De perfecte hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chen

De perfecte hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 17:38

Hallo,
Ik ben dus op zoek naar een een leuke hond alleen kan ik maar niet kiezen tussen bepaalde rassen.
Ik wil over een tijdje, over 2 maanden ongeveer, een pup aan schaffen het liefst zo jong mogelijk.
Nou heb ik 11 jaar een klein hondje gehad maar ik vind een middel grote hond toch wat leuker.

Nu zit ik te twijfelen tussen 3 rassen... De amerikaanse stafford, De chocolade bruine labrador en een mechelse herder.
Ik heb altijd al een zwak gehad voor herders ik vind het trouwe wat ze hebben voor hun baas en de kracht die ze hebben echt prachtig om te zien.
De labrador schijnt heel lief te zijn en qua karakter passen ze ook perfect alleen... als ze groot worden vind ik ze een beetje saai.
De amerikaanse stafford vind ik heel stoer alleen vind ik ook niet alle staffords even mooi.

Ik en mijn moeder hebben een normaal rijtjes huis met een normale tot grote achteruin, hier vlakbij is wel een park waar ik de hond lekker kan laten rennen. Ik kan hem 3 keer per dag uitlaten. Mijn moeder heeft een hekel aan haren :+ dus dat is ook een aandachts puntje. Ik heb er op dit moment veel tijd voor om er ook mee naar puppycursus te gaan en graag wil ik ook nog andere gehoorzaams cursussen gaan doen omdat ik een goed luisterende hond echt heel belangrijk vind. Hij moet ook een beetje waaks zijn omdat ik nu samen met mijn moeder woon. Een herder vind mijn moeder te hoog gegrepen omdat zn hond toch heel veel ruimte en beweging nodig heeft.

Ik kom er dus echt niet uit, wie heeft er ervaring met 1 van deze rassen. Eventuele andere rassen kun je proberen maar ik ben heel kieskeurig. Ben benieuwd!

Goof

Re: De perfecte hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:41

Een labrador vind je saai > lijkt me duidelijk dat die dan afvalt.
De stafford vind je alleen maar stoer > Geen goede reden om een hond aan te schaffen.
De herder vind je moeder niets > valt dus ook af.

Neem eens een kijkje in een asiel, zitten zat jonge, middelgrote honden die vast wel aan je eisen voldoen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:41

Het zijn nogal 3 totaal verschillende rassen.

Vooral bij de herder en de staffort is een consequente opvoeding en aanpak nodig.

En tjah verharen.....................dat doet iedere hond. Wij hebben nu een beagle en die verhaart echt vele malen harder dan onze kooiker x kees met half lang haar.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:43

Ik ben het eens met goof. ik persoonlijk een labrador een van de meest geschikte honden voor een gezin. Maar als je die al saai vind valt die ook af. (al weet ik zeker dat die niet saai zijn want we hebben er zelf 1)

Ga eens kijken in het asiel bij je in de buurt of daar niet iets leuks bij zit. http://www.dierenasiels.com

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:45

Inderdaad 3 totaal verschillende honden en een stafford en een meachelaar passen net bij elk type mens.

Ik heb ervaring met mechelaars en het zijn werkhonden, een rondje park op een dag is voor deze honden niet genoeg. Je moet ze zorgvuldig socialseren en een opgave geven anders gaan ze al gauw onaangenaam worden.

Ze haren alle 3 even erg. Dat is iets wat je bij elke hond zal hebben. Als je daar nu al problemen mee hebt dan zou ik geen hond aanschaffen.

Als de honden hier haren dan moet is soms wel 3 keer per dag stofzuigen want anders ziet het er niet uit.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:46

Poedels verharen niet.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:46

Ze verharen alle 3, mijn herder erg veel, en de labs die ik ken verhagen ook erg veel...
Wij moeten met onze herder 2x stofzuigen per dag :-)
Dus als je moeder niet van haren houdt, misschien een hond nemen die niet tot nauwelijks verhaard?
Herders moet je ontzettend goed opvoeden, met een strenge, rechtvaardige hand. Kunnen vrij dominant worden als dit niet gebeurd. Vooral de mechelse herder.
Tja, de labs,.. die ken ik alleen maar van lieve trouwe honden. die erg baasgericht zijn.
Heb zelf niet zoveel ervaring met de stafford, maar volgens mij heeft deze ook een flinke leiding nodig!
Bij alle 3 de rassen, cursussen(en dan niet alleen de puppycursus) lijkt me erg van belang en verstandig.

Succes met zoeken.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:49

Wij hebben een Cairn terriër, echt geweldige honden ze zijn net onder je knie, maar denken dat ze zo groot als een paard zijn en je kan geweldig om ze laggen, ze zijn ook heel stoer EN ZE VERHAREN NIET!!!! en dat is zoooo fijn!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:49

Mijn zus heeft 2 labradors. ! chocolade bruine en een blonde pup en ze zijn allebei echt niet saai. Integendeel. De bruine is nu 4 .

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 17:51

@ linda_arnold : Ik kan wel consequent zijn want dat moet je wel als je wilt dat je hond goed gaat luisteren. I.d.d 3 verschillende rassen maar vind ze alle 3 toch wat hebben.

@ Goof : Dat lijkt me een beetje kort door de bocht. Ik heb niet alle redenen opgenoemt over waarom zn hond mij wel of niet trekt. En uit het asiel... ik weet het niet denk toch liever dat ik de moeder ook wil zien om zeker te weten wat ik aanschaf maar ik kan een keer gaan kijken natuurlijk (denk dat ik ze allemaal meeneem :P)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:55

Een schnauzer verhaart niet./ Die heb je ook in verschillende grotes.

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 17:56

windhond schreef:
Poedels verharen niet.

Hahaha! Nee niks voor mij...

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 17:56

cutie_lover schreef:
Een schnauzer verhaart niet./ Die heb je ook in verschillende grotes.

Nee ik vind ze niet zo mooi eerlijk gezegt maar bedankt voor het meedenken.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:58

Chen schreef:
De labrador schijnt heel lief te zijn en qua karakter passen ze ook perfect alleen... als ze groot worden vind ik ze een beetje saai.

Dat dacht ik ook altijd :D
Tot we een raszuivere kregen.
Bewust deze gekozen, er zit namelijk veel verschil in.
We hebben inmiddels 2 labradors, en echt, het zijn geweldige honden!
Super slim, op ons gericht, heel druk met spelen, enthousiast, super apporteren, super met andere honden, en in huis heel rustig.
Ze houden van knuffelen, doen niks verkeerd, maar zijn buiten heerlijk fanatiek (ik wilde absoluut geen slome, saaie hond).
Het enige is dat ze wel heel enthousiast zijn :+
De ene van ons is trouwens wel waaks als ze echt denkt dat er iets mis is, verder niet echt. De andere is heel waaks.

Ik heb wel gehoord en ervaren dat raszuivere labradors vaak prettiger zijn. Niet extreem druk, niet zo snel sloom en ze zijn over het algemeen beter geconcentreerd en slimmer.

Onze honden zijn trouwens bijna 2 en bijna 4.
Ze verharen bij ons 2x in het jaar.

Het zijn gewoon super betrouwbare dieren!

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:58

zoek echt maar eens op Cairn terrier, zijn werkelijk geweldig en verharen gewoon echt niet!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:59

linda_arnold schreef:
En tjah verharen.....................dat doet iedere hond. Wij hebben nu een beagle en die verhaart echt vele malen harder dan onze kooiker x kees met half lang haar.

Ik fok Spaanse waterhonden en deze verharen dus niet !!!
Dit zijn middelgrote honden, erg leergierig en geschikt voor alle vormen van hondensport.

Kijk maar eens op mijn website:
http://www.spaanse-waterhond.nl

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:02

Goof schreef:
Een labrador vind je saai > lijkt me duidelijk dat die dan afvalt.
De stafford vind je alleen maar stoer > Geen goede reden om een hond aan te schaffen.
De herder vind je moeder niets > valt dus ook af.

Neem eens een kijkje in een asiel, zitten zat jonge, middelgrote honden die vast wel aan je eisen voldoen.

Hier ga ik helemaal in mee :j

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:04

Staffords zijn echt geen makkelijke honden, en je neemt ze zeker niet omdat ze er stoer "uitzien".
Mechelaars net van hetzelfde, alleen is het nog helemaal anders.
Dat zijn werkhonden, die willen voor je werken.
Dat is iets wat "ontbreekt" bij staffords, wat het nog moeilijker maakt...

Als je wil mag je altijd een maandje één van mijn staffords lenen hoor :Y) :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:09

Ik begin eerlijk gezegd te denken dat jou perfecte hond bijna niet bestaat :Y)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:13

Heb alleen ervaring met mechelse herders en die van ons heeft echt véél meer nodig dan 3x per dag een rondje lopen.

En haren, tja bij de onze wel redelijk wat, maar ja dat hoort erbij, anders moet je niet aan een huisdier beginnen (of één van genoemde niet verharende honden nemen, had er nog nooit bij stilgestaan dat die bestaan)

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:15

TS, wat wil je graag met de hond gaan doen? Wat zoek je in een hond? Als je een rashond wil moet je er goed op letten waarom dit ras gefokt is, wat de taak van deze hond is. Drie keer uitlaten is voor de Herder en de Stafford echt niet voldoende.
Een Mechelse Herder en een Labrador Retriever verharen beide ontzettend veel.
Als je snel, snel een hond wil is dat geen goede start... kan voor erge teleurstelling zorgen omdat je je niet goed verdiept hebt in een bepaald ras vòòr de aanschaf. Als je twijfelt, waarom zoek je via een rasvereniging niet een fokker bij je in de buurt op waar je kennis mag maken met het ras?

Succes

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:39

_Pansy_ schreef:
Chen schreef:

Dat dacht ik ook altijd :D
Tot we een raszuivere kregen.
Bewust deze gekozen, er zit namelijk veel verschil in.
We hebben inmiddels 2 labradors, en echt, het zijn geweldige honden!
Super slim, op ons gericht, heel druk met spelen, enthousiast, super apporteren, super met andere honden, en in huis heel rustig.
Ze houden van knuffelen, doen niks verkeerd, maar zijn buiten heerlijk fanatiek (ik wilde absoluut geen slome, saaie hond).
Het enige is dat ze wel heel enthousiast zijn :+
De ene van ons is trouwens wel waaks als ze echt denkt dat er iets mis is, verder niet echt. De andere is heel waaks.

Ik heb wel gehoord en ervaren dat raszuivere labradors vaak prettiger zijn. Niet extreem druk, niet zo snel sloom en ze zijn over het algemeen beter geconcentreerd en slimmer.

Onze honden zijn trouwens bijna 2 en bijna 4.
Ze verharen bij ons 2x in het jaar.

Het zijn gewoon super betrouwbare dieren!

Ja de labs van mijn zus zijn ook raszuiver.

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:45

Ik ben al maanden bezig met de voorbereidingen, ik heb een goede puppy cursus / school gevonden, ik lees veel over de rassen en probeer hier ervaringen van andere mensen te vragen zodat ik weet waar ik aan begin, beter teveel informatie als te weinig om inderdaad teleurstellingen te voorkomen. Ik ga ook zeker niet over 1 nacht ijs. Stafford valt denk ik zoiezo af.

_pansy_ bedankt voor het duidelijke beeld. als je het zo omschrijft herken ik dat wel. ik ga eens meer informeren over de raszuivere labrador want op die manier spreekt hij mij wel heel erg aan! I.d.d een slome niet actieve hond is niks voor mij. De herder is misschien teveel voor ons.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:54

Die van ons hebben we overgenomen van iemand in een rijtjeshuis met een redelijke tuin, werd 3x per dag uitgelaten én werd goed getraind, maar dat kost heel veel tijd.
Ik denk dat een mechelse herder niet geschikt is om te houden zoals jij beschrijft.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:58

Misschien toch wel een idee om naar het asiel te gaan om daar eens te kijken. Er zitten daar zat honden die nog een leuk baasje zoeken, en de mensen van het asiel weten genoeg van zo'n hond om je te kunnen vertellen welke het beste bij je past lijkt me. Mijn hond heb ik van een boerderij gehaald (mensen wouden haar niet meer) toen ze 1,5 jaar oud was. Absoluut niet mijn soort hond, maar achteraf ben ik superblij en dolgelukkig met haar. Daar kan geen rashond tegenop :D . Ze is een kruising bennersenner en duitse staander (foto in profiel) en super lief voor alles en iedereen!

Ik snap ook niet dat er nog zoveel gefokt wordt met honden en katten terwijl de asielen uitpuilen ;(