konijn blijft maar die klachten houden..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

konijn blijft maar die klachten houden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:58

hoi hoi.

ik heb thuis een kleinschalig fokkerijtje. van nu 9 konijntjes :)
1 van die konijnen heeft 2 klachten die steeds terugkomen.
hij heeft een grote poepbal aan zn kont hangen. als een mee naar de DA geweest.
zelf behandel ik dit ook vaak. maar het blijft maar terug komen.
ook heeft hij vacht problemen. aantal keren schurft gehad, heb dit zelf vaak behandeld dmv soda badje etc..
een kennis van ons vertelde dat ik hem beter kon afmaken.. dit ging mij teveel naar mijn hart gezien het mijn 1e eigen fok konijntje was en ik een ware band met het beestje had. wat absoluut niet de rede is dat ik het niet toeliet. maar verders had hij hier geen last van dus vond ik dit niet nodig. nu blijft hij een hele pluizige vacht houden in het midden. ik kam hem veel maar het helpt misschien een dagje en dan is het weer terug.. nu vandaag was die poep dus nog erger en liep er zelfs een worm doorheen.
nou heb ik een waar fobie aan insecten. dus ik begon zelf al flink te shaken en het zit me echt niet lekker. wat nog meer te doen.
hij heeft gewoon een schoon hokje dus daar kan het niet aanliggen. de DA vertelde dat ik gewoon het wegmoest halen met een schaartje op een speciale manier enzo. maar dan kan ik bezig blijven en is ook niet fijn voor konijnlief :(:) . nou was mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee en tips voor mij ?

liefs

edit; sinds vandaag loopt ie ook te huppelen. heel raar; alsof ie er last van heeft..

Lieszje

Re: konijn blijft maar die klachten houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:04

Mijn konijn heeft ook last van een poepbal aan zijn kont.
Ik haal deze er meestal af met lauw water en wat doeken.
Als de bal te groot is dan probeer ik er meestal een stuk af te knippen.
Meestal knip ik gelijk wat vacht weg op de plek waar die bal gaat zitten.
Klinkt raar maar het helpt wel..

Ik doe dit trouwens altijd met iemand samen.
Niet dat als je het gaat proberen je het konijn en vasthoudt en het eraf probeerd te halen xD

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:09

Ik heb dus echt precies hetzelfde met die van mij!!! Gelukkig heeft die van mi nog geen wormen gehad, maar we hebben hem in de zomer om de dag gewassen. Ik gebruik nu russel rabit bedding, en dat maakt wel dat het iets minder kleeft. Verder heb ik nu ondekt dat er "iets" fout zit in zijn vacht. We zitten er sterk over te denken om hem te laten scheren. Ook knip ik de plakken uit zijn vacht. Zijn kontje is helemaal kort geknipt uit voorzorg. De vacht onder zijn kont en erop heeft een enorme ondervacht. Het is echt abnormaal veel. Daardoor krijgt hij klitten onderin de vacht. Daar gaat die rotzooi aan plakken. Kan zijn dat er een dikke plak onder hem vastzit nu, dat hij daarom hupt.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 20:51

dankje :).
ja de mijne heeft ook echt overdreven veel vacht! konijn scheren ? nog noooit van gehoord! gezien mijn konijn heel erg 'hitsig' is altijd. word regelmatig als fokkonijntje bedoeld. maar ziet er de lol ietwat teveel van in. als die al een konijntje ziet begint ie op de grond te 'rijen'. vaag. maar goed. dan word het daar natuurlijk vochtig en plakkerig.. ik ga morgen even naar de da. :)dankjulliewel

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:02

NicoleHorses schreef:
dankje :).
ja de mijne heeft ook echt overdreven veel vacht! konijn scheren ? nog noooit van gehoord! gezien mijn konijn heel erg 'hitsig' is altijd. word regelmatig als fokkonijntje bedoeld. maar ziet er de lol ietwat teveel van in. als die al een konijntje ziet begint ie op de grond te 'rijen'. vaag. maar goed. dan word het daar natuurlijk vochtig en plakkerig.. ik ga morgen even naar de da. :)dankjulliewel

Mijne is gecastreerd en sindsdien zijn de problemen begonnen. Daarom was ie de 1x geschoren maar de vacht is daar heel vreemd terug gegroeid. Overigens zou ik met dit konijn niet verder fokken. Het is een naar vachtprobleem wat (denk ik) te maken heeft met een kruising ergens in de bloedlijnen. Die van mij verdenk ik van een kruising met angora te zijn (ver terug in zijn stam) Hij heeft namelijk de ondervacht van een angora maar de opervacht van een kortharig ras.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 22:56

ben ik ook niet meer van plan :). mijnes is kruising vosbont x vos. ik denk echter niet te sterk dat het hieraan ligt. heb het namelijk voorderest niet meegemaakt. ja.. met 1 konijntje van de dierenwinkel.. maargoed. iig weet ik niet zo goed wat ik ermee aanmoet. even afwachten wat de da vind :)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:06

zon poepbal komt door diaree en diaree komt door bijna altijd een verkeerd voedings patroon. voer je gemend voer of alleen bix? voor je hooi en groentes?

als ie weer slappe poep heeft alleen hooi geven, eigenlijk zou je nu vooral hooi moeten geven en bix, gemend voer heeft veel te veel eiwitten dat kunnen de darmen niet aan.

schurft kan je niet behandelen met soda...... maar alleen met pesticide (het is immer een mijt...) de algehele conditie is dus gewoon niet goed van jou konijn......... dat moet beter kunnen!! succes!!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:07

die poepbal komt meestal door de voeding (plakpoep) haal hem even een paar dagen van de brokken af en voer alleen hooi.
het probleem ontstaat in de darmen, vaak komt het doordat ze te weinig vezels opnemen.

in de kliniek krijg ik ook heel vaak telefoontjes over dit probleem.

het lijkt me verstandig om dit konijn op een andere voeding te zetten. sience selective. dit is een voeding met extra veel vezels en heeft meestal een erg positieve uitwerking op konijntjes met die probleem.

Afbeelding

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:12

Don_Zhivago schreef:
die poepbal komt meestal door de voeding (plakpoep) haal hem even een paar dagen van de brokken af en voer alleen hooi.
het probleem ontstaat in de darmen, vaak komt het doordat ze te weinig vezels opnemen.

het lijkt me verstandig om dit konijn op een andere voeding te zetten. sience selective. dit is een voeding met extra veel vezels en heeft meestal een erg positieve uitwerking op konijntjes met die probleem.

Afbeelding

Mijn konijn eet dit al maanden, en het is nog steeds hetzelfde. Het komt echt niet altijd door het voer. Er is bij de mijne iets met die vacht, maar ik weet niet zeker wat. DA weet het ook niet. Zolang er geen beesten bijkomen laat ik het maar zo (buiten het wassen en knippen) Echte ouderwetse Badedas werkt trouwens vrij goed. Daar was ik de mijne nu mee. Wel naspoelen in een bak met lauw water en azijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:14

Heeft je konijn geen maden? Een vriendin had dit probleem ook en de DA zei ook van alles tot hij het konijn van de tafel pakte en er allemaal maden op de tafel lagen...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:18

chocobroodje schreef:
Don_Zhivago schreef:

Afbeelding

Mijn konijn eet dit al maanden, en het is nog steeds hetzelfde. Het komt echt niet altijd door het voer. Er is bij de mijne iets met die vacht, maar ik weet niet zeker wat. DA weet het ook niet. Zolang er geen beesten bijkomen laat ik het maar zo (buiten het wassen en knippen) Echte ouderwetse Badedas werkt trouwens vrij goed. Daar was ik de mijne nu mee. Wel naspoelen in een bak met lauw water en azijn

ben ik het niet mee eens...

de ontlasting is niet goed (keutelig) gewone keutels plakken niet, dus ligt het wel degelijk aan de voeding. er worden te weinig vezels opgenomen en daardoor wordt de ontlasting plakkerig, is bij ons mensen ook zo.

het voer werkt niet bij ieder konijn (het is geen wonder middel) maar ik heb zeker al 50 konijnen gezien met dit probleem en daarvan knapte de meeste flink op.
denk dat het voor de TS zeker van belang is om dit te proberen..

- voedingsrantsoen.
- paar dagen alleen maar hooi.
- sience selective gaan geven
- geen groente/fruit meer geven

en heel goed in de gaten houden dat hij geen maden krijgt met die vieze kont...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:28

Zijn gewone keutels plakken ook niet, zijn blinde darm keutels wel. Ik vermoed dat hij op dat moment zo diep slaapt dat tegen de tijd dat hij wakker wordt het al in zijn vacht zit gedraait.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:32

normaal gesproken zijn dit de keutels die de konijnen opeten...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:40

Ja dat weet ik, als hij niet diep slaapt doet hij dat ook gewoon :j maar als ik hem s'ochtends loslaat (konijn mag de hele dag los alleen s'nachts niet) dan heeft ie van alles aan zijn kontje hangen. Het meest loopt hij los, dus dat valt er vrij snel af. Maar een klein gedeelte klit in zijn vacht. Heel vreemd, maar overdag heeft ie dus nergens last van.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 23:41

@Mjay; ik voer gewoon biks, geen gemengde dus. hij krijgt vaak hooi, schoon en groot hok en zowizo voldoende beweging. hij is wat aan de dikken kant iig.. bedankt voor je reactie

de rest ook bedankt. echter ben ik bang dat er alwel maden op zitten.. heb het zo met beestje lief te doen. morgen maar langs de DA. ik wil eerst dat dit even geneest. hij krijgt normaal biks en absoluut niet veel groente/fruit. wel veel hooi.. ik hoor het morgen zowizo wel :) bedankt allemaal!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:44

NicoleHorses schreef:
@Mjay; ik voer gewoon biks, geen gemengde dus. hij krijgt vaak hooi, schoon en groot hok en zowizo voldoende beweging. hij is wat aan de dikken kant iig.. bedankt voor je reactie

de rest ook bedankt. echter ben ik bang dat er alwel maden op zitten.. heb het zo met beestje lief te doen. morgen maar langs de DA. ik wil eerst dat dit even geneest. hij krijgt normaal biks en absoluut niet veel groente/fruit. wel veel hooi.. ik hoor het morgen zowizo wel :) bedankt allemaal!

Als hij de maden er nu in heeft meteen goed wassen! En morgen inderdaad direct naar de DA. Die russel bodembedeking is wel echt een aanrader!

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:46

chocobroodje schreef:
Don_Zhivago schreef:

Afbeelding

Konijn net zo lang alleen op hooi zetten totdat de ontlasting goed is. Verder: ontlastingsonderzoek !.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 23:48

thanx. weet trouwens niet of het maden waren. ik zag wel 1 klein wormpje. zowizo morgen direct naar de DA toe. ik word hier zelf gewoon ziek van heb er zoveel aan geprobeert maar het wil allemaal maar niet bater.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:37

dit zijn maden:
Afbeelding

Als je deze beestje heb gezien moet je niet morgen, maar vandaag naar de DA!! Maden kunnen binnen een paar uur je konijntje flink toetakelen.. ze eten een flinke wond erin.
mochten het maden zijn en je bent erop tijd bij gaat het meestal wel goed..

ben je te laat, dan zijn de konijntjes vaak te zwak en de wond te groot.

dus als het maden zijn ga aub vandaag!!

nog even over die blinde darm keutels.. een gezond konijn eet deze op omdat bij een konijn de voedingswaarde 2x door de darmen moet en dan pas krijg je goede harde keutels.
eten ze die keutels niet gelijk weg onder hun staartje dan heb je een gebrek aan vezels, OF een teveel aan koolhydraten (brood,snoepjes of gemengdvoer)

Edit: zie dat je laatste post gister was, dus daar is morgen vandaag :D

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:43

Is het niet zo dat konijnen hun eigen blindedarm keutels niet meer eten als ze eigenlijk iets te veel voer krijgen?! (dus niet slecht voer, maar gewoon te veel) Heb ik ooit ergens gelezen...

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:45

Ons konijntje had het ook heel erg. Echt van die grote poepballen. En stinken... bah..
De dierenarts zei tegen ons dat het twee dingen zouden kunnen zijn:
1. Onjuiste voeding, teveel vocht van bijvoorbeeld groente en fruit, waardoor ze dus diarree krijgen. Wat gaat plakken, etc.
2. Het konijntje was te dik, en kon zichzelf dus niet meer schoonhouden. En dan gaat de boel dus ook plakken.

We hebben het konijn op dieet gezet, en het probleem was verholpen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:47

cerilene_ jou verhaal klinkt logisch.. als hij teveel voer krijgt hebben ze de voedings stoffen niet meer nodig.

zeker omdat TS zegt dat het een dikkertje is..
denk dat je hem echt even tijdelijk op hooi moet zetten en je moet gaan houden aan wat hij mag hebben per dag..

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:43

Ruwvoer (hooi dus) moet een konijn onbeperkt krijgen. Anders worden de dikke darm en blinde darm niet genoeg gestimuleerd en dan raakt de vorming van de nachtkeutels verstoord. Die keutels krijgen dan een andere samenstelling, kleur en consistentie. Deze afwijkende keutels worden niet of minder gegeten, dat komt mogelijk doordat de smaak anders is geworden.

Als je konijn te veel biks krijgt (en dus te weinig hooi) wordt hij ook snel te dik. Zover is het nu misschien al wel. Dan kan hij moeilijker bij zijn anus om de poep om te eten en dat helpt natuurlijk ook niet echt.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 13:03

bedankt :). vandaag de da gebeld. en het zijn idd maden. echter vertelde hij dat ik gewoon 3 x moest spoelen perdag. hok schoonmaken en dat was het ;). we hebben met de spoedgevallen lijn gebeld omdat ie vandaag dicht was. volgens hem viel het dus allemaal wel mee..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:13

Geef je konijntje eens een tijdje darmreiniger (van Bogena, voor katten) over het voedsel (een half theelepeltje). Dit is een natuurproduct gemaakt van zaden dat absoluut geen kwaad kan en je gewoon bij de dierenwinkel kan halen. Dit vorkomt o.a. haarbalverstoppingen en is bij angora-achtigen een fijn middel om haargerelateerde problemen te voorkomen. Verder zou ik maar maximaal een half handje voer per dag geven en verder enkel hooi.
Ook heb ik een tijd een konijn gehad dat ook heel veel huidproblemen had (schurfterig). Nadat absoluut duidelijk was dat het geen parasiet of schimmel was heb ik een tijd lang niet geweten wat ik er mee moest. Bij toeval had ze een keer toegang tot een zoutblok (voor mijn paard) dat ik gekocht had en lag te slingeren. Ze was daar direct zo sterk mee aan het likken geslagen dat ik een tijdje een een zoutblokje in het hok gelegt heb. Normaal is dit absoluut niet aan te raden, maar wonder boven wonder zijn toen de huidproblemen verdwenen.
Ik heb het zout weer weggehaald en binnen 3 weken kwamen de problemen terug. Ze is inmiddels overleden, maar met het zout heeft ze die problemen daarna niet meer gehad.