Kip met ei'tjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzzy_3

Kip met ei'tjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 16:39

Een vraagje een degenen die bezig zijn met kippen. (het vraagje is behoorlijk lang precies)

Een beetje achtergrondinformatie:
2 van mijn paarden staan in een weitje wat langs 3 kanten omsloten wordt door tuinen. In 1 van die tuinen hebben de buren konijntjes gezet (1 mannetje en 2 vrouwtjes, je weet al wat daar van gekomen is.) Dit mannetje heeft ze laten castreren, en alle kleintjes weggegeven. Ondertussen hadden ze er ook al een witte haan bij gezet en een bruine kip. Nadien kwamen de wilde konijntjes zich amuseren met de vrouwelijke konijntjes }:) . Ondertussen hadden ze er ook al een witte haan bij gezet en een bruine kip.

Ineens uit het niets zaten er ook 2 witte kippen, die van niemand zijn. (bijna alle buren van dat weitje hebben kippen).
Tja, laten lopen dan maar.. Doen niets verkeerd, en pikken het eten van de grond wat de paarden knoeien. Ze zagen er gezond uit enzo, dus maakt niet uit of die daar lopen of niet.

De buren beseften na al die 50 jonge konijntjes dat dat zo niet verder kon, en hebben iets of wat fatsoenlijke draad gezet zodat de kip, de haan en de nijntjes binnen bleven, en er niets aan hun kon komen. (Wat er eerst stond kon je niet eens draad noemen...) Ik denk dat dit tussen de 3 en 4 weken geleden is gedaan.

Dat voor de achtergrondinformatie. Nu gaan we het over de kippen hebben.

De schuilstal van de paarden staat op een 70 cm van het weitje van de buren af. Er staat zo groene draad tussen de draad en de stal (dus die 70 cem) zodat de paarden niet gaan proberen zich daartussen te wringen. Daar stonden dus ook leuk hoge netels.
Nu met dat die netels aan het doodgaan zijn, zag ik daar die witte kip zitten. Dicht bij haar haan.
Maar leuk laten zitten. Nu laatst zag ik terwijl ze bij de paarden aan het mee-eten was dat daar een nest lag van 13 eieren.
Een dag later 14. (dit was ik denk een dikke week geleden).

De kip zit altijd op haar nest behalve smorgens en soms savonds om te eten en te drinken. Als je je voet bij haar houdt pikt ze erin, zit haar veren op, begint zo te hoe noem je dat, te klokken. De eitjes zijn ook altijd lekker warm.

Nu hebben we daarstraks na lang twijfelen een ei opengedaan, omdat het niet de bedoeling is dat daar een hoop eieren gaan liggen stinken. (ik hoef hier geen opmerkingen over zoals moordenaar of dergelijke, dit is gedaan voor zekerheid te hebben, en meosten er kuikens komen, om te zorgen dat ze niet allemaal dood gaan)

Dus in dat ei zat: eigeel, eiwit, bloed?, en een kuikentje, zonder veertjes, met een zwart vliesje rond (?) en nog zo superdikke oogjes enzo.

Ik heb al wat opzoekwerk gedaan, ik heb bijvoorbeeld gevonden dat sperma van de haan ongeveer 32 dagen goed blijft, dus ik denk dat deze eitjes wel allemaal bevrucht zijn?

Is dit ergens normaal dat het kuiken er zo zwart uitzag? Of was dit dood en aan het rotten? (het stonk niet)

Wat zouden jullie doen? Kip maar gewoon laten zitten tot de boel zou beginnen stinken? Eieren wegnemen? Andere suggestie?

Ik weet nu niet wat ik ervan moet denken. Aangezien hier een kuikentje inzat denk ik dat er toch nog iets uit zou kunnen komen. Maar als er kuikentjes uitkomen, tja, is niet echt een veilige omgeving, want mama kip loopt altijd tussen de paarden hun poten door, en ik heb geen goesting om elke dag een dood kuikentje onder de hoeven uit te krabben.
Dus mss ergens een hokachtig iets zetten, en kip eten en drinken geven?

Of zit ik gewoon helemaal op het verkeerde spoor...

Pluttersput

Re: Kip met ei'tjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:27

Als de eieren rot zijn zijn ze meestal vies van buiten. Dan zit er rotzooi op. Als je ze wilt laten uitbroeden zorgen dat ze veilig kan zitten met de kinders.
Je kan ze altijd misschien nog wegpakken en in een broedmachine leggen, kijken of je er iemand blij mee kan maken. Of je haalt de eieren weg. Opties genoeg :)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:25

Eitjes zijn helemaal proper en lekker warm.

Ik besefte daarnet ineens dat ik iemand ken die kipjes kweekt. Die maar eens gebeld.
Ik mag de kip en de eieren dus niet verhuizen, en het is toch de bedoeling dat als er iets in zit dat het mag uitkomen.
Dus heb ik daarnet heel simpel een dakje gemaakt. (2 appelsienkistjes tegen elkaar, zijkant in het midden eruit, en 1 open kantje, en dat over haar gezet.
Het was op dat moment ook etenstijd (lees: de paarden kregen eten), dus ging ze eerst eten.
Ik ben blijven kijken tot ze terug op haar eieren zat.

Dus nu gewoon geduld hebben tot er iets uit komt, en als de eitjes zijn uitgekomen moeder met klein grut verplaatsen naar een veiligere plek.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:27

Denk dat dat inderdaad de makkelijkste manier is ;)

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:37

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:03

Oh amai, zo een site was ik dus aan het zoeken!
We denken dat het dag 12 of 13 is dan.

We vinden het natuurlijk ook niet ideaal, maar de kip is van niemand, en zo kleine kuikentjes zijn wel leuk.
Dus kunnen beter alles een beetje in het oog houden.
Ik heb er nu dus een simpel hokje over gezet, want ze zaten dus gewoon buiten tussen de netels. Ondertussen ook plastiek over gelegd tegen de tocht.
Als de kuikentjes geboren zijn, gaan we ze wegnemen (kuikens en mama samen dus) en ergens warmer zetten, in een stal of in de garage ofzo.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:14

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:22

Ja ik had al gedacht dat ik nog ongeveer 10 dagen geduld moet hebben.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat een kip pas begint te broeden als ze alle eieren heeft gelegd?
Dus dat ze ongeveer allemaal tegelijk uitkomen. Dat hoop ik toch, dan kunnen we het hele nest naar een veiligere en warmere omgeving verplaatsen.
Ik denk dat ik zowiezo binnen een week volieredraad rond het nest ga zetten zodat ze toch niet bij de paarden kunnen. Dan moet ik de kip maar regelmatig zelf eten en drinken geven.

Ik hoop zo hard dat er iets uit komt, al is het maar 1 kuikentje. Ik ben zo zot van kleine beestjes :o .

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:44

9
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:55

We hebben zelf al kippen hoor, dus hebben eitjes in overvloed. Veel te veel zelfs. We zijn hier met 6 man, hebben 4 kippen, maar hebben altijd dozen vol eieren teveel.

Dus moesten hier kuikentjes uitkomen gaan die toch een nieuwe thuis krijgen als ze groot genoeg zijn denk ik.

Nu ik zo op internet zit rond te snuffelen heb ik meer en meer goesting om een ei of 2 naar binnen te halen en met een warmtelamp proberen uit te broeden, nu voel ik me zo nutteloos, zou liefst elke 5 minuten gaan kijken :D.
Achja, we zullen de kip haar ding maar laten doen zeker...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:02

Als de kip broeds genoeg is, kan je haar wel met eieren en al verplaatsen hoor. Ik vind het ook erg koud voor kuikens! Als de kuikens smorgens uitkomen en het regent, overleven ze het niet lang in deze temperatuur.
Als de eieren schoon en warm zijn, is de kans groot dat ze bevrucht zijn. Er bestaan ook zwarte kuikentjes :D
Zelf uitbroeden moet je echt met een broedmachine doen, een warmtelamp is dan niet afdoende. Als het enigzins mogelijk is, zou ik de kip met eieren in een schuur oid zetten!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:03

Je had de eieren ook kunnen schouwen met een lamp om te kijken of ze bevrucht waren ipv van een kuiken te vermoorden door hem met 14 dagen uit het ei te trekken :\

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 23:13

Naar mijn gevoel is de kip broeds genoeg, maar het is de eerste keer dat ik zoiets meemaak, dus ik kan niet vergelijken met andere kippen :D . Nu, naar mijn gevoel doet ze haar werk goed.
Ik ga nog een overleggen met die wat ik ken met zijn kippen. Nu komen ze toch nog niet uit, en ze zit nu droog, dus de komende dagen moet ik niet meer doen.

Tja, zwarte kuikentjes, kan dat van een witte mama en papa? Ik ken er dus totaal niets van...

Een broedmachine heb ik hier jammer genoeg niet in huis, dus de mama zal het moeten doen.
Morgen eens overleggen of we het zouden riskeren om mama met toekomstige kroost te verplaatsen.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:24

t

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 23:33

Waar bokt toch niet handig voor is. Ben al een heel stuk geruster.
We hebben pas sinds deze zomer zelf kippen, en tja, veel moet je daar ook niet aan doen. Dus totaal geen ervaring op dit vlak.

Morgen overleggen of we ze verplaatsen of niet, en dan een geschikt plekje zoeken waar ze toch een hele tijd, al dan niet de hele winter kunnen blijven.

Ben dan toch benieuwd wat voor kleurtjes eruit zouden kunnen komen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 08:49

Het is hier vanacht lichtjes beginnen vriezen :( . Ben benieuwd of de kip die koude kan compenseren.
Anders vandaag toch maar weghalen. Ik ga zometeen eens kijken of alles nog "in orde" is.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:44

e

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:54

Voorlopig lekker laten zitten ze geeft warmte genoeg af voor de eieren.
Als alle ieren zijn uitgekomen kan je haar naar een warmer plekje verhuizen.
Doe je het eerder heb je kans dat ze de eiren in de steek laat en op het oude stekkie gaat zitten.

Ook als 1 of wat meer uitzijn moet je wachten met verplaatsen anders laat ze de overige eieren in de steek en zorgt alleen voor de kuikens.

Net voor het uitkomen kan je de kuikens door het ei horen piepen.
De kuikens kunnen de eerste 2 dagen zonder voer en water stellen want ze hebben een buffertje opgebouwd in het ei.

Veel succes met de kuikens

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 14:52

Daarstraks zat ze er nog op, zometeen nog eens kijken.
Ik mag ze ook niet verplaatsen, risico is te groot. Maar hopen dat ze allemaal tegelijk uitkomen en het dan niet te koud weer is.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:22

Het komt waarschijnlijk wel goed hoor. Een kip legt altijd eerst zo'n 12 eieren en wordt dan broeds. Ze legt ongeveer één ei per dag, dus dat zal dan wel zo'n 2 weken hebben geduurd. Als de kip broed wordt, blijft ze op de eieren zitten en kan ze ook verdedigend gedrag gaan vertonen (pikken e.d.) In het begin zal ze het nest haast niet verlaten, alleen om éénmaal daags te gaan eten en drinken. De eieren koelen dan niet teveel af, dat kunnen ze wel hebben.
Als de eieren bevrucht zijn, zul je na 21 dagen kuikentjes rond zien lopen! Het is alleen al erg laat in het jaar, het wordt nu al erg koud. Het broeden zal geen probleem zijn, maar het lijkt me wel een probleem voor de kuikentjes. Zoals ik het van jou begrijp hebben ze geen hok waar ze in kunnen zitten om te schuilen? Ik ben bang dat het toch al erg koud is voor de kleintjes..
Verplaatsen zou ik zeker doen wanneer het donker is. Probeer het nest in het geheel mee te nemen. Als je het in een hok legt, dan leggen wij er altijd een plak gras onder (gewoon een vierkant stuk gras lossteken met een schop, wat precies onder het nest pas). Dit helpt met de vochtigheid van de eieren. Het hoeft niet hoor, maar dat doen wij altijd. (maar we gaan nu een broedmachine bouwen :P)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:01

Steefjevos schreef:
Het komt waarschijnlijk wel goed hoor. Een kip legt altijd eerst zo'n 12 eieren en wordt dan broeds. Ze legt ongeveer één ei per dag, dus dat zal dan wel zo'n 2 weken hebben geduurd. Als de kip broed wordt, blijft ze op de eieren zitten en kan ze ook verdedigend gedrag gaan vertonen (pikken e.d.) In het begin zal ze het nest haast niet verlaten, alleen om éénmaal daags te gaan eten en drinken. De eieren koelen dan niet teveel af, dat kunnen ze wel hebben.
Als de eieren bevrucht zijn, zul je na 21 dagen kuikentjes rond zien lopen! Het is alleen al erg laat in het jaar, het wordt nu al erg koud. Het broeden zal geen probleem zijn, maar het lijkt me wel een probleem voor de kuikentjes. Zoals ik het van jou begrijp hebben ze geen hok waar ze in kunnen zitten om te schuilen? Ik ben bang dat het toch al erg koud is voor de kleintjes..
Verplaatsen zou ik zeker doen wanneer het donker is. Probeer het nest in het geheel mee te nemen. Als je het in een hok legt, dan leggen wij er altijd een plak gras onder (gewoon een vierkant stuk gras lossteken met een schop, wat precies onder het nest pas). Dit helpt met de vochtigheid van de eieren. Het hoeft niet hoor, maar dat doen wij altijd. (maar we gaan nu een broedmachine bouwen :P)

Ze zitten nu onder appelsienkistjes met een plastiek over, dat ze toch neit de hele tijd in de regen zit.
We hopen dat de kuikentjes allemaal samen uit komen, dan verhuizen we mama en kuikentjes zo snel mogelijk (liefst savonds, maarja, als ze er smorgens zouden zijn en het vriest...), en dan denk ik dat ik ga smeken of ik ze in de living mag zetten, lekker warm.
Het nest mee verhuizen is moeilijk, ze zit gewoon op de grond... Ze had gewoon de netels en het lange gras daar plat geduwd en is daarop gaan zitten...
Dus dat moet ik zelf nog knutselen.

Vind het wel spannend allemaal. Hoop dat er iets levends door de winter komt, als het niet zo is, tja, we hebben het tenminste geprobeerd.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 16:02

Ons kipje komt niet meer van haar nest als het etenstijd is. Misschien ook omdat haar eten en drinken nu vlak voor haar neus staan.

Ik bedacht daarstraks ineens dat er 2 witte kippen waren. De 2de heb ik al een paar dagen niet meer gezien, dus ben ik eens gaan zoeken.
Het weitje ligt dus langs 3 kanten tussen tuinen, en tegen de 4de kant ligt een klein bosje. Daar kwam die kip de laatste keren uit, dus ben ik gaan zoeken.
Helaas geen kip gevonden ;( , maar ook geen pluimen...
Wel een nest met eitjes. 7 stuks waar 1 van kapot was en leeggegeten. De rest was ook koud en vuil. Dus ze zal dat nest wel in de steek hebben gelaten.
Ik ga toch nog een keertje zoeken of ze niet ergens anders op een ander nest zit ofzo...

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 12:13

Vandaag toen ik de paardjes eten ging geven zag ik de kip van haar nest af. Ze zat er een metertje voor met de haan van de buren te babbelen. Dus ik spurt naar daar om te kijken of er geen verandering was, ze zat er al bijna terug op toen ze mij zag.
Geen verandering nog niet |( .

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:17

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:18

De kip is sinds gisterenochten van haar eieren :( . Ik heb er daarstraks eens naar gekeken enzo. 1 ei had barstjes overal, maar als je er aan rook, rook het niet zo aangenaam meer. De andere eieren hadden geen geurtje...

Mja, pech gehad :( had me er zo op verheugd...