Een beetje achtergrondinformatie:
2 van mijn paarden staan in een weitje wat langs 3 kanten omsloten wordt door tuinen. In 1 van die tuinen hebben de buren konijntjes gezet (1 mannetje en 2 vrouwtjes, je weet al wat daar van gekomen is.) Dit mannetje heeft ze laten castreren, en alle kleintjes weggegeven. Ondertussen hadden ze er ook al een witte haan bij gezet en een bruine kip. Nadien kwamen de wilde konijntjes zich amuseren met de vrouwelijke konijntjes

Ineens uit het niets zaten er ook 2 witte kippen, die van niemand zijn. (bijna alle buren van dat weitje hebben kippen).
Tja, laten lopen dan maar.. Doen niets verkeerd, en pikken het eten van de grond wat de paarden knoeien. Ze zagen er gezond uit enzo, dus maakt niet uit of die daar lopen of niet.
De buren beseften na al die 50 jonge konijntjes dat dat zo niet verder kon, en hebben iets of wat fatsoenlijke draad gezet zodat de kip, de haan en de nijntjes binnen bleven, en er niets aan hun kon komen. (Wat er eerst stond kon je niet eens draad noemen...) Ik denk dat dit tussen de 3 en 4 weken geleden is gedaan.
Dat voor de achtergrondinformatie. Nu gaan we het over de kippen hebben.
De schuilstal van de paarden staat op een 70 cm van het weitje van de buren af. Er staat zo groene draad tussen de draad en de stal (dus die 70 cem) zodat de paarden niet gaan proberen zich daartussen te wringen. Daar stonden dus ook leuk hoge netels.
Nu met dat die netels aan het doodgaan zijn, zag ik daar die witte kip zitten. Dicht bij haar haan.
Maar leuk laten zitten. Nu laatst zag ik terwijl ze bij de paarden aan het mee-eten was dat daar een nest lag van 13 eieren.
Een dag later 14. (dit was ik denk een dikke week geleden).
De kip zit altijd op haar nest behalve smorgens en soms savonds om te eten en te drinken. Als je je voet bij haar houdt pikt ze erin, zit haar veren op, begint zo te hoe noem je dat, te klokken. De eitjes zijn ook altijd lekker warm.
Nu hebben we daarstraks na lang twijfelen een ei opengedaan, omdat het niet de bedoeling is dat daar een hoop eieren gaan liggen stinken. (ik hoef hier geen opmerkingen over zoals moordenaar of dergelijke, dit is gedaan voor zekerheid te hebben, en meosten er kuikens komen, om te zorgen dat ze niet allemaal dood gaan)
Dus in dat ei zat: eigeel, eiwit, bloed?, en een kuikentje, zonder veertjes, met een zwart vliesje rond (?) en nog zo superdikke oogjes enzo.
Ik heb al wat opzoekwerk gedaan, ik heb bijvoorbeeld gevonden dat sperma van de haan ongeveer 32 dagen goed blijft, dus ik denk dat deze eitjes wel allemaal bevrucht zijn?
Is dit ergens normaal dat het kuiken er zo zwart uitzag? Of was dit dood en aan het rotten? (het stonk niet)
Wat zouden jullie doen? Kip maar gewoon laten zitten tot de boel zou beginnen stinken? Eieren wegnemen? Andere suggestie?
Ik weet nu niet wat ik ervan moet denken. Aangezien hier een kuikentje inzat denk ik dat er toch nog iets uit zou kunnen komen. Maar als er kuikentjes uitkomen, tja, is niet echt een veilige omgeving, want mama kip loopt altijd tussen de paarden hun poten door, en ik heb geen goesting om elke dag een dood kuikentje onder de hoeven uit te krabben.
Dus mss ergens een hokachtig iets zetten, en kip eten en drinken geven?
Of zit ik gewoon helemaal op het verkeerde spoor...