Ik heb een teefje van nu bijna 2 jaar (ze is een tibetaanse terrier x (waarschijnlijk) stafford achtige)). We hebben een klein probleempje met haar. Als ze alleen moet zijn, zit ze bij ons in de bench, dit gaat prima. Alleen als we haar los laten lopen in de kamer dan begint ze te slopen ( voornamelijk kussens, maar ook een keer hebben we haar betrapt op het knagen op de kabels van de computer.. dat willen we natuurlijk helemaal niet want zo kan ze zich verwonden!). Een andere reden om haar niet alleen in de huiskamer te laten is dat we ook 2 katten hebben die ze dan opjaagt.., we kunnen haar ook niet in de tuin laten omdat ze alles open graaft en super waaks is en dat vind mijn moeder vervelend. Nu kan je zeggen natuurlijk van: nou geen probleem toch? dan laat je de hond toch gewoon in de bench?! Maar ikzelf ben van mening dat ze te vaak in de bench moet zitten en dat je zo het probleem niet aanpakt maar alleen de symptomen. Het is natuurlijk niet leuk voor haar dat ze steeds in de bench moet, en ik denk dat ze uit verveling ook begint te slopen. Iemand een idee wat we hiertegen kunnen doen? Zelf proberen we haar op heterdaad te betrappen en te straffen maar ze doet het alleen als ze alleen is. En als we thuiskomen en de gang ligt onder de voering van de kussens, dan kunnen we haar niet straffen omdat naderhand straffen geen zin heeft en ze dus niet snapt waarom ze gestraft wordt. Ook hebben we een paar touwspeeltjes in de gang liggen waar ze dan aan kan knagen, stel ze zou behoefte hebben om haar tanden te scherpen

ps ik heb 2 cursussen met haar gevolgd en ze is dus echt geen onopgevoed mormel