Kat drinkt en plast ineens veel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Kat drinkt en plast ineens veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:45

Mijn ongeveer 8-jarige gesterilliseerde poes drinkt de laatste tijd veel.
Daarnaast plast ze (logischerwijs) ook veel meer. Nadeel is dat ze dit niet alleen op de bak doet, maar ook op de bank of op de grond. Liefst in de woonkamer.
Dit heeft ze nooit gedaan. Ze eet gewoon goed, ontlasting ziet er goed uit, plassen gaat niet moeilijk en zit geen bloed bij. Ze speelt nog gewoon.
Ze krijgt voornamelijk vers eten (Carnibest, rundvlees of Haaksbarf) en 1 of 2x per week brokjes (als ik vergeten ben voer uit de vriezer te halen :o).

Achtergrond info over de kat: ze is nu 5 jaar bij mij. Ze is gehandicapt. Ze heeft oorontsteking gehad die naar binnen toe is doorgebroken en daardoor is een deel van de hersenen beschadigd.
Hierdoor ziet ze slechter, heeft ze niet zo'n best evenwicht en ziet en hoort dingen ook niet aankomen.
Ze is altijd een gemoedelijke kat geweest. Was blij met eten en aandacht en liep altijd lekker in huis te rommelen.

Verder heb ik nog een kater van 2 en een kitten van 5 maanden. Ze speelt wel met hen, maar zoekt ze niet echt op. Ik merk de laatste tijd dat ze liever wat rust heeft en niet zoveel meer van ze kan hebben.

Ik ga uiteraard de dierenarts bellen, maar zou graag wat ideeën of ervaringen horen van mensen.
Ik zit zelf aan suikerziekte te denken.

mieske

Re: Poes drinkt en plast ineens veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:47

Is ze al gesterreliseerd (hoe je dat ook schrijft := )
Veel drinken kan duiden op een baarmoederontsteking..

Is ze dunner geworden ? Veel drinken en afvallen kan duiden een probleem bij de nieren..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:48

Nee, ze is niet dunner geworden. Vacht ziet er ook nog goed uit. Vandaar dat ik niet aan de nieren dacht.
Heb al eens een nierpatient gehad en dat was helemaal anders.

Ze is geholpen inderdaad. :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:48

Kan ook met de nieren te maken hebben, ik zou het effe na laten kijken.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:49

Misschien wat meer brokjes voeren?
Hoe is haar vacht?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:50

Oke, das dan weer een geluk, zo'n ontsteking is echt niet fijn :n

Suikerziekte zou iid ook best kunnen, kwestie van DA bezoekje en wat bloed laten prikken en je weet het :j

Sterkte met je kat :)

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:52

Blaasgruis? Of kan dat niet bij poezen?

Sterkte ermee in ieder geval ;)

Nadia
Oppermuts

Re: Kat drinkt en plast ineens veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:54

Ik zit ook gelijk aan suikerziekte te denken. Bloed prikken bij de DA is de enige optie om er achter te komen.
Sterkte :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:56

Willy_UrsB schreef:
Misschien wat meer brokjes voeren?
Hoe is haar vacht?

Vacht is mooi. Heel vol en dik.
Brokjes ga ik niet voeren (is zout, dan gaat ze nog meer drinken).
Ze heeft hele gevoelige darmen en op brokjes reageert ze slecht. ze krijgt nu af en toe Royal Canin voor kieskeurige katetn, gemixt met de senior versie (kleine brokjes, ze mist een paar kiezen).
Maar ze krijgt vooral Carnibest. Daar doet ze het verder goed op. Dit krijgt ze ook al meer dan een jaar en heeft nog nooit problemen gegeven.

mieske schreef:
Oke, das dan weer een geluk, zo'n ontsteking is echt niet fijn :n

Suikerziekte zou iid ook best kunnen, kwestie van DA bezoekje en wat bloed laten prikken en je weet het :j

Sterkte met je kat :)

Ga ik ook zeker doen. Maar ik ga graag voorbereid naar de dierenarts met mogelijke oorzaken.
Vind het altijd fijn om op deze manier met hem te overleggen en ook een beetje te weten wat ik kan verwachten.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:56

Veel drinken en veel plassen (PU/PD) hoort inderdaad in eerste instantie bij diabetes, maar het kan ook passen bij hyperthyroidie, nierfalen of een aantal andere aandoeningen. Inderdaad even wat bloed laten afnemen bij de DA :j

Om te kijken hoeveel ze nu eigenlijk drinkt, kun je dat misschien een paar dagen afmeten? Moet je wel zorgen dat je andere katten niet uit dat zelfde bakje kunnen drinken ;)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:37

ja suikerziekte, mijn hondje heeft het ook.

die begon ook veel te drinken en ineens op andere plaatsen te plassen. Je kan het behandelen, maar ik hoop liever voor je dat het iets 'stoms' is :)

Ik volg even je topic!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:41

Vanmiddag ga ik naar de dierenarts. Hopelijk kan ik wat urine meenemen. Zit nu op mijn werk, dus kan de kattenbakken even niet organiseren, dus zou ze overdag ook ergens anders moeten plassen.

Ik vermoed zelf inderdaad diabetes. Heb even gegoogled. Maar goed, een bloedtest kan meer vertellen.

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:44

Onze kat is ook diabeet, bij haar begon het ook op de zelfde manier (maar ze deed alles gelukkig wel gewoon op haar kattenbak). Ze moet nu 2 maal daags een injectie met insuline. Succes en sterkte bij de dierenarts straks.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:47

Had ze ook toevallen (hypo's oid)?
Dat heeft ze namelijk niet. De stalkat bij ons heeft ook diabetes en die heeft dat wel eens.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:53

Hypo's kunnen alleen optreden als er insuline gespoten wordt, daarvan gaat de suikerspiegel namelijk naar beneden, en wanneer er dus teveel insuline wordt gespoten krijg je een te lage bloedsuikerspiegel(= hypoglycemie) :)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:53

Mijn eerste gedachte is ook suikerziekte. Onze toen 13-jarige poes begon ook veel te drinken en liet het soms zomaar lopen als ze op een stoel lag te slapen. Ze werd er niet eens wakker van.

Sterkte ermee! Als het meevalt, is het vaak nog wel te behandelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:54

Zwartwitje schreef:
Hypo's kunnen alleen optreden als er insuline gespoten wordt, daarvan gaat de suikerspiegel namelijk naar beneden, en wanneer er dus teveel insuline wordt gespoten krijg je een te lage bloedsuikerspiegel(= hypoglycemie) :)

Dan de andere kant op. Bij een te hoge bloedsuikerspiegel. Is dat dan een hyper?
Ik haal dat altijd door elkaar.
Nou ja, jullie snappen wel wat ik bedoel :+

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:56

klinkt inderdaad als suikerziekte, wij hadden een kat die dat had, en die begon ook erg veel te drinken en te plassen.

En vaak is het inderdaad goed te behandelen, met speciaal voer en insuline. Sterkte vanmiddag bij de da!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:59

Speciaal voer? Als in: brokjes?
Dat zou vervelend zijn, want daar gaat ze echt van aan de diarree.
En insuline spuiten wordt ook nog wat met een kat die het allemaal al niet begrijpt, in paniek raakt als je haar vast pakt en een baasje dat het niet zo van naalden moet hebben :=
Maar goed, we zullen wel zien en wat nodig is, is nodig.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:04

ja, een afgemeten hoeveelheid brokjes, daar wordt de insuline op aangepast.
Wij geven altijd een spuitje als de kat zit te eten, merken ze niks van.

Maar, je hebt nog geen diagnose he ;) eerst maar niet al te druk maken.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:08

Jij bedoelt denk ik een hypo (te laag). Hyper (= te hoog) komt uiteraard ook voor, maar meestal niet in hele erge mate bij dieren (en mensen) die insuline krijgen. Insuline houdt immers de bloedsuikerspiegel laag, of liever gezegd zo constant mogelijk. Hoe een hypo zich bij dieren uit weet ik niet precies, maar mensen met een hypo worden licht in het hoofd, kunnen zich minder goed uitdrukken en krijgen spiersamentrekkingen en kunnen hun bewegingen niet meer onder conrole houden. Uiteindelijk kan een hypo leiden tot uitval en coma, maar dat zijn wel doemscenario's hoor ;)

Stel, hypothetisch gezien, dat je kat nu inderdaad diabetes heeft, danzit ze in een constante hyper. Haar suikerspiegel is te hoog en haar lichaam wil het overtollige suiker (eigenlijk glucose, een kostbare energieleverancier) afvoeren en doet dat door het uit te plassen. Ze 'wil' dus steeds meer plassen, en krijgt daar uiteraard ook dorst van. Mocht ze op de vloer plassen dan kun je misschien zien dat de urine plakkerig/stroperig is :)

Maar wat MissToseland zegt, je weet nog niks, dus wacht eerst het DA-bezoekje af :)

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:09

Onze kat krijg nooit Hypo's. Al hebben we wel uitgelegd gekregen wat we moeten doen als het wel voor mocht komen (met een soort spuitje zonder naald limonade siroop in het bekkie spuiten).

Het is allemaal heel goed te doen, onze kat eet pas als ze haar spuitje gehad heeft omdat ze het nu zo gewent is. Onze Jack Russel voelde zich zelfs een tijdje zo achtergesteld dat hij ook een "spuitje" wou, en dan pas ging hij eten! Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf de kat niet durf te spuiten..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:11

ZW: bedankt voor de heldere uitleg!
Urine is inderdaad plakkerig.

Ik maak me overigens niet druk hoor. Ben aardig wat gewend wat katten met problemen betreft.
Maar zoals ik al zei: ik ga graag voorbereid naar de dierenarts, zodat ik een beetje kan verwachten welke richting het op kan gaan :j

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:13

Ik dacht ook aan suikerziekte. Onze kat begon idd ook heel veel te drinken maar werd ook extreem mager. Die van jou niet las ik? Onse heeft het nu al 6 a 7 jaar. Ze krijgt diabetic van Royal Canin en 2maal daags insuline. Sterkte vanmiddag!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:46

Mocht het suikerziekte zijn, heeft carnibest ook speciaal diabetesvoer :j
Succes vanmiddag bij de dierenarts!