pup met wormen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SheMellon

pup met wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:39

Afgelopen vrijdag schrok ik me een ongeluk want mn pup kotste en daarbij zaten wormen. Buiten het feit dat het afzichtelijk was om te zien, schrok ik echt heel erg. Ze is vanaf dat ze bij ons is gewoon ontwormt zoals ze zou moeten.
Natuurlijk heb ik meteen een exil ontwormingspasta gehaald en deze direct toegediend.
Op advies van de dierenarts moet ik dit over 2 weken nog eens doen.
Maarrr...nu kotst ze net weer en zitten er weer wormen in.
Hoe kan dit?Hadden die niet allang dood moeten zijn?
Ik ben geneigd direct nog een aan haar te geven maar ben bang dat dit kwaad kan.

De dierenarts bel ik uiteraard ook nog, maar dit kan helaas pas vanmiddag.
Overgens vermoed ik dat ze gewoon voor ons nooit ontwormt is.
Ik ben gewoon heel bang dat ze straks een groeiachterstand krijgt.

Dus als jullie tips of ervaringen hebben hoor ik het graag!

Frances

Re: pup met wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:06

Even wachten met handelen tot je de dierenarts hebt gebeld voor advies.

Wat ik wel nu even zou doen is ha post bellen, want toen de hond van mijn oom wormen had moest het hele gezin ook een wormenkuur krijgen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:32

Ga je híervoor op de zondag een dierenarts bellen? En je krijgt het advies om ook nog even de huisartsenpost lastig te vallen? Op een zondag? Sjesus, zeg, dit is niet waarom die mensen dienst hebben in het weekend. Die zitten daar om levensbedreigende of op z'n minst ernstig spoedeisende zaken op te lossen. En dat is het braken van een paar (of zelfs héél veel) wormen echt niet. Bel gewoon maandag met je vragen.
Misschien had je beter vrijdag al advies kunnen vragen aan je dierenarts ipv een sterk verouderd dierenwinkel middeltje als Exil te kopen. Dan had je b.v. Milbemax mee gekregen, wat wél effectief is.
Om de TS nog even gerust te stellen: nee, er gaat echt niets ernstigs gebeuren tussen nu en morgenochtend wat je had kunnen voorkomen door een belletje naar de DA of HA.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:36

inderdaad.... middeltjes tegen wormen/vlooien bij de dierenwinkel vandaan zijn meestal niet zo betrouwbaar..... je kan beter milbemax of drontal bij je dierenarts halen deze zijn er ook gewoon voor puppies... dat ze zoveel wormen heeft en toch bij jullie ontwormt is moet toch ergens een lichtje aan laten gaan over de werking van het worm middel?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:40

Exil is inderdaad geen goed wormmiddel. Ik ben het met mijn voorgangers niet eens om geen DA te bellen op Zondag. We hebben het hier over een pup. Als ze wormen beginnen te sopugen dan blijven ze vaak spugen en op een gegeven moment raakt een pup zeer snel uitgedroogt met alle gevolgen van dien. Bij ons in de praktijk word een pup met deze problemen als noodgeval behandelt. Liever duit als de pup morgenvroeg aan het infuus ivm uitdroging.

Edit: als ze nog niet eerder (goed) is ontwormt kan ze ook ernstige kolieken krijgen door de grote hoeveelheid wormen die opeens dood gaan en los komen,

Vol zal ze zitten, want mijn DA zegt altijd, als je wormen ziet dan is er binnen geen plek meer.........

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 14:55

Goh fijn om zo aangevallen te worden. Nee hier bel ik niet speciaal de da voor, die moet ik helaas zowiezo bellen omdat mijn kat daar ligt.En voor hem moet ik om 16.00 de da bellen, kan geen kwaad om het dan meteen te overleggen.
Het wormen middel heb ik vrijdag met de dierenarts besproken en die heeft er verder niks over gezegt, behalve dat ik het over 2 weken nog eens moet doen..
Ze is overgens steeds door de dierenarts ontwormt aangezien we regelmatig voor een check up gaan.

Ik zal morgen Melbemax gaan halen.
Bedankt voor jullie adviezen!

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:58

Knavia schreef:
Ga je híervoor op de zondag een dierenarts bellen? En je krijgt het advies om ook nog even de huisartsenpost lastig te vallen? Op een zondag? Sjesus, zeg, dit is niet waarom die mensen dienst hebben in het weekend. Die zitten daar om levensbedreigende of op z'n minst ernstig spoedeisende zaken op te lossen. En dat is het braken van een paar (of zelfs héél veel) wormen echt niet. Bel gewoon maandag met je vragen.
Misschien had je beter vrijdag al advies kunnen vragen aan je dierenarts ipv een sterk verouderd dierenwinkel middeltje als Exil te kopen. Dan had je b.v. Milbemax mee gekregen, wat wél effectief is.
Om de TS nog even gerust te stellen: nee, er gaat echt niets ernstigs gebeuren tussen nu en morgenochtend wat je had kunnen voorkomen door een belletje naar de DA of HA.

nounou iets minder mag ook wel.
ik weet niet hoe snel je zo'n wormenkuur moet halen als je hond wormen heeft en ik weet dat mijn oom het nodig had, dus ja mij lijkt het dan wel verstandig om even te bellen. En die mensen die daar op zondag zitten daar ook om dit soort vragen te beantwoorden hoor ;) jeetje, je kan de volgende keer misschien ook fatsoenlijk reageren en gewoon vertellen dat dit volgens jou geen haast heeft en dat jij ervoor zou kiezen om tot morgen te wachten. maar dat is misschien heel moeilijk ofzo :n

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:02

Gewoon morgen de dierenarts even bellen, en ik zou de pup bij hem laten ontwormen. Misschien heeft je pup de vorige keer de pil helemaal niet ingeslikt.
en dat de mensen ook direct ontwormt moeten worden :? :?
Ik krijg regelmatig te maken met dieren die vol met wormen, maden of ander gespuis zitten, en ik heb mezelf nog nooit ontwormt!
:+
Dus ts-er, komt helemaal goed hoor, maar ik zou hem wel door de DA laten ontwormen :j

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:09

ik had er zelf ook nog nooit van gehoord hoor := toevallig dat ik het nu dus hoorde...

Ohja en trouwens ik had eerst niet eens in de gaten dat het zondag was, toen ik mijn eerste bericht plaatste. maar dan nog vind ik de reactie die ik kreeg erg overdreven, zo'n telefoontje duurd een halve minuut, maar ok.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:29

Ik zou toch ten allen tijde de dierenarts bellen voor advies, zondag of geen zondag. Dan had hij maar geen dierenarts moeten worden. Telefonisch advies is een kleine moeite, als hij vindt dat het tot morgen kan wachten, okee. Maar het is wel een pup, die heeft nog niet zoveel reserves.

Maling hebben aan sommige adviezen hier dus, en gewoon doen wat je zelf al dacht! Beter te vaak gebeld dan te weinig denk ik altijd maar!

Hoe is het nu met je pup?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:35

Laika schreef:
Ik zou toch ten allen tijde de dierenarts bellen voor advies, zondag of geen zondag. Dan had hij maar geen dierenarts moeten worden. Telefonisch advies is een kleine moeite, als hij vindt dat het tot morgen kan wachten, okee. Maar het is wel een pup, die heeft nog niet zoveel reserves.

Maling hebben aan sommige adviezen hier dus, en gewoon doen wat je zelf al dacht! Beter te vaak gebeld dan te weinig denk ik altijd maar!

Hoe is het nu met je pup?

Waarom de dierenarts hiervoor lastig vallen op zondag?
Bel gewoon de fokker van je pup, als het goed is heeft die meer dan genoeg verstand van honden en pups om je een goed advies en begeleiding te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:42

Loopt je pup los? Heeft hij de mogelijkheid gehad iets te vreten wat niet meer goed was?
Dan is ontwormen idd water naar de zee dragen.

Gewoon wéér ontwormen, liever een beter middel (De merken die genoemd zijn) en op een lege maag.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:17

@ThePast03, als ik een pup koop die vol met wormen zit, dan acht ik het advies en begeleiding van de fokker niet hoog, en zou ik in dat geval dus wel die dierenarts op zondag "lastig" vallen. Gelukkig heb ik een dierenarts die het nooit "lastig" vind als ik hem om welke reden dan ook bel. ;) En omdat hij een praktijk aan huis heeft is hij nagenoeg altijd aanwezig.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:26

Laika schreef:
@[*olduser*], als ik een pup koop die vol met wormen zit, dan acht ik het advies en begeleiding van de fokker niet hoog, en zou ik in dat geval dus wel die dierenarts op zondag "lastig" vallen. Gelukkig heb ik een dierenarts die het nooit "lastig" vind als ik hem om welke reden dan ook bel. ;) En omdat hij een praktijk aan huis heeft is hij nagenoeg altijd aanwezig.

Geen idee hoe oud de pup is en hoelang TS de pup al in haar bezit heeft. Ergens hier in een ander topic noemt iemand een hond van 1 jaar nog een pup, dus wat dat betreft. :+
Maar om eerlijk te zijn heb ik ook mijn twijfels over het adres waar deze hond vandaan komt, zeker als het echt om een pup gaat.

Mijn dierenarts kan ik ook rustig lastig vallen op zondag en ook midden in de nacht, maar ik zal er zelf niet eens over nadenken om dat te doen omdat een hond wormen heeft. Dat is geen spoedgeval en die red het heus wel tot morgen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:57

Een pup die overgeeft of diaree heeft hoort bij een DA iv.m. uitdroginsgverschijnselen. Iets wat je als pupenbeziter eigenlijk moet weten. Een pup kan niet veel hebben, voor je het weet liggen ze aan het infuus, over de schade die de wormen aanrichten nog maar niet te spreken.

Veel fokkers hebben hier helaas niet zoveel verstand van en ontwormen totaal verkeerd of niet,

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:18

Wilawander schreef:
Een pup die overgeeft of diaree heeft hoort bij een DA iv.m. uitdroginsgverschijnselen. Iets wat je als pupenbeziter eigenlijk moet weten. Een pup kan niet veel hebben, voor je het weet liggen ze aan het infuus, over de schade die de wormen aanrichten nog maar niet te spreken.

Veel fokkers hebben hier helaas niet zoveel verstand van en ontwormen totaal verkeerd of niet,

Ik ken geen serieuze/goede fokker die de pups niet goed ontwormd dus ik neem aan dat je het over de broodfok hebt in je laatste zin?
Die broodfokkers/handelaren ontwormen niet omdat het geld kost en dat gaat natuurlijk allemaal van de winst af.
Altijd fijn als mensen gewone fokkers op een hoop gooien met broodfokker. ;)

Een pup die een keer overgeeft en 2 dagen later nog een keer heeft echt niet gelijk uitdrogingsverschijnselen en hoeft ook niet gelijk naar de dierenarts.
Een pup met diarree is een ander verhaal maar daar gaat het hier helemaal niet over?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:38

Hoe vaak wij geen pups op het werk krijgen die uitdrogingsverschijnselen hebben door overgeven en/OF diaree. meestal in combinatie met wormen, dat wil je niet weten. De fout is dat mensen vaak denken wel te kunnen afwachten zoals met een volwassen hond. Maar bij pups gaat dit toch vaak fout.

En geloof me ken veel erkende fokkers die slecht ontwormen doordat de kennis ontbreekt en ze te eigenwijs zijn om te luisteren en denken alles beter te weten als een dierenarts.

Heb in Duitsland vorig jar een seminar gevolgd over fokken en hoe we daar als dierenarts en assistentes mee om moeten gaan en ook daar kwam dit onderwerp ter sprake.

Evenals dat elke pup die overgeeft met wormen en/of diaree heeft als noodgeval moet worden gezien. De wormen die dood gaan door het middel (ook bij slecht werkende middelen) kunnen verstoppingen en zelfs vergiftegingsverschijnselen geven en de pup droogt uit.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:49

Wilawander schreef:
En geloof me ken veel erkende fokkers die slecht ontwormen doordat de kennis ontbreekt en ze te eigenwijs zijn om te luisteren en denken alles beter te weten als een dierenarts. Evenals dat elke pup die overgeeft met wormen en/of diaree heeft als noodgeval moet worden gezien. De wormen die dood gaan door het middel (ook bij slecht werkende middelen) kunnen verstoppingen en zelfs vergiftegingsverschijnselen geven en de pup droogt uit.

De term "erkende fokker" wordt alleen gebruikt door broodfokkers.

Ik gebruik de term goede fokkers en die weten precies wanneer ze moeten ontwormen. Heb nog nooit een goede fokker meegemaakt die dat niet wist. Normaal gesproken zijn de teven voor de dracht ook al goed ontwormt zodat je nooit dit soort toestanden kunt krijgen als TS nu meemaakt.
Helaas wordt alles wat honden vermeerdert fokker genoemd, maar ik kan je vertellen dat er een groot verschil zit tussen de serieuze fokkers en broodfok en alles wat er tussenin zit.
Vreemd genoeg heb ik ook nooit een dierenarts ontmoet die mij gevraagd heeft waar mijn honden gefokt zijn, of ze wel een stamboom hadden en of de fokker wel bij de rasvereniging aangesloten was?

Weet jij al hoe oud de pup van TS is? Zoals ik al zei: in een ander topic sprak iemand over een pup van 1 jaar. :+

Persoonlijk was ik vrijdag al naar de dierenarts geweest als mijn hond toen al wormen had opgegeven, maar TS dus duidelijk niet.
Om nu dan ineens op zondag een dierenarts te bellen vind ik dan wel erg overdreven.
TS kan natuurlijk ook even een huidplooi tussen haar vingers pakken en loslaten en dan kijken of de huid weer snel strak staat of in een plooi blijft staan. Als het laatste het geval is moet ze geen seconde wachten met bellen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:55

Moderatoropmerking:
Is het echt nodig zulke aanvallende posts te maken als sommigen hier doen tegen iemand die gewoon in het weekend om advies vraagt?
Graag een beetje vriendelijker toonzetting, dat komt iedereen ten goede.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:03

Bijna alle pups worden geboren met een spoelwormbesmetting. Ze krijgen dit van hun moeder.(ook al is ze ontwormt). Ik zou als ik een pup aanschaf bij thuiskomst de pup meteen ontwormen met een goed middel op een nuchtere maag. Ook al heeft de fokker gezegd dat hij het ook gedaan heeft. Als mens hoef je meestal niet zo te vrezen op een wormbesmetting. De eitjes zitten in de ontlasting en worden pas na meerdere dagen "actief".
Wel zou ik uitkijken met het uitlaten van een jonge pup op een plaats waar andere honden uitgelaten worden. Zeker als ze nog niet alle entingen hebben gehad.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:17

Lynske78 schreef:
Bijna alle pups worden geboren met een spoelwormbesmetting. Ze krijgen dit van hun moeder.(ook al is ze ontwormt). Ik zou als ik een pup aanschaf bij thuiskomst de pup meteen ontwormen met een goed middel op een nuchtere maag. Ook al heeft de fokker gezegd dat hij het ook gedaan heeft.

Als ik een fokker zo slecht vertrouwde zou ik er niet eens een pup van willen. Maar ik kreeg ook altijd netjes een schema mee wanneer de pups ontwormd waren (werd overigens bij de dierenarts gedaan en ook met paraaf van de dierenarts) en wanneer ik ze weer moest ontwormen. Komt nog eens bij dat ik de pup al vaker bezocht heb voordat die oud genoeg was om mee te nemen en dan natuurlijk ook de fokker goed leer kennen en er desnoods zelf bij kan zijn als hij /zij ze laat ontwormen.

Voor mensen die pups vanaf marktplaats kopen zou ik altijd aanraden gelijk door te rijden naar de dierenarts en die te laten ontwormen en zelfs de entingen goed te laten controleren. Er wordt veel te veel gesjoemeld met entingen en ontwormen in die hoek.

En ja alle pups worden geboren met spoelwormen, maar als je een pup krijg die zo onder de wormen zit dat hij ze gaat opgeven na ontworming is er volgens mij wel ergens iets mis gegaan.

Ben inmiddels eigenlijk wel benieuwd wat TS gaat doen of dat die allang ligt te slapen. ;)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:22

@Chiqa: wormmiddelen mag je nooit op de lege maag geven..... ze kunnen dan makkelijk gaan braken..... is zoiezo ook onzin want het gaat er echt niet beter anders of minder goed van werken door het niet op de nuchtere maag te doen......

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:27

Mjay schreef:
@Chiqa: wormmiddelen mag je nooit op de lege maag geven..... ze kunnen dan makkelijk gaan braken..... is zoiezo ook onzin want het gaat er echt niet beter anders of minder goed van werken door het niet op de nuchtere maag te doen......

Er zijn toch echt wormmiddelen op de markt waar in de bijsluiter staat dat je ze op nuchtere maag moet geven hoor. ;)
Zelf gebruik ik die nooit, maar ze bestaan wel degelijk.

En in een ver verleden heb ik ook ooit eens het advies van een dierenarts gekregen om te ontwormen op nuchtere maag.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 00:10

ThePast03 schreef:
Wilawander schreef:
En geloof me ken veel erkende fokkers die slecht ontwormen doordat de kennis ontbreekt en ze te eigenwijs zijn om te luisteren en denken alles beter te weten als een dierenarts. Evenals dat elke pup die overgeeft met wormen en/of diaree heeft als noodgeval moet worden gezien. De wormen die dood gaan door het middel (ook bij slecht werkende middelen) kunnen verstoppingen en zelfs vergiftegingsverschijnselen geven en de pup droogt uit.

De term "erkende fokker" wordt alleen gebruikt door broodfokkers.

Ik gebruik de term goede fokkers en die weten precies wanneer ze moeten ontwormen. Heb nog nooit een goede fokker meegemaakt die dat niet wist. Normaal gesproken zijn de teven voor de dracht ook al goed ontwormt zodat je nooit dit soort toestanden kunt krijgen als TS nu meemaakt.
Helaas wordt alles wat honden vermeerdert fokker genoemd, maar ik kan je vertellen dat er een groot verschil zit tussen de serieuze fokkers en broodfok en alles wat er tussenin zit.
Vreemd genoeg heb ik ook nooit een dierenarts ontmoet die mij gevraagd heeft waar mijn honden gefokt zijn, of ze wel een stamboom hadden en of de fokker wel bij de rasvereniging aangesloten was?

Weet jij al hoe oud de pup van TS is? Zoals ik al zei: in een ander topic sprak iemand over een pup van 1 jaar. :+

Persoonlijk was ik vrijdag al naar de dierenarts geweest als mijn hond toen al wormen had opgegeven, maar TS dus duidelijk niet.
Om nu dan ineens op zondag een dierenarts te bellen vind ik dan wel erg overdreven.
TS kan natuurlijk ook even een huidplooi tussen haar vingers pakken en loslaten en dan kijken of de huid weer snel strak staat of in een plooi blijft staan. Als het laatste het geval is moet ze geen seconde wachten met bellen.

Dan ben je dus echt te laat en moet de pup aan het infuus. ;)

Met een erkende fokker duidt ik echt niet op broodfokkers maar op fokkers die fokken volgens de rasstandaard, met teven en reuen die aan alle eisen voldoen enz. En ook deze fokkers zijn eigenwijs en het ontwormingsschema is al eeuwen oud en niet correct. Deze briefjes krijgen wij regelmatig onder de neus en niet van de minste kennels. dus dat alleen broodfokkers dat doen is echt onzin. (uiterraard zijn er uitzonderingen)

Mij intresseert het niet of de TS een stamboom bij de hond heeft, pup is pup, die wormen weten niet of het een hondje is van broodfok of echte fokkers. je kan ontwormen wat je wilt, als je dit niet doet op de juiste tijdstippen en middelen dan heeft het totaal geen nut. Of er wordt niet goed ontvlooit zodat de pup via daar wormen krijgt.

Als iemand vraagt om advies over een pup dan geef ik dat en dan ga ik er van uit dat het om een jonge pup gaat, oudere pups zijn al een paar maal geent en ga er vanuit dat een DA op het ontwormen let en dat er niet zo'n besmetting is dat de pup wormen spuugt.

Goede wormmiddelen worden NIEt op de nuchtere maag gegeven, iets wat veel honden en zeker pups ook niet verdragen. Exil wordt aanbevolen op de nuchtere maag en is dan ook één van de meeste voorkomende wormmiddelen waarbij honden overgeven. Drontal en Milbemax kan je gewoon zo geven.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 00:44

Het spijt me zeer dat ik m'n eerst reactie zo aanvallend heb geschreven. Y;(
Maar de TS meldt dat de pup vrijdag 1x heeft gebraakt, en nu zondag ook 1x. Dat is dus niet onophoudelijk braken en/of diarree. En ja, een pup heeft minder reserves maar echt niet zodanig dat ze na 2x braken in 3 dagen aan het infuus moeten.
Als er toch al overleg gepland stond met een DA dan snap ik ook dat er dan tevens even wordt geinformeerd over de pup.

Maar ik blijf het hoe dan ook volledig onnodig vinden om voor alleen zoiets een DA lastig te vallen. Natuurlijk hebben ze voor het vak gekozen, en natuurlijk hebben ze dienst. Maar die dienst komt meestal bovenop het aantal uren dat ze doordeweeks al maken. En de meeste DA'en zitten tijdens de dienst niet standaard op de praktijk met de telefoon in de hand uit hun neus te eten wachtend op onnozele vragen. Verassend genoeg hebben ze ook nog een leven! :j En een gezin. Of échte spoedgevallen waar ze mee bezig zijn. Als je belt zullen ze je best vriendelijk te woord staan, maar als iedereen in het weekend (of 's avonds en 's nachts) met dit soort vragen komt dan is dat toch echt niet de bedoeling lijkt me. Het is niet voor niets dat steeds meer DA-praktijken (en huisartsen) een telefonische doorschakeldienst inhuren. Dan krijg je eerst iemand van een call-center aan de lijn die bepaalt of de klacht wel ernstig genoeg is om door te verbinden. Met het gevaar dat er verkeerde inschattingen worden gemaakt door deze niet-professionals en er wel dingen faliekant mis gaan. Om deze ontwikkeling tegen te gaan denk ik dat we met z'n allen gewoon goed moeten nadenken voordat we buiten de normale uren bellen.