Konijn in de winter?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Konijn in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 18:13

Waar hebben jullie je konijn in de winter?

Mijn konijntje zit in een buitenhok (zo'n dubbel hok in de hoogte).
Dus beneden een ren en boven een stukje open en een dicht gedeelte.

Nou wilde ik hem in de winter gewoon buiten laten. Eventueel alleen in het bovenste gedeelte.

Kan een konijn hier tegen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:17

Wat toevallig, ik heb net een topic geopend. Die van mij zitten dus hier. :Y) Als je ze voldoende stro geeft en het hok niet vol in de wind staat kunnen ze er gemakkelijk tegen hoor. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:19

ja hoor daar kunnen ze wel tegen. :j
in de winter bij erg guur weer hang in een oude deken voor het nachtgedeelte langs zodat dat nog extra isoleert.
overdag dan gewoon open en snachts dicht.
beetje extra hooi en stro in het hok en mijn konijnen kruipen lekker tegen elkaar aan
( met z'n tweetjes is toch warmer dan alleen he)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:20

Konijn kan prima buiten blijven in de winter! Ze kunnen veel slechter tegen warm weer zelfs.

Zolang het dier uit de tocht staat, lekker warm in zn nachthokje kan zitten (lekkere laag stro/hooi erin) en je zorgt dat zn water niet bevroren raakt, is er niks aan de hand hoor! Dan kan hij ook echt wel in de ren beneden.
Het gaat juist vaak mis als je met konijnen gaat slepen van binnen naar buiten. Kies voor 1 van de twee en blijf daarbij.

Maar ik ga even heel vervelend eigenwijs doen: heb je het konijntje alleen zitten? Dan zou ik je toch willen adviseren om een 2e te overwegen (beste is combinatie van gecastreerde ram + voedster) want konijnen zijn echt groepsdieren!

_Evelien

Re: Konijn in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:23

Mijn konijn staat ook sinds een tijdje in een buitenhok, overdag doe ik het deurtje open zodat die ook in zn ren kan, savonds doe ik die dicht. Maar ik wou hem in de winter weer in de schuur zetten in zijn oude hok.
Stel dat ik m buiten laat heeft die het dan echt niet koud?? (als het vriest enz)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:27

Ik heb nu twee baby konijntjes van 7 weken ong en die zitten ook gewoon in een buite hok met onder een ren en dan boven het gewonen hok waarvan een deel dicht. Zijn ook in een buitenhok geboren en blijven ook buiten.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:27

Konijnen kunnen prima buiten blijven in de winter. Als ze vanaf deze tijd buiten blijven krijgen ze een mooie wintervacht en met voldoende stro in het nachthokje zal voor de meeste tijd voldoende zijn. Alleen als het echt vriest of hele gure wind kan het nodig zijn om meer beschutting te geven in de vorm van een deken of plexiglas voor het hok. En als het vriest moet je natuurlijk indien nodig een paar keer per dag de waterbak/fles omruilen voor een niet bevroren exemplaar (nooit zout of suiker toevoegen als 'antivries', dat is alleen maar slecht voor een konijn)
En natuurlijk de hele dag hooi, maar dat heeft hij als het goed is natuurlijk al.
Ik zou de onderren zeker niet afsluiten, heb gewoon een beetje vertrouwen in je konijn dat hij echt wel het warmere nachthok weet te vinden als hij het koud heeft.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:28

Zwerte schreef:
Maar ik ga even heel vervelend eigenwijs doen: heb je het konijntje alleen zitten? Dan zou ik je toch willen adviseren om een 2e te overwegen (beste is combinatie van gecastreerde ram + voedster) want konijnen zijn echt groepsdieren!

Dat is zeker waar! Als mijn konijnen weer eens ontsnapt waren bleven ze ook de hele tijd achter elkaar aanhupsen. :)) Een konijn in zijn eentje houden vind ik echt zielig. :o

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:31

Ik heb ongeveer hetzelfde hok als jij, aan de bovenkant heb ik voor het tralies plexiglas gehangen zodat het niet tocht/waait. Voor de rest naarmate het kouder wordt geef ik ze steeds meer stro bij (en uiteraard onbepert hooi, maar dit moeten ze altijd hebben). Als het echt echt vriest gaan ze wel even tijdelijk naar de onverwarmde schuur. Maar dit liever niet, aangezien ik er nu nog een hele ren aan heb en in de schuur kan alleen het hok staan. Maar ik heb nog nooit gezien dat mijn konijnen last hebben van de kou. Kan prima! :j

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:31

dat kan idd prima.
mijn konijn had een grote buitenren waar wij een hok in hadden gezet. en in dat hok zat dan dus ook een nachtdeel. Mijn konijn had het echt niet koud want die hupste altijd vrolijk door zijn buitenren, ook als het koud was. Dus gewoon lekker zo laten :) Eventueel kun je idd wat extra stro in het binnenhok stoppen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:33

dat plexiglas voor de tralies is een goede inderdaad. dat scheelt een hele hoop. hadden wij ook :j

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:35

Mijn 3 konijnen zitten het hele jaar door buiten in een groot hok + grote ren. Het hok heeft ook een dicht deel voor als het koud wordt, maar eigenlijk zitten ze altijd in het open deel of in de ren. Hun vacht past zich prima aan gedurende het jaar en ze kunnen daardoor goed tegen de kou. Zolang het hok droog is en niet op de wind staat kan het prima. Als ze het echt koud krijgen kruipen ze lekker tegen elkaar aan.
Ik zou konijnen die buiten gewend zijn niet voor de winter weer binnen halen ivm de dikke vacht die ze hebben ontwikkeld.
Wat Zwerte ook zegt.....kies voor 1 van de 2 en blijf daarbij.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:36

Frances schreef:
dat kan idd prima.
mijn konijn had een grote buitenren waar wij een hok in hadden gezet. en in dat hok zat dan dus ook een nachtdeel. Mijn konijn had het echt niet koud want die hupste altijd vrolijk door zijn buitenren, ook als het koud was. Dus gewoon lekker zo laten :) Eventueel kun je idd wat extra stro in het binnenhok stoppen.

Als je een hok in een ren zet moet je er wel om denken dat konijnen het niet prettig vinden om ergens in te kruipen waar ze maar aan één kant uit kunnen. Je kunt er dus het beste voor zorgen dat ze er aan twee kanten in en uit kunnen, want anders blijven ze liever buiten zitten. Wij hadden ook een hok in een grote ren waar ze nauwelijks in zaten, totdat ik het hok ook aan de andere kant open liet zodat ze er aan beide kanten in en uit konden. Toen zaten ze ineens veel meer binnen!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:40

Goeroe, mag ik vragen hoe je dit bedoelt? Ik heb aan mijn hok namelijk ook een grote ren aan vast gemaakt. Ze kunnen aan de onderkant wel met 2 ingangen 'binnen' maar als ze naar boven rennen is er toch maar één 'ingang'. Dus zo ook in het nachthok omdat die in het bovenste gedeelte van het hok zit.
Mijn konijnen zitten toch geregeld in het hok en in de ren.

Of begrijp ik het gewoon niet hoe je het bedoelt..? :=

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:43

Mijn konijn staat al 10 jaar buiten, ook 's winters, alleen als het echt hard vriest blijft ie 's nachts in de gang met de cavia.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:50

Erpel schreef:
Goeroe, mag ik vragen hoe je dit bedoelt? Ik heb aan mijn hok namelijk ook een grote ren aan vast gemaakt. Ze kunnen aan de onderkant wel met 2 ingangen 'binnen' maar als ze naar boven rennen is er toch maar één 'ingang'. Dus zo ook in het nachthok omdat die in het bovenste gedeelte van het hok zit.
Mijn konijnen zitten toch geregeld in het hok en in de ren.

Of begrijp ik het gewoon niet hoe je het bedoelt..? :=
Het is mijn ervaring dat konijnen liever een nooduitgang hebben. Dat zal wel evolutionair bepaald zijn. ;) Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit ergens in gaan met maar 1 in/uitgang, maar in een ideale situatie is er een vluchtroute.

Voorbeeld: ik had zelf een omgekeerd aardappelkratje in de ren gezet waar ze eerst maar aan 1 kant in konden. Vervolgens groeven ze aan de andere kant onder het kratje door zodat ze er aan twee kanten in en uit konden. De oorspronkelijke ingang maakten ze voor de helft dicht zodat ze er maar net doorheen pasten. Na deze make-over weigerden ze nog in hun echte nachthok te zitten! Toen ik daarvan ook het andere deurtje open liet zodat ze aan beide kanten in en uit konden gingen ze daar ineens wel weer in zitten. Het aardappelkratje bleef echter favoriet.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:55

Hmm okay. Ik begrijp wat je bedoelt en eigenlijk is het best logisch :) Die van mij kunnen alleen graven in hun zandbak dus dat wordt het m niet ;) Gelukkig zitten ze bij mij wel in hun nachthok want zou zo niks kunnen verzinnen als nachthok met 2 uitgangen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:01

Goh nooit over nagedacht eigenlijk. Helaas is mijn konijn inmiddels overleden, dus er iets aan doen zal nu nog moeilijk gaan := Maar mijn konijn zat ook wel regelmatig in zijn hok, hoewel ik me wel voor kan stellen dat ze een vluchtroute op prijs stellen idd.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:02

Je hebt al heel wat reacties gehad dus echt nodig is het niet meer... maar ook die van mij staan buiten. Veel stro, evt. wat kranten op de bodem tegen de kieren en een scherm tegen wind en regen.

En inderdaad twee konijntjes samen, houden elkaar wel lekker warm.

Als ik 1 konijntje had, liet ik hem niet in de winter buiten want anders vereenzaamt zo'n dier snel. Wanneer hij binnen staat, maakt hij meer gezelschap mee.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:09

Even een ander vraagje: hoe houden jullie de waterflesjes vloeibaar en zorg je dat het water niet bevriest?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:12

Regelmatig controleren.. := Bij mij heb ik er eentje in het hok hangen en daarvoor nog het plexiglas, dus die bevriest ook wat minder snel. Verder heb ik twee flesjes en een waterbak, dus hoop dat ze altijd ergens van eentje kunnen drinken.
Let er wel op dat je het tuitje ook moet controleren dat het 'balletje' niet vast is gevroren ook al is het water niet bevroren :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:12

Gewoon vaak verversen. En zorgen dat ze naast hooi altijd wat groenvoer te knabbelen hebben, want daar zit ook vocht in. Geen biks geven want daar krijgen ze dorst van (en gezond is het toch al niet).

Edit: die van mij zijn trouwens geen flesje gewend dus die drinken uit een bakje. Als ze echt dorst hebben likken ze wel van het ijs, maar dat is natuurlijk niet ideaal. Waar je het bakje/flesje neerzet/hangt maakt ook veel verschil.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 19:15

Op welke leeftijd zouden jullie er een konijntje bij doen? Die van mij is nog mannetje en nu 3 maanden oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:16

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:18

Oke bedankt! Ik ben het overigens niet eens met het antwoord van Goeroe dat biks niet goed is voor het konijn. Hoe je daar aan kom? Ik voer Supreme Selective en dat is prima voer!