Konijnen los in de tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Konijnen los in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 15:24

Ik had ene vraag. Ik weet dat er bokkers zijn die hun konijnen los in de tuin hebben lopen, en buiten bokt zijn er vast nog veel meer... ;)

Ik zit er ook over te denken, maar dan moet ik eerst weten welke planten ik weg zou moeten halen ivm giftig zijn... Verder moet ik weten hoe hoog het gaas moet zijn in mijn heg (heg is vrij dicht), en de belangrijkste vraag (anders gaat het sowieso niet door): moet ik nog zorgen dat ze niet ONDER het gaas door kunnen graven? ik bedoel... ik ga niet mijn hele tuin ondergraven met gaas... (heb vrij grote tuin :P )

hebben jullie tips? ik ben mijn ren zat :P

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:25

Hey zij, lees mijn reactie in andere topic ;)

bosefoso schreef:
Konijnen en heel de tuin... Dan begin maar met aan alle zijkanten gaas in te graven. Onze konijnen hebben altijd op een stuk gras gezeten waar ze niet veel ruimte hadden. Nooit gegraven of iets dergelijks. Nu hebben ze een wei van 20 bij 40 en ze beginnen als een gek te graven! We hebben dus gaas van een halve meter de grond inlopen nu!

bosefoso

Re: Konijnen los in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:27

Ook hebben we nog gaas van 1 meter boven de grond, maar dit is meer voor de kippen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 15:35

nahja, ik ga dus geen gaas ondergraven, dus dan houdt het al op :s
boven de grond gaas snap ik ;)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:31

NIET DOEN! Bij ons is het helemaal mis gegaan... De nijntjes liepen al járen, zo'n 6 jaar, bij ons in de tuin... Het ging altijd prima. Maar afgelopen winter zijn ze alle 2 vermoord door een bunzing! En onze konijnen waren niet de enige! Álle konijnen die in onze wijk los rondliepen, zijn doodgebeten... We hebben namelijk contact gehad met andere (ex)konijneneigenaren. We wonen in de stad, dus ze komen echt niet alleen op het platteland voor! Ze kunnen echt overal komen, ook op plekken waar je het helemaal niet verwacht. Ik zou er echt niet aan beginnen, het kan veel ellende veroorzaken, zoals bunzingen, marters, katten en roofvogels... Zij lusten wel een lekker hapje konijn. Katten zijn ook gevaarlijk, die kunnen je tuin gewoon in, via de schutting. Ook al zullen ze het konijn niet eten, ze kunnen hem wel doodmaken. ;)

Graven hebben ze bij ons overigens helemaal nooit gedaan. Het waren hangoren.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:27

ik heb ze nu in een ren zitten waar ook katten in zouden kunnen komen enzo. is open van boven...
maar mijn konijn jaagt ze juist weg. ik heb sinds ik mijn konijn heb geen last meer van katten in de tuin. die enkeling die het eerst durfde rende allemaal keihard weg zodra mijn konijn op de grond stampte... :o dus dat zou geen reden zijn om het te laten...

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:29

Mijn konijn loopt ook best vaak in de tuin :) Vind ie harstikke leuk :D

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:31

die van mij loopt altijd los, en springt zelf in of uit z'n hok. Scheelt met hok schoonmaken, hij poept in de tuin :P

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:33

maar hoe doen jullie dat met omheining dan? en hebben jullie de tuin ook konijnvrinedelijk gemaakt verder? ik bedoel... die van mij loopt ook wel eens los, maar dan is het niet de bedoeling, en zit ie vaak bij de buren :P

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:38

Ik heb 6 jaar konijntjes los in de tuin gehad en dat is wel een paar keer mis gegaan. Dan was er getuinierd en ergens een struik onder het gaas weggetrokken en dan kon konijn er uit. Maargoed die van mij wisten altijd de weg weer terug te vinden en zaten dan ineens weer voor de tuindeur om eten te bedelen.

Ik heb mannetjes gehad en die graven niet zo veel, vrouwtjes schijnen daar een stuk fanatieker in te zijn. Mijn hangoor sprong trouwens rustig 1m in de lucht dus je moet je gaas wel hoog maken als je het doet.

Giftige plantjes kan je wel op googelen trouwens.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:20

ik heb nu ook mijn gaas 1,5 meter hoog, maar had het idee omdat ik een vrij dichte heg heb dat ik misschien alleen de eerste meter gaas hoef te doen...

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:25

Eerst liep die van ons ook altijd los door de tuin, tot hij een keer door de schutting ontsnapte naar het grasveld achter ons huis, heel erg geluk gehad dat hij niet overreden is toen. :o
Nu heeft hij een ruime ren. :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:30

ik heb een ren van ongeveer 4x5, maar ben daar zelf op uitgekeken. ik wil wat anders in mijn tuin/met mijn tuin :P als het niet anders is blijft de ren natuurlijk gewoon :)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:36

wij hebben 3 franse hangoren een dwergkonijn en een vlaamse reus + krielkippen die lopen ook gewoon los
de franse hangoren graven echt wel flinke gaten
ik heb rondom in mijn tuin gaas ingegraven tegen de schutting maar ze graven dus gewoon midden in de tuin
die gaten gooi ik geregeld weer effe dicht en controleer dagelijks of ze niet bij de schutting hebben gegraven
ze lopen dag en nacht los dat gaat super ze hebben een groot nachthok
maar gaas ingraven zou ik zeker wel aanraden
hier was het een heel klusje want wij hebben een tuin van 500 vierkante meter :+
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 25-09-09 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:37

wij hebben dat ook een keer geprobeerd, bij de geitjes in de wei :(:) gaas ingegraven, hoog gaas eromheen voor de geitjes, mooi dicht dus, het hele geluk heeft nog geen week geduurd, toen waren alle 5 konijntjes foetsie, volgens mij vinden roofvogels dit ook supermakkelijke prooitjes , dus ik zou het niet aanraden

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 09:57

ik heb aan de meeste zijkanten tegels, dus ze kunnen maar aan 1 kant graven en in het midden... 1 kant gaas ingraven vind ik prima, maar als ze in het midden beginnen kunnen ze daar echt wel onderdoor...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:02

Als ik naar mijn konijnen kijk zou ik het niet doen. Binnen de kortste keren is je hele tuin omgeploegd. Mijn konijnen graven wel heel veel (mannetjes trouwens), er is er zelfs één bezig met een compleet hol die echt heel diep gaat. Als hij dat in de tuin zou doen zou ik niet blij zijn. :n Ik zou kiezen voor een grote ren, met het hok eraan grenzend.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:03

onze 2 konijnen (mannetjes) lopen gewoon los in de (grote) tuin.
aan evt. giftige planten heb ik niks gedaan, omdat ik er van uit ga dat ze die niet gaan eten als er voldoende voedsel ter beschikking is.
hun korrels en drinkflesje staan in een mini-formaat hondenhokje.
het gaas is 1,50 hoog en is niet ingegraven.
ze lopen nu al een dik jaar zo en dat gaat prima :j
graven doen ze vrij weinig.
het enige vervelende is dat ze al mijn kruiden opeten :=
daar moet ik dus maar eens een gaasje rond zetten ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:40

als ik dat zo lees denk ik: dat wil ik ook: maar ontsnapte konijnen wil ik de buren niet aan doen...

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:42

zij schreef:
maar hoe doen jullie dat met omheining dan? en hebben jullie de tuin ook konijnvrinedelijk gemaakt verder? ik bedoel... die van mij loopt ook wel eens los, maar dan is het niet de bedoeling, en zit ie vaak bij de buren :P

Nou wij hebben gewoon een schutting, en daar kan die niet onder ofzo. }>
Dus hij loopt ook niet weg ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:55

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:44

Rosa__ schreef:
NIET DOEN! Bij ons is het helemaal mis gegaan... De nijntjes liepen al járen, zo'n 6 jaar, bij ons in de tuin... Het ging altijd prima. Maar afgelopen winter zijn ze alle 2 vermoord door een bunzing! En onze konijnen waren niet de enige! Álle konijnen die in onze wijk los rondliepen, zijn doodgebeten... We hebben namelijk contact gehad met andere (ex)konijneneigenaren. We wonen in de stad, dus ze komen echt niet alleen op het platteland voor! Ze kunnen echt overal komen, ook op plekken waar je het helemaal niet verwacht. Ik zou er echt niet aan beginnen, het kan veel ellende veroorzaken, zoals bunzingen, marters, katten en roofvogels... Zij lusten wel een lekker hapje konijn. Katten zijn ook gevaarlijk, die kunnen je tuin gewoon in, via de schutting. Ook al zullen ze het konijn niet eten, ze kunnen hem wel doodmaken. ;)

Graven hebben ze bij ons overigens helemaal nooit gedaan. Het waren hangoren.

Volgens mij ziet niemand dit bericht? Ik zou echt maar gaan oppassen, hoor.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:08

een bunzing zou nu ook bij mijn konijnen kunnne komen denk ik, en ik ben niet van plan het hok daarom overdekt te maken... wel zorg ik voor genoeg schuilmogelijkheden...

Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:18

Mijn konijn en cavia hebben een heerlijk hok en we laten ze allebei los in de tuin als we thuis zijn. Onze tuin is 9 x 9 meter met een stenen muur en een schutting. Mijn konijn weet niet eens wat graven is! Doet ie nooit. Ze eten allebei wel verschillende plantjes, maar ik ga er van uit dat ze zelf wel weten wat ze wel en niet kunnen eten. En er heeft inderdaad eens een ekster heel dicht bij mijn cavia gezeten, maar toen rende hij hard weg. En katten komen ook wel eens in de tuin, maar het is tot nu toe allemaal goed gegaan... Konijn en cavia vinden onze tuin echt geweldig. En als ze hun hok weer in moeten springt de konijn er zelf in, maar we moeten wel echt op jacht naar de cavia. Hoewel we daar nu ook een vangtruc voor hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:52

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt