Tips om mijn poes in beweging te krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sandeman

Tips om mijn poes in beweging te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 17:59

Hallo bokkers,

Mijn poezekind moet ivm overgewicht en vermoedelijke suikerziekte meer bewegen. Alleen ze heeft er niet veel zin in.
Meestal rent ze achter mijn zweepje aan. Probeer dat nu een paar x per dag. Doet ze dan 2 x en stopt. Heb er al een balletje aangemaakt. Nog steeds weinig actie.
Woon op 1 hoog. Zet haar nu soms onder aan de trap zodat ze wel moet. Ga dit langzaam opbouwen.

Alle tips zijn van harte welkom.....thanxx

Siggislief

Re: Tips om mijn poes in beweging te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:04

Uhh...Mss handig om wat minder eten te geven! ;)
S'ochtends een beetje en s'avonds een beetje ..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:06

Laserlampjes zijn heel effectief, zelfs mijn luiste kat wordt actief zodra ik het laserlampje erbij pak.
Mocht je geen laserlampje hebben, ik heb er nog wel een paar liggen dan moet je me maar even een PMetje sturen.
Misschien een deel van het voer in een voerbal doen of een pipolino:
http://www.pipolino.be/nl/indexnl.html

Succes ermee

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:11

Laserlampjes kunnen élke poes in beweging krijgen :P
Mijn poezen spelen ook graag met soort plumeau aan zitten die je dan snel beweegt, dit is favoriet van de ene poes. De andere is gek op zo'n speelhengel met een belletje en touwtjes.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:15

Heb al dieetvoer van de dierenarts en weeg dat netjes af elke dag.
Voerbal vindt ze niks aan.
Laserlampje nog niet geprobeerd. Ik stuur je een pb zonnebloem, weet niet wat pm is.. :o

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:17

Siggislief schreef:
Uhh...Mss handig om wat minder eten te geven! ;)
S'ochtends een beetje en s'avonds een beetje ..

Doe ik dus al op advies van de dierenarts. Ze volgt speciaal weight care programma.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:24

Wat mijn zus veel doet bij haar te dikke kat is de brokjes een voor een door de gang/kamer gooien. Haar kat rent en springt alle kanten op om het brokje te vangen, das ook weer beweging ipv stil zitten en eten.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 18:39

Casca schreef:
Wat mijn zus veel doet bij haar te dikke kat is de brokjes een voor een door de gang/kamer gooien. Haar kat rent en springt alle kanten op om het brokje te vangen, das ook weer beweging ipv stil zitten en eten.

Heb ik ook geprobeerd, werkt niet. Wellicht moet ze erg wennen aan haar dieetvoer. Ze mag 60 gram per dag, maar eet maar 50.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:21

Tja, ik zou gewoon al het eten in de voerbal steken. Als ze het principe snapt, maar te lui is om te eten heeft ze pech. Ze zal op een gegeven moment toch moeten eten en moeite moeten doen?

BabsiejJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:46

Daar zou ik zeker mee oppassen gewoon pech gehad.
Een kat die namelijk al te zwaar is en stopt met eten, kan leververvetting krijgen en dan ben je verder van huis.

Ik zou idd een laserlampje proberen, hier ook een daverend succes :D

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:52

Oh, wist ik niet. Ik heb geen katten ook niet, en wil ik liever zo houden. Van de week nog eens een kat vast gehad en had het alweer zitten...
Kan je niet met een kat gaan wandelen aan de leiband? Er bestaan toch van die tuigjes voor fretten en konijnen, zal er toch ook wel zijn voor katten, niet?

Oh, of een muis loslaten in huis :+ .

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 21:23

Ja aan een tuigje zit nu dus ook te denken ja. Nou ja tuigje, zeg maar gerust tuig ;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:28

Ik zou al zijn brokjes in een voerbal doen.
En als hij zijn dieetvoer echt niet lekker vind even bellen met da. 50 g eten moet nog kunnen maar als hij minder eet echt even bellen.

succes!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:29

:= ik d8 heel iets anders toen ik de titel las :+

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 21:31

Oke dank je. Ze heeft het voer nu 7 dagen. Heb gehoord dat ze er wel even aan moeten wennen. Weeg elke dag 60 gram af en wat ze niet eet doe ik in de andere maatbeker om te zien hoeveel er over blijft per dag.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 21:31

Def schreef:
:= ik d8 heel iets anders toen ik de titel las :+

O en wat was dat dan

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:37

Laserlampje is ook hier een succes. Alledrie mijn poezels worden helemaal gek. er is er maar één die doorheeft waar het lampje vandaan komt heel grappig. Maar als ik dan op de grond en muren ga schijnen, vergeet ze dat direct en gaat toch als een malloot achter het lampje aan. Gek dier.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:45

Vriendin van mij had ook een poes die moest afvallen. Probleem met die poes was oa dat ze haar voer zo snel naar binnen schrokte. Dus ze heeft iets bedacht waardoor poes langzamer moest eten en daardoor beter kauwde en minder eten nodig had: zij had een eierdoosje als 'voerbakje'. Poes moest dus alle brokjes uit dat eierdoosje 'peuteren'. Dat heeft haar erg geholpen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:46

Voor onze kater staat een simpel papieren propje op nummer 1, gevolgd door een touwtje met daaraan wat blaadjes vastgeknoopt (gewoon van struiken en bomen), daarna volgt het binnen-ei van het kinderei (dat gele ding) en een stuiterbal is ook erg leuk, het laserlampje komt pas ergens ver daarna. Laten werken voor brokjes werkt ook prima, maar dan moet de kat wel honger hebben en dat heeft die van jou niet zo begrijp ik. Onze kater wil zo graag eten dat hij er graag vele meters voor rent. Ik vind je eigen idee om hem de trap op te laten huppelen niet zo gek eigenlijk. In het begin, toen onze kater nog veel te zwaar was, zetten we hem achter in de tuin en moest hij zelf naar de deur komen. Pakten we hem weer op en zetten we hem weer achter neer, dan had hij toch nog een stukje gelopen. Ligt er wel aan hoe groot je tuin is natuurlijk.
Ik lees net de post over het eierdoosje, dat klinkt ook leuk! Ga ik zelf ook eens uit proberen, al denk ik dat mijn kat gewoon heel dat ding omdondert en dan alles opeet.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:53

is je kat veel buiten of issie veel binnen.....?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 12:32

Poes komt niet buiten. Heb nu een veter aan me zweep gemaakt. Dat vindt ze even leuk. Maar blijf proberen.
Anders toch maar een tuigje kopen en buiten wandelen.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:34

waarom laat je hem buiten niet gewoon los lopen ...?? :?

een kat komt altijd terug naar zijn 'thuis' ......

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:36

HorseChica schreef:

Dat is een hele andere discussie, mijn brits korthaar komt ook niet verder dan mijn eigen tuin. Waarom? Ze is te duidelijk een dure raskat en ze is gewoon niet mans genoeg om buiten te 'overleven'.

Niet iedereen laat zijn katten buiten rondzwerven en dat is maar goed ook gezien de overlast die ze kunnen veroorzaken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:39

Voerbal lijkt me toch een goede optie, ik heb het ook gedaan en dat helpt toch iets. En nee natuurlijk vindt ze er niets aan, totdat het etensbakje leeg is en er niets bijgevuld wordt, moet jij eens kijken hoe snel dat voerballetje ineens interessant wordt :j. Sowieso moet je niet teveel voer geven, hoeveel geef je nu (misschien is vaste hoeveelheid afwegen een beter plan)?
En het voer dus niet meer in een bakje, maar enkel in de bal (en dan natuurlijk niet het vakje helemaal opendraaien, kwartslag is meestal voldoende) even een keertje laten zien dat er wat in zit en dan zoekt ze de rest echt wel zelf uit.

Als je gewoon het bakje blijft vullen heeft ze ook geen enkele reden om moeite te doen voor haar eten.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:40

Abeltje77 schreef:
HorseChica schreef:

Dat is een hele andere discussie, mijn brits korthaar komt ook niet verder dan mijn eigen tuin. Waarom? Ze is te duidelijk een dure raskat en ze is gewoon niet mans genoeg om buiten te 'overleven'.

Niet iedereen laat zijn katten buiten rondzwerven en dat is maar goed ook gezien de overlast die ze kunnen veroorzaken.

dat is ook wel zo...ligt er maar net aan hoe je het bekijkt...wij wonen behoorlijk buitenaf en hebben dus ook meer boerderij katten....

maar ik begreep dat ts haar kat helemaaaal niet buitenkwam......en dat vond ik eigelijk een beetje niet kloppen , in je eigen tuin moet kunnen vind ik ;)