vuilnisbakje of ras zuiver ?! (honden)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DreamUp

vuilnisbakje of ras zuiver ?! (honden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:44

hallo,
Ik heb gehoort dat als je een kruising hebt ze minder gaan mankeren en sterker zijn dan een ras zuivere hond.
Ik heb zelf beide een vuilnisbak westie van 15 en sinds kort een hart en nier probleempje maar dat is gelukkig nog te verhelpen met dieet en medicijnen.
En ik heb ook een ras zuivere maltezer van 5 maar daar weten we al van dat ze last van astma enz gaat krijgen. ;(
nou wil ik wel eens weten wat er waar van is, is een kruising echt gezonder dan een zuiver rashondje?
hebben jullie ervaringen ofzo?

LecyTinker

Re: vuilnisbakje of ras zuiver ?! (honden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:49

ik denk dat het heel erg afhangt van het type hond. Er zijn genoeg ras zuivere honden die uit een goede gezonde bloedlijn komen, maar er zijn er ook genoeg van niet.
Ik denk dat als je zekerheid wil hebben je bij een rashond een genetische afwijkingstest zou moeten doen. Geen idee ofdat het zo heet, maar in de stamboom gaan kijken welke ziektes voorkomen en je pup laten testen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:52

Hangt inderdaad veel af van wat er door heen zit.
Een kruising wordt idd van gezegd dat hij sterker is, maar ik denk dat dat is omdat tegenwoordig vaak de raszuivere honden vrij ver zijn doorgefokt, en kruisingen maken dan een nieuw slag honden zeg maar. Ik vermoed dat het daar iets mee te maken heeft.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:56

Ik denk ook dat men zegt dat zij sterker zijn omdat kruisingen minder vaak worden onderzocht op erfelijke afwijkingen, en men het dus vaak gewoonweg niet weet.
Rashonden moeten vaak van het raad van beheer op vele dingen worden getest voordat men er mee mag fokken. Zo komt er dus vaak het 1 en ander boven water.

Er zal zeker wel van ras tot ras wat verschil zitten dat het ene ras meer "lijdt" aan gezondheidsproblemen en erfelijke afwijkingen dan anderen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:00

Ik heb zelf een kruising Malthezer! http://www.mijnalbum.nl/Foto-LVBCKZDY.jpg maar ik ben er ook zeker van overthuigt dat een kruising langer mee gaat dan een ras zuivere.

waarom dat is, ik heb geen idee, maar het bewijs heb ik wel. :j

groetjes Bernadet

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:02

Tja, een papiertje garandeert geen gezonde hond net zomin een bastaart dat doet.

Het enige wat je kunt doen onderzoek naar de voorouders. En bij een rashond kun je beter onderzoek dan aangezien de voorouders bekent zijn en evt ziektes dus ook bekend zijn en bij een eerlijke fokker zijn ook evt ziektes van pups bekent. Maarja, goede fokkers zijn zeldzaam en hebben vaak een lange wachtlijst.

Ik ga enkel nog voor rashonden aangezien op karakter ook vaak op geselecteerd wordt.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 20:02

LecyTinker ; oke bedankt lijkt me wel handig zo'n test ja
Pluttersput ; ja dat had ik ook gehoort van dat doorfokken
want mijn maltezer heeft mijn oma gekocht en er is overal bekent koop een speelse pup anders is er meestal iets mis. nou deze hier speelde echt maar zelde slaapte het liefst enz maarja me oma was ernstig ziek en wou gezelschap. later overleden en ik wou persee het hondje overnemen :P maarja het is echt de grootse knuffel ooit :)
Mitxa; dankjee ;)
Dhani; oke wel raar eigenlijk want ras zuiver is veeel duurder zou je zeggen dat er minder mis mee is
manishdra; oke is dat dan ook zo verschillend het karakter?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:07

Ik heb een X met angsagressie. Bij rashonden kun je onderzoek naar het gedrag van de ouders en dus de kans verkleinen dat je in mijn geval angsagressie krijgt. Want de kans is groot dat zijn vader vergelijkbaar gedrag had. Alleen die heb ik nooit gezien aangezien deze ergens anders woonde.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:13

voordeel van rashonden is dat je in grote lijnen het gedrag weet en welke ziektes kunnen voorkomen
Bij echte bastaarden is het karakter minder voorspelbaar en weet niet wat de ouders heeft gemankeerd oid.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:19

Wij hebben een ras zuivere Shiba, zijn sterke hondjes, je ziet ze weinig (dus absoluut niet doorgefokt) en het zijn echt 'oer' hondjes..die van ons is 9 maar speelt nog als een pup, heeft tot op heden nog nooit wat gehad! Ik denk dat het per ras verschillend is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:28

Ik hou het bij raszuivere honden.
Mits zorgvuldig gefokt, door een goede fokker en geen broodfokker (al zijn de honden bij de laatste vaak niet eens raszuiver) of de buurman een paar huizen verderop, heb je een veel betere garantie op gezondheid en karakter dan bij een vuilnisbakkie.

Ik heb in mijn leven al vrij wat honden meegemaakt, mijn eigen honden hebben en hadden geweldige karakters, zijn lief, sociaal, stoer, cool, vriendelijk, moedig, eerlijk, werkwillig en precies zoals een Duitse Herder moet zijn.
Ik heb een herplaatser gehad, ook zuiver, maar helaas verknald door een combinatie van fokken met heel zware werklijnen, en een totaal verkeerde opvoeding. Was deze dame vanaf het begin goed en eerlijk opgevoed geweest, denk ik dat het een fijne hond zou zijn geweest.
Ze hebben geen van allen gezondheidsproblemen gehad, die aan het fokken kunnen worden toegeschreven. Mijn Tibeau had op latere leeftijd artrose, maar dat is vrij normaal voor oude honden, en zeker honden die werken, zoals mijn Beau......

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:30

Wij hebben een raszuivere Border Terriër, nog nooit problemen mee gehad in de 8 jaar dat we dr hebben zijn erg sterke hondjes :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:58

Ik heb een kruising en die had op 2 jarige leeftijd al nierfalen.....

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:13

Hmm moeilijk, ik zelf denk als je gewoon kijkt naar het over erven van genen, zou ik zeggen dat een kruising "gezonder" zal zijn. Bij raszuivere honden is alleen doorgefokt met honden die voldoen aan de rasstandaard, zo zorg je ervoor dat je alle eigenschappen die je wilt houden blijven maar door dit hou je ook de slechte eigenschappen en die worden ook steeds mee over georven. Rashonden zijn recessief anders behoudt je de eigenschappen die je wilt hebben niet. Hier door heb je grotere kans op afwijkingen zoals bijvoorbeeld HD etc. Bij een kruising zitten heel veel verschillende bloedlijnen en verschil in genen. Hierdoor heb je minder kans dat ziektes ook werkelijk tot uiting komen. Ik heb altijd kruisingen gehad en die zijn nooit ziek geweest... Maar wat ik zeg betekend nou niet dat alle raszuivere honden ziektes hebben, het ligt ook aan de fokker dat hij bloedlijnen pakt die zo min mogelijk inteelt bevatten. (geen broodfokker en dergelijke) Een voordeel van een rashond is dat je aan de hand van de ouders wel al ziektes kan zien en karakter kenmerken. Ikzelf vond het wel leuk om verrast te worden wat het karakter van de kruisingen zou gaan worden :D

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:55

Hier zijn de meningen nogal over verdeeld. :)
Kruisingen zijn niet per definitie sterker. Welke honden wel sterker zijn, zijn de onherleidbare kruisingen. Survival of the fittest heeft zijn werk gedaan, en daaruit blijkt dat die dieren het sterkste zijn.

Honden die gefokt zijn door kundige fokkers kunnen oersterk zijn. Survival of the fittest wordt nagebootst en dit vertaalt zich naar taaie honden met karakters die passen bij het beoogde doel van het ras. Goede fokkers kunnen enkel nooit de natuur vervangen. :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:28

_Evelien schreef:
Wij hebben een raszuivere Border Terriër, nog nooit problemen mee gehad in de 8 jaar dat we dr hebben zijn erg sterke hondjes :)

Maar raszuivere hondjes kunnen wel rastypische gebreken vertonen. Zo is er bij de border terriërs een ziekte dat ze om de haverklap gaan trekken met hun spieren, en dan kan je er dus niet ver mee wandelen en dergelijk. En wat dat betreft heb je bij een kruising minder kans op dat soort dingen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:03

als je er een beetje onderzoek naar doet denk ik dat het niet hoeft uit te maken of dat je een rashond of een kruising of gewoon vuilnisbakkerras neemt. Als je bij een rashond geen onderzoek doet dan kan je met net zo een kwakkelaar eindigen als met een slechte vuilnisbakkerras.
En bepaalde ziektes zijn ras gebonden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:13

Pluttersput schreef:
Maar raszuivere hondjes kunnen wel rastypische gebreken vertonen. Zo is er bij de border terriërs een ziekte dat ze om de haverklap gaan trekken met hun spieren, en dan kan je er dus niet ver mee wandelen en dergelijk. En wat dat betreft heb je bij een kruising minder kans op dat soort dingen.

Maar daar doe je toch onderzoek naar voordat je een pup/fokker uitkiest? Lijkt me logisch dat je kiest voor gezonde ouders en ouders die onderzocht zijn (indien mogelijk).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:32

Ik had een raszuivere Berner Sennen, geen problemen met de gezondheid gehad behalve op oudere leeftijd tumoren. Hij heeft 13 jaar goed geleefd.
Mijn Engelse Cockerspaniel was ook raszuiver en werd 14 jaar, ingeslapen door ouderdomskwalen.
Ik heb nu een kruising Jack Russell (driekwart Jack, 1 kwart wat anders) en hoop dat zij het net zo goed gaat doen als mijn beide raszuivere honden.
Het is imo afhankelijk van de ras, fokkerij ed en ik vind dat je hier ook op hoort te letten als je een hond koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:34

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:40

Ik heb een raszuivere hond.. Dat heeft toch mijn voorkeur.. Maar daar heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening over..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:17

Ik denk dat het ook per rashond verschilt. Zo vraag je naar mijn mening met een Franse bulldog al om een hoge dierenartsrekening.
Echter ga ik verder met me_myself_i mee.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:21

Ik geef niet veel om papieren.

Ik heb hier een raszuivere bouvier, mét stamboom, is nu 11 jaar oud en al een echt oud heertje aan het worden. Maar heb ook een bastaard dwergkees, die nu 12 is en die is nog heel fit.
Van mijn andere honden (die ik nog heb, maar ook in het verleden gehad) waren er raszuivere en bastaarden bij, maar ik merk echt geen verschil. Het is niet zo dat de raszuiveren nou veel gezonder zijn, net als dat ik dat van de bastaardjes niet kan zeggen.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:26

Denk eigenlijk niet dat het uit maakt of je nou een raszuivere of een kruising hebt.
Het verschilt gewoon per hond de ene is sterker dan de andere.
Ik vind het inderdaad ook een voordeel dat je met papieren kan na gaan wat voor "mankementen" er in de lijn voor komen, geeft toch iets meer zekerheid.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:45

Even een quote van het hondenforum waar ik helemaal achter sta:

Citaat:
"Kruisingen zijn gezonder"

Absoluut onwaar. Ik denk dat veel mensen dat denken omdat ze ooit iets hebben gehoord over evolutie en genenpools etc., maar dat verhaal gaat helemaal niet op.
Om de sterkste nakomelingen te krijgen moeten de sterkste honden puppies krijgen. Als je het helemaal doortrekt betekent dat dat je alle honden uit de buurt optrommelt, ze op het hondenveldje samen laat leven (en zichzelf onderhouden) en dan afwacht tot de sterkste reu en sterkste teef zich manifesteren. Alleen daarvan mogen er dan puppies komen, waarvan ook nog eens een deel het niet zal redden en er wordt dan dus ook niet bijgevoerd en ingegrepen en wat dies meer zij. Als dit een aantal generaties kan gebeuren begint dat in de buurt te komen van "de natuur zijn gang laten gaan", en in theorie zou je dan de sterkste pups kweken. Het verdient alleen ethisch geen schoonheidsprijs.

Wat juist met goed stamboomonderzoek en een strenge selectie wel kan, is het "de natuur zijn gang laten gaan" zo goed mogelijk benaderen. Zonder de keiharde consequenties, maar gewoon op papier uitzoeken wie de sterkste zijn. Met het beste lijf en het beste karakter. En die dan op gecontroleerde wijze pups laten voortbrengen onder zo gunstig mogelijke omstandigheden.

Ik denk ook dat vele mensen denken dat kruisingen gezonder zijn omdat de kruisingen die ze in de praktijk zien vaak veel meer "gemiddelde" honden zijn. Een aardig deel van de kwalen komt voort uit het fokken van extremiteiten. Groter, zwaarder, te veel vel, of juist heel klein met een schedeltje waar de ogen en het gebit nauwelijks meer in passen.
Als je zo'n hond, zeker als het een niet al te best gefokt exemplaar is, afzet tegen een veel minder extreme kruising zal die kruising een aardige kans maken gezonder te zijn. Dat komt dan echter niet doordat het een kruising is, maar doordat het een heel andere hond is qua bouw.