Konijntjes met drinkproblemen...help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Konijntjes met drinkproblemen...help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:53

Ik ben sinds anderhalve maand eigenaar van twee schattige,pluizige hangoor nijntjes(genaamd: Dolce en Gabanna). Ik weet niet exact hoe oud ze zijn, heb ze van een dierenwinkel welke mij vertelde dat ze 6 weken oud waren. In het hok in de winkel hadden ze zo'n knaagdierenfles, dus deze heb ik ook voor ze gekocht voor in hun nieuwe hok. Toen ik ze een paar dagen later binnen had lopen en een bakje water had neergezet begonnen ze opeens gretig te drinken, kennelijk begrepen ze het flesje niet. Nu heb ik dus een bakje water in het hok staan (en het flesje) maar dit gooien ze om, gaan erin zitten enz. Super vervelend, want ik ben er niet 24/7 en die dieren hebben gewoon water nodig. Nu staat het bakje water op een verhoging zodat ze er niet in kunnen staan, gooien ze het alsnog om. Dit zit me helemaal niet lekker.

Ik heb de konijnen nu welke dag een paar uur in kantoor lopen, met dozen, takken en andere atributen waarmee ze zich prima vermaken en ze zijn dan ook springlevend. Ook staat er een bakje water, waar ze steeds naartoe rennen, en soms echt lang staan te drinken. Dit bevestigd mijn idee dat ze in hun hok niet drinken.

Wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat ze altijd water hebben dat ze NIET omgooien?

Ik merk verder weinig raars aan ze op, beiden zijn super gek in de kop, springen alle kanten op en zijn hardstikke speels. Wel is een konijn aanzienlijk groter dan de ander, maar het kan net zo goed een konijn uit een ander nestje zijn. Beiden eten ze goed, alleen dat drinken zint me niet.

Dit zijn de pluisjes waar ik het over heb :
Afbeelding

Anoniem

Re: Konijntjes met drinkproblemen...help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:56

Dit staat verkeerd ik tem wel even. Een konijn heeft overigens geen water nodig als je groenvoer geeft mijn konijn heeft nog nooit water gehad.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:59

Wat voor bakje heb je? Je hebt nl ook van die zware stenen bakjes, lijkt me sterk dat ze die om kunnen gooien ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:00

heb je wel een zware waterbak??
en zet de waterbak niet in het looppad neer maar in een hoek.
dan laten ze hem sneller staan.
ik heb gewoon een zware bak,met een rond randje zodat de konijnen die niet beet kunnen pakken.

maar het flesje kennen ze toch?
dan laat je die gewoon hangen en haalt het bakje weer weg...dat kan ook.

chiqa:
beter wel water geven,stel je dier is lichamelijk eens een keer in slechte conditie dan moet er vers water tot beschikking zijn.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:00

xSiep schreef:
Wat voor bakje heb je? Je hebt nl ook van die zware stenen bakjes, lijkt me sterk dat ze die om kunnen gooien ;)

'

inderdaad van die voerbakjes van steen kunnen de meeste echt niet omkrijgen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:01

Ik heb er zo'n bakje in die je normaal in de oven zet :o Zijn vrij zwaar naar mijn idee. Ze gaan er echt op leunen, ze zijn niet zo handig :n

Chiqa: daar heb ik nog nooit van gehoord. Ze krijgen wel genoeg groenvoer, maar ze drinken nog wel :)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:03

Ik zou ze ook gewoon drinken geven hoor :j
Maar die bakjes van steen krijgen ze echt niet om hoor :) Idd vooral niet als je ze 'klem' zet in een hoek!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:06

Ik zal een grotere zwaardere bak kopen, die ik nu heb ik zo'n 10cm doorsnee en die krijgen ze wel om. Daarbij gaan ze nogsteeds in het water staan :+

Bak staat trouwens in de hoek, naast de voerbak(beetje ingesloten). Helaas werkt dat dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:07

Mijn vader fokte met konijnen, daar heb ik van geleerd dat een konijn geen water nodig heeft :)

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:07

Wij hadden een konijn in de tuin lopen (genoeg groenvoer) en die dronk ook gewoon flink (uit de vijfer) en kamillethee uit de fles (verwend dier :o ).

Je hebt ook ophang drinkbakjes trouwens moet je even navragen in de winkel, die je nog extra vast kun zetten aan het gaas van het hok.
Laatst bijgewerkt door lovelynutia op 07-11-09 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:08

Er zijn diverse bakjes die je met een houder vast kan maken. dat weerhoudt sommige konijnen er niet van om als nog de boel om te gooien, maar vaak kan het wel helpen. Er bestaat ook een soort drinkfles met een bakje onderaan.

Het zou trouwens best kunnen dat ze niet uit hetzelfde nestje komen, ik heb al enkele malen voorbeelden gezien van konijnen uit de dierenwinkel die echt niet uit hetzelfde nest konden komen maar wel als broertjes/zusjes werden verkocht. 6 weken is ook eigenlijk te jong voor een konijntje om al bij de moeder weg te zijn. Gezien hun leeftijd wil ik je daarom ook dringend aanraden om zo snel mogelijk hun geslachten te laten controleren, daar gaan namelijk ook veel dierenwinkels de mist mee in. En voordat je het weet zit je met een voedster die veel te jong moeder wordt. Dus laat het controleren door een dierenarts met verstand van konijnen of bij een konijnenopvang willen ze je vaak ook helpen.

Konijnen hebben echt water nodig, Chiqa. Hier krijgen ze een forse berg groenvoer per dag en nog steeds drinken ze met zijn tweeën een fles van 300mL leeg per dag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:12

Mijn konijnen dronken altijd uit hun flesje, en veel ook!

Edit: Gewoon een flesje ophangen, leren ze snel. ;)

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:16

Mijn twee cavia's dronken eerst ook niet uit flesjes, ik heb het ook geprobeerd met een bakje maar dat werkt inderdaad echt niet! Bij mij was het zo dat pas toen ik die fles zowat in hun bekje gestopt had, ze in de gaten hadden waar de fles hing, misschien dat dat bij jouw konijntjes ook zo is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:18

Wij hebben een waterbakje aan het tralie hangen. Ons konijn sloopte de waterflesjes namelijk. Dat bovenste is lang niet altijd waar hoor Chiqa, ondanks ruim groenvoer hebben onze konijnen altijd water tot beschikking en wordt het gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:18

Manou schreef:
onijnen hebben echt water nodig, Chiqa. Hier krijgen ze een forse berg groenvoer per dag en nog steeds drinken ze met zijn tweeën een fles van 300mL leeg per dag.

Onze konijnen worden allemaal gemiddeld 15 een ouder, eerder doen ze niet hun oogjes dicht of ze moeten ziek zijn, maar dat heb ik nog maar eenmaal meegemaakt, en een keer een hartstilstand.
Dus het zal wel meevallen. Ze krijgen wel elke dag veel groenvoer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:19

Ze zullen er ook niet dood aan gaan, lijkt me :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:22

Nou dat blijkt Janine :D
Schrijden dgegeven is dat de meeste konijnen slechts 3.4 jaar worden in Nederland
en met gemak de leeftijd van 15 of ouder zouden moeten halen als mensen zich eens verdiepten in het welzijn van het diertje...
We zullen toch wel íets heel goed hebben gedaan lijkt mij :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:22

Je hebt ook speciale bakjes die schuin naar buiten toe aflopen. Zo dus / \ Krijgen ze ook niet om.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:24

Ik begrijp echt niet dat sommige mensen denken dat konijnen geen water nodig hebben!

Lijkt mij dat ze die wel nodig hebben, anders zou mijn konijn er geen gebruik van maken toch?

Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, maar dan zou ik wel willen weten waarom ze geen water nodig zouden hebben
[ sorry dat ik een beetje offtopic ben gegaan]

voor de TS, ik zou idd iets zwaars in een hoek zetten die kunnen ze echt niet zomaar omgooien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:25

roodje schreef:
Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, maar dan zou ik wel willen weten waarom ze geen water nodig zouden hebben

Chiqa schreef:
Een konijn heeft overigens geen water nodig als je groenvoer geeft

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:26

Geen gedroogd groenvoer, neem ik aan Chiqa?

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:26

Ja sorry, dat vind ik best onzin... Als je teveel groenvoer krijgt kunnen ze ook diarree krijgen.... en ik denk dat die aantal druppels sap niet te vergelijken is met een fles water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:34

Janine nee vers groenvoer. In de zomer ook sla., dat krijgen ze in de winter dus niet omdat ze anders teveel water binnen krijgen.

roodje schreef:
Als je teveel groenvoer krijgt kunnen ze ook diarree krijgen...

Oja heb je het wel eens geprobeertd? En verders zal het wel loslopen ze deden het allemaal op de vereniging. :) Zo oud zal je menig konijn niet zien worden omdat ze maar wat doen, en dan diarree krijgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:37

Ik dacht al :P Maar dat je sla niet in de winter voert, dat vind ik wel apart. Dan is het toch veel droger, in principe? Als je ze in de zomer tenminste buiten op het gras hebt staan.

Ik denk dat Chiqa wel weet waar ze over praat als ik het zo hoor :')
En anders geef je zelf je konijn gewoon wel water :P Ik deed het wel en ze lurkten gulzig aan de flesjes, vooral wanneer ik er aan kwam en ze leeg waren.
Wat een mooie tijd toch, konijntjes :+:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:51

Chiqa schreef:
Schrijden dgegeven is dat de meeste konijnen slechts 3.4 jaar worden in Nederland
en met gemak de leeftijd van 15 of ouder zouden moeten halen als mensen zich eens verdiepten in het welzijn van het diertje...
We zullen toch wel íets heel goed hebben gedaan lijkt mij :D

Gewone konijnen worden ouder dan de dwergrassen. Een dwergkonijn dat met gemak de 15 haalt? Die mag je mij toch eens aanwijzen.