Kat te mager.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Kat te mager.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:35

Hallo .

Wij hebben een poes, genaamd Muis. Ze komt uit het asiel, en is van een mensenschuw jong poesje, uitgegroeid tot een volwassen, liefhebbende, totaal niet bange poes. Ik ben ook erg trots op mijn beestje :D.

Maar,
2 jaar geleden werd ze in de zomer ziek. Wilde niet meer eten, niet meer drinken. Wij dachten aan een bijensteek in de bek, omdat ze die nogal graag vangt. Hebben het 1 dag aangekeken, omdat ook mensen zich wel eens niet oké voelen, en haar met een spuitje water te drinken gegeven, zodat ze toch wat vocht in haar lichaampje kreeg. Toen haar situatie niet veranderde, zijn we naar de DA gegaan. Bleek ze erg ziek te zijn. Medicijnen gekregen, en ze was na een toch nog wel harde strijd na 3 weekjes weer op de been. Wij blij en opgelucht.

Maar,
1 jaar geleden begon ze dezelfde verschijnselen te vertonen. Wij wisten wat dit was, en zijn direct naar de DA gegaan. Weer medicijnen meegekregen, en ze gevoerd door haar paté. In het begin at ze namelijk nog wat. Maar na een dag wilde ze niet meer eten, niet meer drinken, niet meer bewegen. Wij naar de DA gebeld. het was rond 4 uur. We konden de volgende ochtend direct komen. Ik zou die avond met een vriendin naar de manege gaan. Ik ren nog even naar boven om mijn cap te pakken, en zie Muis op de trap zitten. Helemaal in elkaar gedoken, en het vlies begon zich over haar ogen te trekken. Ik mijn moeder geroepen. Zij keek ernaar, en heeft direct de DA weer gebeld. We moesten maar direct komen, dit was ernstiger dan hij dacht. Al met al heeft Muis 3 dagen op de IC bij de dierenarts in zijn praktijk gelegen. Aan infuus, en ze kreeg dwangvoeding. Het arme beestje was broodmager. Na die dagen mocht ze weer naar huis, maar we moesten haar nog wel dwangvoederen. Dit dwangvoederen ging 3 weken door, toen begon ze pas zelf te eten. DA noemde het bijna een wonder dat ze er weer bovenop is gekomen.

Nu is het weer die tijd dat ze tot nu elk jaar dat we haar hadden ziek werd. Iets later misschien. Ze begint weer erg af te vallen, en we zijn bang, dat als ze nu ziek word, ze te weinig reserves heeft om van te leven. Paté eet ze niet goed, en kotst ze ook zo weer uit.
Misschien heeft een van jullie bokkers ervaring met deze 'ziekte', en weet wat het best te voeren?
Ik hoop op tips.

(Sorry voor het lange verhaal :o )

Montreux

Re: Kat te mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:40

Geen ervaring met de ziekte, maar adviseer je goed voer tegeven. Ik voer carocat lam met rijst. Schijnt ook goed te zijn voor katten met problemen met de spijsvertering. Van royal canin gaan ze hier direct aan de diarree namelijk. een kat hier is idd mager maar eet verder goed. maak me er niet druk meer over.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:42

Oké, ik zal eens even kijken bij de dieren speciaal zaak.
Dat ze niet zo dik is, baart me geen zorgen. Ik maak me alleen zorgen over wat er gebeurd als ze weer zo ziek word. Aangezien ze er de laatste keer bijna aan onderdoor ging, mede dankzij weinig 'vetreservers'. Na deze ziekte is ze nog slechter gaan eten.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:45

wens je veel sterkte toe met dit zorgenkindje. hoop dat ze goed blijft eten.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:46

Dankje :)
Ik hoop het ook, en ik ga eens informeren bij de dierenspeciaalzaak, over het voer wat jij aanbeveelde.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:51

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:53

Is het misschien niet verstandig om dan NU al naar een dierenarts te gaan, en niet af te wachten tot ze nog zieker wordt?
Verder heb ik er ook geen ervaring mee, en katten zijn over het algemeen zeer kieskeurige eters. Het kan heel wat zakken brokken en blikjes kosten voor je datgene gevonden hebt wat je kat graag eet. Mijn katten krijgen ook carocroc en zowel de lam áls de kipvariant wordt graag gegeten.
Maar zelf zou ik dus eerst naar de dierenarts gaan vóórdat het weer TE is. Als je kat geen reserves heeft is het moeilijk vechten tegen een aandoening. Tevens is het misschien wel mogelijk dat de dierenarts nu de behandeling al inzet.

over welke ziekte gaat het eigenlijk?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:57

Ze is nog steeds wel wat te mager, maar DA zei vorige keer dat onze Muis nu eenmaal een zeer kieskeurige eter is, en erg verwend in haar keuze van het eten.
Ze vertoont tot nu toe nog geen tekenen van de ziekte, alleen wel dat ze nog steeds niet goed eet.
Daarom wilde ik haar namelijk iets bijvoeren wat goed werkt, aangezien ik bang ben dat het, zoals jij idd zei, het anders weer gebeurd.
We hebben al verschillende dingen geprobeerd. Probleem is dat Madam Muis alles laat staan, en onze andere kat Tijger altijd op een of andere manier altijd de restjes weet te bemachtigen..
Toch bedankt voor je tips/reactie :)

@ Montreux: Bedankt, ga meteen een kijkje nemen :)

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:59

geen dank hoor, maar denk dat je nog een heleboel voedingsadviezen gaat krijgen van de overige kattenbezitters hier. Volg je gevoel en geef iets wat ze ook echt lekker vind en met smaak op eet.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:59

Ik ga het proberen. Is erg lastig, omdat ze een 'verwende eter' is.
Bedankt voor al je tips :)

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:10

tja als kattenliefhebber doe ik dat graag hoor. als niets anders lukt anders eens een koolvistablet uit de diepvries proberen. opwarmen in de magnetron en poesje kan smullen. die van mij staan dan voor de magnetron te kijken en te wachten tot het klaar is. blikje tonijn op waterbasis doet ook wonderen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:11

Oei... een van mijn katten zat op een blaasgruisdieet (Royal Canin Urinary) en van de een op de andere dag begon hij met overgeven. Overgeven, overgeven en overgeven... Het maakte niet meer uit wát ik hem gaf, want het kwam er met dezelfde gang weer uit. Door zijn gruisprobleem durfde ik hem niet op andere brokken te zetten... op een gegeven moment ging hij gal met bloed overgeven, poes op de antibioticapillen (en een week lang alleen rauwe kipfilet) en het ging goed! Na die week weer op brokken en weer dikke ellende... Kat opgepakt en weer naar de DA gereden. Hij was een gratenpakhuis, begon uit te drogen en kon zichzelf niet meer op temperatuur houden. 10 dagen antibiotica (via injecties), weer kipfilet (met ongeklopte slagroom) en hij klaarde weer op. Toen ben ik gaan goochelen met brokken en nu eet hij Carocat en geeft niet meer over.
Hij bleek een maag- darminfectie te hebben en zijn boezemvriendje was net overleden, dat maakte het ook niet bepaald makkelijker. Sinds ruim een maand zijn we verhuisd en hij is echt zo goed als nieuw. Moet nu echt oppassen dat meneer niet te vet wordt, hij begint echt een kwab onder z'n buik te krijgen. Heerlijke kat :D

Maar zorg dat je deze ellende voor bent! Op het moment dat hij aan het uitdrogen was en zichzelf niet op temperatuur kon houden had ik net een week daarvoor zijn vriendje (en de mijne...) moeten laten gaan en ik zag mezelf echt niet na een week de volgende wegbrengen.

Probeer uit te zoeken waarvan je kat niet gaat overgeven (proberen met voer, verschillende brokken, verschillend natvoer, Carnibest, eendagskuikens, rundergehakt, koolvisfilet, wat je er maar in krijgt) en let op dat hij niet aan de diarree gaat, want dan heb je er nog een probleem bij.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:12

@Montrieux

Haha, oké, moet alleen zorgen dat mijn andere kat dan ergens ver buiten is, zodat ze het niet hoort. Die eet, in tegenstelling tot Muis, wel genoeg, en we moeten oppassen voor een te zware kat. :o

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:14

@Quellian

Bedankt voor je tip. Tjonge, wat een verhaal. Gelukkig eet je kat nu wel weer goed, een zorg minder :) Hopen dat het zo blijft. ;)
Ik ga het maandag allemaal aan mijn moeder voorleggen, en dan beslissen wat het handigste is om te doen, en wat het best bij onze kat past.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:15

tja bij mij staat er gewoon een voertoren hoor. kunnen ze de hele dag naar behoefte eten en er is er geen een te dik. Heb er ook maar 11 hahaha

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:18

Montreux schreef:
tja bij mij staat er gewoon een voertoren hoor. kunnen ze de hele dag naar behoefte eten en er is er geen een te dik. Heb er ook maar 11 hahaha

Ik vul elke dag 2 bakken met brokken, heb 8 katten, maar er beginnen er wel een stel richting model 'pad' te gaan :D
Vorige week liet ik mama en 3 koters neutraliseren en de DA zei: 'je voert ze goed, dat mag wel minder', zijn nu dus aan het afbouwen... Ik voer nu trouwens Carocat, wisselend kip/lam (koop de grote zakken, doe er ongeveer een maand mee) en als afwisseling eens per week wat natvoer, een eendagskuiken, kippennek, Canibest of iets in die trant.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:23

@montrieux:
Bij ons staat ook altijd droogvoer tot de beschikking.
Maar Tijger houd nogal van snaaien, als er iets op de grond valt, oid. (weet het, slechtee gewoonte)

@Quellian.
Als ik het mag vragen, :o Hoe duur zijn die zakken dan ongeveer, en de iets kleinere maat, (we hebben maar 2 katten te voeden :+)

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:29

zak van 15 kg kost hier €34,95 die van 7 kg iets van €18. is dus niet de hoofdprijs.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:29

Oké, maar dan weten we een beetje wat we kunnen verwachten :)
Bedankt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:31

Wij betalen 37,95 voor 15kg :j
Zijn goede brokken die ook betaalbaar zijn.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:32

tja die van mij hebben gelukkig geen aanleg om dik te worden. En kom ook op shows met enkele van mijn katten. nieuwe hobby he. Maar nog nooit commentaar gehad op het formaat Vachten doen het ook prima. Pas nog met een kat een BIV (best in varieteit) gehaald vanwege de mooie en zachte vacht. Ik ben overtuigd carocat gebruiker!

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:34

en waar koop jij jouw carocat Quellian? tip: bestel bij Gropet in Rotterdam. Ik heb een klantennummer en bel om bestelling door te geven en haal dan 's middags op. maar ze bezorgen dus ook!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 21:35

Wauw, Wat voor katten heb je dan?
Ik heb niet echt raskatten. Gewoon mengelmoesjes uit het asiel.
Daar haal ik ze toch het liefst vandaan. Weer een kat aan een leuk thuis geholpen. (tenminste, dat hoop ik toch, dat ze bij ons een leuk thuis hebben :+ )

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:37

Heb hier van alles rondlopen van huistuinkeuken kat, heilige birmaan, blauwe russen, maine coons en mijn laatste aanwinst en showkat (met die biv) een nebelung.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:38

heb geen centen maar er loopt hier wel een vermogen aan raskatten hahaha