Hond leren janken op commado, iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Weissjee

Hond leren janken op commado, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 22:32

Haai Allemaal.

Ik zit met mijn hond op de club, en ze jankt dan vaak. Echt als een wolf een heel gaaf geluid is dat.
Maar nou heb ik samen met een paar mensen van daar bedacht, dat het leuk is om het aan te leren op commando ;). Zei zeiden dat ik het kon proberen door ''een commando'' te geven als ze jankt en dan haar een koekje geven. Of voor haar gaan staan met koekje, wachten tot ze jankt ''een commando'' geven en dan krijgt ze het koekje.
Iemand nog een ander idee? Of een hond die het al kan?
En welk commando zou ik gebruiken?

Alvast bedankt :D.

Silence

Re: Hond leren janken op commado, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:34

Wat is hier de toegevoegde waarde van, om je hond op commando te laten janken?
Ik zie niet in wat daar leuk aan is hoor als ik eerlijk ben.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 22:35

Ik vind het leuk om mijn hond nieuwe/rare dingen te leren. En mijn hond vind dat ook leuk, en we hadden het dus daarover. En toen begon net mijn hond weer te janken, dus vandaar dat wij erop kwamen ;).

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:39

Wat is de toegevoegde waarde om je hond poot te leren?
En al die vrijheidsdressuur trucjes?
Is toch gewoon leuk om zulke dingen op commando aan te leren?

Ik kan je helaas niet ermee helpen, krijg onze duitse herder het commando LUID ook niet aangeleerd.. :n

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:40

Tja, 1 van mijn honden doet dat dus. Die zingt mee als ik vader Jacob zing.
Ik heb hem dat geleerd door eerst zelf te gaan huilen als een hond, daarop deed hij mee, en begon ik vader Jacob te zingen.
Daarna stak ik mijn wijsvinger op, en nu doet ie het als ik mijn wijsvinger opsteek.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:41

Ik zou je hond eerst klikker aanleren.
Weet niet of je hond die al kent? Moet je steeds klik snoepje geven klik snoepje geven. Dat aantal keer achter mekaar. Je kunt makkelijk zien of je hond je klikker snapt. Als je klikt en niks geeft en je ziet dat je hond een snoepje verwacht dan kent hij de klikker.
En dan zou ik idd als je ze huilt zeggen huil en dan meteen klik en snoepje geven.
maarrrrr persoonlijk zou ik dit mijn hond niet graag aanleren, want je hebt wel de kans dat je hond dalijk gaat huilen als ze een koekje wil ofzo. Als ze dan de hele dag gaat zitten huilen zou ik denk ik gek worden :P

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 22:44

Jammer dat je het bij jou hond niet krijgt aan geleerd.
Hond van mijn nicht kan het wel ;).

Ik zat aan te denken als commando, jank of huil. Maar jank is net wat duidelijker denk ik ;)

@ Frances, klikker aan leren twijfel ik een beetje over. Ze heeft alle andere dingen ook geleerd zonder klikker dus dit zou ook wel lukken denk ik ;).
Ik denk niet dat ze dan gaan huilen voor een snoepje als ze het kent. Want als ze het eenmaal kent geef ik haar niet elke keer meer een snoepje, maar gewoon een aai en soms een snoepje :).

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 22:46

potverdikkie schreef:
Tja, 1 van mijn honden doet dat dus. Die zingt mee als ik vader Jacob zing.
Ik heb hem dat geleerd door eerst zelf te gaan huilen als een hond, daarop deed hij mee, en begon ik vader Jacob te zingen.
Daarna stak ik mijn wijsvinger op, en nu doet ie het als ik mijn wijsvinger opsteek.

Als ik mijn wijsvinger opsteek gaat ze zitten ;). Dus dat wordt hem ook niet, ik denk dat ik dan mijn handen omhoog doe en zeg jank!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:47

Je kan er elk commando aan plakken, en elk gebaar. :D
Maar het is zo simpel om het je hond aan te leren :j

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:47

Het zal vast lukken, en je moet doen wat je zelf fijn vind hoor :) Ik vind het gewoon een makkelijk hulpmiddel omdat je heel precies kunt belonen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 22:49

Het gaat hopelijk wel lukken, ik vraag ook nog wel even aan de trainer van gehoorzaamheid ;). Die hond heeft ze ook vanalles geleerd.
En over de klikker, als ik dat toch ga gebruiken. Word het dan niet moeilijker om die klikker op latere leeftijd aan te leren ? :o

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:10

Ja overleggen kan natuurlijk altijd :D
En het is niet dat je het zonder klikker niet aan kan leren, maar ik vind het gewoon handig, vandaar dat ik er mee kwam :)
Op latere leeftijd aanleren een probleem? nee hoor zeker niet. Is echt heel simpel aan te leren :j

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:11

Ik ken een hond die dat kan,
erg gaaf. :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:11

Vrienden van mij hebben hun honden geleerd op commando te blaffen.
Dat is best wel handig want hij stopt dus ook op commando dus als hij blaft vanwege een hond voor de deur of de postbode ofzo stopt hij meteen als hun dat zeggen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:15

clicker zou ik niet zomaar mee beginnen als je dit niet gewend bent. Clicken is al een hele kunst opzich, als je dit ook dan nog moet gebruiken bij het aanleren van een ingewikkeld commando, word het geen succes denk ik.

Bedenk je wel dat je hond ook goed misbruik kan maken van het aangeleerde commando.

Wil je het toch aanleren, heb dan veel geduld en ga door zoals je nu bezig bent. Belonen als ze het doet, daarna pas een commando eraan gaan voegen. Ze moet eerst weten dat het huilen goed gedrag is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:59

Ik zou het commando eerst even achterwege laten. Eerst even gauw een brokje toestoppen en belonen als ze het doet. En dan achteraf het commando eraan koppelen. Zo heb ik die van mij ook alles geleerd, tot blaffen en grommen aan toe ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:51

Silence schreef:
Wat is hier de toegevoegde waarde van, om je hond op commando te laten janken?
Ik zie niet in wat daar leuk aan is hoor als ik eerlijk ben.

Er zit 1 voordeel aan. door er een commando op te plakken kan je ongewenst janken afleren.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:01

Mijn oude hond kon wel op commando grommen/blaffen. Die heeft er nooit misbruik van gemaakt hoor. Ze sloeg altijd aan op de deurbel en daar hebben we een commando aangeplakt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:39

mijn honden doe dat ook :j

en wel op het commando "liedje zingen" en dan begin ik gewoon met oewwoewooeeee en de rest gaat vanzelf mee,hahaha

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:20

Ben je niet bang dat ze dit ook gaat doen als het niet mag? Als je haar nu gaat belonen voor dit gedrag gaat ze het misschien vaker doen. Kan me voorstellen dat de buren (en jijzelf) hier niet ontzettend blij mee zijn. Het straks gaan afstraffen is enkel verwarrend voor de hond.

Het lijkt mij in elk geval niet ontzettend verstandig ;) Onze honden kunnen dit "gave" geluid ook maken. (Niet op commando overigens) maar ik zou willen dat ze het niet konden. Je wordt echt gillend gek!

Wil je het toch doen, zou ik haar belonen met iets wat ze lekker vind. Maar bedenk wel dat jouw hond dit gaat zien als iets wat goed is en jij dus altijd moet volhouden dat het dat ook is!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:11

MissRoxyy schreef:
Wat is de toegevoegde waarde om je hond poot te leren?
En al die vrijheidsdressuur trucjes?
Is toch gewoon leuk om zulke dingen op commando aan te leren?

Ik kan je helaas niet ermee helpen, krijg onze duitse herder het commando LUID ook niet aangeleerd.. :n

umm.. voor dog dance misschien.
Dus het kan wel degelijk een toegevoegde waarde hebben.

Nikki__ schreef:
clicker zou ik niet zomaar mee beginnen als je dit niet gewend bent. Clicken is al een hele kunst opzich, als je dit ook dan nog moet gebruiken bij het aanleren van een ingewikkeld commando, word het geen succes denk ik.

Bedenk je wel dat je hond ook goed misbruik kan maken van het aangeleerde commando.

Wil je het toch aanleren, heb dan veel geduld en ga door zoals je nu bezig bent. Belonen als ze het doet, daarna pas een commando eraan gaan voegen. Ze moet eerst weten dat het huilen goed gedrag is.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Niet zomaar op eigen houtje met de clicker beginnen. Als je wilt gaan clickeren volg er dan een cursus voor.

Maar je kan het prima ook zonder de clicker aanleren hoor, maar met de clicker is de kans groter dat je sneller resultaat hebt en dat je hond het beter begrijpt.
Als je het janken van je hond aanwilt leren op commando is het gewoon een kwestie van wachten tot dat je hond een keer jank en dan het commando zeggen waarom je wilt dat je hond gaat janken en dan je hond belonen. Na verloop van tijd gaat je hond vanzelf het commando aan het gedrag koppelen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 06:24

Levi kan het op het commando 'praat'.
Dit is overigens zowel blaffen als janken, onderscheid wil ik haar nog leren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:10

kooslover schreef:
Ben je niet bang dat ze dit ook gaat doen als het niet mag? Als je haar nu gaat belonen voor dit gedrag gaat ze het misschien vaker doen. Kan me voorstellen dat de buren (en jijzelf) hier niet ontzettend blij mee zijn. Het straks gaan afstraffen is enkel verwarrend voor de hond.

Het lijkt mij in elk geval niet ontzettend verstandig ;) Onze honden kunnen dit "gave" geluid ook maken. (Niet op commando overigens) maar ik zou willen dat ze het niet konden. Je wordt echt gillend gek!

door er een commando aan te plakken, kan je het juist verbieden. nu doet de hond het uit z'n eigen. als de hond aan het loeien is dan moet TS het commando geven (bijv. luid, loei, huil) en belonen met koekje. hond gaat op een gegeven moment het loeien linken aan koekje en commando. op de momenten dat hond het uit z'n eigen gaat doen, negeer je het gedrag. op het moment dat hond het op commando doet, beloning.

zo kan je ook honden afleren om bijv. te blaffen.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:54

Nou sorry, maar daar geloof ik niet in ;) Tenminste... niet dat het bij alle honden zo werkt!
Onze honden zijn nogal enthousiast wat betreft eten, zodra ze door hebben dat ze ergens voor beloond worden komen de kunstjes vanzelf tevoorschijn. Het commando stil is dan toch beter? Maar TS heeft misschien een hond die iets beter is afgericht :=

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:13

die van ons doet het als je op de mondharmonica speelt :D
maar weet niet hoe je zoiets moet aanleren.