Zijn dierentuinen diervriendelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Zijn dierentuinen diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 14:37

Omdat ik me er helemaal nooit mee bezig heb gehouden...

Is een dierentuin vriendelijk voor zijn bewoners? Hebben ze een goed leven?
Hoe werkt dat allemaal precies?

Britt

Re: Zijn dierentuinen diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:38

Nah, kan altijd beter, maar zolang een dier niet beter weet kan het meestal wel. Zolang een dier zijn of haar natuurlijke gedrag kan uiten komt een dierentuin al een heel eind :j

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:40

Laatst was er een artikel over Artis in de krant. Nou weet ik niet meer wanneer en welke, maar ik weet dat het erin stond.

Veel lege kooien omdat de dieren gewoon overleden zijn. Tijgers, leeuwen etc. die ijsberen (dat klinkt raar :P) Dieren die nooit een nieuwe inrichting krijgen en nog leven omdat ze eten hebben, maar niet omdat ze gelukkig zijn.

Nee, heel diervriendelijk is Artis sowieso niet, weet niet hoe het bij andere dierentuinen is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:43

Artis is ook wel een andere categorie dan bijvoorbeeld Beekse Bergen. Die eerste moet eerst een hele hoop veranderen voor ze diervriendelijk dieren kunen houden. Er zijn betere dierentuinen in NL om te sponsoren met een bezoekje.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:43

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:46

Artis heeft gewoon niet voldoende ruimte om fatsoenlijke verblijven te bouwen. Ze zitten midden in de stad en zijn de oudste dierentuin van Nederland, zullen dus ook niet zomaar sluiten. Die lopen toch wel vet binnen.
Andere dierentuinen, zoals inderdaad bijvoorbeeld de Beekse Bergen, met meer ruimte vind ik persoonlijk prettiger om door heen te lopen. Echt mooie verblijven, niet te vergelijken met Artis.
Maar goed, de beesten worden echt wel goed verzorgd, en dierentuinen doen vaak mee aan fokprogramma's om bedreigde diersoorten in stand te houden.
En dat vind ik wel een goede zaak.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:47

Persoonlijk vind ik van niet. Net als bvb. het Dolfinarium.

Nu zijn de walrussen verhuist, maar herinner me nog dat ze met z'n vieren de hele dag over de zelfde route rondjes zwommen... Dat kunnen ze toch niet fijn gevonden hebben.

De ruimte die de beesten hebben is IMO veel te klein om je lekker te voelen als olifant/tijger/leeuw/slang/bizon....

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:49

Het Gaia Park vind ik toch wel een super alternatief! (zeker in vergelijking met de dierentuin van Antwerpen!)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:51

Hier in Limburg heb je het Gaiapark, die dierentuin bestaat nu een jaar of 5 gok ik.. en hier hebben ze echt prachtige verblijven :) De dieren zijn hier echt gelukkig, en dat komt voor de dierentuin ook op de eerste plaats. Ze hebben niet zo ontzettend veel dieren, en geen grote dieren (geen olifanten, leeuwen/tijgers, grote zeedieren..) maar daardoor wel extra veel plek voor de andere dieren, en overal heel veel groen, veel schuilplekken voor de dieren, en grote, natuurlijke verblijven. Dat is voor de bezoekers misschien wat minder leuk omdat de dieren niet altijd te zien zijn en zich verstoppen tussen het groen, maar de dieren voelen zich er prima thuis. De dieren die zich niet thuis voelen worden weer verkocht (er heeft eens een trekpaard gestaan, maar dat weitje was te klein, ook al werd hij 's nachts op een grote grasweide gezet. En de wolven konden ook niet wennen in hun nieuwe verblijf dus die hebben ook een nieuw verblijf gekregen :) )
En verder wordt er hier ook niet gefokt omdat mensen 'lieve jonge diertjes' willen zien, maar alleen met bedreigde dieren zoals de laaglandgorilla's en de dwergnijlpaarden, en af en toe fokken ze andere dieren om te verkopen/ruilen met andere dierentuinen voor nieuw bloed (dit jaar nog een giraf geboren). Maar ze fokken dus geen jonge dieren die ze later weer moeten slachten. Dat vind ik ook heel goed :)
Ik ken nog wel meer mooie dierentuinen met ruime verblijven, maar niet een zo diervriendelijk als het Gaiapark :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:51

Geen enkele dierentuin is echt zoals het hoort te zijn voor de dieren.
Beekse Bergen komt wel het dichtste bij denk ik.
Emmen is ook wel goed voor de dieren en Blijdorp wordt ook steeds beter.
Het is onmogelijk de natuurlijke omstandigheden na te bootsen olifanten kunnen geen kilometers oppervlak krijgen in een dierentuin terwijl ze in de natuur dat wel hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:57

fokprogramma's in dierentuinen hebben ook veelal een doel om veel publiek te trekken ,mensen vinden het altijd leuk om jonge beestjes te zien
niet bedreigde diersoorten,of jonge dieren ze ze niet elders kwijt kunnen, worden na het seizoen ingeslapen.

ik kom eigenlijk nooit in dierentuinen,vind opgesloten wilde dieren eigenlijk maar niets,vind bv beekse bergen dan wel weer beter,daar hebben de dieren veel ruimte :j

dolfinarium is helemaal dierenkwellerij,maar zolang mensen het leuk vinden zullen dit soort parken open blijven...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:59

Als ze al ingeslapen worden, vaak gaan ze naar Oosteuropese dierentuinen, dat is pas dierenkwelling...
Daarentegen moet een dierentuin wel fokken met commerciele redenen omdat ze anders failliet gaan (daar een aanrtal dierentuinen al niet eens winst maken), en waar gaan we dan naar toe met de fokprogramma's, educatie, natuurbehoud etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:05

Zoveel verdienen ze toch niet aan het fokken van dieren.. Aan een groot dier verdienen ze misschien een paar duizend euro.. Das minder dan ze per dag aan entreekaartjes verdienen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:11

persoonlijk kan ik echt niet meer,"ach wat een leuke baby leeuwtjes" kijken,als ik weet dat die diertjes voor mij als bezoeker op de wereld zijn gezet,om als het rustiger wordt in het seizoen ,afgemaakt te worden :n

als dierentuinen niet winstgevend kunnen zijn zonder fokprogramma's om mensjes te vermaken,vraag ik me echt af,of die dierentuinen dan nog wel enig nut verder hebben?

als wij als mens maar lol hebben,zullen we maar zeggen,dan is alles veroorloofd,blijkbaar.... -O-

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:14

Maar de commerciele reden achter het fokken is publiek trekken, niet om de beesten te verkopen. Verkoop onder tuinen onderling komt heel weinig voor, het is bijna altijd op basis van gift of uitleen dat de dieren uitgewisseld worden.

Als ik bij de witte tijgers in de dierentuin sta te kijken krijg ik kromme tenen van het idee dat die beesten enkel gefokt zijn om publiek te trekken. Ze hebben een inteeltfactor van heb ik jou daar, zijn veel te dik en hebben (net als bijna alle grote katachtigen in dierentuinen) een te klein verblijf. Aan de andere kant; als die witte tijgers meer publiek genereren,en automatisch meer aandacht voor andere, minder bekende, bedreigde soorten, dan is het toch eigenlijk goed dat die witte tijgers er zijn? :) Zo moet je alles een beetje van beide kanten proberen te bekijken.

Wat het met dierentuinen is is dat ze bijna allemaal nog stammen uit de tijd dat we heel anders over wilde dieren dachten dan nu. Kent iemand het nijlpaardenverblijf in Artis? Als ik daar te lang blijf staan kijken kan ik wel janken uit medelijden met het nijlpaard. Veel verblijven zijn nog uit de tijd dat we dieren graag goed wilden kunnen zien. Een paar plantjes in het verblijf planten is dan niet afdoende. Maar wat je bij de meeste tuinen tegenwoordig ziet is dat er nieuwe verblijven gebouwd worden, die een heel ander (en gelukkig veel diervriendelijker) doel nastreven. Uitsluitend diervriendelijke verblijven bouwen gaat niet in een, twee of tien jaar tijd. In datzelfde Artis moet je eens gaan kijken bij de savanne waar de zebra's en wildebeesten rondlopen. Dat is veel meer gebouwd met de behoeften van het dier in gedachten. En dan nog kan er het een en ander aan schorten hoor, het gevolg daarvan heb ik met eigen ogen aanschouwd ;)

Mijn idee is dat dierentuinen op de goede weg zijn, maar dat er nog een hoop te verbeteren valt.

Kimmie261, babyleeuwtjes zullen niet zo snel worden afgemaakt, want dat valt te veel ;) daarentegen gebeurt dat wel bij bijvoorbeeld kleinere dieren als cavia's, voor zover ik weet.

edit: je hebt natuurlijk ook met dierentuinverenigingen te maken, vergeet dat niet. In NL heb je de NVD, Nederlandse Vereniging voor Dierentuinen. In Europa is dat EAZA, wereldwijd is WAZA. Iedere grotere dierentuin in NL is lid van de NVD, en om lid te zijn moet zo'n tuin aan een aantal welzijnseisen voldoen.
Daarnaast is het ook zo dat de wetgeving voor diertransacties en -transport, die al langer bestond, de laatste jaren steeds strenger geimplementeerd wordt, wat imo een goede zaak is :j

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:18

Ik weet dat ze bij zodiac zoo's veel bezig zijn met verrijking bieden aan de dieren. Dat is al ontzettend goed voor de dieren.

Helaas zijn er in veel dierentuinen nog wel eens dieren die het beter zouden kunnen hebben, maar er zit zeker verbetering in. Vooral als je het vergelijkt met vroeger :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:27

Dieren zijn over het algemeen geen bezit van de dierentuin maar van de organisatie die het fokprogramma en de rest van de dieren van een bepaalde soort beheert. Zo heeft Dierenrijk bijvoorbeeld 3 aziatische olifanten van het mannelijke geslacht, omdat de meeste dierentuinen kuddes hebben die uit vrouwtjes bestaan. Zij hebben dus een soort 'vrijgezellenkudde' die in het wild soms ook voor komt. De samenstelling zal alleen niet hetzelfde blijven, wanneer een andere dierentuin een mannetjesolifant nodig heeft zullen zij die verzorgen. Op deze manier houden dierentuinen tezamen een diersoort in stand op een zo natuurlijk mogelijke manier. Maar dat gebeurt allemaal door overkoepelende organisaties die bepaald welke dierentuin welk dier krijgt om inteelt etc te voorkomen.
Op de witte tijgers in zwartwitjes verhaal na dan :+

Het is allemaal niet zo simpel als het lijkt en het is helemaal geen zootycoon als op de computer :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:28

Ik ben blij dat ze in het Gaiapark geen jonge dieren nodig hebben om publiek te trekken :)

Ik ben trouwens een tijdje geleden in Rotterdam geweest.. daar zijn ze ook bezig met nieuwe verblijven. Maar eigenlijk vind ik zelfs de nieuwe verblijven nog erg klein en onnatuurlijk.. Een aantal dieren vertoonden echt duidelijk stereotiep gedrag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:30

BrittKitt schreef:
Zo heeft Dierenrijk bijvoorbeeld 3 aziatische olifanten van het mannelijke geslacht, omdat de meeste dierentuinen kuddes hebben die uit vrouwtjes bestaan. Zij hebben dus een soort 'vrijgezellenkudde' die in het wild soms ook voor komt.

Hier in het Gaiapark hebben ze inderdaad ook zo'n kudde :j 3 witte neushoorn mannetjes. Die lopen trouwens tussen de zebra's en dat gaat prima :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:33

als je heel realistisch bent is geen 1 dierentuin diervriendelijk. dieren horen in de natuur en nergens anders.. maar ja, dan moet je ook niet paardrijden zullen we maar zeggen!

wanneer dieren zo natuurlijk mogelijk gehouden worden, waarbij rekening wordt gehouden met hun natuurlijke habitat etc, dan ben je als dierentuin goed bezig.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:38

MysticTinker schreef:
Ik ben blij dat ze in het Gaiapark geen jonge dieren nodig hebben om publiek te trekken :)

Ik ben trouwens een tijdje geleden in Rotterdam geweest.. daar zijn ze ook bezig met nieuwe verblijven. Maar eigenlijk vind ik zelfs de nieuwe verblijven nog erg klein en onnatuurlijk.. Een aantal dieren vertoonden echt duidelijk stereotiep gedrag.

Dat is ook wat ik bedoel met 'dieren moeten in staat zijn hun natuurlijke gedrag te uiten', stereotyp gedrag is niet natuurlijk en dus fout :n
Of het moet er al vroeg in zitten en ze komen van een andere plek oid. Dat is de pest met weven en ijsberen, je krijgt het niet afgeleerd, het is hun manier van omgaan met de situatie. Maar mensen leren er weinig van, een aap die high is van de endorfine omdat wevend op een tak zitten het enige is wat ie doet :n ; 'Kijk mam, die aap zit te dansen!' 'Ja lieverd, ik zie het, wat jammer dat de andere aapjes dat niet doen he, die zitten zich maar te vervelen!' 8)7

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:41

Rhenen viel mij vorige week in ieder geval erg tegen, daar zijn de verblijven als je het mij vraagt ook veel te klein....

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:45

BrittKitt schreef:
Dieren zijn over het algemeen geen bezit van de dierentuin maar van de organisatie die het fokprogramma en de rest van de dieren van een bepaalde soort beheert.

Dat is niet helemaal waar :)
De dieren zijn wel in bezit van de dierentuin, en per fokprogramma (en dan hangt het er ook weer vanaf of het om een bedreigde of minder bedreigde soort gaat) is er een coordinator die het programma coordineert, alle (medische) gegevens van de dieren bijhoudt en die men kan raadplegen met vragen over het programma. Hij of zij bepaalt niet in zijn/haar eentje met welk dier gefokt wordt, dat gebeurt in onderling overleg. Zo iemand is expert op het gebied van die diersoort en 'doet' het fokprogramma naast zijn baan als bijvoorbeeld hoofd dierverzorging, curator of collectiebeheerder (eigenlijk komen die laatste twee op hetzelfde neer) binnen een bepaalde tuin.

Dan heb je ook nog expertadviesgroepen die expert ( :+ ) zijn op het gebied van bepaalde diergroepen, bijvoorbeeld mensapen of zeezoogdieren. Dat hoeven niet altijd dierentuinmedewerkers te zijn, dat kunnen ook medewerkers van EAZA en/of docenten op bepaalde hogescholen (kuch O:) ) zijn. Die expertgroepen geven bijvoorbeeld advies aan dierentuinen over of ze wel of niet een bepaald dier zullen opnemen in hun collectie, bijvoorbeeld logistieke zaken in ogenschouw nemend. De zeezoogdierenexpertgroep zal bijvoorbeeld een Nederlandse dierentuin niet zo snel adviseren om Belugawalvissen op te nemen in de collectie, omdat er hier in de wijde omtrek (ik zeg maar wat) geen Beluga's voorkomen en fokken dus lastig wordt.

Ik ben afgestudeerd op dierentuintransacties, is het te merken? := :o

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:46

echt jaren geleden was ik eens in rhenen geloof ik,en daar stond het op een bordje vermeldt dat de jonge dieren vooral publiek trekkers waren,maar dat ze helaas als ze de jonge dieren niet kwijt konden en zelf een overschot zouden hebben,dat de diertjes dan geeuthanaseerd zouden worden.

en dit artikel :
http://www.animalfreedom.org/paginas/co ... uinen.html

gaat daar ook over...

maar buiten dat alles,kan ik gewoon geen plezier hebben,als ik grote dieren als bv olifanten op een postzegeloppervlakte zie staan heen en weren op hun poten omdat ze zich doodvervelen...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:48

Je hebt een mooi onderwerp gekozen :j
Je hebt gelijk, heb de meeste dingen ook alleen uit verhalen van de dierverzorging van Dierenrijk waar ik met mijn nieuwschierige ik heel veel aan heb gevraagd :P Daar zijn veel dieren niet van het park zelf iig.