald. Fretten zijn geen groepsdieren en ze in een groep houden kan voor veel stress met bijbehorende ziektes zorgen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:01

Marjan1984 schreef:
Mensen die voor het eerst een fret nemen kunnen veel beter geen pupjes kopen, deze belanden vaak weer in de opvang omdat mensen het bijten niet goed afleren.

Mijn advies:
Lees je goed in http://www.frettenforum.nl bijvoorbeeld en ga naar een opvang, de frettenstichting in Breda is erg goed.
Dan kun je de fretten leren kennen en de opvang kent het karakter van de fret al en zal je naar huis sturen met de juiste fret (of fretten). Dat fretten niet alleen kunnen zitten is trouwens ontzettend achterhaald. Fretten zijn geen groepsdieren en ze in een groep houden kan voor veel stress met bijbehorende ziektes zorgen.

Ikzelf ben ook met 2 pups begonnen. Niks aan de hand, bijten niet meer, zijn ontzettend lief.
Nou moet ik er wel bij vertellen dat ik eerdere ervaringen heb met andere jonge dieren, dus dat zal ook wel schelen.

Daarentegen heeft mijn vorige buurvrouw 2 oudere fretten gekocht en die heeft ze weg moeten doen omdat ze dus na een paar maanden gingen bijten.

Het ligt denk ik vooral aan de persoon zelf of ze bijterige fretten hebben/krijgen.

Ik denk dat TS zelf goed moet gaan nadenken of hij/zij in staat is om fretten op te voeden en bij twijfel wat oudere fretten te kopen.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 11-11-09 12:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:02

En koop een goed boek over het houden van Fretten, daar staat alles in wat je wilt weten.
Het bovenste boek is een echte aanrader!
http://fret.nl/store/products.php?id=7

En op deze site staat ook heel veel info over het hoe en wat voor het hebben van fretten.
http://www.frettenstichting.nl/

Ik kan alleen maar meegaan met degene hier boven mij. Jonge fretjes hebben een goede opvoeding nodig, anders kunnen ze heel gemeen en hard bijten. En dan is de lol er erg snel vanaf. Een goed opgevoed volwassen dier is veel beter om mee te beginnen. En dan het liefste 2 natuurlijk, omdat ze net als bijv. paarden graag met soortgenoten spelen (en dat is ook een genot om naar te kijken!)
Succes!