het doden van vissen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

het doden van vissen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 19:52

hey,

ik heb een aquarium en soms is er wel eens een vis die een ongelukje heeft gehad.
(jonge guppen die half doormidden gebeten zijn maar nog zeker 5 minuten doorzwemmen)
zieke vissen die liggen te creperen.

nou las ik dat mensen hun vissen invriezen, maar dit blijkt geen goede manier te zijn.
ik kies nu voor het verdoven (toedienen van verdovingsmiddel(overdosis) en dan invriezen.

hoe denken jullie over het doden van vissen, en hoe?

Lara_Silver

Re: het doden van vissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:55

In een (ondoorzichtig) zakje doen en keihard tegen de grond of de muur aan gooien. Dan zijn ze meteen weg, zonder rare, langzame of gemene methodes als invriezen, kruidnagelolie of door het toilet.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:57

Zo deed ik het ook, in een handdoek doen en die dan heel hard tegen de grond slaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:59

* niet bekend met vissen*
wat heeft invriezen voor nut?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:01

Giolli schreef:

Sterven door onderkoeling, nogal verschrikkelijke dood dus.
Kei hard tegen de grond of muur slaan in een zak/handdoek/.. of kop eraf hakken/breken, maar dat is niet voor iedereen zo geweldig

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:05

SETEFURII_ schreef:
Giolli schreef:

Sterven door onderkoeling, nogal verschrikkelijke dood dus.
Kei hard tegen de grond of muur slaan in een zak/handdoek/.. of kop eraf hakken/breken, maar dat is niet voor iedereen zo geweldig

Ah...
Nee inderdaad, dat is een beetje langzaam en pijnlijk lijkt mij? :oo

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:08

denk als je een vis in gaat vriezen, die al eerder gestikt is..
Dan idd liever tegen de muur of grond

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:09

lijkt me nog het diervriendelijkst om ze idd ergens goed hard tegen aan te slaan
zo doe ik het ook met mijn muizen, zijn ze in 1 keer weg voor ze ook maar door hebben dat er iets gaat gebeuren :)

invriezen is een zeer pijnlijke en langzame dood(net als verdrinking overigens maar dat gaat sowieso moeilijk bij vissen :'))

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:14

Invriezen schijnt bij vissen anders te zijn dan bijvoorbeeld bij mensen omdat vissen koudbloedig zijn

Tegen de muur slaan zou ik alleen doen als je echt weet waar je mee bezig bent en niet twijfelt, de eerste klap moet wel gelijk raak zijn

Verder worden vissen weleens uit het leven geholpen met een overdosis kruidnagelolie.
Dus inderdaad eerst in de kruidnagelolie en dan ook nog eens in de vriezer

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:25

Invriezen. Meest diervriendelijke manier. Als ik al mijn docenten mag geloven ;) Vissen hebben een heel ander meganisme dan zoogdieren. Als het kouder wordt dan gaan ze in de slaapstand en schakelen zo al hun lichaamsfuncties uit. Ze merken dus eigenlijk niets van het dood gaan omdat dit hun natuurlijk meganisme is om ook winters door te kunnen komen.

Kleine toevoeging. Als je een vis uit het water haalt en dus tussen een handoek legt oid. Ben je minder diervriendelijk bezig dan als je ze invriest. Je haalt het dier uit zijn leefomgeving en maakt er dan een eind aan. Dit kun je nooit zo snel doen dat het dier er geen last van heeft. Beetje hetzelfde als een koe eerst een paar sec. onderwater duwen en dan pas een pin door z'n kop schieten. Beetje gekke vergelijking maar hoop dat het zo duidelijk is.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 31-10-09 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:28

koda schreef:

Jongens, wel invriezen ín water he!?!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:29

Maar waarom kruidnagelolie? wat doet dat voor een vis???

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:31

Verdoven, gaat de vis van slapen
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 31-10-09 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:31

Pikeur schreef:
Invriezen schijnt bij vissen anders te zijn dan bijvoorbeeld bij mensen omdat vissen koudbloedig zijn

Dat is dus eigelijk fout, het is zelfs nog erger!
Een vis is eigelijk poikilotherm, hij past zijn lichaamstemperatuur aan, aan die van de omgeving.
Zijn temperatuur zakt dus richting 0°c en lager, maar aangezien hij erop aangepast is, zal hij dus nog levend bevriezen.
Wij daarintegen zouden ons bewustzijn verliezen op een graad of 20.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:33

SETEFURII_ schreef:
Pikeur schreef:

Dat is dus eigelijk fout, het is zelfs nog erger!
Een vis is eigelijk poikilotherm, hij past zijn lichaamstemperatuur aan, aan die van de omgeving.
Zijn temperatuur zakt dus richting 0°c en lager, maar aangezien hij erop aangepast is, zal hij dus nog levend bevriezen.
Wij daarintegen zouden ons bewustzijn verliezen op een graad of 20.

Heb d'r even wat over opgezocht, maar ik zie het nu inderdaad ook..
Dat wist ik helemaal niet!
Ik vries gelukkig zelf geen vissen in maar spreek wel behoorlijk wat visseneigenaren dan kan ik meteen zeggen dat ze het niet meer zo moeten doen
Alleen zou de hersenactiviteit niet anders worden ofzo? Hoe komen mensen er eigenlijk bij dat invriezen diervriendelijk zou zijn?
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 31-10-09 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:34

Waarom zou dood door onderkoeling zo vreselijk en pijnlijk zijn?

Ik ben een keer zwaar onderkoeld geweest (31.8, was al bewusteloos) en ik kan je zeggen; zo wil ik wel dood gaan.

Bovendien is een vis is een koudbloedig dier, die zullen het volgens mij niet koud hebben omdat het lichaam geen moeite doet om op temperatuur te blijven. De stofwisselingssnelheid daalt gewoon mee.

Overigens kan je een vis eenvoudig doden door met een ruk zijn kop achterover te knikken. Is hij in 1 x weg. Maar of dat ook met zo'n klein guppie lukt...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:36

Ylana schreef:
koda schreef:

Jongens, wel invriezen ín water he!?!

Ok........ik heb zelf geen vissen hoor, maar zat even mee te lezen....zag idd al helemaal voor me dat die visjes dan gewoon los in de vrieskist liggen. Maar nee, in water dus. Logisch ook. Heb verder geen idee trouwens of dat diervriendelijk is of niet.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:38

in een boterhamzakje met klein laagje water en dan een grote steen erop laten vallen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:39

is het een idee om aan de dierenarts te vragen? wat nou echt het beste is en het visvriendelijkst is.

Ben ik ook benieuwd naar.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:49

kruidnagelolie! paar druppels mengen met een beetje water uit het aquarium, vis erin en hij slaapt langzaam in. Verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels e.d.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 22:20

Tody schreef:
kruidnagelolie! paar druppels mengen met een beetje water uit het aquarium, vis erin en hij slaapt langzaam in. Verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels e.d.

idd, ze gaan gewoon onder narcose en worden nooit meer wakker :)

kogelvissen waar de tanden van geknipt moeten worden worden ook verdooft met kruidnagelolie, maar dan een goede dosis :+

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 03:06

Klinkt hard maar gewoon met een mesje ze koppie eraf snijden.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:45

I_love_you schreef:
in een boterhamzakje met klein laagje water en dan een grote steen erop laten vallen.

Ieuw! *Splet* xD

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:47

Daphne__ schreef:
Tody schreef:

idd, ze gaan gewoon onder narcose en worden nooit meer wakker :)

kogelvissen waar de tanden van geknipt moeten worden worden ook verdooft met kruidnagelolie, maar dan een goede dosis :+

Dat is net zoals een konijn op zijn rug leggen, die zou je zogezegt ook kunnen castreren zonder verdoving. maar dat is dikke onzin!
Ik denk dat die olie zo straf is dat de vis bijna vergiftigd is en alles dan stilletjes aan stilvalt, als je hem dan net te weinig geeft en net niet lang genoeg, leeft 'ie nog. Dus wil je een vis dood, dan breek je zijn nek of hak je zijn hoofd eraf. of je geeft hem een spuitje maar dat lijkt me wel duur :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:48

In een netje en tegen de grond gooien, of in ons geval, als je een grasbaars van een dikke 40 centimeter hebt, een dikke stok pakken, en achter het koppie tikken. Dat was in één keer bekeken, beest had zijn rug gebroken, en dreef ondersteboven naar de oppervlakte en kon verder niet zo heel erg veel.