Rare vraag, maar wat is beter of goedkoper?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sietsx3

Rare vraag, maar wat is beter of goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:26

Hallo ^^

Nou ik heb een vraagje (voor de mensen die verstand van katten hebben eigenlijk!)

Ik heb zelf twee katten, 1 is gecastreerd en mijn andere nog niet.

Nou wil ik er eigenlijk nog een kat bij, maar dan graag een poes (omdat ze die eigenlijk wel moeten accepteren denk ik zo?)
Ik vraag dit omdat ik gewoon verstand heb van hoe wie en wat in deze situatie.

Ook zit ik dan met geld, en omdat ik uiteindelijk GEEN nestje wil.. wat is dan goedkoper?
Castreren of steriliseren?
(en hoe duur is dat dan ong?)

Alvast bedankt!!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:27

Sietsx3 schreef:
Hallo ^^

Nou ik heb een vraagje (voor de mensen die verstand van katten hebben eigenlijk!)

Ik heb zelf twee katten, 1 is gecastreerd en mijn andere nog niet.

Nou wil ik er eigenlijk nog een kat bij, maar dan graag een poes (omdat ze die eigenlijk wel moeten accepteren denk ik zo?)
Ik vraag dit omdat ik gewoon verstand heb van hoe wie en wat in deze situatie.

Ook zit ik dan met geld, en omdat ik uiteindelijk GEEN nestje wil.. wat is dan goedkoper?
Castreren of steriliseren?
(en hoe duur is dat dan ong?)

Alvast bedankt!!

De kater laten castreren is goedkoper.
de poes laten steriliseren is een grotere ingreep en dus duurder.
preciese prijzen weet ik moet

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:29

castreren is een minder heftige ingreep... vaak ook goedkoper dacht ik?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:30

klopt kater laten helpen is goedkoper dan een poes laten helpen.
prijzen verschillen per dierenarts.

ongeveer 60 euro voor een kater en ik heb toendertijd 80 euro betaald voor me poes te laten helpen, maar daar zaten geen medicijnen bij, echt alleen de ingreep.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:32

Beide laten doen is het best. Voor een poes is krolsheid ontzettend vervelend. En stel dat je kater ontsnapt, wil je het op je geweten hebben dat hij vrolijk ergens bovenopspringt?

Misschien een optie om nu eerst je kater te laten castreren, en later eens in het asiel naar een poes te kijken? Deze zijn al gesteriliseerd.

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:33

castreren is inderdaad goedkoper.
Maaar.. laat jij de poes straks ook buiten lopen?
Want er zijn nog veel ongecastreerde katers en dan heb je dus alsnog kans op een nestje.

Lara_Silver

Castreren is goedkoper. Heb beide ingrepen gezien op mijn stagedag bij een dierenkliniek. Steriliseren is een grotere en ingewikkeldere ingreep waarvan de operatie ook wat langer duurt.

sillysoul

als het om het geld gaat, is het goedkoper om geen derde kat te nemen.
3 vaccinaties per jaar
3 katten voeden
3 katten ontwormen
3 katten ontvlooien
een gevechtje hier, een ongelukje daar.

Castreren is goedkoper dan steriliseren. Maar wat als de poes jongen krijgt? Dat kost ook geld, zeker als de bevalling niet goed gaat, en waar moeten de kittens blijven? Als je de kater niet laat castreren, gaat ie misschien wel sproeien in huis, lekker fris ....

Eef_Bam

Ligt er een beetje aan of je katten ook naar buiten mogen ,
als je de kater laat castreren gaat de poes wanneer ze krols wordt wel plezier buitenshuis zoeken ;)

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:34

Castreren is goedkoper :j
Maar houd wel in de gaten; als je geen nestje wilt moet je je poes in het seizoen steeds binnenhouden omdat poezen elke 3 weken krols zijn. En dan heb je ten eerste een krolse kat en ten tweede allemaal jankende katers om je huis. Je kunt haar wel de poezenpil geven maar dit kost ook geld en heeft ook nare bijwerkingen. Dieren die je uit het asiel haalt zijn vaak al gesteriliseerd, daar kun je ook aan denken.
Ik zou als ik jou was dus je poes laten steriliseren. en liever ook nog je kater castreren, kan ie ook niet de poezen van de buren drachtig maken ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:34

castreren is goedkoper, maar dat krolse gedoe is ook verschrikkelijk!

liedje89

Re: Rare vraag, maar wat is beter of goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:37

Overgens worden poezen ook gecastreerd hoor, als je het weg haald is het namelijk castreren en als je het afbind is het steriliseren. Maar een kater is inderdaad goedkoper. Maar ik zou eerder voor de poes gaan omdat je anders een grote kans op kittens hebt als ze een keer krols ontsnapt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:42

Eerst degene die niet geholpen is laten helpen.
Verder is castreren van een kater goedkoper zo tussen de 40 en 70 euro en een poes is ongeveer 80 tot 150 euro.

Verder sluit ik me aan bij Sillysoul een derde kat is wel 3 keer de kosten van alles bedenkt goed of je dat kan bolwerken ook als ze ineens alle 3 ziek zijn.
Het is sowieso verstandig om geld apart te zetten voor onverwachte dingen en als je niet kan sparen kijk dan eens naar een verzekering voor de katten.

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 18:50

Oke oke :)!
Sowieso wil ik graag een poes uit het asiel, ook zal ik die laten steriliseren als dat nog niet gebeurt is.

Ik wil graag alles gecastreerd en gesteriliseerd, puur omdat als ze een keer naar buiten ontsnapt of wat dan ook.. en ik wil ook geen andere mensen met een ongesteriliseerde poes blij maken met een nestje!

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 18:52

Sowieso heb ik altijd netjes geld appart staan voor dingen die onverwacht kunnen gebeuren, zo had laatst een van mijn katers oppeens een rare wond bij zijn nek, gelijk hup naar de dierenarts!!
Als ik daar geen geld voor zou hebben zou ik ook geen beesten er bij nemen of uberhaubt hebben, omdatik wil dat ze altijd terecht bij de DA en gezond zijn :).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:52

Die kater zal je waarschijnlijk sowieso moeten castreren, anders heb je een grote kans op sproeien.

En bij ons in het asiel kan je alleen maar geholpen katers en poezen krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:54

Sietsx3 schreef:
Oke oke :)!
Sowieso wil ik graag een poes uit het asiel, ook zal ik die laten steriliseren als dat nog niet gebeurt is.

Katten uit het asiel zijn gesteriliseerd, en als ze nog te jong zijn krijg je daar een tegoed bon voor mee, die kan je inleveren bij de aangesloten DA. (bij het asiel hier in elk geval)

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:05

oke!

Mijn kater is nu anderhalf... sproeien heeft die (god zij dank:P) nog niet gedaan... hij heeft nog geen eens door dat er "wat"zit.. maar dat weerhoud mij niet van een castratie.

maar @ tamary:
je krijgt dus als je een jonge poes neemt een tegoedbon, en dan hoef je niks van die sterilisatie te betalen?.. Of bijvoorbeeld een deel? :) *als ik het goed begrijp)\*

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:02

[quote="Sietsx3]

maar @ tamary:
je krijgt dus als je een jonge poes neemt een tegoedbon, en dan hoef je niks van die sterilisatie te betalen?.. Of bijvoorbeeld een deel? :) *als ik het goed begrijp)\*[/quote]

meestal heeft het asiel de katers/poezen al gecastreerd. hoef dus niet meer te gebeuren.

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:14

Ja dat snap ik:)..
Maar stel ik neem een kitten van 4 maanden, die is dan nog niet gecastreerd of gesteriliseerd.

Nou las ik dat een poes ook gecastreerd kan worden, zit daar een verschil in kwa gedrag?.. Of wel krolsheid maar niet vruchtbaar ofzo? *heb van poezen nog niet veel verstand, omdat ik alleen nog maar katers heb gehad:))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:14

Tieme schreef:
meestal heeft het asiel de katers/poezen al gecastreerd. hoef dus niet meer te gebeuren.

Niet bij de kittens, die zijn nog te jong als ze geplaatst worden.
@TS: voor zover ik begrepen heb is die tegoedbon voor 100% van de prijs.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:21

Je zegt dat je potje groot genoeg is voor een 3e kat, en toch laat je de keuze poes/kater beslissen door een paar tientjes?!
Sorry maar dan gaat het er bij mij niet in dat geld geen issue is en raad ik je zeker af om een 3e kat te nemen ;)
Wat als 1 van de katten speciaal voer nodig heeft ipv standaard (supermarkt?)voer, dan praat je wel over dikke kosten.
Wij hebben 3 katten, geven ze goed voer -mee begonnen wegens blaasgruis- en het voer alleen kost ons daardoor maandelijks al bijna E50.
Niet waar je op rekent bij aanschaf van een kat, maar wel nodig en daarom gebeurt het.
Verder had laatst 1 van de poezen een baarmoederprobleem, moest verwijderd worden enz enz oftewel E250 aan DA-kosten.
Was het ons meer dan waard, maar is gewoon zonde geld en toch moet je er rekening mee houden.

Wat is de meerwaarde van nog een kat?
En laat je nou echt je keuze bepalen door een sterilisatie/castratie wua kosten?
Heb je dan zelf helemaal geen voorkeur?

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 21:31

Nee zo bedoel ik het ook niet eigenlijk... Ik vroeg het mij gweoon af. Want anders zou ik eerlijk zeggen dat geld wel een rol speelt! En zou k ook geen 3e kat aanschaffen als ik weet dat dat met geld gewoon niet kan wat de kosten betreft.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:11

een poes wordt in feite gecastreerd, maar iedereen noemt het steriliseren. Bij castratie worden de geslachtshormoon-producerende organan (testikels ofwel eierstokken) afgebonden en verwijderd uit het lichaam. Hiermee verdwijnen ook hormoongebonden gedragingen zoals krolsheid bij de poes.
Zou je een kater of een poes steriliseren, dan verwijder je hooguit een stukje zaadstreng of een stukje eileider, de testikels en eierstokken blijven gewoon zitten waardoor de poes dus gewoon krols wordt en de kater ook kater blijft. De kans op voortplanten is echter geminimaliseerd. Sterilisatie wordt dus bij dieren niet gedaan, omdat hiermee de hormonen niet weggaan. Het gebruik van het woord sterilisatie bij vrouwelijke dieren is dus eigenlijk een onjuist woord.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:20

Een kater laten helpen is goedkoper dan een poes laten helpen. Alleen zou ik zelf de poes ook laten helpen. Krols worden (ook al wordt het een binnenkat) kan erg vervelend zijn, zowel voor de poes (die weet niet wat ze met der lichaam aan moet) als voor jou (poes gaat lopen miauwen etc, ook midden in de nacht).

Daarnaast is de binnenkat van mijn moeder een keer ontsnapt tijdens haar krolse periode, ze moest normaal niets van buiten hebben maar als ze maar een kiertje zag waar ze doorheen kon dan ging ze naar buiten tijdens haar krolse periode. Ze is dus toen van 2 hoog uit het raam gesprongen die op een klein kiertje stond! En tja, je raadt het al, zwanger terug, terwijl mijn moeder voor de week daarna een afspraak had staan bij de dierenarts...

Bij mij zijn de katten met een half jaar geholpen en in de toekomst zou ik een hond oid ook gewoon laten helpen als dit nog niet gedaan is.