honden,hoeveel tijd,welke hond ed.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

honden,hoeveel tijd,welke hond ed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 21:48

Heeeeel misschien wil ik een hondje.. nu was ik wel benieuwd naar wat voor hond jullie hebben, en vooral hoeveel tijd jullie je hondje alleen laten?

Mocht ik een hondje nemen hebben we er wel veel tijd voor, er is vaak iemand thuis alleen heel soms moet ik welleens 's avonds naar school of heb ik een late dienst en dan kan het welleens voorkomen dat het hondje een paar uurtjes +- 3 uur alleen zit. Nou vraag ik me af of dat wel kan of dat dat echt not-done is..?

En hoeveel geld zijn jullie ongeveer (buiten dierenartskosten in spoedgevallen) kwijt aan jullie hondje?

saskiaojan

Re: honden,hoeveel tijd,welke hond ed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:56

Hallo,

Ik heb momenteel 2 jackrussels.....ik laat ze eigenlijk nooit langer alleen dan 3 uurtjes hooguit 4. Als het evt langer is dan breng ik ze naar mijn papa of naar vrienden met honden.
IK ben van mening dat je honden best een aantal uurtjes alleen kan laten, maar geen hele dagen.
Als ik thuis ben ga ik altijd wel lekker lang met ze wandelen en spelen.
Ik heb duur voer voor de honden royal canin...alles bij elkaar met botjes ed erbij ben ik denk ik 60 euro in de maand kwijt.
Heb de afgelopen maanden weinig da kosten gehad en als ik al een keertje heen moet dan kost het 50,- ong....ligt er wel aan wat er moet gebeuren. Half jaar terug is mijn bullmastiff overleden en daar kwamen wel iets meer kosten bij kijken.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:05

Ik heb een Friese Stabij (foto's in mijn profiel) Bij ons is er eigenlijk altijd iemand thuis. Ik vind 4 uur ongeveer wel het maximum om hem alleen te laten.
Hoeveel geld we kwijt zijn weet ik niet precies. We betalen zo'n 70 euro voor de grootste zak voer. Dit is wel speciaal voer tegen blaasontstekking. Vandaar dat het vrij prijzig is.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:07

Ik heb een newfoundlander en een jackrussel, wij hebben onze honden wel geleerd om af en toe een dag alleen te zijn, er kan altijd iets gebeuren dat het wel eens moet. ik ben van mening dat de honden er niets van krijgen. onze honden vinden het absoluut geen probleem, doen niets in huis en slapen gewoon heerlijk rustig tot we thuis komen.

qua voer geef ik geen duur voer meer, jaren gedaan, maar vreten ho maar ze wouden het niet. nu geef ik gemiddeld voer, niet het duurste en niet het goedkoopste, en dit vinden ze wel lekker en eten ze goed.

onze jackrussel is 3 weken geleden 1 oog kwijt geraak, glaucoma, zo binnen 2 dagen opgekomen en niets meer aan te doen, kosten meer als 200 euro, eerst druppelen, hielp niet meer, toen operatie met bijbehorende medicatie.

verder eigelijk weinig kosten aan ze, snoepjes enz kan je zo duur maken als je zelf wilt. het is ook maar net waar je ze aan went.

onze honden zijn niet veel alleen hoor, zit al 5 maand thuis, zwanger en geen werk meer kunnen vinden, krijgen veel aandacht, hebben buiten een eigen uitloopje waar ze met mooi weer vertoeven, worden 3 keer per dag uitgelaten, soms lang soms wat korter.

onze newfoundlander is 8,5 jaar, geloof me die loopt niet zo hard meer, en lange wandelingen ze doet het wel maar komt dan de hele dag verder niet meer in beweging. erg luie hond tegenwoordig. behalve als ze mag zwemmen, haha dat vinden ze overgens beiden geweldig.

ik zou wel goed bekijken wel type hond bij je past, zo heeft de jackrussel veel meer energie als de newfoundlander, en dus veel meer beweging nodig om zijn energie kwijt te raken, we hebben geleerd dat spelen iets voor buiten is, en slapen iets voor binnen, zodat we binnen geen overactieve jackrussel hebben, buiten daar in tegen mag die doen en laten wat die wil. zich lekker uitleven mijn zijn speelgoed. balletje gooien enz. onze newfoundlander loopt 2 keer mee, gaat liggen en dat was het wel. heel verschillende honden dus.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:09

3 uurtjes kan een hond prima alleen zijn,dan slapen ze wel hoor :j

en we hebben hier 6 honden,die eten kvv en dat kost ons zo'n 125 euro per maand...

en dan krijgen ze nog lekkers,veel kluifjes,zit ook wel een 80 euro per maand in....

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:09

ik ben ook inderdaad wel op zoek naar een rustig en niet al te grote hond.. maar hoe leer je een hond dat die niet de boel afbreekt of de hele tijd gaat blaffen en piepen als je de deur uitgaat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:11

ik heb 6 honden ,allemaal kruisingen.
Ze zijn zelden alleen want ik ben altijd thuis.
En als ik even weg ben kunnen ze in een groot stuk gras wat afgerastert is,en ook naar binnen....ideaal dus!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:15

Wij hebben een zwarte Newfoundlander, het is een teef.
Ze kan best een dagje alleen blijven, dit hebben we haar aangeleerd, ze is overigens nooit de hele dag alleen.
Ze krijgt voer van de Welkoop, een behoorlijke zak waar je ook een behoorlijke tijd mee doet.

Het voordeel van Newfoundlanders is dat je lekker lange wandelingen kunt maken, ze zijn heel aanhankelijk en trouw aan hun baas.
Daarnaast blaft een Newfoundlander zelden, Balou blaft alleen als er ECHT iets aan de hand is en als ze merkt dat er iets niet klopt.
Zo mocht onze kater nog niet naar buiten omdat hij pas gecastreerd was, en toen ging ze me toch tekeer.
Ze is ook altijd enthuasiast als ze je ziet en altijd vol energie. Ze heeft ook altijd zin om te lopen.

Voor de rest blaft ze niet veel, niet als de bel gaat en niet als er een andere hond naar haar blaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:16

Silvaantje schreef:
ik ben ook inderdaad wel op zoek naar een rustig en niet al te grote hond.. maar hoe leer je een hond dat die niet de boel afbreekt of de hele tijd gaat blaffen en piepen als je de deur uitgaat?

Mag ik je een tip geven? Ga met je hond op een cursus.
Hier worden dit soort punten uitvoerig besproken, dat kan niemand je zo even één twee drie vertellen namelijk, dit verschild per hond maar ook zeker per eigenaar :)

Bovendien is het heel leuk om te doen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:17

Je moet kijken naar waar jij van houd: lange wandelingen of sportief doen met de hond? Wil je met de hond verder in behendigheid of wil je gewoon een leuke hond thuis?
Wat ben jij voor'n iemand, sportief? Liever lui dan moe?
Wat voor'n soort hond wil je en waarom?
Kan je de hond bieden waar de hond behoefte aan heeft?

Zo heeft de eene hond meer beweging nodig als de andere en houd de eene hond meer van water dan de andere.
Allemaal dingen om af te wegen en te kijken naar wat jij wilt, want elke hond heeft zo zijn talenten.
De Newfoundlander is vooral bekend als waterhond, mensen redden uit het water, maar als jij je hond niet in het water wilt hebben kun je hem dit wel afleren.

Je moet een hond kiezen die bij jou levensstijl past, want die hond moet in jou levensstijl passen. Niet andersom.

Veel succes.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 11-10-09 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:18

tja deel karakter natuurlijk, onze honden zijn natuurlijk samen scheelt ook. maar ook rustig opbouwen, en ja vanaf de eerste week dat ze thuis zijn, zijn wij begonnen met 5 minuten alleen laten, en zo uitgebreid tot een hele dag.
Ja ik vind dus echt dat ze dat moeten kunnen, zonder gezeur. er zijn soms verplichtingen waar je niet onder uit kan komen, honden hebben een geweldig leven en gaan van af en toe een dag alleen zijn niet dood is mijn motto.

ook hebben we geen vaste uitlaat tijden, expres niet aangeleerd mede doordat ik vaak onregematige werktijden heb gehad enz enz. werkt perfect voor ons,

overgens onze honden hebben een ruime keuken tot beschikking als we weg zijn, lekker mand, lekker bed vers water en brokjes tot hun beschikking.
tja vooral een kwestie van wat je ze leert als ze jong zijn.
honden die niet alleen kunnen zijn, zijn naar mijn mening zo gemaakt (op een enkeling naar natuurlijk).

ik ben een vrij nuchter mens overgens in alles, helpt messchien ook wel.

overgens een jonge hond, altijd een bot ofzo geven, krijgen ze niets dan gaan ze met wisselen vaak de boel kapot bijten, niet uit kwadigheid ofzo, maar jeuk omdat ze wisselen, en ja als dat eenmaal gebeurd dan kan het een gewoonte worden.

hier nooit geen kappote dingen aangetroffen. gelukkig haha.

Hee onze newfoundlander heet ook Baloe, (anders geschreven) blaft vrijwel nooit, en als ze blaft dan schrikt ze er zelf van :D
en zeer trauwe honden absoluut, goed voor kinderen enz enz.
wel is het zo dat mocht baloe overlijden gaat ooit een keer gebeuren, wij geen grote hond meer nemen, dit inverband met het werk van onderhouden vacht, en zand enz in huis. want er blijft veel hangen in der haren wat er binnen uitvalt.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:24

Ik heb twee Dogo Argentino's van twee jaar (broer en zus). Door de weeks zijn ze regelmatig een uur of 6, soms 7 alleen. Ik laat ze 's ochtends 1 3/4 uur uit en loop per dag 2,5 tot 3 uur met ze. Na het wandelen 's ochtends krijgen ze lekker eten en gaan ze slapen, tegen de tijd dat ik thuis kom doen ze net hun ogen weer open. Geen enkel probleem dus.. :+ Maar ze zijn lekker samen, hebben het hele huis ter beschikking (inclusief botten en speeltjes) en zijn hun energie dus al goed kwijt. :Y)

Qua kosten; mijn honden zijn natuurlijk best groot (52 en 60 kilo) dus ze eten ook best veel.. Wij zijn zo rond de 90 euro per maand kwijt aan voer. Tel daarbij nog botten, oortjes, speeltjes, koekjes ed dan zullen we ongeveer 115 euro per maand zitten. Als je dierenartsbezoeken (in ons geval gelukkig niet heel vaak, maar het tikt wel hard aan) en pensionkosten (een week is in ons geval 170 euro, wil minimaal eens per jaar op vakantie :P ) mee gaat rekenen dan tikt het bedrag nog best hard omhoog hoor. Ik denk dat wij in totaal gemiddeld per jaar wel tussen 160 en 190 euro per maand zitten (maar dat zijn dus twee grote honden).

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:26

Dobbel wat leuk! Die vacht dat is af en toe wat maar ik ben zeer tevreden over dit ras en het is een hele lieve aanhankelijke hond. Ook zeer lief en leuk met haar omgeving en ze zal nooit een vlieg kwaad doen.

Wij hebben onze hond vernoemd naar Balou de beer uit Junglebook omdat het ras bekend staat als groot. Zo krijg je soms van die reactie's van kleine kinderen:''mama is dat een beer?''

Voorheen hadden we een bobtail en twee maltezerleeuwtje's.
Over de maltezerleeuwtje's waren we ook dik tevreden maar het zijn wel ''keffers''. En dat kreeg je er toch echt niet uit met training.

De bobtail was alleen lief voor ons, naar andere mensen en dieren was hij zwaar dominant, zo heeft hij de keurmeester weleens gebeten toen hij shows liep en ook de loodgieter gepakt in zijn kont. Voor ons een fijne hond maar als er vreemde mensen in huis kwamen moest hij toch echt naar buiten of in de gang want dat ging niet goed.

Lag overigens niet aan het ras maar aan de hond zelf, er zat een draadje bij hem los. We hadden ook de dominaste uit het nest.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:31

leuk, wij hebben onze baloe daar ook naar vernoemd, op papier is het trouwens prinses baloe omdat de naam met een P moest beginnen,
hier ook een geweldige hond hoor, absoluut al 8,5 jaar veel plezier aan der, een echte komiek af en toe. ze rolt ze zich op in de mand van de jackrussel, ze wil zelf niet goed accepteren dat ze een grote hond is, te grappig gewoon. licht graag op schoot, maar mag niet zo vaak. kan dan nl de hele bank gelijk onder hande nemen haha.

echt geweldige honden, absoluut. oja wij hebben een bruine,

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:36

Bedenk wel dat je van te voren nooit 100% zeker kan weten hoeveel tijd je nodig hebt... wij hebben ook een hond gekocht 6/7 jaar geleden ( weet ff niet meer hoe oud ze is :o :+ ), met stamboek en dan denk je dat zit goed. Alle pups gezond en ouders nooit gekke dingen gehad, toch had die van ons epilepsie...
Heeft zij geluk dat mijn vader aan huis werkte en nu mee kan naar het werk anders zit je er mooi mee ;) .

Ik zou dus van te voren wel vast nagaan wie er eventueel willen/kunnen invallen wanneer je weg bent/moet. Sommige honden kan je gewoon niet alleen laten, als die van ons toevallig een aanval heeft zonder dat we erbij zijn kan het net een keer verkeerd gaan ;) :Y) .
Honden die niets mankeren kan je gerust aanleren af en toe uurtjes alleen te zijn, als je alleen die avonduurtjes soms weg bent en je woont in een "hondvriendelijke" buurt dan zie ik het probleem niet!

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:37

Ja ik wil dus echt een gezelschapshond, niet om echt een sport mee te doen ofzo maar gezellig mee wandelen buiten enzo..

Hij zal niet heel vaak alleen zijn maar omdat ik wisselende diensten draai kan het welleens voorkomen dat hij smiddags of savonds eventjes alleen is.. denk aan een paar uurtjes.. hij heeft dan wel alle ruimte, mag gewoon in het hele huis (mits die m'n bank niet sloopt uiteraard) en ik zal dan ook alles in huis halen om te zorgen dat de hond zich niet verveelt.

mijn instelling is een beetje hetzelfde als dobbel, ik zal er uiteraard veel voor de hond zijn maar het moet ook geen probleem worden als ik eens wat langer wegben o.i.d..

Ik ben op zoek naar een hond die niet te groot is.. geen klein 'keffertje' zeg maar maar ook geen labrador.. ;)

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:39

Silvaantje schreef:

blaffen en piepen zal die vanzelf wel mee ophouden zodra het merkt dat dat geen zin heeft :Y) :P . Om je huis heel te laten kan je voor afleiding zorgen, speeltjes waar eten in kan waar die even mee bezig is of misschien en vaste plek waar hij heen gaat als je weg bent waar dan alleen een speeltje en mand staat zodat er niet veel af te breken is :Y) ;) ? Zodra je hond weet dat je uiteindelijk weer optijd ( voor eten e.d.) weer terug komt zal ie geen rare fratsen uithalen als je hem fatsoenlijk opvoed denk ik.

Mijn ouders hebben de hond nu, wij hebben een heidewachtel.. in principe super leuke hond en áls ik later nog een hond neem wordt het een heidewachtel. Perfect formaatje ( je kan m nog tillen en komt niet bij de tafel e.d.) en superleuke karaktereigenschappen... kindervriendjes, maar een jachthond dus gaat wel veel tijd in zitten;).

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:41

En hoe hebben jullie dat gedaan in het begin met opvoeden? een paar weken vrij genomen om de beginselen aan te leren ed. (omdat ik hier ergens las dat je begint met 5 minuutjes alleen laten ed.?)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:43

Ik heb een beagle (die enorm vaak bij de dierenarts komt :7). Z'n voer halen we dus ook bij de dierenarts voor zijn gezondheid dus ik kan je alleen meegeven dat speciaal dierartsvoer van zo'n 10 kilo €36,- kost.

Balou is gemiddeld zo'n 4/5 uur per dag alleen, meer hoeft het ook niet te zijn omdat mijn moeder halve dagen werkt. Buiten zijn voer om zijn we +/- €15,- per maand kwijt aan z'n verzekering (thank god, dat we die hebben :)) ). Verder een botje af en toe of een speeltje kom ik op nog eens +/- €20/25 per maand uit.

De max dat een hond alleen thuis is vind ik toch +/- 6 uur, ook omdat ze natuurlijk hun plas/poep op moeten houden.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:46

Ik zit inderdaad ook te denken aan een beagle!

Nu las ik net weer op internet dat je beter niet een paar weken vrij kan nemen maar dat het het beste is om de pup meteen te laten wennen aan hoe het er normaal aan toe gaat..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:50

Je moet gewoon een puppy/honden cursus gaan doen, daar leren ze hoe je je hond dingen kan beleren (zit, af, blijf) meestal is dit s'avonds met een paard andere mensen met een hond. Hier krijg je ook veel goede tips.

Een hond zindelijk maken is simpel, zodra je ziet dat hij binnen in huis plast of poept straf je hem en neem je hem mee naar buiten, als hij buiten plast en poept beloon je hem. Zo leren ze het vanzelf aan.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:54

Wij hebben 2 weken vrij gehad. Tenminste mijn mams.
Balou was vrij snel zindelijk (met 11 weken). In het begin haalde m'n oma hem wel eens op omdat hij een kleinere blaas had & liet ze 'm even tussendoor uit. Hij heeft serieus 3x geplast en 1x per ongeluk gepoept in huis.

Beagles zijn leuke, gezellige honden die alles prima vinden. Ze zijn erg sociaal naar kleine kinderen, andere dieren en weet ik het wat uit zichzelf, maar het socializeren zal je uiteraard zelf moeten doen ;). Beagles hebben wel een flink jachtinstinkt, ik heb er nooit wat van gemerkt. Heb Balou ooit eens een (leeg) konijnenhol laten zien en hij keek me aan van "Als jij dat zo leuk vind, ga jij er dan lekker in rennen. Bemoei ik me weer met m'n stok". Het loslopen bij Balou gaat ook erg goed, maar daar heb ik consequent in getrained. Meer vragen over Beagles (of honden(opvoeding) in het algemeen)?! Bel 0900-0081 :+. Geintje, je kan een PBtje sturen :P.

Een paar weken vrijnemen is in feite niet nodig, als je maar 3 uur weg bent, of als ie in het begin na 3 uur even kan plassen (dat je buren m even laten plassen oid) dan moet het geen probleem zijn. Ik zou in ieder geval de eerste week vrij nemen zodat hij rustig aan jou en je omgeving kan wennen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:11

chantal dus jij gaat er snachts naar een uurtje of 6 ook even uit om de hond uit te laten??

ja stom vergelijk vinden sommigen, maar ik slaap wel langer als 6 uurtjes en ga echt tussendoor de hond niet uitlaten,

behalve natuurlijk bij een pup, om die snel en goed zindelijk te krijgen gingen we er wel snachts een keer uit, maar de tijd er tussen werdt heeel snel verhoogt.

vriendin van mij heeft een beagle, leuke hond, braaf in huis, kan ook makkelijk een dagje bij nood alleen blijven, goed voor de omgeving, alleen qua luisteren wat minder, altijd maar de neus op de grond.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:18

dobbel schreef:
chantal dus jij gaat er snachts naar een uurtje of 6 ook even uit om de hond uit te laten??

Nee, maar ik heb een slaperige beagle :P. Ik ben een enorme zeikerd met het alleen laten van Balou. Dat komt ook omdat hij 4/5 uur gewend is. Hij zou makkelijk 10 uur alleen kunnen zijn, maar daar voel ik me zelf niet prettig bij. Toen hij pup was deed ik het trouwens wel :j, ik sliep er sowieso op dus als ik hem hoorde rommelen dan stond ik klaarwakker (naja sort of) naast mn bed met pantoffels & joggingbroek :Y).

Bij Beagles is het consequent opvoeden heel belangrijk, het los leren lopen is een klus (hangt ook van de hond z'n karakter af natuurlijk) maar kan prima gedaan worden. Balou heb ik iedere dag (op een paar dagen na) in een omheind gebied waar ik overzicht had losgelaten, zodat ik kon doen alsof het me niets kon schelen als hij wegliep.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:25

Ik heb een Schotse Collie (Lassie) reu van nu een jaar en 3 maand.

4 dagen in de week heeft hij full continu iemand bij hem. De overige 3 dagen zit hij van 8u tot 18u 'alleen'. Alleen wilt zeggen in de tuin met de hond van de buren die hem heel de dag in de gaten houden en met hem gaan wandelen (zijn mijn ouders).

Hij is dus nooit echt alleen. En daar ben ik blij om! Het is wel een hele actieve hond die elke dag zeker zijn 3 wandelingen en liefst meer nodig heeft. Elke dag gaat hij met ons mee naar de wei en helpt de paarden verzorgen (heel handig een hond die de emmers voer brengt en de paarden naar de paddock drijft ;) ). Schotse Collies zijn echte praters en laten duidelijk merken dat ze wat willen. Althans de mijne toch en de collie die mijn vriend vroeger had had hetzelfde trekje ;)

Ik heb nog geen extra kosten gehad aan hem. Elke maand een zak voer van €55. Elke maand 4 bullepezen van €5 het stuk en een hele hoop kluifjes en beloningen. Ongeveer €50 per maand. Elk jaar gaat hij naar de dierenarts voor zijn jaarlijkse spuitjes en ontworming. Denk dat dat vorige keer een kleine €100 was. Hij is ingeschreven in de hondenschool, kost €55 voor een jaar.