Help!! kitten met Giardia, krijg pilletje er niet meer in!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Help!! kitten met Giardia, krijg pilletje er niet meer in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:15

Hallo bokkers kunne jullie me helpen??

Ik heb een Kitten met Giardia zie topic: Kitten aan de Diaree! Help!! ik ben ten einde raad!!

En daar heb ik pilletjes voor gekregen, en die schijnen heel erg vies te zijn,
het is een paar dagen goed gegaan, maar ik krijg het er niet meer in. ;(

Ik heb al van alles geprobeerd,

- Pilletje in zijn keel en dan de keel een beetje maseren tot hij slikt,
- pilletje in een stukje worst of kaas.
- Pilletje in een klein spuitje met een klein beetje water, en dan achter in de bek spuiten.

nix werkt meer! ;(
Nemo vind ze zo vies dat hij er hevig van begint te kwijlen als hem geproeft heeft.

Is er iemand met een ander idee?? ik ben WEER ten einde raad! hij moet ze echt hebben! :+

Groetjes

kazan

Re: Help!! kitten met Giardia, krijg pilletje er niet meer in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:20

Pilletje in zn bekje leggen (zover mogelijk naar achteren)
Kat goed vast houden met eventueel handdoek tegen de krassen en de bak goed dicht houden hij moet toch ooit slikken,daarna ALS ide echt weg is (ze zijn erg slim) iets lekkers geven of aandacht.

suc6

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:24

kazan schreef:
Pilletje in zn bekje leggen (zover mogelijk naar achteren)
Kat goed vast houden met eventueel handdoek tegen de krassen en de bak goed dicht houden hij moet toch ooit slikken,daarna ALS ide echt weg is (ze zijn erg slim) iets lekkers geven of aandacht.

suc6

dat is dus het probleem! zie dat nog maar is voor elkaar te krijgen. dat lukt dus echt niet. hij krijgt het gewoon voorelkaar om los te komen,
en als hij het geproeft heeft begint hij zo te kwijlen dat het pilletje in zijn bek smelt en het er dus uit loopt. en slikken doet hij dus niet. ;(

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:24

iets van smeerworst kopen of nat kattevoer, dan wel de paté uitvoering.

Pilletje met de achterkant van een lepel tot gruis malen, door het vlees mengen en laten opeten. Wel zorgen dat de verhouding pil - vlees goed is. De beste verhouding heeft altijd meer vlees dan pil!

Eén van mijn katten smeert em al als hij een doosje vd dierenats ziet, haha. Daar is met geen goed fatsoen een pil in te krijgen. Dan maar op deze manier.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:25

Een van onze poezen slikt ook geen pillen, heb je haar eenmaal zover dat ze slikt en anders stikt dan slikt ze en zodra ze los is geeft ze over :=
Die laat ik dus altijd spuiten waar mogelijk want ze vreet het gewoon níét.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:28

ik had er een slimmerd bij waar ook niks werkte.
dan maar uithongeren :+

inderdaad fijnmalen tussen 2 lepels, dan door wat vlees doen.
alleen dit aanbieden en geen ander eten, de pil blijft wel werkzaam,ook al staat het even
poes krijgt vanzelf wel honger hoor..
niet lief,maar werkt wel
Laatst bijgewerkt door ellepel op 23-10-09 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:28

Mijn kat eet pilletjes zo op als ik ze op tafel leg...

Wat ik zelf welleens gedaan heb is echt het pilletje in het keelgat mikken, dus niet op de tong, wel even vervelend voor beiden(ff met 2 personen doen) maar als ze iets serieus hebben moet je wel natuurlijk.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:28

Pruttel schreef:

Pilletje met de achterkant van een lepel tot gruis malen, door het vlees mengen en laten opeten. Wel zorgen dat de verhouding pil - vlees goed is. De beste verhouding heeft altijd meer vlees dan pil!

Eén van mijn katten smeert em al als hij een doosje vd dierenats ziet, haha. Daar is met geen goed fatsoen een pil in te krijgen. Dan maar op deze manier.

ik durf hem eigenlijk nix anders te geven dan brokken, omdat hij de laatste weken steeds aan de schijt raakt van iets anders. maar misschien kan ik het proberen, maar ik ben zo bang dat ik weer een pilletje weg gooi! hij hoeft maar 6 dagen 1 keer per dag een pilletje te hebben, en heb er al 2 verspilt! . }:0

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:31

Ok...ik kan de kat begrijpen :+ Die troep is te ranzig voor woorden :r en weet niet hoe het bij katten is maar als mens zijnde wordt je doodziek van die rommel.(Kijk dus enorm goed uit dat je zelf niet besmet raakt ;) )

Ik heb ooit eens preventief zo'n kuur moeten slikken en dat was echt geen pretje,ben er doodziek van geweest en je krijgt er een smaak van in je mond alsof je aan een hek loopt te lebberen.Zelfs water smaakt naar metaal :r
Wees enorm hygiënisch en ontsmet alles en vooral je handen als je aan de kat (of iets wat hij aanraakt) zit. Deze parasiet is besmettelijk en overdraagbaar op mensen.

Anders kat in handdoek wikkelen en kop achterover trekken en idd de pil zoveel mogelijk achterin proberen te duwen.Zeker weten dat hij slikt en geef hem daarna iets lekkers,al weet ik niet of hij dat daadwerkelijk proeft.
Je kunt ook kijken om het fijn te malen...door gelei van voer te doen en dit op zijn pootjes smeren...katten haten viezigheid...en hoe krijgen ze dat er weer af...wassen ;)

Het is van groot belang dat hij de kuur afmaakt.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:34

waarom gebruik je geen mortier (vijzel) en stamp je de tabletten helemaal fijn.en die doe je dan door het eten heen? werkt prima bij mijn katten

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:35

ellepel schreef:
ik had er een slimmerd bij waar ook niks werkte.
dan maar uithongeren :+

inderdaad fijnmalen tussen 2 lepels, dan door wat vlees doen.
alleen dit aanbieden en geen ander eten, de pil blijft wel werkzaam,ook al staat het even
poes krijgt vanzelf wel honger hoor..
niet lief,maar werkt wel

daar had ik ook al wel aan gedacht. maar dan zou ik mijn poes op moeten sluiten, want anders vreed zij het op :') ( heb 2 katten )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:38

vervelend he als ze zo doen,domme dierne,snappen ze dan niet dat dat pilletje ze juist beter maakt? :(

je kunt veel proberen,vers vlees,of verse vis?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:41

Tinky12 schreef:
Ok...ik kan de kat begrijpen :+ Die troep is te ranzig voor woorden :r en weet niet hoe het bij katten is maar als mens zijnde wordt je doodziek van die rommel.(Kijk dus enorm goed uit dat je zelf niet besmet raakt ;) )

Ik heb ooit eens preventief zo'n kuur moeten slikken en dat was echt geen pretje,ben er doodziek van geweest en je krijgt er een smaak van in je mond alsof je aan een hek loopt te lebberen.Zelfs water smaakt naar metaal :r
Wees enorm hygiënisch en ontsmet alles en vooral je handen als je aan de kat (of iets wat hij aanraakt) zit. Deze parasiet is besmettelijk en overdraagbaar op mensen.

Anders kat in handdoek wikkelen en kop achterover trekken en idd de pil zoveel mogelijk achterin proberen te duwen.Zeker weten dat hij slikt en geef hem daarna iets lekkers,al weet ik niet of hij dat daadwerkelijk proeft.
Je kunt ook kijken om het fijn te malen...door gelei van voer te doen en dit op zijn pootjes smeren...katten haten viezigheid...en hoe krijgen ze dat er weer af...wassen ;)

Het is van groot belang dat hij de kuur afmaakt.

dit lukt dus niet helaas! was het maar zo. als ik dat doe begind hij me zo te bijten als hij geen kant op kan! :+

ik weet dat deze parasiet erg besmettelijk is en heb ook al voorzorg maatregelen genomen. ik was iig veel mijn handen, gelukkig ben ik geen nagelbijter :+

Ik ga proberen het door het voer te mengen, al durf ik hem niet zo goed blikvoer te geven. omdat hij steeds erger aan de diaree raakte als ik hem iets anders te eten gaf.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:43

Ik zag al dat je geen blikvoer durft te gebruiken, dus mijn eerste tip valt af ;) .
Het pilletje moet echt achterop de tong, bijna in de keel gegooid worden, anders kan hij het met zijn tong in zijn wang ofzo proppen, en dan ben je te laat...

Je zou ook nog een pillenschieter kunnen proberen: dat is een apparaatje waarmee je het pilletje verder in de bek brengt dan met je handen. Ik kan daar zelf niet mee overweg, maar er zijn mensen die het ideaal vinden werken.

Een collega van mij op het asiel heeft een hele creatieve: pilletje er goed ver in gooien en dan zelf gelijk er achteraan vol in het bekje tuffen. :D . Ik weet dat het wat ranzig klinkt, maar zoals je zelf zegt: als ze het pilletje echt nodig hebben.... het vocht zorgt namelijk voor een directe slikreflex: veel sneller dan het keeltje masseren. Geen tijd om de pil weg te frutten, hij slikt gelijk door. Dit kun je ook met een spuitje water doen, maar dan moet je heel snel zijn: het gaat erom dat ie geen tijd heeft om de pil opzij te frommelen.

Nog een vasthoudtip als je het alleen moet redden: ga op de grond op je voeten zitten, voeten strak tegen elkaar, knieen iets uit elkaar. Dan zit je kat gevangen in een V en kan ie geen kant op. Met je linkerarm rust je op zijn schouders en rug terwijl je linkerhand zijn hoofd achterover legt en bekje opendrukt, rechterhand kan dan de onderkaak naar beneden doen en de pil toedienen. Eerst even droog oefenen, of op een knuffeldier :D ... Er zijn maar weinig acrobaten die zich uit deze houdgreep weten te worstelen (in anderhalf jaar asiel 2x een kat meegemaakt die dat lukte)

Sterkte met je zieke kitten...

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:50

Hai heel herkennbaar die van mij wilde zelfs het voer niet, in de bek lukte ook niet want ze slikt niet. Ze liet de tablet smelten en met de kwijl kwam alles naar buiten.
Wij hebben de pilletjes met een lepel helemaal fijn gedrukt c.q gemalen toen ik honing erbij gepakt door tablet gehaald en op de poten gesmeerd. Ze likte het toen wel op. Je kunt evt ook stroop proberen. Lukt het dan nog niet dan zou ik de DA omraad vragen. of met zijn 2-en de kat de tablet in de bek krijgen. Heel vervelend gezicht maar wel de enige oplossing.

Laat je ons nog horen welke methode is gelukt? Ik ben in ieder geval benieuwd.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:52

dankjewel ;)

mijn kitten is nog zo klein dat je niet zo veel kragt kan zetten om hem in een houdgreep te houden, dat is dus mijn probleem, omdat ik hem niet stevig vast durf te houden omdat ik dan bang ben dat ik hem zn botten breek ( dit is wel wat overdreven hoor, maar bij wijze van ) haha.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:54

Dit klinkt misschien heel cru maar zo doen wij dat altijd, want anders krabben ze ons. Eentje houdt de kat op het lichaam vast, misschien kun je hem eerst in een handoek doen, dan kan hij niet krabben. De ander houdt zijn bekje open en 'gooit' het pilletje naar binnen. Dan houdt je zijn mondje dich! Hij zal dan waarschijnlijk zelf slikken, anders moet je er wat water bij doen. Dan moet hij wel slikken..Succes!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:55

Snovje schreef:
Hai heel herkennbaar die van mij wilde zelfs het voer niet, in de bek lukte ook niet want ze slikt niet. Ze liet de tablet smelten en met de kwijl kwam alles naar buiten.
Wij hebben de pilletjes met een lepel helemaal fijn gedrukt c.q gemalen toen ik honing erbij gepakt door tablet gehaald en op de poten gesmeerd. Ze likte het toen wel op. Je kunt evt ook stroop proberen. Lukt het dan nog niet dan zou ik de DA omraad vragen. of met zijn 2-en de kat de tablet in de bek krijgen. Heel vervelend gezicht maar wel de enige oplossing.

Laat je ons nog horen welke methode is gelukt? Ik ben in ieder geval benieuwd.

en door de honing ( wat ik wel in huis heb ) raken ze niet van aan de schijt??
want schijt heb ik al en ik wil dr graag van af _O-

helaas woon ik alleen, dus moet het in mijn eentje zien te redden :o

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 16:57

marsyl schreef:
Dit klinkt misschien heel cru maar zo doen wij dat altijd, want anders krabben ze ons. Eentje houdt de kat op het lichaam vast, misschien kun je hem eerst in een handoek doen, dan kan hij niet krabben. De ander houdt zijn bekje open en 'gooit' het pilletje naar binnen. Dan houdt je zijn mondje dich! Hij zal dan waarschijnlijk zelf slikken, anders moet je er wat water bij doen. Dan moet hij wel slikken..Succes!

ik ben helaas maar alleen. dus heb niemand die me kan helpen.
ik heb mijn broer wel in de buurd wonen, maar die ziet me aan komen, heey john je moet Nemo even weer vast houden haha, ben bang dat hij dat geen 6 dagen gaat doen ;)

marsyl

Re: Help!! kitten met Giardia, krijg pilletje er niet meer in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:58

Dan ga je erop zitten..Zet dat beestje tussen je benen, en dan niet écht gaan zitten maar meer vast houden met je benen. Koppie omhoog en hoppa!

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:59

Wat bij onze katten heel goed helpt is het pilletje fijnmalen tussen 2 lepeltjes en dat prakken door pate (Heel veel pate :P) bij ons eten ze dat gewoon op want ze proeven het niet op die manier.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 17:01

marsyl schreef:
Dan ga je erop zitten..Zet dat beestje tussen je benen, en dan niet écht gaan zitten maar meer vast houden met je benen. Koppie omhoog en hoppa!

ja mag wel even komen proberen haha. :+

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:02

Dhani schreef:
Pruttel schreef:

ik durf hem eigenlijk nix anders te geven dan brokken, omdat hij de laatste weken steeds aan de schijt raakt van iets anders. maar misschien kan ik het proberen, maar ik ben zo bang dat ik weer een pilletje weg gooi! hij hoeft maar 6 dagen 1 keer per dag een pilletje te hebben, en heb er al 2 verspilt! . }:0

die van mij zit op een duuuuur nierdieet vd DA (ook alleen droge brokjes), maar krijgt dit wel tussendoor als ie pillen eten moet.
Felix en tom poes lijken me nu niet echt speciaal dieetvoer. Pil moet erin!
Laatst bijgewerkt door _MV_ op 23-10-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:03

Haha :) Mams hier is altijd heel handig met dat soort dingen..Een twee hoppa weg pilletje..:p En dan boeit het echt niet of dat die kat tegenstribbelt want dan gaat ze er gewoon écht op zitten x)..Helpt wel..Ze slikken hier tegenwoordig alles netjes door..:p Hoe zou dat toch komen?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 17:07

het verschil moet er wezen! :D ik heb een hele makkelijke kat en een vrezelijk moeilijke kat, helaas ben ik dan niet zo handig daarmee,

ik doe het normaal met een beetje water in een spuitje! pilletje laten weken en spuiten!, maar helaas heeft nemo waarschijnlijk al het nodige meegemaakt in zijn leven dat echt vasthouden niet erg goed gaat ( ik heb hem gevonden int bos )