Vandaag ging ik met mijn moeder en de hond een stukje wandelen bij een afgelegen stukje bos. Op de parkeerplaats bij aankomst ging mijn hond meteen op een doel af en bleef stokstijf staan. Ik ging kijken wat er was en daar lag een tam hangoor konijntje, een gruwelijk aangezicht, dikke opgezwollen ogen en snel ademen etc. Ik herkende het meteen als de konijnenziekte Myxomatose.
Toen ik het beestje optilde bij zijn nekvel begon het te krijsen, het was wel degelijk tam maar hij zag me niet aankomen omdat zijn oogleden zo waren opgezwollen dat hij niks meer kon zien. Na hem gerustgesteld te hebben ontspande hij weer meteen gelukkig.
We waren vlak bij een dierenarts waar ik stage had gelopen en we besloten hem daar meteen heen te brengen. We wisten al waar dit ging eindigen..
Eenmaal bij de dierenarts werd de diagnose meteen herbevestigd. Myxomatose, er was niks meer aan te doen. Het beestje werd meteen ingeslapen.
Het enige wat ik nog kon doen was hem wat geruststellen en een naam geven, Flappie dan maar, dan gaat hij toch nog als een individu heen als maar 'een konijn'
Waarom worden deze zieltjes nou gedumpt, hij zat er nog niet lang schijnbaar, nog aan de rand van de parkeerplaats. Het had geregend en hij was nog helemaal droog, terwijl er geen droog plekje meer aanwezig was in het bos
Dit had voorkomen kunnen worden, een enting bespaard leed, en breng die diertjes in godsnaam naar een opvang toe. Het gaat tegen mijn principes in om hem daar te laten zitten en een langzame en pijnlijke dood te besparen. Ik hoop dat hij geen andere konijnen heeft aangestoken. Ik heb uiteraard alles ontsmet nadat ik met hem in aanraking ben geweest. Heb zelf geen konijnen dus die lopen geen risico.
En nou vraag ik me af he, zullen de eigenaar(s) nu geen enkele spijt hebben nu het zo hard regent, zullen ze werkelijk denken dat Flappie zich daar wel zou redden? Zullen er nu ergens een pappa en een mamma zijn die moeten uitleggen aan hun kinderen waar Flappie nu heen is en niet meer terug komt??
We zullen het nooit weten, het enige wat we weten is dat Flappie nu rust heeft. Rust zacht Flappie
Zo troffen we hem aan