Kippendeskundigen gevraagd: Agresieve haan.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Kippendeskundigen gevraagd: Agresieve haan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 14:34

Ik heb een klein probleempje. heb sinds augustus 2 kippen en een haan. Ze zijn geboren in Maart/April. De haan was een heel lief dier, kan je ook zo aaien maar sinds een week of 4 wordt hij steeds fanateker als je binnen komt. Begon met schijnaanvallen, nu bijt hij in je schoenen of been en dan acht zo'n aanval met vleugels wijdt. Gisteren beet hij in m'n hand. _-:( Hij heeft al eens een schop gehad toen hij an mijn been hing en kwaad toespreken help eerst wel, dan draaide hij zich om en was het goed maar trekt hij zich nu ook niks van aan.

Ik ga nu naar binnen met een plaatje voor mijn benen voeten daar hij dar zo op gefixeerd is, dan doet hij niks. Maar zonder komt hij direct,

Iemand een idee? wat te doen? kan het puberen zijn?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:43

Ik heb hetzelfde probleem met mijn haan. De haan was -net als de kippen- eerst heel tam. Nu wordt de haan steeds feller en begon ook aan schijnaanvallen te doen. De kippen zijn nog steeds tam en ik kan ze ook zo pakken als ze nieuwsgierig naar me toe komen als ik het hokje open.
Wat ik doe om er voor te zorgen dat die haan van mij niet begint met echte aanvallen e.d. is door hem veel op te pakken en schijnaanvallen negeren. Bij het oppakken negeer ik het gebeten worden ook (met het geluk dat mijn haan niet zo hard bijt). Ben dus zelf nu ook druk bezig met deze puberende haan onder controle te houden ;)

Dat plaatje voor je benen is wel een goed idee opzich. Wat voor een ras is het?
Succes met je haan!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:46

moest stiekum aan dit liedje denken:

Maar toen las ik dat hij agressief naar jou is en niet naar de andere kippen. Maar hoe je er eme om moet gaan weet ik niet.
Niets veranderd?

Billy

Re: Kippendeskundigen gevraagd: Agresieve haan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:48

Ik ben 1x aangevallen door een haan, die heb ik 3x achter elkaar op de klomp gehad, toen wist hij dat hij beter een andere hobby kon zoeken :D
Dus of heel duidelijk maken dat je er niet van gediend bent, of zondag kippesoep :D :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:50

Coen bij de boer waar mijn pony staat doet dat ook.
Tja, ik ben er niet bang voor, het is maar een haan.
Kippen bijten niet.. die pikken...

Coen hebben we uitgezet.. het vrije erf af..., over het hek gegooid bij de geiten in, zodat hij niemand meer kan pesten. (daar zitten ook kippen).
Af en toe ontsnapt Coen en wordt dan of door mij of door de boer of zijn zonen weer over het hek gegooid.

Als Coen zijn ontsnappingen doorzet.. (en dus aanvallen)
vrees ik het ergste voor Coen en wordt hij vermoedelijk mac Chicken ....
Enigste oplossing waar ze hier mee kwamen.
(en je bent boer of je bent het niet, als je dan toch kip wil eten, dan pak je die kip die het lastigst is... )
Wel reeel, die gek springt kleine kinderen in het gezicht.

(Ik voer de losse kippen altijd.. en die luisteren met zijn allen naar de naam KKiiiipppkiiiippppkiiippp KIIIIpppppp filet.....)

Overigens liep Coen al ernstig het risico kipgehakt te worden, mijn pony doet niets met de kipjes.
Die zijn rustig.. Maar op Coen probeert ze vaak een voorbeen te zetten....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:52

Dit gebeurd vaker met hanen die als tam kuikentje grootgebracht zijn, en dan ook nog eens vaak bij de kleinere kippenrassen.
Wij hebben ze regelmatig in de opvang omdat mensen ze om deze reden dumpen. Onze ervaring is dat ze snel kunnen leren bij wie ze het kunstje kunnen flikken en bij die niet.
Na een paar keer straffen voor een aanval laten ze diegene met rust, een volgend persoon wordt opnieuw uitgeprobeerd...
Wij richten ze af met een lange dressuur zweep, waarmee je een gerichte zwiep kunt geven als een aanval begint met veren opzetten, een schop of hengst met een bezem kan gebruiken kippenribbetjes tot gevolg hebben als je pech hebt...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:56

Laatst had een vriendin ook een probleem met haar kippen en blijkbaar bestaat er zelfs een echt kippenforum! Misschien daar meer tips?

http://www.kippenforum.nl

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:03

Ik heb een kip gehad die hetzelfde deed. Niet alle schoenen, maar vooral zwarte schoenen :')
Verder was ze heel tam, kwam altijd gezelschap zoeken bij ons, ze praatte terug, je kon haar aaien en knuffelen en ze zat graag op je schouder.. Maar als je met zwarte schoenen langsliep dan vloog ze je in de broekspijpen :=
Ik heb haar toen een paar keer met de vlakke hand een flinke tik gegeven, en even duidelijk 'NEE!' geroepen.. en toen was het bij mij over :D Bij vreemden heeft ze het altijd gedaan.. en ook katten werden de tuin uit gejaagd trouwens haha!
Maar kippen en hanen zijn echt wel slim, je kan ze prima leren dat iets niet mag.. Werkt niet veel anders als bij honden en paarden; straffen bij verkeerd gedrag en belonen bij goed gedrag. Die van mij was slimmer dan de kat en kon zelfs kunstjes op commando :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:04

Ik zou het ook heel duidelijk maken dat je er niet van gediend bent.

Daarnaast schijnt het ook te helpen als je je lichaam iets afgewend houd (ben je minder bedreigend) of iets roods op je hoofd zet :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:06

anneliesdj schreef:
Ik zou het ook heel duidelijk maken dat je er niet van gediend bent.

Daarnaast schijnt het ook te helpen als je je lichaam iets afgewend houd (ben je minder bedreigend) of iets roods op je hoofd zet :+

Coen de haan valt juist aan als je weg loopt als volwassene..
(moet zeggen ik heb geen problemen met Coen, vandaar dat ik hem vaak vang en weer over het hek mik)
Kinderen van alle kanten..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:19

Nickeltje schreef:
Wij richten ze af met een lange dressuur zweep, waarmee je een gerichte zwiep kunt geven als een aanval begint met veren opzetten, een schop of hengst met een bezem kan gebruiken kippenribbetjes tot gevolg hebben als je pech hebt...

Dit was in een hok van 5 meter diep en een meter breed op de school waar ik toen op zat.
Geen kans voor een dressuurzweep dus, maar gewoon op de klomp.
Moest ook wel, want hij was echt vuil, en ik had mn korte broek aan in de zomer...heb heel lang een litteken op mn knie gehad an het mormel :D :D

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:21

die haan verdedigd gewoon zijn 'chickies' :D
net als in een paardenkudde is er altijd iemand de baas. hij mag best zijn dames hebben, maar jij moet even goed laten weten dat jij nog altijd boven hém staat.
een zweep is daarbij een mooi hulpmiddel idd ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:22

Negeren heb ik al geprobeerd en me van hem afwenden ook, dat heb ik geweten. Hij pikt behoorlijk en is geen kleintje (zeker 40 cm hoog) ras weet ik helaas niet.

Ik hadt het graag zonder agressie af willen leren maar dan toch maar klomp of een zweep.

Mc Chicken is geen optie......... :o

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:22

Lopen er meerdere hanen?

Wij hebben een agresief haantje gehad alleen werd die niet erkend als haan door de grotere dus hij kon doen wat die wilde...
Viel gerust mensen aan, vloog zo de nek in, ik had er trouwens geen problemen mee.
Wij hebben hem weggedaan en waar die nu zit gaat het wel goed.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:31

Mc Chicken zou ik ook geen optie vinden :o
Wij hebben Hollands Hoen, zwart wit geloverd. Broedmachine-kuikens van mei 2009. Als ik z'n 'chickies' pak is er trouwens niets aan de hand bij de haan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:51

De kippen kan ik ook rustig oppakken,dat is geen probleem.

Kop eraf is geen optie. Dieren die ik aanschaf blijven hier tot ze oud zijn. Agressief of niet.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:41

schop op zijn kont, beestje is verdorie 40cm hoog :')
wel nooit naar de ribbenkast ofzo schoppen

ik mik altijd zo dat ik hem eigenlijk naar boven een schopje geef.
Verder heb ik nooit last gehad met mijn hanen.

Mijn ganzen weten ook al dat ze niet mogen aanvallen naar mij, alleen moet je daar wat sneller bij zijn :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:44

ik zou er een lekker soeppie van maken............ :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:01

op wintersport sturen :j
kennis van ons had ook zo'n haan.. eerst lief toen grappig en toen gevaarlijk... ze kunnen nare wonden toebrengen als je er niet verdacht op bent.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:01

ik blijf erbij kop eraf. ik heb hier 6 hanen lopen tussen de kippen in de tuin en deze zijn allemaal niet agressief, ook niet naar elkaar. Ik moet dat gewoon niet hebben. Een agressieve haan is gewoone rg vervelend en je krijgt het ze ook niet afgeleerd!!! dus kop eraf of aan iemand geven die deze haan zoekt. Het stikt van de hanen...... dus

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:25

Zo'n haan heb ik ook gehad, een Dubbelgezoomde Barnevelder en dat zijn flinke knapen. Die was zo vuil dat ie je alleen van achteren aanviel. Hij begroef zijn sporen diep in je vel! Hij is vaak gewaarschuwd met de klomp of de bezem als luidspreker, maar het hielp ongeveer anderhalve dag en dan probeerde hij het weer. Eén keer priemde hij zijn spoor precies achter mijn knieschijf en ik kan je vertellen: dat voelt NIET fijn ;( Heb er weken last van gehad en er zit nog steeds een litteken.

Op die dag ben ik naar de boomstronk gelopen, heb de bijl erin gezet en heb de haan streng toegesproken: pas op vriend, als je het morgen wéér doet is dat jouw plek... Nu zou het zó mooi zijn als ik hier kon eindigen met: 'geloof het of niet, hij heeft het nooit meer gedaan'. Maar helaas, hij flikte het weer en tekende daarmee zijn doodvonnis. We hebben de fokker ingelicht en die wist te vertellen dat uit die lijn inderdaad meer agressie naar voren was gekomen. De haan waar het waarschijnlijk vandaan kwam had hij inmiddels al 'weggedaan'. Nieuwe haan gekregen uit een andere lijn en die was zo lief :+:

Ik ben echt niet zo dat elk dier dat zich enigszins agressief opstelt meteen het veld moet ruimen. Vaak is er best iets aan te doen, en desnoods kun je een gulden middenweg kiezen, maar dit ging me te ver. Ik wilde gewoon rustig mijn kipjes en geitjes kunnen voeren zonder bebloed en gehavend de wei weer uit te komen...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:32

Mijn moeder had ook zo'n haan en dat beest was megagroot ook nog.
Die vloog echt naar je gezicht. Ik hield hem van het lijf met de mattenklopper.
Kan je niet veel schade mee aanrichten en als ie omhoog vliegt kan je hem een flink eind weg meppen. Soort tennis zonder blijvend letsel ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:38

Heb geen kippen of haan, maar zit dit vol interesse te lezen. Ik wist helemaal niet dat zo'n haan zoveel schade aan kon richten joh....

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:43

Sjolvir schreef:

Mwhuhaha dan heb je mijn junior haan nog niet gezien :+
Die bijt, en hard ook.. ;)

Ik heb ook wel is 'ruzie' gehad met een van onze hanen, die heb ik een goede schop verkocht.. En toen was het wel over :+ Maar wat ook erg goed helpt is uit de hand voeren :j Dat doe ik nu af en toe en alle kippen zijn dan meer ontspannen dan worden de hanen vanzelf ook wat ontspannen. En is nog leuk om te doen ook :)

Edit] onze haan is wel een halve meter groot [ruim] dus daar kun je best wat agressief tegen zijn :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:32

ZusJacobs schreef:
Sjolvir schreef:

Mwhuhaha dan heb je mijn junior haan nog niet gezien :+
Die bijt, en hard ook.. ;)

Ik heb ook wel is 'ruzie' gehad met een van onze hanen, die heb ik een goede schop verkocht.. En toen was het wel over :+ Maar wat ook erg goed helpt is uit de hand voeren :j Dat doe ik nu af en toe en alle kippen zijn dan meer ontspannen dan worden de hanen vanzelf ook wat ontspannen. En is nog leuk om te doen ook :)

Edit] onze haan is wel een halve meter groot [ruim] dus daar kun je best wat agressief tegen zijn :P

Die van mij beet ook en pikte niet. Verschil is duidelijk merkbaar en bijten doet heel wat zeerder. Hij hing in mijn hand zoals mijn hond pakwerk doet op een mouw..... :P