Rottweiler teefje blijft klein.. oorzaak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Rottweiler teefje blijft klein.. oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 00:26

Onze rottweiler teef is ondertussen alweer 1,5 jaar en is nu toch wel qua hoogte uitgegroeid denk ik.
Vreemd genoeg is ze nogal klein. Ze is ook niet zo zwaar voor een rottweiler, zo'n 34 kilo.

Wij hebben bij de fokker haar ouders allebei gezien. Haar vader is een enorme rottweiler, echt zo'n gorilla.
Haar moeder was ook niet bepaald klein, gewoon normaal.
Haar volle broertje was ook een echte beer.

Maar Tarah.. is gewoon een kleintje :+

Nou vraag ik me af hoe dat nou kan.

Ze is gesteriliseerd, maar ik kan nergens vinden dat dit effect zou hebben op de groei. Bij ruinen is het zelfs zo dat die juist groter worden dan hengsten, dus ik had het eerder andersom verwacht.

Nou heeft ze wel op een leeftijd van 7/8 maanden een behoorlijke baarmoederontsteking gehad. Hierdoor is ze dus gesteriliseerd en ze heeft ook behoorlijk wat anti-biotica gehad toen. Kan dit de reden ervan zijn?

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 01:11

Zou inderdaad kunnen door de baarmoederontsteking die ze op jonge leeftijd heeft gehad.
Wij hebben ook een hond gehad die ook een zeer ernistige baarmoederonstekeing heeft gehad en daardoor ook erg ziek is geweest en de baarmoeder is er vanzelfsprekend ook uit gehaald. Hierdoor heeft ze een groeiachterstand opgelopen en is altijd klein gebleven.

Daarbij ook nog hetvolgende;
Bij honden is het zoiezo niet te vergelijken als met paarden. Mijn moeder fokt zelf honden en bij ons is het ook altijd de bedoeling dat ze zo groot mogelijk groeien."
Het komt vaak voor dat bij de eerste loopsheid van de hond ook de voornaamste groei stopt. Ze groeien nog wel wat, maar niet enorm veel.
Nu is natuurlijk de baarmoeder eruit gehaadl op jonge leeftijd waardoor ze waarschijnlijk nog niet eens een eerste loopsheid heeft gehad, maar je moet hierbij denken dat haar hormonen zegmaar weggehaald worden, welke ze wel nodig heeft om te groeien...

Dit zijn natuurlijk allemaal suggesties waardoor het zou kunnen komen, maar uit eigen ervaring zeg ik dit :)

slimmerik

Re: Rottweiler teefje blijft klein.. oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 01:25

Wat is klein? Er is een minimum en een maximum voor rottweilers. Voor teven is dat 56-63 cm. En het gewicht tussen 38 en en 52 kg.

Je hebt de ouders gezien? Weet je wel zeker dat het de ouders waren? Gebeurt nog wel eens dat ze een paar mooie ouders laten zien en dat de eigenlijke ouders achter in een schuur liggen of zo.

Ik wist niet dat de loopsheid er mee te maken kon hebben. Onze teef was er ook vroeg bij maar bleef slechts 2 cm onder de maximale hoogte.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:18

de foto's die ik gezien heb van jou hond,daar is ze niet klein op (tenzij die erg vertekenen) en ze zal zeker nog wel flink uitzwaren,na 1,5 jaar gaan ze nog eens 1,5 jaar de breedte in,een rotti is met zo'n 3 jaar klaar met "groeien"

en ik heb hier 2 teven die voor hun eerste loosheid gesterilliseerd zijn en dat zijn grote/zeer grote honden geworden.

als je bv een pup hebt uit een "eerste" nestje kunnen ze ook wat "kleiner" blijven,en als de voorouders "kleiner" waren,dan kunnen ook die genen nog invloed hebben op de grootte van de hond.

is ze nog steeds zo'n pretletter trouwens :D ?

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:25

Tja en ik denk ook dat de ouders niet zo heel veel zullen zeggen over hoe groot de teef uiteindelijk wordt. Dat is ook een combinatie van factoren. Wij hadden 2 zusjes uit hetzelfde nest, Duitse Herders, de ene was 40 kilo, de andere 32 ongeveer. Die was ook echt een stuk kleiner en smaller. Later is ze zelfs nog meer afgevallen, maar toen bleek dat haar nieren niet meer functioneerden. Misschien dat dat in haar geval ook de groei heeft achtergesteld, maar dat heb ik eigenlijk nooit gevraagd (of dat ze dat dan zeg maar al vanaf de geboorte had en daarom kleiner was, of dat dat met die nieren ook later kan beginnen). Maar voor een DH was ze vrij klein. Maar toch ook erg lief hoor :D

edit: natuurlijk zullen de ouders wel veel te zeggen hebben in hoe groot de teef wordt, ik bedoel uit 2 jack russels zal niet zo snel een hond van 30 kilo komen, maar de uiteindelijke grootte heeft niet alleen te maken met genen, maar ook met omgeving/omstandigheden (dacht ik weleens te hebben gelezen)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:09

slimmerik schreef:
Je hebt de ouders gezien? Weet je wel zeker dat het de ouders waren? Gebeurt nog wel eens dat ze een paar mooie ouders laten zien en dat de eigenlijke ouders achter in een schuur liggen of zo.

Of de vader ook echt de vader was, dat kan ik niet checken. Maar ik denk het wel want meer honden waren er niet bij haar thuis.
De moederhond was ook echt de moeder want we zijn al gaan kijken de eerste keer toen ze net 5 weken oud waren. Dus die heb ik zien drinken en al ;)

Heb haar net gemeten en haar schofthoogte is toch nog 53 cm dus dat valt eigenlijk wel mee dan...
Ze is alleen een stukje lichter dan volgens die richtlijn alleen voor haar breedte is ze echt niet te dun.

Hhhhmmm apart zeg dat ze dus niet echt te klein is :+

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:10

kimmie261 schreef:
is ze nog steeds zo'n pretletter trouwens :D ?

Praat me er niet van :+ Worden nog steeds soms helemaal gek van haar. Puberteit is nu zeker begonnen!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:34

Ik heb wel vaker gezien dat dieren o de een of andere manier klein blijven, katjes, hondjes paarden.
Het is soms zonder reden en soms met, zoals bv de baarmoederontsteking die jij beschrijft, maar dat zijn wel altijd oorzaken die op latere leeftijd weer ingelopen worden.

Ik zou me er niet te druk om maken, kan best genetisch bepaald zijn en ook bij de dieren waarbij ik het gezien heb heeft het nooit tot problemen geleidt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:41

Nuage schreef:
Of de vader ook echt de vader was, dat kan ik niet checken. Maar ik denk het wel want meer honden waren er niet bij haar thuis.

Waarom niet? Zelf ben ik maanden op zoek geweest naar mijn hond en heb het bullenwereldje nauw gevolgt.
Zo kan je wat kennis opbouwen qua bloedlijnen en weet je ongeveer wie welke soort honden toch fokt?
Zodoende leerde ik wat mensen kennen en wist ik precies de namen van hun honden, ook hoe ze dr uitzagen.
Dus hoeven ze bij mij niet met een witte reu aankomen als ik weet dat er een bruine op is gegaan :)
Bovendien heb je dr geen stamboom bij gekregen, daar staan toch namen op?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:52

Leuk om te horen dat het zon pretletter is :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:59

Nuage schreef:
Heb haar net gemeten en haar schofthoogte is toch nog 53 cm dus dat valt eigenlijk wel mee dan...
Ze is alleen een stukje lichter dan volgens die richtlijn alleen voor haar breedte is ze echt niet te dun.

Hhhhmmm apart zeg dat ze dus niet echt te klein is :+

Dan kun je aannemen dat ze normale hoogte en gewicht gaat krijgen. Is nu nog maar een pubertje hè :D

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:10

wij hebben een jr die heel erg mini is gebleven (net iets groter dan onze chihuahua's). Ook een teefje.
Mams was echt groot voor een JR, paps was wat kleiner maar dan weer erg breed.
En die van ons, is klein en helemaal niet breed (3,5 kilo!), Ondertussen is ze bijna 6 jaar oud.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 15:38

Chiqa schreef:
Nuage schreef:

Waarom niet? Zelf ben ik maanden op zoek geweest naar mijn hond en heb het bullenwereldje nauw gevolgt.
Zo kan je wat kennis opbouwen qua bloedlijnen en weet je ongeveer wie welke soort honden toch fokt?
Zodoende leerde ik wat mensen kennen en wist ik precies de namen van hun honden, ook hoe ze dr uitzagen.
Dus hoeven ze bij mij niet met een witte reu aankomen als ik weet dat er een bruine op is gegaan :)
Bovendien heb je dr geen stamboom bij gekregen, daar staan toch namen op?

Wij hebben onze pup gekocht bij iemand die thuis een nest had. Niet via Marktplaats ofzo maar via via de tip gekregen dat er een nestje was. Toen gaan kijken en iedere week terug geweest todat ze oud genoeg was om mee naar huis te komen. Ik weet voor mezelf ook wel zeker dat die hond de vader was, maar ik heb geen stamboom om het te bewijzen en ik heb ook niet de gehele rottweilerfokkerij nagepluist.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:30

Ts maakt toch ook niet uit, als jou vrouwtje te klein blijft maakt toch niet uit waar ze vandaan komt.
Belangrijkste is dat ze gezond is en een heerlijke pretletter maar dat zit wel goed denk ik.
Als ik het zo lees zit ze trouwens gewoon binnen de normen, wel bij de kleintjes maar de kleintjes zijn ook vaak de leukste (ik ben zelf ook klein en dat is grapje natuurlijk, behalve dat ik echt klein ben)
Maak je niet druk meis, zolang ze maar gezond en happy is, om echt te weten waarom ze zo klein blijft moet je genetisch onderzoek doen en is erg kostbaar, zeegen je zelf met een gezonde en blije hond dat is het belangrijkste

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:34

Mijn vriendin heeft een reu die echt veeeeel te groot is voor een rottweiler. Ook zonder stamboom gekocht bij een pretnest, zelf heb ik zelfs het vermoeden gehad dat er een Deense Dog in zat of een ander groot ras. Daar hebben ze wel veel problemen mee gehad qua gezondheid maar hij is echt niet klein gebleven.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:56

mijn labrador is ook te klein, kwam uit 2 grote ouderdieren. Niks geen medische klachten gehad wat invloed zou kunnen hebben op de groei.. tja je hebt ook kleine mensen en grote mensen.. denk niet dat er perse een oorzaak voor moet zijn.. :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 21:21

Ik moet zeggen dat ik misschien ook juist wel blij mag zijn dat ze klein is gebleven. Haar broertje heeft namelijk HD en is helaas al ingeslapen toen hij nog geen 1 jaar was.

Onze hond is al 2x op de foto geweest om te kijken of ze HD heeft maar ze heeft helemaal nergens last van. Als ze zwaarder en groter was geworden had ze misschien eerder last gekregen van haar heupen.

Het is alleen zo gek zo'n minirottweiler :)

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:29

Onze Rottie Pleuntje inmiddels 12,5 jaar was ook in haar jonge jaren tussen de 34 en 38 kg.

Er is een periode geweest dat men de Rottweiler niet zo groot wilde zien dat is denk ik 3 generaties geleden, (Pleuntje haar generatie)dus het is wel mogelijk dat je het daar vandaan komt.

Leuk trouwens dat Assendelft is toch echt een Rottweiler dorp.

Wij hebben er nog een van 9 de dochter van Pleuntje dat is Bep en nog een van ruim een jaar en dat is een hele flinke dame, en dat is Zus.

Dus in Assendelft is het "Rottie rules :P "

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 21:31

Wat een leuke namen zeg Lida3!
Je ziet er hier idd best veel lopen :)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:42

Mijn Rottweiler zou net zo oud zijn geweest en is dus van dezelfde generatie, das een kalf geweest hoor! Mooie stevige Rottweilerreu! Machtige man!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:05

Wij hebben een dobermann reu, moeder en vader groot, onze reu (ook 34kg ;)) kleintje, eerder teefje qua grootte, blijkbaar zat er nog een kleinere in het nest. Maar het kan dus wel dat de ene kleiner blijft dan de andere. Zolang ze gezond en actief zijn zou ik me er niet teveel zorgen over maken.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:17

Mijn rottweiler teefje ( foto in me profiel ) was ook maar een kleintje. ZIj heeft op een leeftijd van 9 mnd aan beide ellebogen een vochtbobbel gekregen en haar groeischijven waren beschadigd, waardoor ze niet meer groeide.

Ik denk dat jouw teefje gestopt is met groeien nadat ze is geholpen.

Wat ik alleen een nadeel vond, dat we haar constant in de gaten moesten houden met haar gewicht. Ik weet niet of bij die van jouw ook nu aanleg heeft gekregen om dik te worden ? Wat bij normale uitgroei niet zou zijn geweest, snap je wat ik bedoel ?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 23:19

Qua gewicht valt het gelukkig mee, maar daar let ik ook echt op want ik was er voor gewaarschuwd idd dat na een sterilisatie ze kunnen aankomen. Ze heeft wel al een krullerige vacht op haar achterrug, komt daar ook door.
Wel jammer dat ze niet meer groeit.. ze wordt nu soms (door leken) aangezien voor dobermann..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 06:12

Freya schreef:
Ik denk dat jouw teefje gestopt is met groeien nadat ze is geholpen.

Bij castratie sluiten de groeischijven later, dus vroeg gecastreerde honden worden juist groter.

Grootte is meestal gewoon erfelijk, waarschijnlijk heeft ze een of meerdere kleine voorouders in haar lijnen.
Een krullerige vacht zie je ook wel vaker bij Rottweilers, er bestaan zelfs Rottweilers met lang(er) haar.

Nuage waarom vind je het jammer dat leken denken dat het een ander ras is? Een van mijn rashonden wordt door de meeste mensen aangezien voor een bastaard, ik vind dat juist enorm grappig.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:54

http://www.mijnalbum.nl/Album=RXGP6WYQ

Hier een foto van mijn 3 meiden, Zus was toen 3 mnd. Pleuntje is links en Bep rechts.

Dat van die Dobermann is mij zelfs op de Rottweiler Club waar wij trainde gezegd over Pleun, het was wel jammer voor hun dat mijn Dobermann van hun Rottweilers de show in duitsland won :P

Dus dat zegt meer over de mensen dan over jouw hond.

Heeft ze papieren ?