Ervaringen gevraagd (katten)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Ervaringen gevraagd (katten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:20

Hallo,

Het gaat over katten met de ziekte aids.
Misschien een moeilijk onderwerp om over ervaringen te spreken maar graag zou
ik in contact willen komen met mensen die zo'n kat hebben (gehad).
En vooral over de leeftijd, symptonen, welke heeft jou kat gehad en hoe ging je daarmee om?
Wat voor medicijnen heb je gebruikt en waarvoor ect.
Allemaal dingen die iemand zou moeten weten voordat er een aidskat aangeschaft wordt. (asiel)
Graag las ik ervaringen en of het aan of af te raden is, en vooral waarom.

Groetjes Yve

Zilie

Re: Ervaringen gevraagd (katten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:23

Ik heb hier een kater rondlopen die besmet is met aids.
Hij zou nu ongeveer 6 zijn, en ik heb hem vorig jaar gevonden als zwerver, graatmager, snotterig ed. Qua medicijnen zou ik dit even moeten opzoeken.
Zeker ook eens kijken op www.buddykat.be, staat nuttige info op. :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:25

Hoi, die site heb ik inderdaad ook ontdekt. Hele handige site
Maar je merkt aan je kat dat hij ziek is? Omdat hij medicijnen krijgt..

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:26

Nu krijkt hij niks meer omdat hij in helemaal in orde is verder, je ziet er niets aan. Beetje vitaminen kan nooit kwaad, maar vorig jaar was hij er veel erger aan toe, daarom die medicatie.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:30

Ahzo, toevallig gaat het om die witte kat in de link die je gaf.
Voordat we ergens aan beginnen moet je natuurlijk weten waar je aan begint en al helemaal als je weet dat ze ziek zijn.

Is het trouwens moeilijk om een kat die buiten heeft geleefd, binnen te gaan houden?

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:34

Wat super dat je er wel over nadenkt, ik hou de site altijd in het oog en ben laatst ook bij de opendeurdag geweest en heb die witte er nog gezien, knuffelig beestje was het. :)

De mijne liep eerst dus ook buiten maar ik moet zeggen dat hij er totaal geen problemen mee heeft, hij vind het helemaal prima binnen. Doet ook helemaal geen moeite om naar buiten te gaan.
Maar dat zal van kat tot kat afhangen natuurlijk.

Sinds vorig jaar is de mijne niet meer ziek geweest (klopt af) en ze kunnen net zo oud worden als elke andere kat.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:11

Ik wist niet eens dat katten aids konden krijgen..
Is het erg levensbedreigend?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:12

Als je m neemt, zorg er dan wel voor dat ie binnen blijft, om besmetting van andere katten te voorkomen !

Ik dacht dat in NL dergelijke katten niet geplaatst werden, maar naar de aids en leukemie opvang gingen?

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:25

CM_ schreef:
Als je m neemt, zorg er dan wel voor dat ie binnen blijft, om besmetting van andere katten te voorkomen !

Ik dacht dat in NL dergelijke katten niet geplaatst werden, maar naar de aids en leukemie opvang gingen?

In Nederland heb ik geen idee, maar hier in Belgie worden ze wel degelijk geplaatst.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:30

Nou weet ik meteen weer waarom ik mijn katten dus niet los buiten heb lopen ...

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:36

Tsja, hier ook niet.
Bij adoptie word er ook op gedrukt om ze binnen te houden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:32

Ik heb 2 aidskatten (die lopen tussen mijn andere opvangers-zolang ze niet vechten is er niets aan de hand)

Aidskatten/Fiv katten kun je 1 op 1 vergelijken met mensen die seropositief zijn, dus wel besmet, maar nog niet in het aidsstadium. Je moet rekening houden met een zwak imuumsysteem, dus voorzichtig met enten, mijn ene kat is nog niet geent (miisschien in het verleden, maar ik heb hem net 1 mnd geleden opgevangen) De andere heb ik wel laten enten voor kattenziekte toen ik hem 1.5 jaar had.

Beide katten hoor je iets zwaarder ademen, maar ze zijn beide speels (en houden het lang vol :D )

Het is mits sterilisatie/castratie net als humane aids niet overdraagbaar via etensbakjes of likken. Alleen s*ks of bloed op bloed contact of via de moedermelk/placenta overdraagbaar.

Moet weer bestellen maar om het immuumsysteem hoog te houden kun je interferon verdund in fysologische zoutoplossin laten invriezen en dagelijks een dosis geven (gebruik het ook voor de andere opvangers en bij kittens werkt het ook goed)

Beide katten zijn zwervers, de een heeft ws nooit in huis gezeten, is super tam voor mij, maar vreemden hebben hem nog nooit gezien (hoewel al 2.5 jaar in huis ;) ) kwam bij mij via een castratie/sterill. programma, had een open nekwond en had waarschijnlijk in een strop gezeten, dit duurde een half jaar voordat de wond dicht was. De ander heeft een kogel in zijn hoofd gehad, dit is ook goed hersteld, deze is nog niet helemaal tam voor mij, maar speelt heel veel met de andere katten en slaapt al wel op bed :D

edit: deze toevoeging: mijn katten hebben een omheinde tuin waar ze niet uitkunnen van 1000m2, de meeste katten die ik heb zijn echte zwervers en die willen eigenlijk alleen buiten als ik zelf ook buiten ben.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 09:18

Ten eerste is het absoluut niet de bedoeling dat de kat buiten gaat komen, vandaar dat ik ook ergens de vraag stel of dat het moeilijk is om een buitenkat binnen te houden.
Dus die hatelijke opmerkingen van nou weet ik waarom ik mijn katten binnen laat hoeft dus niet. voegt hier niks toe.
Bij apotie wordt ook gezegd dat ze binnen moeten blijven en aangezien ik een binnen kat zoek vraag ik om ervaringen met aids katten.

Mist: wat zijn voor jou ong. de kosten? Is het zo dat ze vaak veel dure medicijnen nodig hebben of valt het mee? Niet dat ze dat niet krijgen maar ik heb zelf geen zin om meer dan 1000 euro in een kat te steken terwijl ik weet dat hij niet lang meer te leven heeft. Medicijnen geven is natuurlijk niet erg maar binnen beperken.

Willy_Ursb: ja het is een levensbedreigende ziekte waar uiteindelijke de kat aan sterft helaas.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:10

AaronYve schreef:
Dus die hatelijke opmerkingen van nou weet ik waarom ik mijn katten binnen laat hoeft dus niet. voegt hier niks toe.

Ik denk zeker niet dat het als hatelijk is bedoeld maar meer om haar eigen katten te beschermen tegen die vreselijke ziekte, mijn katten komen ook om die reden niet los buiten.
Door dit soort gevallen wordt je alleen weer even op de feiten gedrukt dat het nog steeds voorkomt in NL en je dus je katten moet binnen houden om ze daarvoor te behoeden.
Ik weet echt zeker dat dit niet hatelijk is bedoeld, dat jij het zo opvat kan ik me indenken, maar dat is nou eenmaal het nadeel van geschreven tekt en de intonatie niet horen....
Ik fok en show ook op kleine schaal en dan kun je geen FIV/FELV gebruiken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:21

Onze vorige poes had aids. Toen we er achter kwamen was het al te laat. Poes werd benauwd en toen we naar de Da gingen bleek ze vocht achter haar longen te hebben. Dat vocht hebben ze weggehaald en ze heeft medicijnen gehad (welke weet ik niet meer, is al een tijdje geleden). De eerste paar dagen ging het weer redelijk, daarna takelde ze snel af en hebben we haar in laten slapen. tussen de diagnose en het in laten slapen heeft misschien 2 weken gezeten. In die tijd hadden we ook een andere poes, maar die heeft nooit aids gekregen. Poes was niet zo'n buitenkat ; ze bleef het liefste in eigen tuin.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 14:47

Ik weet niet hoe het bedoeld is maar zo komt het wel over. Net alsof alle katten die buiten lopen aids hebben.
Mensen met aids katten weten ook wel, dat ze die binnen moeten houden. Ik ben zelf voorstander van buitenkatten maar als het niet gaat dan niet. En veel showkatten komen niet buiten. Niet alleen maar omdat er wellicht katten kunnen rondlopen met aids toch?
Maargoed hoe het ook bedoeld was, het kwam niet leuk over.

Ok ontopic. Sheela dat is wel erg om te horen, wat een korte tijd zat er tussen zeg.
De kat in kwestie is 6 jaar en daarvan weten ze dus dat hij aids had.
Hoe oud is jou kat geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:26

Overigens CM worden katten in ons land ook geplaatst als ze aids hebben, maar dan wel onder strikte voorwaarden. Ik ken ook iemand die meerdere aidspatiëntjes heeft geadopteerd en nog heeft. Ze sterven vaak wel iets vroeger dan een gemiddelde kat, maar je kunt ze een net zo plezierig leven geven. Aan DA-rekeningen schijnt het nog mee te vallen (heb ik ook weleens gevraagd), omdat ze -net als mensen met aids- niet direct ziek zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:10

Ik ben ook geheel niet tegen het plaatsen van dergelijke katten.

Maar wel tegen het buiten laten lopen van deze katten.
Dit omdat de ziekte nogal eens doorgegeven word.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:12

En nee dit was niet hatelijk bedoeld.

Maar ik heb altijd gedacht dat Aidskatten naar bepaalde opvangcentra gingen, er zijn er enkelen die puur en alleen aidskatten opvangen en op een zeer ruim buitenterrein gehouden worden.

Overigens is aids en leukemie maar een reden van het niet buitenlaten.
Verkeer, diefstal, mishandeling ,overlast aan derden , zijn mijn andere beweegredenen om ze op eigen terrein te houden, binnen en buiten in een prachtige ren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:17

AaronYve schreef:
Ik weet niet hoe het bedoeld is maar zo komt het wel over. Net alsof alle katten die buiten lopen aids hebben. Mensen met aids katten weten ook wel, dat ze die binnen moeten houden.
maar dát is nou juist vaak het probleem, mensen weten het soms niet eens of komen er te laat achter, de kat is ineens ´dood´ of weggelopen, zeker boerderijkatten/katers waar geen hond naar omkijkt.... en die lopen dus ook buiten rond. En voordat ze zelf dood gaan of verdwijnen hebben ze misschien al talloze andere katten besmet. Zeker open katers zijn een groot risico, er zijn nog altijd mensen die hun ongeholpen kater vrolijk buiten laten lopen.

Ik ben er ook niet op tegen om die dieren te plaatsen, zeker niet, ze verdienen ook een leuk leven, maar hou ze dan wel binnen vanwege de risico´s.
Ik vind het heel nobel van je dat je er over denkt om een aidskat te nemen en die nog een fijne oude dag te geven, toppie! +:)+

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:32

Onze poes is ik geloof 10 jaar geworden. (kan ook 11 zijn, weet het niet meer zo goed). Maar in ieder geval niet zo oud dus.
Heb het even opgezocht; ze is 11 jaar geworden. Ze is geboren in sept 1983. De eerste 6 jaar woonden we in een huis zonder tuin en kwam ze niet buiten. in 1989 zijn we verhuisd naar dit huis met tuin. Poes was toen al 6 jaar. het was een beetje een angstig katje en ze bleef voornamelijk in onze tuin. Maakte ook geen ruzie met andere katten. Ze kwam wel jaarlijks in een poezenpension tijdens de vakantie. Dus ik weet niet waar ze de aids heeft opgelopen. Maar toen we het eenmaal wisten, was het dus met 14 dagen over en uit. Dat was in feb. 1995. Onze andere poes is dus nooit besmet geraakt. Die is 16 jaar en 11 maanden geworden en is overleden in 2000. Ze had een snelgroeiend en zeer agressief tumor onder haar tong. In 3 weken tijd is dat gegroeit van niets naar flinke knikker. Dat betekende het einde van poes. Dus zolang de poezen geen ruzie maken hoeven ze elkaar niet te besmetten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:57

Het grootste risico zit hem vooral in het overbrengen via de pootjes.
Een kat geeft een knauw aan een aidskat, en vervolgens geeft ie een knauw aan een gezonde kat, die dus zo besmet kan worden.
Dus met 2 katten in huis is de kans op besmetting klein.

Maar daarom is vrij buiten rond lopen een risico , als kat een keer vecht , dan kan deze dus besmet zijn.
Ook sexueel is deze aandoening overdraagbaar.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:53

De kat is ook absoluut niet om buiten te houden CM. Bedankt voor alle waarschuwingen. Aids is een afschuwelijke ziekte en het is ook absoluut niet de bedoeling om dit te gaan verspreiden.

Ik heb 2 katten op het oog, de ene is gewoon oud verder niks mis mee en de ander heeft dus aids. Ik kan ze niet beide nemen want ze komen uit een ander asiel. De keus wordt toch echt moeilijk nu.. Rond november/december wil ik de knoop doorhakken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:48

CM_ schreef:
Het grootste risico zit hem vooral in het overbrengen via de pootjes.
Een kat geeft een knauw aan een aidskat, en vervolgens geeft ie een knauw aan een gezonde kat, die dus zo besmet kan worden.
Dus met 2 katten in huis is de kans op besmetting klein.

Maar daarom is vrij buiten rond lopen een risico , als kat een keer vecht , dan kan deze dus besmet zijn.
Ook sexueel is deze aandoening overdraagbaar.

sorry, maar dit is onzin ! om Fiv over te brengen (net als bij mensenaids)moeten ze bloed op bloed contact hebben, dus de kat die een ander een "knauw" geeft moet dan op dat moment een bloedende bek hebben van ontstoken tandvlees o.i.d ;)

Verder dient iedereen een kat die buiten loopt te castreren/sterilliseren!

Los buiten laten lopen is voor geen enkele kat goed, ik wil niet dat andere mensen last hebben van mijn katten, dus ik hou ze in mijn tuin.

@ TS, de verdunde interferon is een optie, geen must, ik geef het wel omdat ik het allerbeste wil voor ze + dat ik het bij mijn andere katten ook gebruik. Aidskatten kosten niet meer dan gezonde katten, tenzij ze in het echte aidsstadium raken, maar dan is het meestal ook snel afgelopen.

Waarom neem je ze niet alle twee ? lijkt me een uitstekende combinatie!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:53

Mijn katten zitten toch lekker buiten hoor, nu zitten er in deze buurt weinig tot geen katten en blijven ze redelijk in de buurt, maar hou (en kan ze) echt niet binnen..