Binnenkort een kat, welk ras?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Binnenkort een kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 11:49

Ja de titel is wat kort door de bocht dus ik zal het even uitleggen.
Omdat mijn vriend en ik binnenkort gaan samen wonen en we heel graag een poes als huisdier willen zijn we rond aan het kijken naar welke rassen ons aanspreken. Ik heb het dan niet zo zeer echt over uiterlijk maar meer over karakter.
Ik zal eerst even beschrijven wat de leefomstandigheden bij ons zijn, want dat maakt denk ik ook wel uit. (met de keuze van een ras)

We hebben een nieuwbouw huis met 3 slaapkamers, zolder en een grote woonkamer/keuken. Binnen genoeg plek dus. Buiten hebben we een diepe achtertuin met schutting (het liefst willen we dat onze kat niet bij andere in de tuin gaat poepen dus dit willen we afzetten) De tuin is echt groot en wordt ook niet helemaal betegelt.

We hebben geen andere huisdieren op een dicht aquarium na.

We willen graag een poes die graag komt knuffelen en op schoot komt zitten, en niet heel de dag buiten wil zijn, onze tuin is groot, maar voor bijvoorbeeld een noorseboskat vinden we het te klein.

Ik snap dat de ene raskat de andere niet is omdat de karakters heel erg kunnen verschillen maar toch zie je wel bepaalde eigenschappen terug komen in een ras.

Het is niet zo dat we niet voor een huis tuin en keuken kat willen kiezen, maar we willen goed rondkijken wat echt bij ons past. We hoeven niet persee een jong katje en als we de achtergrond kunnen achterhalen vinden we het ook helemaal niet erg om een kat uit het asiel te halen.

Thirty

Re: Binnenkort een kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:51

Een pers of een exotic? Dan heb je een rustig knuffelig karakter. Een Siamees en aanverwanten? Die zijn vaak erg nadrukkelijk aanwezig..En er zijn vele andere rassen!

Wat zoek je in het uiterlijk en karakter?

Ik zou sowieso eerst in het asiel gaan kijken :-)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:59

Absoluut in een asiel kijken, daar weten ze meestal meer over karakter van een kat. :)

Succes nog met keuze ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:59

Ik zou zelf voor een Ragdoll gaan, als ik echt zeker zou willen zijn van het character. Die vind je alleen niet zo vaak in het asiel, maar daar zou je iig kunnen gaan kijken.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 12:02

we vinden allebei katten met een rustig karakter leuk. een lieve knuffel. we hebben thuis een poes die zich alleen laat zien als ze wat wil en dan de oren van je kop miauwt (zoals een echte kat beaamd) we hebben nog een andere kat welke echt geweldig is, een echte grappenmaker en ook zei laat zich horen als ze wat wil, maar ze komt ook altijd op schoot zitten en knuffelen. pim heeft thuis ook een lieve poes, maar zei is heel bang en dat is dan wel weer jammer.

een pers vind ik naast mooi ook vaak erg lief. een siamees vinden we alle twee minder leuk doordat ze nogal... ja hoe zeg je dat.. op hun weken bedient willen worden en een beetje "zich beter als de rest" voelen.

een bengaal, noorseboskat, britse korthaar,main coon,ragdoll en scottish fold (die oortjes :P) vind ik erg mooi.(ik weet niet van alle katten iets van het karakter)

we vinden alletwee munchkin katten erg leuk, maar vragen ons af of het eigenlijk niet zielig is, zulke korte pootjes.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:38

Britse Korthaar of Heilige Birmaan.

Een Heilige Birmaan is sowieso een prachtkat vind ik en het karakter is GEWELDIG!
Ze zijn rustig maar toch speels, ze vliegen niet door de vensterbank ofzo maar gaan eens rustig met een speelgoedmuisje spelen of met krabpaal. Mijn kleintje knuffelt héél veel ze knort de hele tijd en ligt het liefst in m'n nek. Het is echt een geweldig katje, voor mij nooit een ander meer.

Een britse korthaar is erg rustig, mijne is liever lui dan moe en heeft niet echt behoefte om naar buiten te gaan en als ze het doet zit ze in de buurt van de tuindeur en is snel weer binnen. Een Britse Korthaar is alleen niet echt een schootkat, ze knuffelen wel heel graag en zijn superlief maar dan naast je of op de grond en je gaat erbij zitten, dan gaan ze op hun rug liggen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:40

Hallo

Ik ben nu ook bezig met een nieuwe kat en sta op de lijst van een cattery volgend jaar mag ik mijn devon rex gaan halen

Deze katten zijn ideale schoothondjes en hebben een hekel aan naar buiten gaan omdat ze het snel koud hebben.
MAAR ze kunnen niet alleen zijn, ze hechten zich aan de mens en willen de hele dag aandacht

Mocht je voor dit ras gaan dan moet je zeker nog een kat erbij nemen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:41

ik weet niet of langhaar of korthaar iets uitmaakt ? Want dat kan eventueel ook meespelen in het 'elimineren' van rassen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:42

Afbeelding

dit is een devon ze hebben wel haar maar veharen bijna niet, als je gaat zoeken op internet staan veel te veel fouten over devons en met name plaatjes afbeeldingen

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:43

Ik zou gewoon naar een asiel gaan en daar een kat uitzoeken die aan je wensen voldoet... Kittens kun je wat dat aangaat moeilijk inschatten.. en er zitten er zat in de asiels...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:01

Met devons heb ik helemaal niets, vind ze niet lelijk hoor, maar heb er niets mee.

ikzelf vind langharige katten mooi, mijn vriend vind kortharige of half lang harige katten mooi.

Bainar, heb je gelijk in, wil dan alleen wel een goed asiel zoeken, in uden zit het dichtstbijzijnde asiel, maar daar zijn ze zo onaardig plus dat ze de karakter van de katten niet zo goed kennen. (kan ook moeilijk, ze zitten met veel in hokjes) plus dat daar nu schimmel heerst.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:06

Ik werk in een dierenartsenpraktijk en daar zijn de ragdolls en de birmanen duidelijk het meest op aandacht gesteld (de devons trouwens ook) van de raskatten. Ik heb zelf vier katten, waarvan drie een kruising zijn met een noorse boskat en een gewone huis-tuin-keukenkat. Bij ons zijn het allemaal schootkatten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:08

Uden :n niet heengaan ik heb nog ruzie met dat k&*(^tasiel

Lot heb ik daar vandaan maar mevr werd 2 dagen later dood en doodziek ze had de ergste vorm van niesziekte en dat kwam volgens hun door mijn katten want daar was ze gezond.

Ik woon dus 90km verder op en heb alles zelf betaald, je krijgt vergoed-bonnen voor enting en sterllisatie op de dat van vandaag wacht ik nog op mijn vergoeding (bijna een jaar later)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:10

ja is een erg raar gebeuren daar. ga dan liever wat verder weg. ze zullen het vast goed bedoelen maar het is niet mijn manier.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:12

draaakje, langhaars zijn erg mooi, ik heb er zelf ook 1. Maar 't zal de laatste zijn ook, want die vacht is me veel te veel werk. := (meneer loopt wel meer buiten dan dat ie binnen zit en is een echte jager, dus hij verzamelt rommel in zijn lange haren dat 't niet meer op kan)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:12

Ik heb een main coon en een Turkse Angora

De turk is geweldig qua karakter, een grote clown maar ook een knuffel

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:15

draaakje schreef:
ja is een erg raar gebeuren daar. ga dan liever wat verder weg. ze zullen het vast goed bedoelen maar het is niet mijn manier.

Misschien kun je wat asiels die verder weg zitten bellen of er iets geschikts aanwezig is...

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:19

Ik zou ook voor de Heilige Birmaan of Brits korthaar gaan...

Mijn Brits korthaar poesje was juist wel een enorme schootkat...Als
ik ging zitten, was het hup...op schoot...De hele dag door...Dat is
dus echt heel karakter afhankelijk...Al begon het pas toen ze rustiger
werd...Na ruim anderhalf jaar...(helaas te jong verloren aan droge FIP)
Je hebt ook de brits langhaar...

Ik heb momenteel 2 Birmanen (daarvoor 1, helaas verloren aan natte FIP)
Mijn overleden Birmaan was een mega knuffel...Altijd op schoot...uren
knuffelen...
Een van mijn huidige Birmanen is ook een knuffel/schootkat...maar wel
voor max een half uur per keer...Maar wel meerdere keren per dag...De
andere is ook wel knuffelig maar geen schootkat...Wie weet komt dat nog...
Hij is nu 2...Maar zie tot nu toe is mijn ervaring dat dat nog kan komen...
Als ze wat meer rust in hun kont hebben...

Beide rassen zijn vrij rustig...al kunnen mijn birmanen ook een gek half
uurtje hebben...dan rennen ze achter elkaar aan...door het huis heen...

Wij hebben toen der tijd gekozen voor een raskat...met dezelfde reden
als die jij aanhaald...raseigen trekjes die voor een groot gedeelte vast
liggen in de genen...

Laat je goed informeren over rasgerelateerde erfelijke eigenschappen en
de daarbij behorende testen...(die overigens evengoed bij de htk's kunnen
voorkomen)

Verder wil ik nog even zeggen dat een gemiddelde fokker een kitten niet
naar een gezin laat gaan als enigs kat...Ze vinden het erg belangrijk dat
ze interactie hebben van/met een kattensoortgenootje...Dit hoeft natuurlijk
niet perse een raskat te zijn...

Succes met je zoektocht...

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:20

Main coon of Heilige birmaan!
Persoonlijk neem ik nooit (waarschijnlijk) geen heilige birmaan meer, was mijn allerbeste vriendje ;(
Heerlijk karater, heerlijke blauwe ogen, gaan niet vaak naar buiten, zijn lekker aanhalig.
Heilige birmanen kiezen meestal 1 iemand uit het gezin uit waar ze beste maatjes mee willen worden, en zijn dan ook afhankelijk :)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:26

Een birmaan heeft vrijwel geen ondervacht en daardoor makkelijk te onderhouden, perzen hebben gigantisch veel klitten. (Mijn ervaring dan he)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:40

Ik heb zelf een x Britse Langhaar.
Karakter van goud en een ontzettend grote knuffel!

Astro is nu 6 maanden oud..
Afbeelding

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:45

Waarom denk je dat een Noorse boskat een grote tuin nodig heeft? :D
Die van mij gaat ons kleine tuintje niet eens uit.
Ach er zijn zoveel lieve leuke katten, ga eens kijken op een show en praten met de fokkers daar.
Die kunnen je vast van alles vertellen over 'hun' ras ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:22

Miryamk schreef:
Waarom denk je dat een Noorse boskat een grote tuin nodig heeft? :D

ik dacht ook al :D Heeft een Noorse boskat een specifieke behandeling nodig? 100m2 extra tuin? :))

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:37

Misschien moeten ze de naam eens gaan veranderen, Noorse Tuinkat ofzo dan worden mensen niet zo misleid :D
Echt mijn Noor vind de vlinderstruik al een bedreiging, ik zou dat arme beest niet in een bos willen zien :=

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:44

Noorse Tuinkat _O- De meeste dure raskatten komen helemaal niet binnen en anders komen in een rennetje...Noorse Renkat :')