Poes met suikerziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sandeman

Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 18:39

Hoi bokkers,

Ben net met mijn poezekind bij de DA geweest. Ze heeft suikerziekte.
Nu eerst 3weken speciaal voer en afvallen. Dan opnieuw onderzoeken en als dat niet helpt moet ze aan de insuline.
Wie heeft hier ervaring mee??

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:48

Mijn kat heeft drie jaar suikerziekte gehad. Nouja eigenlijk 2 jaar, er zijn tussendoor periodes geweest dat zijn suiker goed was.

Ik hoop voor je dat ze niet aan de insuline hoeft! Het is best een zorg.

Ik moest 2x per dag spuiten op gezette tijden. Heb ik altijd heel braaf gedaan, maar even spontaan weekendje weg of iemand vinden die je kat kan/durft spuiten als je op vakantie gaat is niet makkelijk. Daarbij komt er ook een kostenplaatje bij. Vaak naar de DA voor controle's + aangepast voer en natuurlijk de insuline en de spuitjes. Ik heb het altijd met liefde gedaan, het is zoals je zegt je poezekind, en op een gegeven moment past het gewoon in je leven.

Sandeman

Re: Poes met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:12

O gut. daar had ik nog niet eens aan gedacht als ik bijv op vakantie ben.
Is dat erg duur dat insuline. Ik doe het ook met liefde hoor. Ze is me kindje. Eerst maar hopen dat het goed gaat met voer en afvallen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:15

De insuline op zich is nog niet eens zo erg duur. Het zijn kleine potjes, tussen de 6 en 9 euro, 2,5 ml en je doet er wel even mee hoor. Afhankelijk van hoeveel je moet geven natuurlijk. Maar het is meer dat het een terugkomend iets + alle dingen die er nog bijkomen.

Maar misschien zijn de dingen die je nu doet al afdoende en hoef je niet te gaan spuiten!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:19

Ja moet gewoon rustig afwachten en op het beste hopen. En strikt bij het dieet blijven. Over 3 weken dus nieuwe afspraak.
Onderzoek was wel zielig. Ze was zo wild, ze moesten haar platspuiten. Geen land mee te bezeilen. Had ik wel verwacht. Ze is een pittige tante.
Ben nu al blut, zijn 5 kwartier bezig geweest. Maar hele aardige meiden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:24

De kat van mijn moeder heeft 5 jaar suikergehad. En moest ook 2x daags geprikt worden. Mijn moeder kon op een gegeven moment zelf niet meer spuiten. Dan is het wel een opgave hoor. Ik en mijn zus kwamen dan 2x per dag de katten spuiten. Want mama wilde (heel logisch) de kat natuurlijk niet kwijt! Dat mijn moeder is overleden is de kat naar mijn zus gegaan.
De kosten van de insuline vallen inderdaad best mee. Mits je niet te veel hoeft te geven. Maar dan nog he. Als je de kat al jaren heb geef je hem met liefde de insuline.
Ze kunnen er heel oud mee worden. Maar moeten wel met regelmaat gecontroleerd worden. Standaard deed onze DA het bij de entingen. Dus 1x per jaar! Alleen als wij merkte dat het niet goed was lieten we vaker controleren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:28

Mijn kat had ook suikerziekte. Hij kreeg het toen hij 6 was en hij is uiteindelijk 19 geworden.

We moesten hem 2x per dag 2 eenheden insuline geven. Dit moet op gezette tijden. Wij deden het om 8 uur sochtends en om 8 uur savonds. Dus niet een keer om 10 over 8 want dan kreeg hij een insult. Je moet echt precies op tijd prikken! Soms verschilde zijn bloedsuiker ook. Dan gaven we te veel en dan weer te weinig. Het prikken vond hij niet echt erg, elke keer als hij geprikt moest worden gaven we hem een stukje kaas ( zijn lievelingshapje).

Houdt er rekening mee dat een kat met diabetes erg veel tijd en aandacht kost! Als je nu al weet dat je bijvoorbeeld niet elke dag op dezelfde tijd kan prikken zorg dan dat hij ergens heen gaat waar dat wel kan. Let er ook op dat hij geen insult krijgt. Dan lopen ze vreemd alsof ze dronken zijn en gaan raar gedrag vertonen. De mijne kroop bijv achter de koelkast en plaste het hele huis onder.

En katten krijgen door de diabetes ook weer andere problemen! De onze kreeg er ook epilepsie door.

Maar mijn kat heeft nog heel erg lang met suikerziekte geleeft dus het is zeker het einde niet!

Insuline is niet erg duur. Een flesje is ongeveer 7/8 euro en 10 naalden omgeveer 3 euro. Hier doe je wel even mee. Wij gebruikten de naalden ook 2x in plaats van 1 keer

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:32

Ik heb wel wisseldiensten, dus daar moet ik wel rekening mee houden. Wellicht kan ik bijzondere tijden aanhouden. Ben alleen nl. Maar heb er alles voor over. Ze is 11 jaar en wil nog wel een paar jaar van haar genieten.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:34

onze pers was al een jaar of 13 toen hij suikerziekte kreeg, in het begin moest ik hem twee keer per dag bloed afnemen en meten hoeveel het was...
en twee keer per dag insuline spuiten...
hoewel ik het graag voor mijn kat over had is het wel een opgave, zeker omdat het op uur en tijd moet gebeuren en je niet zomaar van huis kunt...
mijn kat heeft ook een keer een hippo gehad en dat is niet leuk om te zien!
toen mijn kat zijn nieren er ook nog eens mee ophielden was het erg genoeg einde verhaal voor hem, de dierenarts vond dat het genoeg was geweest.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:35

Onze oude kat had ook suikerziekte, ik was toen nog jong en de kat is al een tijdje dood dus weet er niet veel meer van.
Weet alleen nog wel dat m'n ouders haar ook insuline in moesten spuiten, en dat ze altijd heel rustig bleef. :P
Succes met je kat!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:38

Ook wij hebben te horen gekregen dat de tijden van prikken heel belangrijk waren. Maar moet zeggen dat dat ook wel eens is mis gegaan en dat de kat daar niet eens last van heeft gehad.
Verder moesten we de laatste 2 jaar 6 eenheden per keer prikken. Best veel dus!

De kat zelf vondt het prikken ook helemaal geen probleem hoor.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:40

Het spuiten vind ik niet erg om te doen. Heb alleen erg onregelmatige werktijden. Maar goed dat moet ik allemaal even overleggen. En ik kan niet iedereen in haar buurt laten. Ze is een wilde tante. Mij zal het wel lukken

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:42

Die van mij heeft ook een periode's hele hoge eenheden gehad. Maar ook regelmatig hypo's. Prikken liet ie altijd maar over zich heen komen. In principe voelen ze er natuurlijk ook niks van.

@Sandeman, je moet gewoon tijden uitkiezen die jou het beste uitkomen. Of dat nou elke dag om 2 uur in de nacht en 2 uur overdag is dat maakt niet uit. Dat weet je poezekind toch niet :) Als de regelmaat er maar in zit.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:46

Oke dank je wel.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:48

Mijn kat heeft ook suikerziekte, en wij moeten hem ook 2 keer daags inspuiten. Hij krijgt wel 10 (!) eenheden. Hij krijgt ook dieet voer enzo. Wij zijn niet zo heel stipt met inspuiten, omdat dat gewoon niet lukt maar het is zo ongeveer om 7h 's ochtends en 19h 's avonds dat wij het doen.

Veel succes ermee!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:53

De kat van onze buren heeft suikerziekte. Omdat ik de kat regelmatig verzorg en dan ook 2 keer per dag de insuline spuit, heb ik er wel een beetje ervaring mee.
Regelmaat is erg belangrijk. Op gezette tijden eten geven en op gezette tijden spuiten. Eten en spuiten houden nauw verband met elkaar.
Het spuiten zelf vind ik niet eng ofzo. De buurvrouw heeft het een paar keer voorgedaan en ze legt altijd netjes een setje spuiten klaar met daarop een streepje voor de dosering. De eerste keer was wel wat apart, maar als je het een paar keer gedaan hebt en het gaat goed dan ben je er zo aan gewend.

Zoals ik het begrepen heb is de insuline niet duur. Maar vooral in begin zitten er best veel consulten aan vast, er moet uitgevogeld worden wat de juiste dosis is. Daar hangt natuurlijk wel een behoorlijk prijskaartje aan.

Als je nog iets wilt vragen: stuur gerust een PB-tje. Als ik het antwoord niet weet dan wil ik het met alle plezier even voor je aan de buuv vragen.

Hopelijk hoeft het allemaal niet zover te komen en wordt het probleem zonder spuiten opgelost. In elk geval veel sterkte en beterschap voor de poezel :(:)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:59

Oscar schreef:
De kat van onze buren heeft suikerziekte. Omdat ik de kat regelmatig verzorg en dan ook 2 keer per dag de insuline spuit, heb ik er wel een beetje ervaring mee.
Regelmaat is erg belangrijk. Op gezette tijden eten geven en op gezette tijden spuiten. Eten en spuiten houden nauw verband met elkaar.
Het spuiten zelf vind ik niet eng ofzo. De buurvrouw heeft het een paar keer voorgedaan en ze legt altijd netjes een setje spuiten klaar met daarop een streepje voor de dosering. De eerste keer was wel wat apart, maar als je het een paar keer gedaan hebt en het gaat goed dan ben je er zo aan gewend.

Zoals ik het begrepen heb is de insuline niet duur. Maar vooral in begin zitten er best veel consulten aan vast, er moet uitgevogeld worden wat de juiste dosis is. Daar hangt natuurlijk wel een behoorlijk prijskaartje aan.

Als je nog iets wilt vragen: stuur gerust een PB-tje. Als ik het antwoord niet weet dan wil ik het met alle plezier even voor je aan de buuv vragen.

Igg heeeeeeeeeeeel erg bedankt!!!

Hopelijk hoeft het allemaal niet zover te komen en wordt het probleem zonder spuiten opgelost. In elk geval veel sterkte en beterschap voor de poezel :(:)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:01

wilde zeggen...igg heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:04

Je hebt een forum speciaal voor suikerziekte katten, daar kunnen ze je met raad en daad bij staan.. Ga even zoeken naar de naam, want die weet ik zo even niet meer uit mijn hoofd..

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:05

Okay super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:08

De insuline is niet zo heel duur. Wel heb je kans dat ze op speciale brokken moet blijven welke wel prijzig kunnen zijn. Je moet haar op gezette tijden eten geven en spuiten.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:14

Ja ze moet wel speciaal voer voor diabeticus en afvallen.
En ze mag ca 60 gr per dag

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:19

Er zijn al veel reacties geweest maar ik zal ook even mijn verhaal doen :D De kat van mijn ouders heeft sinds begin september suikerziekte. Ze heeft geen speciaal dieet maar word wel 2 keer per dag gespoten. Volgens onze dierenarts mag er best een half uurtje speling zitten op de tijden dat ze spuiten. Insuline kost ong 7 euro, de spuiten weet ik niet maar het is niet veel. Er word mee gespoten tot de spuiten bot worden, dat merk je vanzelf ;)
Het nadeel is nu nog dat ze wekelijks naar de dierenarts moeten om bloed te prikken, dat kost 11 euro per keer. Het is namelijk even zoeken naar de juiste dosis insuline.
Vooral mijn moeder vind het vervelend om iemand tot last te zijn als ze op vakantie gaan, maar ik, een buurvrouw en een tante kunnen spuiten dus dat geen probleem.

succes met de poes! :(:)

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:21

Sandeman schreef:
Ja ze moet wel speciaal voer voor diabeticus en afvallen.
En ze mag ca 60 gr per dag

Nog even hierop reagerenn, de kat van mijn ouders werd dus juist heel erg mager. Na onderzoek bleek ze dus suiker te hebben. Nu komt ze langzaam weer op haar oude gewicht en blijkt nu ook steeds meer insuline nodig te hebben. Dit zal vast te maken hebben met het gewicht/ vetpercentage van de kat denk ik.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:26

onze hond heeft het al heel lang. Is ook 2x per dag spuitje.
neemt wel tijd in beslag en als mama weg gaat moet ze ook meteen op tijd terug.
Maar de kat zal er wel beter van worden, en de insuline valt wel mee van prijs hoor, voor zoiets klein :)

veel geluk ermee :)