Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CM_ schreef:Als je m neemt, zorg er dan wel voor dat ie binnen blijft, om besmetting van andere katten te voorkomen !
Ik dacht dat in NL dergelijke katten niet geplaatst werden, maar naar de aids en leukemie opvang gingen?
AaronYve schreef:Dus die hatelijke opmerkingen van nou weet ik waarom ik mijn katten binnen laat hoeft dus niet. voegt hier niks toe.
AaronYve schreef:maar dát is nou juist vaak het probleem, mensen weten het soms niet eens of komen er te laat achter, de kat is ineens ´dood´ of weggelopen, zeker boerderijkatten/katers waar geen hond naar omkijkt.... en die lopen dus ook buiten rond. En voordat ze zelf dood gaan of verdwijnen hebben ze misschien al talloze andere katten besmet. Zeker open katers zijn een groot risico, er zijn nog altijd mensen die hun ongeholpen kater vrolijk buiten laten lopen.Ik weet niet hoe het bedoeld is maar zo komt het wel over. Net alsof alle katten die buiten lopen aids hebben. Mensen met aids katten weten ook wel, dat ze die binnen moeten houden.
CM_ schreef:Het grootste risico zit hem vooral in het overbrengen via de pootjes.
Een kat geeft een knauw aan een aidskat, en vervolgens geeft ie een knauw aan een gezonde kat, die dus zo besmet kan worden.
Dus met 2 katten in huis is de kans op besmetting klein.
Maar daarom is vrij buiten rond lopen een risico , als kat een keer vecht , dan kan deze dus besmet zijn.
Ook sexueel is deze aandoening overdraagbaar.