cavia's op voeren aan de dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KylaLover

cavia's op voeren aan de dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:19

Mijn school (dierenopleiding) doet niets meer met de cavia's. Zij willen ze nu gaan op voeren aan de slangen en zo.
Of ik mag ze overnemen. Nu zeg ik natuurlijk dat laatste, als dierenvriend.

Nu ben ik dus benieuwd wat jullie van het standpunt van school vinden.
Tevens ben ik meteen benieuwd of er iemand is die interesse heeft in een van de cavia's.

Het zijn teddy's, gladharen en borstels, variërend van leeftijd (ongeveer 3 maanden t/m ongeveer 2 jaar), zowel beren als zeugjes.

Ik zelf vind het niet kunnen om ze op te voeren. Ze zijn super lief, sommigen wel een beetje bang en heel erg mooi. Waarom dan opvoeren als er misschien nog een ander blij mee gemaakt kan worden?

Britt

Re: cavia's op voeren aan de dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:20

Een caviaopvang kan ook bemiddelen voor je, die zou ik eens contacteren als ik jou was :j
Succes ermee!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:21

Heb je nog een leuke teddy zeug zitten?
Ik ben best bereid er eentje te nemen. Ben alleen bang dat dit niet de oplossing is? Dat ze straks weer nieuwe nemen en vlak voor de vak. ze ze weer voeren?

Maar laat maar weten wat je hebt zitten!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:25

Lekker voorbeeld, die school :roll:
Goed van je om ze over te nemen! Ik vind het godgeklaagd om, zeker als dierenopleiding, zo met dieren om te gaan. Tuurlijk, die slangen moeten ook eten, maargoed...probeer ze eerst te herplaatsen ofzo.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:28

Ik vraag me een aantal dingen af:

Waarom doet een dierenopleiding niks met de cavia's? Ik kan zo verschillende doeleinden bedenken waarom cavia's geschikt zijn voor een dierenopleiding en dus in de lessen gebruikt kunnen worden.

Wat voor slangen heeft jullie school? Het moeten behoorlijke slangen zijn willen die een cavia opkrijgen.

Daarbij ben ik opzich niet tegen het voeren van dieren aan slangen. Op de school waar ik les gaf deden we dit ook met muizen. Dit is een onderdeel van dierverzorging en hoort er gewoon bij. Of het zielig is of niet. Wij hadden bijvoorbeeld een slang die geen dode prooien accepteerde. Daarbij kun je er voor kiezen om levend te voeren omdat dit natuurlijker is.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een school dieren gaat opvoeren om er voor de vakantie vanaf te zijn, maar daar lees ik niks over in het bericht van de TS.

Edit: Cavia's opvoeren omdat je van de cavia's af moet vind ik geen goede reden en inderdaad niet het goede voorbeeld. Voedseldieren houden en dus ook voeren vind ik een heel ander verhaal, maar dan heb je die dieren ook al met dat doel. Dat is bij deze cavia's niet het geval.

Mag ik vragen op welke school je zit? Mag ook per pb.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:31

tja, ze geven jou tenminste nog de keus om ze zelf te nemen....

ik heb een keer op school de vrieskist open gedaan en toen lagen er half dode babymuisjes in, " voelen ze niks van, als ze maar snel genoegd doodvriezen, maar is straks wel lekker slangenvoer" werd er gezegd...

Het voeren van levende dieren ben ik op zich niet tegen, dat is de natuur nou eenmaal en hoort erbij, ook op een dierenopleiding ja....

Maar het invriezen van levende dieren? zorg dan eerst dat ze dood zijn, maar oke, dat gebeurt dus niet bij jou op school....

Succes met de beestjes, enne, wat dacht je van het indienen van een officiele klacht, hebben wij toen ook gedaan met 3 hele klassen. Uiteindelijk is er 1 docent, welke deze beslissingen dus zonder overleg nam, ontslagen....Het voeren van levende dieren vind ik best, maar niet zomaar de cavia's omdat er niks meer mee gedaan wordt....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:33

Getver!! Ben echt zo verschrikkelijk tegen het houden van slangen. Zeker als mensen ook nog levend aas voeren!
Prooi heeft geen schijn van kans en heeft dus niets te maken met de natuur!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:35

Er zijn helaas mensen die denken dat een dier in winterslaap gaat in een vriezer. Daarom zou het een diervriendelijke dood zijn. Dit is echter niet zo. Het invriezen van levende jonge muizen vind ik echt not-done...

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:35

ik dacht dat slangen cavia's niet mochten hebben, omdat ze best een zwaar schedel hebben? kan het ook mis hebben hoor

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:36

Tja slangen moeten toch eten en voor de cavia's die je meeneemt komen toch wel nieuwe dieren in plaats om te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:38

Misschien lijkt het een beetje cru maar het geeft wel een correct beeld van de werkelijkheid. Waar komen studenten van een dierenopleiding terecht?

Denk je dat ze een in dierenwinkel overtollige dieren mee naar huis nemen? En in een dierentuin worden overtallige herbivoren ook gewoon opgevoerd aan de roofdieren.

Ik begrijp heel goed dat ze bij de opleiding knaagdieren fokken/kweken om de studenten iets te leren. Met de aanfok moeten ze uiteindelijk ook ergens naartoe. Dan zijn de eigen in mijn ogen roofdieren best een goede oplossing. Wat ik weet van Barneveld en Horst is dat een deel van de dieren ook met studenten meegaan. Zo heb ik zelf regelmatig muizen en ratten voor de hobby bij PTC Horst gehaald.

Voor de rest een heel goed initiatief als je probeert de dieren te herplaatsen maar bedenk je wel dat je niet alles kan 'redden'. Als je in die branche wilt gaan werken zal je hier nog veel vaker tegenaan gaan lopen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:39

aerdenhout1 schreef:
Getver!! Ben echt zo verschrikkelijk tegen het houden van slangen. Zeker als mensen ook nog levend aas voeren!
Prooi heeft geen schijn van kans en heeft dus niets te maken met de natuur!

Ik ben het wel met je eens dat de prooi geen schijn van kans heeft, wat in de natuur wel het geval is. Ook ben ik het met je eens dat je vraagtekens kan zetten bij het houden van slangen als huisdier. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Wel is het zo dat sommige slangen simpelweg geen dode prooien accepteren en dus wel levende dieren gevoerd moeten krijgen. Wanneer een slang zijn prooi meteen goed pakt en het allemaal snel gebeurt, vind ik het nog wel meevallen.

Ik heb het echter ook wel anders gezien en daar draait mijn maag van om. Slangen die de prooi niet meteen pakken doordat ze bijvoorbeeld geen honger hebben. Dan vind ik het voor bv. de muis echt een marteling. Hij ruikt als het ware zijn dood en staat doodsangsten uit. Maar dit heeft meer te maken met onkunde van de eigenaar.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:40

zonnebloem18 schreef:
Tja slangen moeten toch eten en voor de cavia's die je meeneemt komen toch wel nieuwe dieren in plaats om te voeren.

Er komen geen nieuwe voor in de plaats. T is zo dat ze er gewoon van af moeten, dus voeren ze de cavia's maar aan de slangen en andere beesten die ze hebben.
Dit vind ik niet kunnen en heb gezegd dat ik ze wel meeneem. Normaal gesproken voeren ze alleen muizen en ratten die ze zelf ook voor het voer fokken.

De cavia's hebben ze ook niet mee gefokt. Door de variatie in leeftijd zijn de meesten er ook neit meer geschikt voor en ze moeten nu gewoon van de 20 tot 25 cavia's die ze hebben zitten af.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:42

Waarom zijn oudere dieren niet meer geschikt dan?

Wat voor slangen heeft de school?
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 28-10-09 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:42

Pollewoppy schreef:
Er zijn helaas mensen die denken dat een dier in winterslaap gaat in een vriezer. Daarom zou het een diervriendelijke dood zijn. Dit is echter niet zo. Het invriezen van levende jonge muizen vind ik echt not-done...

Nee kan je ze beter LEVEND voeren aan een slang wou je zeggen??
Het is gewoon allebei not done! Slangen horen niet in een kooi, net zoals paarden niet de hele dag in hun eentje in een box moeten staan!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:45

Waarom zo aanvallend?
Ik heb op je andere post gerageerd en ik reageer toch ook normaal? Dat ik je mening NIET HELEMAAL deel, wil niet zeggen zeggen dat je me zo aan hoeft te vallen.

In mijn reactie hier boven geef ik ook aan dat ik zelf een slang als huisdier niet helemaal begrijp en het dus niet helemaal met je oneens ben. Maar goed, ik ga mijn post niet herhalen.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:46

er zijn er een paar bij die de leeftijd van een jaar gepasseerd zijn en nooit een nestje gehad hebben. Hierdoor is hun bekken vastgegroeid, waardoor de jongen er moeilijker tot niet uit kunnen komen. Hierdoor kunnen moeder en jongen sterven.

Geen idee wat voor slangen ze hebben, heb een hekel aan slangen. Weet wel dat ze er naar mijn idee 10 te veel hebben

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:50

KylaLover schreef:
er zijn er een paar bij die de leeftijd van een jaar gepasseerd zijn en nooit een nestje gehad hebben. Hierdoor is hun bekken vastgegroeid, waardoor de jongen er moeilijker tot niet uit kunnen komen. Hierdoor kunnen moeder en jongen sterven.

Geen idee wat voor slangen ze hebben, heb een hekel aan slangen. Weet wel dat ze er naar mijn idee 10 te veel hebben

Dat het niet verstandig is om een cavia na een jaar nog voor het eerst jongen te laten krijgen hoef je mij niet te vertellen. Maar een dierverzorgingsopleiding gebruikt de cavia's toch ook in de lessen lijkt mij? Fokkerij is het niet enige wat je met een cavia kan. Hebben jullie geen praktijklessen?

Wat voor opleiding doe je precies?

Hoe groot zijn die slangen dan? Niet voor elke slang is een cavia een geschikt prooidier.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:51

ik weet dat ze een aantal wurgslangen hebben.

in de lessen worden ze niet meer gebruikt voor de rassenkennis en verzorginskennis. Dus moeten ze weg...

Ik doe de opleiding dierverzorging

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:53

Ja dat snap ik, maar VMBO dierverzorging of MBO?
Waarom worden ze niet meer gebruikt voor rassenkennis en verzorging dan? Ik begrijp het gewoon niet goed.

Edit: Meestal zijn het trouwens wurgslangen die op scholen gehouden worden. Die heb je in allerlei soorten en maten. Gifslangen houden is niet zo handig op een school namelijk.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:55

aaaah sneu zeg!

Ik ben bang dat mijn cavia gaat vechten met een vriendinnetje erbij.. ik heb dat al weleens geprobeert :=

Kun je niet een cavia opvang oid bellen?

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:38

Waar woon je ergens? En waar is die school? Zou je best willen 'helpen' maar wil wel weten waar je woont voor ik ja zeg(A)

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 20:20

Ik woon zelf in Amstelveen.

Ik doe de MBO dierverzorging. Ik zelf snap het ook niet, maar ja... Het enige dat ik kan doen is proberen een liefdevol huisje te vinden voor de caafjes.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:41

aerdenhout: daar gaat het niet om.. om het houden van slangen. Er zijn teveel huisdieren die in kleine hokjes zitten, maar das een anders verhaal. Ik vind cavias superleuk, en zou zelf t ook niet leuk vinden als ze gevoerd zouden worden.. Maar op mijn werk zie ik ook dagelijks bakken met dooie 1dagskuikentjes.. Om welk dier het ook gaat.. tis wreed... mja zo gaat dat gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:09

Ik heb met mijn vriend overlegd en wij willen best 2 zeugjes overnemen. We zijn nu in het bezit van 15 caafjes en we hebben mooie grote hokken. Het zou leuk zijn als er nog mee gefokt kon worden ( dus jongere dames ) maar ookal zijn ze ouder dan zijn ze welkom :) Meer dan 2 word iets te veel helaas omdat we een aantal dames bij heren hebben zitten dus binnenkort gezinsuitbreiding hebben.
Waar kunnen de caafjes opgehaald worden? Zijn ze verder gezond? geen ziektes?