Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Diane65 schreef:Geen krachtvoer geven! En trek thee van hooi en geef dat ipv water. Diarree is levensbedreigend, dus als het morgen nog zo is: naar de dierenarts. Die diarree afgewisseld met keutels kan ook een coccidiosebesmetting betekenen. Helaas worden konijntjes in de dierenwinkel te vaak veel te jong (met vier weken oud) al van de moeder afgespeend en komen in de winkel terecht. Hun afweersysteem is dan bijzonder zwak. Die ene kan dus best een bacterie bij zich dragen. Controleer ook of ze niet uitdroogt (pels optillen, als het vel in een plooi blijft staan, is het dier uitgedroogd) en geef desnoods wat hooithee met een spuitje in. De rest kan gewoon ook meedrinken van het hooithee en een dagje vasten is ook geen probleem, zolang er maar genoeg hooi en stro in het hok ligt.
Diane65 schreef:Geen krachtvoer geven! En trek thee van hooi en geef dat ipv water. Diarree is levensbedreigend, dus als het morgen nog zo is: naar de dierenarts. Die diarree afgewisseld met keutels kan ook een coccidiosebesmetting betekenen. Helaas worden konijntjes in de dierenwinkel te vaak veel te jong (met vier weken oud) al van de moeder afgespeend en komen in de winkel terecht. Hun afweersysteem is dan bijzonder zwak. Die ene kan dus best een bacterie bij zich dragen. Controleer ook of ze niet uitdroogt (pels optillen, als het vel in een plooi blijft staan, is het dier uitgedroogd) en geef desnoods wat hooithee met een spuitje in. De rest kan gewoon ook meedrinken van het hooithee en een dagje vasten is ook geen probleem, zolang er maar genoeg hooi en stro in het hok ligt.
Bramasole schreef:Is die plakkerige poep van haar gewone keutels of is het een trosje aan elkaar van de blindedarm keutels?
Bramasole schreef:Die drie kleine balletjes aan elkaar zijn hoogstwaarschijnlijk haar blindedarm keutels. Wanneer ze deze niet opeet kan het zijn dat ze bijvoorbeeld al vol zit van ander voedsel, zoals haar brokjes. Daar mag je dan van minderen. Hooi moet er altijd, voldoende en vers zijn. Ik zou even geen groenvoer geven, wel wat brokjes want daaraan kun je ook zien of ze nog eetlust heeft (zo niet gelijk naar de dierenarts gaan i.c.m. die poep)
Hoe oud is ze ongeveer?
Bramasole schreef:Tja, da's een beetje moeilijk. Ga er maar vanuit dat ze zes weken was en de overgang gewoon wat veel is.
Eet ze nu wel gewoon haar hooi?
Wen_en_Jelle schreef:Mag ik hier gelijk even op inhaken? Hoop dat de ts dat niet erg vindt! Mijn konijntje heeft ook vaker 'rare' keutels. Eigenlijk is het dan 1 grote, beetje plakkerig en donkerbruin. Heeft, en eet ook, heel de dag hooi en eet ook gewoon brokjes (altijd dezelfde gehad). Konijntje is 1.5 jaar maar heeft dit wel altijd gehad. Volgens mij deels hetzelfde als het konijntje van de TS... Ben benieuwd wat het dan kan zijn, aangezien hij al vanaf het begin hetzelfde voer krijgt (in het begin wel voor jonge konijntjes en na 3 maanden ongeveer overgestapt op gewoon voer)...
Faniek schreef:De leeftijd van 6/7 weken is ook simpelweg te jong bij de moeder weg.
Hoe ziet de ontlasting er uit echt waterdun, hij eet verder wel?
Wat voor geslachten zijn de konijntjes?
Wellicht voor de volgende keer een tip niet de broodfok van de winkel stimuleren, maar dieren uit de opvang halen.
jelledaantje schreef:Faniek schreef:De leeftijd van 6/7 weken is ook simpelweg te jong bij de moeder weg.
Hoe ziet de ontlasting er uit echt waterdun, hij eet verder wel?
Wat voor geslachten zijn de konijntjes?
Wellicht voor de volgende keer een tip niet de broodfok van de winkel stimuleren, maar dieren uit de opvang halen.
Ik dacht door ze uit te winkel dierenwinkel en boerenbond te halen waar ik er meer voor betaal maar wel ingeent te zijn juist beter had gehandeld. Door in plaats van op marktplaats te kijken en een konijn te gaan halen voor 5 euro.
de ontlasting is niet waterdun net iets dunner dan gewone ontlasting zodat het aan elkaar plakt en aan haar kontje
verder heb ik wel het idee dat ze gewoon eet en drinkt.
Mindim schreef:Sinds wanneer worden dieren in dierenspeciaalzaken geent? Volgens mij niet hoor.
Kijk even bij
http://www.konijnenbelangen.nl
Dan even op zoek naar het kopje boekjes, die kkun je online lezen. Eentje met de meest voorkomende ziektes en hoe te handelen en de symptomen en een algemeen boekje over de verzorging van een konijn.
Ik heb 1 konijn uit de dierenwinkel, de rest was zo ziek, zij was nog vrolijk, kon haar niet laten zitten, maar normaliter opvang, daar zijn ze zeker geent en gecastreerd.