Katten houden baasjes 's nachts wakker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dickie8

Katten houden baasjes 's nachts wakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:42

Hoi,

Allereerst,..ik weet niet of hier al een topic over is.
Mijn vriend en ik hebben 2 Britse-korthaar katten. Het zijn in principe binnen katten, maar we doen ze met regelmaat lekker naar buiten als we thuis zijn.
Nu houden de katten ons elke nacht wakker. Om 02.00 / 02.30 beginnen ze al te zeuren dat ze eten willen..mijn vriend gaat eruit 's nachts om ze eten te geven. Dan is het een tijdje rustig en na een uurtje begint het weer, krabben tegen deuren, miauwen etc.
Ze komen ook bij ons op de kamer, tegen de kastdeuren aan krabben etc. Nu zullen jullie wel denken, waarom laat je ze dan op de kamer,..nou als we dat niet doen, wordt het helemaal feest.
We zijn een beetje ten einde raad zeg maar.
Als we ze ergens opsluiten, gaat de één plassen uit boosheid. Die plast altijd van zich af als hij zijn zin niet krijgt.
Heeft iemand misschien tips??

Groetjes.

WillemYntJee

Re: Katten houden baasjes 's nachts wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:45

Negeren? Bij ons staat 's nachts de slaapkamerdeur altijd open, dus af en toe komt ze even kroele (hebben dr 1) en 's ochtends is mn vriend altijd vroeg wakker dus dan krijgt ze eten. Daarna komt ze weer naar boven bij mij voor de slaapkamerdeur mauwen (doet mn vriend altijd dicht als ie uit bed gaat zodat k nog even lekker kan tukken :) ), maar pas als ze ophoudt met mauwen gaat ie open :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:45

Hebben ze wel daar toegang tot brokjes? Ik zou er iig niet uitgaan in de nacht om ze eten te geven, want zo houd je dit gedrag wel in stand.
Negeren al geprobeert?
Kunnen ze 's nachts niet naar buiten? of hun kamer voorzien van speeltjes oid tegen verveling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:47

Wat heb je tot nu toe geprobeerd?

Ik heb zelf geen katten, maar als mijn hond dit zou doen zou ik in elk geval stoppen met eten geven 's nachts, nu worden ze beloond (eten/aandacht) voor slecht gedrag (herrie maken).

Ik denk dat je het beste kan negeren wat ze doen, als hun acties geen resultaat hebben (ze krijgen geen eten en geen aandacht) dan gaat het misschien over. Dan moet je wel écht negeren, en niet een keer snauwen, want negatieve aandacht is ook aandacht.

Het zou misschien ook kunnen helpen om ze voor je gaat slapen uitgebreid aandacht te geven en een beetje moe te maken (voor zover mogelijk) zodat ze ook minder behoefte hebben aan aandacht als ze eigenlijk moeten slapen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:48

Probeer het eens met voedselverrijking.
Je kan hun gewone maaltijd op allerlei spannende plekjes verstoppen. Ze moeten dan als het ware werken voor hun eten, het bootst het jagen een beetje na.
Verder heb je ook voor poezen ballen waar je hun brokjes in kan doen, deze ballen hebben gaatjes. Als ze ze rollen komen de brokjes eruit.

Misschien heb je er iets aan, voedselverrijking voor katten kan je op googlelen, er zijn verschillende methodes.

Succes

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:50

euhhhh, 's nachts eruit om ze eten te geven?
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat te doen!
Ze beestjes kunnen van mij meer dan genoeg eten krijgen, maar dan wel als ik wakker ben! Ik weet dat katten nachtdieren zijn, en daarom mogen ze van mij ook best 's avonds eten krijgen, maar écht niet midden in de nacht!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:50

Nergeren is er soms niet bij ;)
Wij hebben 3 katten, 2 europeese kortharen en onze geliefde main coon..
Zijn probleem: Aandacht te kort, Hij is het gewend dat er overdag 4 mensen zijn die hem aandacht geven.
Maar snachts? dan slapen we, wat doen meneer?
Gaat naar mij toe, mauwen, knorren, onder de dekens kruipen en me aan gaan staren, soort van simon's cat actie alleen dan zonder knuppel.. Dit houd ie soms ook vol, 3 nachten achter elkaar :D 1e nacht vond ik het lief, toen was ik toch niet moe, 2e nacht vond ik het best irri, en de 3e nacht heb ik hem uit mijn kamer gezet. gevolg? Mijn lieve kattebeest die over stuur loopt te mauwen omdat het schatje mijn kamer niet in kan. De main coon? Gaat alle deuren langs om te kijken wie uit bed kan om hem aandacht te geven, ook aan de deuren krabben en mauwen.
Bij ons is beneden het bakje altijd vol.
Boven eten krijgen is er niet bij
Laatst bijgewerkt door Finstar1991 op 14-10-09 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:51

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Even over de voeding: Aangezien ze last van blaasgruis hebben, moeten ze speciale voeding hun hele leven lang. Hier mogen ze maar weinig van, dus ze hebben niet de hele dag toegang tot hun voeding. Ze krijgen enkele keren per dag voeding. Ik heb niet het idee dat ze honger hebben, aangezien ze vaak een paar brokjes laten staan.

En dat negeren,...voor mijn gevoel slaap ik dan helemaal niet meer... :+ Dan worden ze helemaal gek en die ene gaat plassen. Of zou dit een kwestie van gewenning zijn?

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:53

Willy_UrsB schreef:
Nergeren is er soms niet bij ;)
Wij hebben 3 katten, 2 europeese kortharen en onze geliefde main coon..
Zijn probleem: Aandacht te kort, Hij is het gewend dat er overdag 4 mensen zijn die hem aandacht geven.
Maar snachts? dan slapen we, wat doen meneer?
Gaat naar mij toe, mauwen, knorren, onder de dekens kruipen en me aan gaan staren, soort van simon's cat actie alleen dan zonder knuppel.. Dit houd ie soms ook vol, 3 nachten achter elkaar :D 1e nacht vond ik het lief, toen was ik toch niet moe, 2e nacht vond ik het best irri, en de 3e nacht heb ik hem uit mijn kamer gezet. gevolg? Mijn lieve kattebeest die over stuur loopt te mauwen omdat het schatje mijn kamer niet in kan. De main coon? Gaat alle deuren langs om te kijken wie uit bed kan om hem aandacht te geven, ook aan de deuren krabben en mauwen.
Bij ons is beneden het bakje altijd vol.
Boven eten krijgen is er niet bij

Dit ken ik....dat gespin naast je hoofd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:54

1 tip: oordopjes :j :D (wij hebben een 18,5 jaar oude kat die op de gekste tijden ineens gaat miauwen omdat hij dan ons kwijt is :+ logisch: wij slapen dan!). Geen aandacht aan geven en dan gaat het echt wel over :) (hoop ik voor je :=)
Of het plassen overgaat... ik hoop het voor je! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:54

Ik zou me met negeren wel voorbereiden op een paar nachten niet slapen inderdaad, maar als het dan over gaat is het het wel waard ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:56

Onze katten mogen ook niet meer boven komen: de oude kat gaat dan bij je liggen en bijt dan heel hard in je teen als je je omdraait :=
Duurde even voordat het gewend was (en ook wat gebroken nachten daardoor :=), maar nu is het prima: ze mauwen niet meer bij de deur beneden omdat ze niet meer beter weten :)
Maar: het was het waard! Geen bijtende kat meer in de tenen, dus weer heerlijke nachtrust!

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:57

Goh zou het aan het ras liggen. Wij hebben ook twee britse kortharen. Zij hebben ook de neiging om ineens snachts te gaan klieren. Ook zij hebben speciaal eten tegen blaasgruis. Eten geven doen we snachts niet omdat we erbij moeten blijven. De dikste eet anders alles op. Dus ze paaien met voedsel doen we niet. Negeren heeft ook geen zin dan erger je groen en geel. Naar buiten laten doen we ook niet want ze komen nooit buiten zijn hun hele leven al binnen katten. Bovendien wonen we boven en dan kunnen ze zelf niet meer naar binnen. Tja wat blijft er dan nog over. Bij ons laten slapen heeft ook geen zin. Ze gaan de hele tijd boven op je liggen zodat je zelf niet meer dan slapen. En de kleine begint te poepen als ie heel boos is.

Nu slapen ze in de woonkamer met het gevolg dat ze wel eens kotsen snachts en dat doen ze dan meestal op de bank of het vloerkleed. Daarom sloten we ze eerst op in de keuken. :(

Hopelijk hebben we snel een huis (nu hebben we een apartement) zodat we verder weg van ze slapen en ze niet meer horen.
Ik lees even verder mee misschien komen er nog goede tips voorbij.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:57

herkenbaar....
die van ons zitten op hun "eigen" kamer, voorzien van alle gemakken. 2 poezen en 1 kater...de poezen gaan braaf slapen en worden actief zodra wij wakker zijn en hun deur opengaat...
De kater eist gewoon aandacht midden in de nacht.
Aan de deur trekken met zn nagels, krabben mauwen....

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:00

Hoe oud zijn ze trouwens? als ze jong zijn gaat het misschien vanzelf over. Die van mij 14 en 15. Voorheen woonde ik nog bij mijn ouders in een groot huis dan kon je ze niet horen.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 14:02

Zelfs een eigen kamer heeft geen nut...daar gaat die ook in plassen, ook al staat er een poepbak.
En dan gaan ze keihard mauwen en krabben aan de deur.

Ze gaan inderdaad ook bovenop mijn rug liggen slapen, dan slaap ik dus ook niet, want dan kan ik me niet meer draaien.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 14:03

Frats schreef:
Hoe oud zijn ze trouwens? als ze jong zijn gaat het misschien vanzelf over. Die van mij 14 en 15. Voorheen woonde ik nog bij mijn ouders in een groot huis dan kon je ze niet horen.

Ze zijn 2. Ik praat trouwens wel in meervoud, maar het is er eigenlijk 1 die een heisa maakt...de ander is heel rustig.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:06

Jetje1985 schreef:
Frats schreef:

Ze zijn 2. Ik praat trouwens wel in meervoud, maar het is er eigenlijk 1 die een heisa maakt...de ander is heel rustig.

Hoe lang heb je ze? twee jaar? Misschien is het wennen.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:07

En anders is er maar 1 oplossing. Achter het behang plakken :D

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 14:08

Dat hebben ze ook al kapot gemaakt op de slaapkamer :Y)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:09

gewoon negeren :+ mijn poes slaapt altijd bij mij en blijft me strak aankijken wanneer ze lawaai maakt :+ of ik negeer haar of ik gooi een knuffel :+ als ze te lang doorgaat word het de laatste optie :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:10

hahaha wat een engeltjes :D

Hoe was dat gezegde ook alweer?
Honden hebben een baas, de katten hebben dienaren? :P

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:15

Honden hebben een baas, katten hebben personeel....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:16

o ja! Dat was het :j

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:19

ben ik toch blij met de mijne .

krijgen voor het slapen gaan nog eten .
wij gaan naar bed , hoor niks de hele nacht .

en als we s'morgens opkomen liggen ze heerlijk languit op de bank .