Wie doet er aan cursussen met zijn (oudere) hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Wie doet er aan cursussen met zijn (oudere) hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 13:05

Hoi iedereen,

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ook cursussen volgen met hun volwassen hond.
Mijn hond is nu 2 jaar oud,luisterd prima,maar ik zou graag een cursus willen volgen met hem.
Gewoon om samen lekker bezig te zijn.
Hebben jullie tips voor een cursus? wat doen jullie en bevalt het?

Alvast bedankt!

_Bitje_

Re: Wie doet er aan cursussen met zijn (oudere) hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:05

ik niet, maar ken er zat die gewoon met een (net)volwassen
hond nog eens een cursus doet

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 13:07

Dus het is niet vreemd ofzo?
Ik heb deze hond namelijk niet als pup gekregen,dus geen puppy cursus mee gedaan of iets dergelijks.Ik heb hem zelf leren luisteren haha.Alles gaat goed,maar ik zou graag een avondje echt voor hem in willen plannen zegmaar!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:10

Onze hond is nu 3 en vindt trainen helemaal geweldig!!!
We hebben eventjes niet met hem getraind, en je merkt gewoon dat hij het mist!
Zelf thuis trainen gebeurd bij ons gewoon niet :P Daar ben je echt met hem bezig.
Agility vindt hij ook echt helemaal geweldig!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:10

Saskia9 schreef:
Dus het is niet vreemd ofzo?

tuurlijk niet!! :D

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 13:13

haha gelukkig maar!
Ik zal eens wat hondenscholen informeren hier in de buurt..

Ik heb geen idee wat mijn hond leuk zal vinden,mij lijkt behendigheid wel erg leuk om te doen!

Wat is Agility?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:13

We hebben puppycursus gedaan en half de vervolgcursus, vooral ook omdat we haar goed sociaal wilden hebben met andere honden(Wat ook gelukt is :j). Alleen op den duur zijn we maar gestopt want dr concentratie was geen enkele keer ech goed en daar wordt je zelf dan ook niet vrolijker op en kan je frustratie's naar je hond gaan uiten, en dat wouden we niet.
En het kost natuurlijk ook wat..

We wouden wel als ze HD vrij was geweest behengdigheid doen, maar helaas.
Denk wel dat ze dat wel leuk had gevonden :j

Flyball is overigens ook leuk :j

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:19

Ik heb allebei mijn honden op latere leeftijd gekregen en ben ook met allebei dus op latere leeftijd gestart met training. Met mijn JR heb ik tot 11 jarige leeftijd behendigheid training gedaan (de laatste jaren wel ouwe mannen behendigheid hoor :D )
Mijn jongere hond kreeg te veel prikkels op training, dus die ben ik thuis zelf verder gaan trainen. Zij is nu 2 1/2 en ik wil eigenlijk kijken of ik de training met haar weer op kan pakken, omdat ik graag weer behendigheid wil gaan doen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:20

Saskia9 schreef:
haha gelukkig maar!
Ik zal eens wat hondenscholen informeren hier in de buurt..

Ik heb geen idee wat mijn hond leuk zal vinden,mij lijkt behendigheid wel erg leuk om te doen!

Wat is Agility?

ik dacht een hindernissen parcour :+

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:51

Ja hoor, ik!

We zijn met de 1e hond pas op cursus gegaan toen ze een jaar of 4 was. Stroom je gewoon in in de EG groep. Andere hond was 5, en de laatst was 7 jaar.
Inmiddels train ik met 2 nog steeds behendigheid (agility), waarvan de oudste nu 10 is en de jongste 9.

Niks geks aan dus :D

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:37

Ik heb eerst gehoorzaamheidscursussen gedaan met mijn hond en ben daarna overgegaan op behendigheid. Daarvoor moest je ook eerst gehoorzaamheid hebben gehaald omdat je hond dus wel moet luisteren. Ik zit nu bij beginners van behendigheid en dat zijn zeker niet alleen jonge honden hoor. In het begin zal je hond het ws ff door moeten krijgen, maar mijn hond vind het nu helemaal geweldig,nudat hij snapt wat de bedoeling is zegmaar :) Misschien kun je een keer een proeflesje doen anders?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:07

Onze oudste (beide borders trouwens) is tot zijn 7/8jaar 2xweek naar de hondenschool gegaan, vanaf toen was minder intensief en vanaf zijn 10jaar ligt het stil (het beestje was er echt wat oud voor, is ondertussen 13).
Onze jongste is er nu 7 ( :o geloof ik), en gaat nog braafjes twee keer in de week naar de hondenschool.
Allebei trouwens gehoorzaamheid... Hetgeen in de begincursusjes misschien wat saai/eentonig kan lijken, maar eens in de verdere klassen enorm uitdagend is voor de honden. Apporteren gaat bv niet in een simpel lijntje, maar de apport moet in een soort doolhof gegooit worden, waarbij de hond dan de juiste ingang(want er zijn vaak drie verschillende ingangen) en de juiste weg naar zijn apport moet vinden, allemaal binnen een bepaalde tijd.

Allebei de honden staan elke keer te springen voor de auto als ze mee naar de training mogen, honden leven er echt van op!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:33

Mijn hond is 4 en doe al 4 jaar cursus met haar. Ze vind het geweldig. En zo blijf ik met haar bezig.

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:39

blijf deze topic even volgen wat voor mijn 3 jarige snottweiler zoek ik ook nog een leuke training het liefst iets met speelattributen daar is hij gek op :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:45

dirtchick schreef:
blijf deze topic even volgen wat voor mijn 3 jarige snottweiler zoek ik ook nog een leuke training het liefst iets met speelattributen daar is hij gek op :)

Gek op ballen en rennen? Dan is flyball denk ik wel wat :j (Mits hij HD vrij is)

dirtchick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:00

ja hij is hd vrij eigenlijk nooit aan gedacht aan flyball, denk dat hij dat wel leuk zou vinden

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:12

Op www.fhn.nl kun je zien welke hondensporten er zijn en meteen een hondenclub bij je in de buurt zoeken die is aangesloten bij federatie hondensport nederland :)

Ohja en dogfrisbee is ook heel leuk ;)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:10

wij doen met onze 9 jarige bastaard reu hondentraining, niveau 4 (sinds half jaartje van 0 naar 4 ) samen met mn 11 maanden jonge teefje. En flybal (sinds 1 maand.) en dat vind hij fantastisch. Rent alle honden eruit en graait als een pittbull naar de bal :D 8-)

En hij is nog zo soepel en snel als een 2 jarige hond :D

dus helemaal niet raar hoor :D Juist leuk! Lekker doen.
Wij zitten bij AKC Waterland in Purmerend, daar staan wel wat activiteiten op.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:25

tantjeuh schreef:
Onze oudste (beide borders trouwens) is tot zijn 7/8jaar 2xweek naar de hondenschool gegaan, vanaf toen was minder intensief en vanaf zijn 10jaar ligt het stil (het beestje was er echt wat oud voor, is ondertussen 13).
Onze jongste is er nu 7 ( :o geloof ik), en gaat nog braafjes twee keer in de week naar de hondenschool.
Allebei trouwens gehoorzaamheid... Hetgeen in de begincursusjes misschien wat saai/eentonig kan lijken, maar eens in de verdere klassen enorm uitdagend is voor de honden. Apporteren gaat bv niet in een simpel lijntje, maar de apport moet in een soort doolhof gegooit worden, waarbij de hond dan de juiste ingang(want er zijn vaak drie verschillende ingangen) en de juiste weg naar zijn apport moet vinden, allemaal binnen een bepaalde tijd.

Allebei de honden staan elke keer te springen voor de auto als ze mee naar de training mogen, honden leven er echt van op!

Klopt het dat jij in België woont? Want in Nederland is gehoorzaamheid vaak niet zo afwisselend als in België. Wat jij noemt met het apporteren ken ik helemaal niet vanuit Nederland. Mij lijkt het wel vele malen leuker.

cursussen kunnen nog prima met een hond van 2. Met mijn poedeltje van 3 train ik behendigheid en ik hoop dat nog vele jaren te kunnen doen. Wel vragen veel hondenscholen een gehoorzaamheidsdiploma voordat je kunt beginnen met behendigheid. Maar niet allemaal!
Als Eindhoven (vlakbij Ikea) voor je te doen is kan ik je dogaction aanraden. Hebben ze van allerlei cursussen, waaronder behendigheid.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:57

Lysette schreef:
tantjeuh schreef:

Klopt het dat jij in België woont? Want in Nederland is gehoorzaamheid vaak niet zo afwisselend als in België. Wat jij noemt met het apporteren ken ik helemaal niet vanuit Nederland. Mij lijkt het wel vele malen leuker.

cursussen kunnen nog prima met een hond van 2. Met mijn poedeltje van 3 train ik behendigheid en ik hoop dat nog vele jaren te kunnen doen. Wel vragen veel hondenscholen een gehoorzaamheidsdiploma voordat je kunt beginnen met behendigheid. Maar niet allemaal!
Als Eindhoven (vlakbij Ikea) voor je te doen is kan ik je dogaction aanraden. Hebben ze van allerlei cursussen, waaronder behendigheid.

Klopt inderdaad dat ik in België woon.. Ik wist wel dat het in België vééle malen goedkoper is om met je hond naar hondenschool te gaan (50€ lidgeld voor een jaar, 2x per week les), maar dat ook de inhoud anders was wist ik niet. Het is wel dat de gehoorzaamheid waar ik over spreek, het wedstrijd programma is, maargoed, dit is ook volledig toegankelijk voor iemand die bv maar één keer in het jaar eens een wedstrijdje meedoet.
Wel jammer eigenlijk, vermits gehoorzaamheid de basis is van alles, vind ik het juist goed dat ze die uitdaging er blijven insteken zodat mensen gemotiveerd zijn om er mee blijven door te gaan... Zo komt er in die hogere klassen bijvoorbeeld ook het terugbrengen van verloren voorwerpen bij ('basisspeurwerk), waarbij de geleider een volledige wandeling moet maken langst allerlei obstakels en dan ergens op een vooraf aangeduide plaats zijn voorwerp moet laten vallen. Op het einde van de wandeling krijgt de hond dan het bevel 'zoek' en moet ie binnen een bepaalde tijd het voorwerp terugbrengen.
Ook terugsturen naar de plaats komt erbij. Dan moet de geleider op een bepaalde plaats (bv links naast een bepaalde band) de hond doen liggen, waarna de geleider verder zijn wandeling afmaakt. Op het einde moet de begeleider zijn hond dat bij zich roepen. Daarna moet hij zijn hond terugsturen naar exact diezelfde plaats als waar hij eerst lag (waarbij dan bv de band waar hij eerst links naast lag, 10 meter wordt verplaatst, waardoor de hond dus echt zijn neus moet gebruiken).
Zelfs simpele oefeningen als houdingen (zit/lig/staan) worden moeilijk gemaakt door dat op een bepaald obstakel te doen (bijvoorbeeld op een wipplank, op een trampoline, op een tractorband, in het water...) waarbij de baas dan eventueel uit het zicht (achter een grote plaat bv) moet gaan staan, zodat de hond zijn baas niet ziet.

Vive la Belgique :D, op het gebied van hondensport dan toch..

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:13

Wauw tantjeuh, bij jullie klinkt het echt veel leuker :=
Ik heb redelijk wat cursussen gehoorzaamheid gevolgd, maar bij ons was het toch echt een stuk saaier :P Daarom ben ik uiteindelijk ook begonnen met behendigheid. Voor mezelf en voor de hond past dat toch een stuk beter :j

Als je behendigheid wil gaan doen met een oudere hond zijn er idd scholen die een diploma vragen. Maar er zijn er toch ook wel die je toelaten als je kunt laten zien dat je hond netjes luisterd. Soms staat er dan wel op de site dat je een bepaald niveau moet hebben. Ik zou dus gewoon contact opnemen met scholen in de buurt of het een optie is om zonder diploma in te stromen :)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:20

In Nederland heb je ook cursussen met apporteren hoor, maar je moet érgens beginnen.
Ik ben begonnen in 0 oud. dan mag je met iedere leeftijd mee beginnen in niveau 0 en dan ga je steeds promoveren. Ik zit nu in niveau 4 en dan krijg je ook apporteren, vak sturen e.d.

erg leuk

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:23

Nimroy: Is dat tegen mij of niet? Want ik zeg nergens dat er in nl geen apporteren inzit. Ik zeg alleen dat de gehoorzaamheid bij ons een stuk saaier is :)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:46

Lysette schreef:

sorry, nee tegen Lysette :D

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:53

Haha ok, sorry verkeerd begrepen.
Denk overigens dat Lysette hetzelfde bedoeld als mij. Je hebt in NL ook wel apporteren, maar niet zoals tantjeuh beschrijft.